Gå til innhold

Senebetennelse under foten


Tes

Anbefalte innlegg

Søren og...har nettopp vært hos legen som sier at jeg har senebetennelse under foten. Tragisk sted å få det...er jo helt umulig å hvile foten 100%. Nå er det slutt på all trening og turgåing, og det passet meg veldig dårlig.

Er det noen som har senebetennelse under foten og kan si meg hvor lang tid det tok å bli bra...noen gode tips kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ?? Var det hele beskjeden du fikk??

Skal betennelsen gå over igjen er det jo ganske viktig at den får så mye ro på seg som mulig, og da burde man ikke gå så mye på den.

Fikk du ikke krykker??

Og ved noen betennelser kan det være nødvendig med betennelsesdempende medik.

Ble du sykmeldt da??

Aner ikke hvor lang tid du må gå med dette, men som sagt mye hvile og ro for foten er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med ting og greier og vondt under foten. Det var nok en betennelse, men det gikk heldigvis over.

Jeg fikk tips om å rulle foten på en halvannenliters flaske. Da strekker du musklene - tøyer ut liksom.

Også sov jeg med ullsokk (ren ull) om natten.

Kjerringråd, ja. Hjalp det. Helt klart. Og uansett skader det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja - også - det er mulig legen din er kankende god. Men generelt vil jeg si at allmennleger er gode på barns halsbetennelser. Når det kommer til særere ting, som dette - gå til spesialist.

Hvis du bor i Oslo, er NIMI tingen. De har leger som kan dette, og fysiterapeuter som følger opp. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Har fått Brexidol da, som jeg har brukt i ei uke men kjenner ikke at den hjelper noe særlig.

Også bruker jeg "helsesko" som jeg går med inne i huset. Det er ubehagelig hver gang jeg trakker ned så krykker hadde kanskje vært det beste for at det skal leges fort. Er utrolig passiviserende dette her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Christiina

Kjæresten min har senebetennelse under begge føttene, hatt d i 4-5 år. Blir ikke bra, men bare verre. Har vert sykemeldt og gjennom attføring siden han fikk det, men prøver ny jobb akkurat nå, men det viser seg at han blir verre av å jobbe. så han må nokk slutte snart igjen. vi drog til syden en sommer, da ble han litt bedre den uka vi var der.. varme hjelper sikkert mye. doktoren sier at det ikke er så mye å gjøre med disse betennelsene. han måtte lære å gå på en annen måte, men d førte til smerter i andre plasser i kroppen. livet hans er snudd på hodet etter han fikk senebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg slet med betennelser under foten en stund. Etter mye frem og tilbake viste det seg at jeg har noe som heter Mortons syndrom eller tverrplatfot. Dvs at jeg har lav fotbue og at jeg balanserer foten på kun to punkter (hæl og tåa ved siden av storetåa) i stedet for tre punkter (hær, storetå og lilletå). Jeg har gått til fysioterapaut som gav meg øvelser og en spesialsåle som skulle løfte fotbuen. Dette har fungert bra for min del.

Er få som egentlig vet om dette, selv om det er ganske vanlig. Kan være en ide å sjekke opp etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og...har nettopp vært hos legen som sier at jeg har senebetennelse under foten. Tragisk sted å få det...er jo helt umulig å hvile foten 100%. Nå er det slutt på all trening og turgåing, og det passet meg veldig dårlig.

Er det noen som har senebetennelse under foten og kan si meg hvor lang tid det tok å bli bra...noen gode tips kanskje??

Jeg har hatt senebetennelse ikke akkurat der foten berører bakken, men på siden der skoen trykke. Jeg gikk med krykker i noen uker, men jeg begynte hos fysioterapeut omtrent med en gang.

Du bør få en henvisning til fysioterapeut fra legen din med en gang og komme i gang med behandling. Senebetennelsen går ikke over hvis du bare holder deg i ro, det må skje sirkulasjon i vevet. Fysioterapeuter har ofte venteliste, så ring rundt til du finner den med kortest venteliste.

Vær imidlertid klar over at det er stor forskjell på kunnskapene og ferdighetene til fysioterapeuter her i landet. Det skyldes blant annet ordningen med løyver som ble innført på 80-tallet, som var en gavepakke til de som fikk dem da. Disse tviholder på disse godene nå, og selger dem dyrt til nye fysioterapeuter når de pensjonerer seg. Jeg husker ikke helt detaljene i dette, det har vært flere artikler om deg i Dagens Næringsliv. Poenget er at denne ordningen ikke oppmuntrer til faglig oppdatering. Uten å si et vondt ord om eldre fysioterapeuter så vil jeg tro du har større sjanse for å få en som er faglig oppdatert hvis du går til en som ikke er alt for langt oppe i årene, gjerne en som er utdannet etter 1990, som altså ikke fikk gratis gullkort på 80-tallet. Snakk med venner og kjente om de har noen erfaringer med forskjellige fysioterapeuter.

Selv har jeg god erfaring med en fysioterapeut som brukte triggerpunktnåler. Det er ikke det samme som akupunktur. Nåler settes i triggerpunkter for musklene, så kobles det på elektroder som igjen er koblet til en funksjonsgenerator, som sender strømpulser som får musklene til å trekke seg sammen og slappe av.

Uansett, ikke drøy med å få behandling. Skal du bli bra så må du få sirkulasjon OG hvile, ikke bare hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo, er NIMI tingen. De har leger som kan dette, og fysiterapeuter som følger opp. Anbefales!

Problemet er bare at NIMI har ventelister på opptil et år, og TS kan ikke vente et år med å komme i behandling. Det kan jo hende at ventelistene der er litt kortere enn da jeg ringte dem for noen år siden, det skader jo ikke å prøve, men ikke vær for optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest camilla

Jeg har hatt senebetennelse ikke akkurat der foten berører bakken, men på siden der skoen trykke. Jeg gikk med krykker i noen uker, men jeg begynte hos fysioterapeut omtrent med en gang.

Du bør få en henvisning til fysioterapeut fra legen din med en gang og komme i gang med behandling. Senebetennelsen går ikke over hvis du bare holder deg i ro, det må skje sirkulasjon i vevet. Fysioterapeuter har ofte venteliste, så ring rundt til du finner den med kortest venteliste.

Vær imidlertid klar over at det er stor forskjell på kunnskapene og ferdighetene til fysioterapeuter her i landet. Det skyldes blant annet ordningen med løyver som ble innført på 80-tallet, som var en gavepakke til de som fikk dem da. Disse tviholder på disse godene nå, og selger dem dyrt til nye fysioterapeuter når de pensjonerer seg. Jeg husker ikke helt detaljene i dette, det har vært flere artikler om deg i Dagens Næringsliv. Poenget er at denne ordningen ikke oppmuntrer til faglig oppdatering. Uten å si et vondt ord om eldre fysioterapeuter så vil jeg tro du har større sjanse for å få en som er faglig oppdatert hvis du går til en som ikke er alt for langt oppe i årene, gjerne en som er utdannet etter 1990, som altså ikke fikk gratis gullkort på 80-tallet. Snakk med venner og kjente om de har noen erfaringer med forskjellige fysioterapeuter.

Selv har jeg god erfaring med en fysioterapeut som brukte triggerpunktnåler. Det er ikke det samme som akupunktur. Nåler settes i triggerpunkter for musklene, så kobles det på elektroder som igjen er koblet til en funksjonsgenerator, som sender strømpulser som får musklene til å trekke seg sammen og slappe av.

Uansett, ikke drøy med å få behandling. Skal du bli bra så må du få sirkulasjon OG hvile, ikke bare hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camilla

Lance - Forhåpentligvis har Tes blitt kvitt denne senebetennelsen og fått hjelp av fysio for lenge siden i og med at hun skrev denne i 2003! ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...