Gå til innhold

Påbudt med refleksvest i bil


Gjest |H|

Anbefalte innlegg

Ja, altså hvor mange vester må man ha i bilen?

Siden vi er en familie på 4, skal vi ha fire vester?

Og hva skjer dersom jeg ikke har vest i bilen?

og siste spørsmål, hvorfor skal man ha refleksvest i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha minst en refleksvest til sjåføren, og du skal ha det siden det er større risiko for å bli påkjørt på veien dersom du må ut og forlate bilen ved veibanen. Synes lettere (selvfølgelig) med refleksvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer vel ikke noe om du ikke har den... men dette er for din/sjaførens egen sikkerthet og en vest koster ikke all verden og den tar ikke stor plass..

Du får mangel om du ikke har den i bilen på EU kontroll.. Vet ikke om politiet gidder å ta seg bryet med å sjekke at du har den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Du kan bli bøtelagt for å ikke ha 1 refleksvest i bilen, liggende på et sted hvor du kan nå den frå førersetet (hanskerommet f.eks).

Men dette gjelder jo selvfølgelig bare ETTER at loven blir innfør. Det skjer den 1. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig har det jo i det siste vært en del snakk om at det i starten ikke vil bli gitt bøter. Tror det er sånn at Romania (?) også innfører påbud samtidig som Norge, noe som har gjort det vanskelig å dekke etterspørselen av godkjente vester. Politiet vil visst derfor i første omgang bare gjøre folk oppmerksomme på at det er kommet et påbud, men etter hvert vil det jo bli gitt bøter. Men det skal være nok med en vest, typisk plassert ved siden av sjåfør, feks i lommen på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tessmira

Synes det blir for dumt at de ikke sender ut godkjente refleksvester når de plutselig skal innføre denne loven. Og hvorfor skal de absolutt være 1 spes nr på de? En refleksvest burde være en refleksvest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det blir for dumt at de ikke sender ut godkjente refleksvester når de plutselig skal innføre denne loven. Og hvorfor skal de absolutt være 1 spes nr på de? En refleksvest burde være en refleksvest?

er nok ikke det.

mye av vestene i salg har dårlig refleksmateriale og synes mindre godt på avstand, derfor har de satt inn krav om at refleksmaterialet skal være godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Vet ikke om politiet gidder å ta seg bryet med å sjekke at du har den...

Sikkert ikke kun for å sjekke det, men blir vel en rutine at de også sjekker det dersom du blir stoppet i en evt. kontroll av noe slag!

Det er for din egen og andres sikkerhetsskyld at du har den da! :)

Dersom en ulykke skjer pga. at du ikke hadde på deg refleksvest når du evt. blir stående langs veien å skifte dekk i bekmørket, eller trasker langs veien i mørket dersom du har gått *bensintom så får man vel en bot. Ulykken kunne kanskje ha vært forhindret hvis du hadde refleksvest.

*Kan man ikke få bot for å gå bensintom også?

Uansett, så bør refleksvest være påbudt i alle tilfeller dersom man skal ut å vandre langs landeveien når det er mørkt!

Hva er refleksvest?....

Det ligger vel i navnet hva en refleksvest er! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tessmira
er nok ikke det.

mye av vestene i salg har dårlig refleksmateriale og synes mindre godt på avstand, derfor har de satt inn krav om at refleksmaterialet skal være godkjent.

Sånn å forstå ja. Men lurt å være obs på dette merket hvertfall, fordi det er flere steder det står store plakater om at de selger godkjente vester, men når man ser nærmere etter er de ikke godkjente i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å sørge for at de er godkjente ja.

De har ikke laget kravet om godkjenning for å være vanskelige, men for å være sikker på at vi har en som fakrsik er god nok, slik at det ikke er falsk trygghet.

Jeg fikk en, godkjent etter den "strenge typen" (EN 471) på jobb, og vi har to hjemme, som er godkjent for fritidsbruk (den "mildere godkjenningen" (EN 1150). For øyeblikket har vi en av de "fritidsvestene" i hanskerommet, men jeg skal bytte det ut med den jeg fikk på jobb (har den for øyeblikekt i veska, så den er jo fint tilgjenglig for meg der også, forsåvidt)

Påbudet er en vest, tilgengelig fra førersetet.

Det er nok likevel lurt å ha flere, gjerne en til hver, just in case. (jeg vet jo med meg selv, skulle bilen vår stoppe så jeg må ut av bilen, så går jo min forlovede ut sammen med meg... og han bør jo synes like godt som meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bli bøtelagt for å ikke ha 1 refleksvest i bilen, liggende på et sted hvor du kan nå den frå førersetet (hanskerommet f.eks).

Men dette gjelder jo selvfølgelig bare ETTER at loven blir innfør. Det skjer den 1. mars.

Man får ikke bot selv om man ikke har refleksvest i bilen, temmelig tåplig så lenge de innfører et påbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten for ikke å ha refleksvest i bilen blir på kr. 500,- har jeg lest.

Ellers må den være godkjent, ja, men da lurer jeg på om den jeg har fått på jobben er god nok. Eller må jeg kjøpe den godkjente vesten de har på nettet til 390,-. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten for ikke å ha refleksvest i bilen blir på kr. 500,- har jeg lest.

Ellers må den være godkjent, ja, men da lurer jeg på om den jeg har fått på jobben er god nok. Eller må jeg kjøpe den godkjente vesten de har på nettet til 390,-. :sjenert:

Neineineineineineinei, du må ikke finne på å kjøpe en så dyr vest :) De selger dem overalt, mange koster rundt 20 kroner. Lidl har, for eksempel. Rema selger dem også billig.

Du kan sjekke i kragen på den du fikk av jobben. Står det EN 1150 er den ikke god nok, den godkjente har merke nr "EN 471 klasse 2"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neineineineineineinei, du må ikke finne på å kjøpe en så dyr vest  :)  De selger dem overalt, mange koster rundt 20 kroner. Lidl har, for eksempel. Rema selger dem også billig.

Du kan sjekke i kragen på den du fikk av jobben. Står det EN 1150 er den ikke god nok, den godkjente har merke nr "EN 471 klasse 2"

EN 1150 er godkjent men det er tatt opp til vurdering om den godkjenningen skal fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN 1150 er godkjent men det er tatt opp til vurdering om den godkjenningen skal fjernes.

Det er litt vanskelig å tolke det Trygg Trafikk skriver her, men de skriver iallfall

"Den nye forskriften krever minst en refleksvest sertifisert etter EN 471 klasse 2. Statens vegvesen vil også utvide forskriften til å omfatte standard EN 1150. "

Jeg oppfatter det slik at du MÅ ha en EN 471 og at de vurderer å i tillegg påby at man også har en EN 1150 i bilen

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...licShow;ID=2572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.... kanskje de mener at de også vil godkjenne En 1150. I såfall kunne jeg spart pengene jeg brukte på EN 471-vester, jeg har nemlig to En1150, men trodde de ikke var godkjente... Noen som vil kjøpe refleksvest? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det slik at du MÅ ha en EN 471 og at de vurderer å i tillegg påby at man også har en EN 1150 i bilen
Jeg oppfatter det som at Statens Vegvesen anbefaler en vest som kan brukes som alternativ til EN 471, og ikke at man det blir krav om begge dersom forslaget blir vedtatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...