Gå til innhold

Gule stinkende klumper fra mandlene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt slike stinkende pusspropper i mandlene siden jeg kom i puberteten, og nå er jeg 30. De er veldig plagsomme, kjennes i svelget, og lukter forferdelig, omtrent som avføring. De plager meg mye fordi jeg er sjenert for jeg vil ikke plage folk med ånden min. Jeg ble alergisk mot melk og måtte kutte ut alle melkeprodukter tre år siden, og de lukter nå mye mindre.

Har vert med dem til legen og blitt sendt til spesialist, og det er sant som dem sier, det skal myyyye til for å få dem fjernet nå. Det eneste SiA kunne tilby var at de hadde lyst til å prøve en ny lasermaskin de hadde på å svi av overflaten på mandlene og så skulle jeg liksom gro en ny overflate selv. Mye sterkere smerter enn vanlig mandelfjerning var å påberegne. Jeg takket nei...

Har lært meg til å rote omkring i gropene og hullene på mandlene med baksiden til en sminkepensel og lommelykt, for å grave ut klumpene før de kommer ut i munnen min. Synes at legene burde ta oss mer seriøst og finne et seriøst alternativ for oss som sliter med dette i åresvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hilde_*
Men vet dere hva som er årsakene til at mandlene får slike pussklumper? Finnes det ingen annen medisin å ta bortsett fra å gurgle og skylle meg klorheksodin?

Har fått inntrykk av at mange sliter med dette..Rart at legene ikke kan gi noen effektiv behandling av noe slag...for dette er jo skikkelig slitsomt både personlig og sosialt hemmende.

Heisan, prøv å opsøke alternativ medisin, noe ala BIOPAT, naturmedisiner, etc. Her er en som er veldig anerkjent: Mai Britt( har ikke etternavnet)

Mobil: 61 33 03 90. Hun har hatt artikler i flere blader og veldig fornøyde kunder. Hun vil sikkert kunne gi deg all informasjon du trenger. Bl annet om melk. Melk gjør at slimhinnene hovner opp. Det er heller ikke bevist at det er bra for benbygningen, tvert imot. Sannsynligvis får nordmenn for lite D-vitamin i seg og det grunnen til at vi har d så mye benskjørhet her.. NB, nordmenn drikker mest melk pr hode i verden, og har mest benskjørhet i verden. Noe å tenke på. Helsekostbutikker kan gi deg ingf om en drikk som heter CALMAG, en blanding av calcium og magnesium. For benbygningen.

Lykke til. ! Ikke glem å oppsøke Mai Britt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette problemet. Har vært hos legen som sendte meg til spesialist (øre,nese,hals) og han kaldte det kronisk katar. Det fantes ingen behandlig. Han sa at det vanligvis ikke hjalp å fjerne mandlene, fordi man da får nye groper/ujevnheter der hvor mandlene satt og som disse klumpene fester seg til. Han sa at hvis man fjernet mandlene med laser så kunne man få en glattere og jevnere sårflate og da hadde man litt større sjanse for å redusere problemet. Fjerning av mandlene med laser måtte man da jeg spurte om dette gjøre ved private sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hm.. Tydeligvis flere enn meg som har dette problemet. Både legen og tannlegen min sier at det er matrester som samles i hullene. Jeg ordner problemet med liten lommelykt og en slags liten "tannkost". Vet ikke hva kosten heter, men tror den egentlig skal brukes til å pusse rundt regulering eller noe sånt. Kjøpes på apoteket. Langt skaft, men bare en liten/tynn bust. Lyser ned i halsen, så er det bare å fjerne de ekle klumpene. Dette gjør jeg hver kveld. Noen ganger er det ingenting, andre ganger små klumper. Utrolig irriterende, men det blir en vane å ha med lommelykt og den ekstra "tannkosten" overalt. Brekker meg ikke så mye heller lenger, blitt vant til å gjøre dette daglig. Men er jo ordentlig ekkelt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei folkens! Det finnes hjelp å få...

2. juli i fjor laseropererte jeg mandlene mine, etter flere år med hyppige halsbetennelser og ofte tilfeller av de omtalte "proppene". Ikke verre enn vanlig mandeloperasjon; selve inngrepet tok 10 minutter (jeg satt oppreist i en stol og gapte) og gikk rett på jobb etterpå. Selfølgelig litt sår i halsen en ukes tid etterpå; men spiste mat to timer etter inngrepet...

Dette ble utført av øre-nese-hals spesialist i Bergen, og jeg ble henvist av fastlege. For å forklare i all enkelhet hva som blir gjort: Mandlenes overflate blir "svidd" jevnere med laseren; mandlene blir mindre og overflaten glattere. Dermed blir det også vanskeligere for smuss og bakterier å feste seg i mandlene.

Ja, det er litt ekkelt med "svidd smak" i munnen de første dagene; men vel verdt det!!! Har ikke hatt hverken propper eller kraftige halsbetennelser etter dette!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

For tiden er jeg veldig plaget av disse klumpene. Har vurdert å prøve å få fjernet mandlene. Klumpene er så sinnsykt ekle, og lukten er forferdelig! Men godt å høre at andre sliter med det samme..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Heloise

Jeg fjerner mine med sånne plastikk-tannpirkere med "krok" liknende ende. Har tapet sammen to sånn at dem rekker helt inn :P Den ene mandelen som det startet med har utviklet seg mer og fått en større "flærre" enn den hadde, før var det bare en lite grop, men nå ser det altså ut som en stor "flærre" nedover hele mandelen. Den andre mandelen har nettopp begynt å lage klumper jevnlig, og har fått større grop...

Laseroperasjonen hørtes ikke så ille ut, hvor mye betalte du for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Jeg hadde det akkurat som trådstarter her, og brukte lang tid hver dag på å fjerne gule klumper på mandlene. Så gikk jeg til fastlegen, og fikk en henvisning. Gikk deretter inn på frittsykehusvalg.no og fant den klinikken som hadde kortest ventetid på fjerning av mandler. Gav beskjed til legen min som sendte dem et brev. Fikk svar bare en uke etter på at jeg skulle til sjekk en uke etter. Kjørte tl Tr.heim, legen så på mandlene mine og sa at disse tar vi. Ble operert en uke senere. Du får dekket billigste reisemåte av NAV og du betaler bare en egenandel hos spesialisten. Resten dekker trygdekontoret.

De brukte laser på meg og det var dritt vondt en uke etter på, gikk ned 5 kg, men har ikke vært syk siden, bank i bordet.

Så lykke til alle dere som sliter med dette, det er ikke så vanskelig...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Fint å høre din erfaring, Daiquiri! Hadde du vært mye plaget med halsbetennelser? For jeg har nemlig ikke det. Har jo hatt noen, men ikke mer enn kanskje 5 stk hele livet. Jeg har hørt at legene er veldig strenge med å fjerne mandlene her i norge, og tenker at klumpene kanskje ikke er god nok grunn..... Eller er det det? Det er utrolig plagsomt hvertfal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fint å høre din erfaring, Daiquiri! Hadde du vært mye plaget med halsbetennelser? For jeg har nemlig ikke det. Har jo hatt noen, men ikke mer enn kanskje 5 stk hele livet. Jeg har hørt at legene er veldig strenge med å fjerne mandlene her i norge, og tenker at klumpene kanskje ikke er god nok grunn..... Eller er det det? Det er utrolig plagsomt hvertfal.

Du får nok fjernet de hvis du stiller opp hos legen og er fast bestemt på at dette vil du gjøre. Tror legene prøver å begrense omfanget slik at ikke "alle" skal løpe og fjerne mandlene, og dermed setter de deg kanskje litt på prøve, tester om du virkelig behøver dette.

Jeg har ikke vært plaget med halsbetennelse, men har hatt disse gule klumpene, og dessuten har forkjølelser og sår hals stadig startet med kløe i mandlene. Jeg var fast bestemt på at dette vil jeg ikke leve med, og svarte legen igjen og igjen at dette vil jeg, så dermed ble det slik.

Nå håper jeg bare det blir bedre etter operasjonen.. Gjenstår å se!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jeg skal til legen etterpå, så da får vi se. Det er virkelig plagsomt med den forferdelig dårlige ånden! Den er så vond at det er helt sinnsykt. Merker det når jeg spiser, og til og med når jeg puster, noen ganger. Æsj.... Hver dag kommer det nye klumper. Og det blir så sårt når jeg klemmer de ut. Blir mer og mer groper i mandlene også. Og da blir det vel bare mer klumper etterhvert.

Hvis noen vil se bilder av dem; google tonsil stones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dette er en gammel tråd, men her må jeg bare skrive noe.

Folk sliter her med retensjonspropper i mandlene ettersom jeg leser.

Jeg bruker omtrent en gang i uka en 4mm skrutrekker som er veldig lang sammen med en liten LED lykt. Perfekt redskap til å gå inn i mandelkanalene og presse ut retensjonsproppene.

Ikke bare presse dem ut men skrutrekkeren drar dem også med seg ut.

Det er utrolig hvor mye man klarer å hente ut med et så hardt og fast redskap.

Og ånden holder seg bra siden jeg får ut all denne dritten.

Bare vær forsiktig. Du har ingen nerver i mandlene og kjenner ikke smerte, så ikke vær for hardhendt. Det kan begynne å blø. Men dette er sjeldent når du først får feelingen på teknikken.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hmmm.. jeg har hatt dette problemet helt siden jeg hadde kyssesyken som 15 åring, altså i 20 år. Jeg har bare brukt den bøyde enden på en hårnål, veldig diskret å ha med seg. De her kommet litt i perioder men etter at jeg byttet ut melken med soyamelk har det vert helt borte. Forøvrig har barnet mitt fjernet mandlene (for 3 år siden) og av han lukter nesten bestandig vondt. Tannpussen er visst god nok og øre-,nese-,halsspesialistene bare rister på hodet og sier det ikke er noe mere å gjøre. Nå har vi begynt å bruke det nye skyllemiddelet (24 ?) og det holder den vonde lukta borte for noen timer i allefall.

Forresten fint når noen drar opp gamle tråder :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dere er heldige som klarer å fjerne klumpene selv. For det får ikke jeg til :(

Heldigvis er jeg ikke så plaget lengre, virker som det henger sammen med at jeg slutta å drikke melk..

Men ærlig talt, er det bare jeg som tilsynelatende har klin gæærn anatomi baki kjeften? Kan ikke se noe annet enn toppen av drøvlen på en god dag, uansett hvor mye jeg skviser tunga ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

I likehet med hun som skriver ovenfor, klarer ikke jeg heller å se noe annet enn drøvelen. Men jeg kjenner jo veldig godt at den dårlige ånden kommer opp gjennom svelget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har skaffet meg en 10 ml sprøyte som jeg fyller med vann og spruter inn i "hullene", det er viktig å presse vannet hardt inn slik at evt klomper som sitter fast blirs skylldt ut! Bruker også munnskyllevann til å skylle mandlene med noen ganger. Klompene kommer ikke så ofte når jeg gjør dette.

Håper det kan hjelpe flere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg prøvde dette nå, for jeg har hatt en hoven mandel i flere mnd. Men fikk ikke ut noe. Kanskje det ikke er noe der. Begynte å blø da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dette nå, for jeg har hatt en hoven mandel i flere mnd. Men fikk ikke ut noe. Kanskje det ikke er noe der. Begynte å blø da.

Hos meg sitter det så dypt at dette nyttet ikke hos meg heller. Men det hjelper å ikke drikke melk og skylle med Corsodyll (fås på apoteket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har corsodyl. Og jeg drikker ikke melk. Tror dessverre ikke det er mandelpropper. Bare hoven mandel av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...