Gå til innhold

Datoer på engelsk- Hvordan skrive?

• Please log in to reply
6 svar på dette emnet

#1 Gjest_Masja_*

Gjest_Masja_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 24 oktober 2006 - 13:24

Heisann!

Jeg har sett så mange forskjellige måter å skrive datoer på engelsk/amerikansk på, og lurer på hva som egentlig er korrekt? På skolen lærte man jo f.eks. 8th of October, evt. October 8th. Nå har jeg sett at mange skriver bare 8 October. Hva er egentlig korrekt? (Er klar over at man også kan skrive med tall på måneden istendenfor, men var ikke det jeg lurte på her..)
  • 0

#2 Latee

Latee

C-Kjendis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 667 innlegg
  • Ble med 3. jan. 06

Skrevet 24 oktober 2006 - 13:29

I USA er det nok vanligst å skrive October 8th / October 8 (eller 10/08/06).
  • 0

#3 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 24 oktober 2006 - 13:42

I USA er det nok vanligst å skrive October 8th / October 8 (eller 10/08/06).

Vis innlegg

Men da står det jo egentlig "åtte oktober", ikke "åttende oktober"... Kan hende det er vanlig å skrive det sånn, men er vel ikke egentlig korrekt?
  • 0

#4 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 24 oktober 2006 - 13:43

I en tekst ville jeg skrevet october 8th, men skal du kun skrive datoen ville jeg skrevet 10/8/06
  • 0

#5 Gjest_niomi_*

Gjest_niomi_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 24 oktober 2006 - 13:51

I jobben min har jeg en del med datoer å gjøre, og vi har kunder fra hele verden. Måten vi skriver på, er vel den som er gyldig over hele verden, og den er åååå-mm-dd. F.eks. i dag er 2006-10-24

Edit: Uforståelig setning

Dette innlegget har blitt redigert av niomi: 24 oktober 2006 - 13:52

• 0

#6 Gjest_Brevdue_*

Gjest_Brevdue_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 24 oktober 2006 - 15:06

Heisann!

Jeg har sett så mange forskjellige måter å skrive datoer på engelsk/amerikansk på, og lurer på hva som egentlig er korrekt? På skolen lærte man jo f.eks. 8th of October, evt. October 8th. Nå har jeg sett at mange skriver bare 8 October.

Vis innlegg

Det spørs i hvilken forbindelse datoen brukes. I dokumenter (arv, shipping osv.) brukes gjerne 8th of October. Dette er imidlertid litt for høytidelig i vanlige brev, herunder forretningsbrev. Der holder det med å skrive 8 October.
  • 0

#7 Leifr

Leifr

C-Kjendis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 273 innlegg
  • Ble med 13. juni 06

Skrevet 24 oktober 2006 - 15:58

Måten vi skriver på, er vel den som er gyldig over hele verden, og den er åååå-mm-dd. F.eks. i dag er 2006-10-24

Vis innlegg

Det er ISO-standarden, som er den eneste som burde brukes.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere