Gå til innhold

hvordan hopper man strikk


Murron

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode forklaringer eller linker å vise til på hvordan man hopper med hoppestrikk? Skulle så gjerne lært videre til noen barn men har dessverre glemt det meste.

Anyone?

Endret av Murron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj... Det er mange år siden. Men jeg husker en som var sånn:

1,2,3 hopp over til strikken på den andre siden

1,2,3 hopp over til strikken på den andre siden igjen

1,2,3 vri

Vri strikken rundt høyre bein samtidig som du flytter beinet over strikken på andre siden. Gjør det samme med venstre beinet.

Dra strikken du har mellom beina, over nakken og vips er du ute av strikken.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firer'n:

1, 2, 3, 4 med beina på hver sin side av strikket på den ene sida(2 som "står"), hopp over til strikket på den andre sida(dette blir 1), 2, 3, 4 på dette, hopp av strikket (1), 2, 3 ved siden av strikket altså, ta med strikket nærmest deg med det ene beinet, over det andre strikket, 1, 2, 3, vend deg 180 grader samtidig som beinet som stod igjen på "utsiden" av strikkene blir med over begge strikkene (1), 2, 3, slipp strikket du tok med deg(nå står du på den andre siden av strikkene) (1), 2, hopp så to hopp med beina på hver sin side av strikket nærmest deg, så to hopp på strikket på den andre siden, hopp ut på siden av strikket(1), stikk det ene beinet litt inn under nærmeste strikk(1 "hopp") og så ut igjen (1 "hopp"). Du teller med andre ord ned hele tiden fra fire og ned til en.

Huff, det var vanskelig å forklare :overrasket:

Men "Hermegåsa" trenger ingen forklaring vel? Da er det en foran som leder og bestemmer hva en skal hoppe, og så løper en i tog i åttetall rundt de som står.

Skal ikke engang prøve å forklare de en kan gjøre når en har tre som står ;)

Endret av Wayah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløyfa

Dette er "vanlig-sløyfa"

Her kan man være så mange som mulig med.

Regelen er: 1-2-3, 1-2-3, 1-2-3-4-5-6, 1-2-3, 1-2-3 ut

Begynn med strikket ved anklene.

Begynner utenfor strikket, hopp 1-2-3 inni strikket, 1-2-3 utenfor med ett bein på hver side, 1-2-3-4-5-6 inni strikket, 1-2-3 utenfor med ett bein på hver side, 1-2-3 inni, og hopp ut.

Så er det neste man til.

Neste gang det er din tur skal strikket være ved knea... så låra... så livet... osv

Dere bestemmer selv når dere skal "løses av" Kanskje greit å stoppe ved låra.

Når du har gjort ferdig låra, så fortsetter du på samme måte bare ved å hoppe 1-2 i stede for 1-2-3 og 1-2-3-4 i stede for 1-2-3-4-5-6. (fra anklene til låra)

Så blir det 1 istede fo 1-2 og 1-2 istede for 1-2-3-4. (fra anklene til låra)

Neste da blir eksamen: Hopper både treern, toern og enern i rekkfølge uten stopp (fra anklene til låra)

Sånn kan man fortsette med å hinke, hoppe i blinde...

Man blir hvis man tråkker på strikket, hopper for mange/få hopp, stopper på eksamen...

Finnes fler "sløyfer" Rundsløyfa, oversløyfa og storsløyfa (favoritten i friminuttene på barneskolen ;) )

Nå fikk jeg lyst til å hoppe strikk :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst til å hoppe strikk :hoppe:

Ja, men har du prøvd å hoppe strikk som voksen? Det har jeg. Hadde barndommens timer-i-strekk-uten-pause-hopping i friskt minne, og gledet meg stort. Det ble ikke mange hoppene før jeg pustet og peste, gitt. :ler:

For en energi man hadde som barn! Helt utrolig. Da skjønner man hvorfor selv en toppidrettsutøver ikke klarer å holde samme tempo som en unge en hel dag!

Vi kalte de forskjellige hoppelekene for "måter." "kossn måte ska vi ta..?" "Førster. Andrer." Sistemann bestemte reglene... Morsomt å minnes. Og morsomt å hoppe også. Men bare en liten stund nå til dags...

Triangel var gøy. Da var det tre som stod slik at strikket ble som en trekant. Så hoppet vi rundt, og flyttet strikket oppover etter hvert. Til slutt hadde vi det på strak arm! Spreke var vi, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men har du prøvd å hoppe strikk som voksen?

Jeg er ikke voksen ;)Er 20 :sjenert:

Men vil nok tru at jeg hadde blitt litt fortere sliten nå...

Vi hoppa "sløyfa" fra barneskolen og helt til VK2 faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var virkerlig proff i strikkhopping på barneskola. Hoppet strikk i hvert friminutt. Vi hadde forskjellige navn på de ulike "kulene" (oppsettene), feks "Pippikula", "Trønderkula", "Trea" osv. Pippikula var så avansert at det bare er å glemme å prøve å forklare, men trønderkula var enklere:

Trønderkula

Hopper (hinker) 1-2-3 på fot en på yttersiden av strikken

Hopper 1-2-3 på fot to i midten av strikken

Hopper 1-2-3 på fot en i midten

Hopper 1-2 på fot to på andre ytterside av strikken

Hopper 1-2 på fot en i midten

Hopper 1-2 på fot to i midten

Hopper 1 på fot en på samme yttersiden som da man startet

Hopper 1 på fot to i midten

Hopper 1 på fot en i midten

og hopper så 1 på andre siden av ytterside av strikken og er ferdig.

Kula starter i 1. (nede ved ankelen hos den som hopper)

- går til 3. (ved kneet )

- 5. (ved hofta)

- 7. (midjen)

- 9. (opp til skuldra)

- 10. (ved ørene)

- og til slutt himmelhøyt (så høyte den som hopper når ved å strekker opp armen)

Tråkket man på strikken, hadde begge bena nede samtidig etc ble man "taper`n". Da måtte man holde strikken. Neste gang det var din tur å hoppe fortsatte du på samme "kula" som du hadde begynt på til du var feridig. Da valgte du en ny "kule".

Vanligvis var man to som holdt strikken og en som hoppet. Man kunne også være flere, feks 3 som holdt og tre som hoppet (trekant), eller 4 som holdt og 4 som hoppet etc.

Det var status å ha lang, ny strikk (uten mange knuter på). De hjemmelagde var de beste.

Har prøvd å lære jentene mine å hoppe strikk, men det er ikke samme gløden å finne hos dem. (Dessuten er det veeeeldig slitsomt for mor). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang og innviklet som vi hoppet, som het BALLONGEN. Men jeg husker ikke alt på den, selv om det kommer når jeg står ovenfor et oppsatt strikk, da får jeg til en god del. Kan likevel ikke forklare.

Husker at vi hoppet TREKANTEN; tre som stod i strikket, enkel hopping som bare ble vanskelig i høyden.

Jeg fikk lyst å samle venninner til strikkhopping når det blir vår. Tror de fleste ville ansett oss som ferdig "tørna" da... hehe, men det frister og lokker med strikkhopp!"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...