Gå til innhold

Hvordan vaske klær som egentlig skal renses?


Lucky?

Anbefalte innlegg

Lurer altså på hvordan dere vasker klær som egentlig skal renses. Har vaska dressbuksa til sambo flere ganger på finvask 30 grader, men nå er det dressjakka :sjenert: Går det også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du så må du.

Hadde tatt sjansen på ullprogram evt håndvaskeprogram.

Du kan risikere at fôret krymper, eller at viselinen inne i slagene løsner og de blir krøllete. Men det kan du dampe glatt igjen med strykjernet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har tatt sjansen på å vaske plagg som egentlig skal renses så har jeg vasket det på ullprogrammet og brukt Milo. Har hittil aldri vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har tatt sjansen på å vaske plagg som egentlig skal renses så har jeg vasket det på ullprogrammet og brukt Milo. Har hittil aldri vært uheldig.

ullprogram 20 eller 30 grader da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ullprogram 20 eller 30 grader da?

Som sissan sier ullprogram og 30 grader. Det er ikke lunket en gang. Jeg har pleid å bruke litt skyllemiddel. Du må egentlig bare vurdere ut i fra plagg og stoff.

Nå har jeg vasket klær i en del år da og litt erfaring får man. Jeg vasker min svarte dressjakke fra H&M som egentlig skal renses og det går greit. Nå har jeg erfart at en del tøy er veldig undermerket. Dette fordi produsenten skal ha sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ullprogram 20 eller 30 grader da?

Så kaldt som mulig. Hadde tidligere vaskemaskin hvor man kunne vaske i kaldt vann, og da vasket jeg på det, uten vaskemiddel og uten sentrifugering. Funket helt fint.

Har også vasket rense-dressjakker på 40 grader med vaskemiddel og skyllemiddel (ikke alltid man leser lappen, gitt... :sjenert: ) Jakka krympet bittelitt, slik at jakkeforet stakk utenfor på ermene. Ikke pent... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 graders ullvask i maskinen, eller håndvask hvis plagget virker veldig lett å ødelegge, eller man ikke har skånsomt nok ullprogram. Jeg har brent meg på å ødelegge en nydelig ulldressbukse på 30 graders IKKE finvask, så jeg håndvasker endel ting heller enn å putte dem i maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ikke vask dressjakker med innlegg i vaskemaskin. Det er bortkastet - man ødelegger jakken. Den må på rens.

Bukser og andre plagg (uten den type innsyinger) hadde jeg tatt på ullprogram eller kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

sambo sin dressjakke ble vasket i maskin på finvask 30 grader. den ble IKKE fin; den krympet skjevt bak, så det ser ut som om den har hengt seg opp, og foret henger utenfor.

har fikk derfor ny dress til jul, og den skal ikke vaskes i maskin :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...