Gå til innhold

hvordan lære høyre/venstre?


Gjest Wrangler

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky

MIn datter er 7,5 år og begynner i 2. klasse. Hun har enorme problemer med å kunne forskjell på høyre og venstre. Noe som preges når hun skriver tall og bokstaver. Spesielt tallene har en tendens til å bli feil vei.

Tips anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk et rosa armbånd (yndlingsfarge! ;)) på venstre arm. Hjalp godt husker jeg! En klokke vil jo også gjøre samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt skriver med høyrehånda og tenker over det når han trenger det.

Forresten skal han opp i 4. nå og må fortsatt tenke over det før han svarer...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....datteren min på 3 kan forskjell på høyre og venstre. Er hun rett og slett veldig tidlig ute med sånt? Visste ikke det, jeg. Vi begynte bare å si at nå tar vi venstre skoen på, og nå tar vi høyre - og det sitter det, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange voksne som har problemer med høyre/venstre, bl.a. hun jeg øvelseskjørte med: sving til høyre! :klø:

Synes det med rosa armbånd hørtes lurt ut!

Ellers så husker jeg at jeg tenkte slik: høyre er den jeg skriver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest læreren

Synes du ikke skal bekymre deg så mye. Det er veldig vanlig at barn i den alderen skriver både tall og bokstaver speilvendt. Og det er i denne alderen de begynner å lære forskjell på venstre og høyre (noen klarer det før, men ingen bør forvente det tidligere). Dette er noe som hun vil lære etterhvert.

Har hun store problemer med venstre og høyre, noe som ikke går over, så kan dere lære henne etter huskeregel som foreslått: hvilken hånd hun skriver med, ha armbånd på ene hånden etc.

Min erfaring er derimot at barn lærer seg slikt når de er klare for det, og om de presses for mye for tidlig, så kan de få læresperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er helt sannt, men jeg har hørt at det med høyre og venstre er litt genetisk.

Jeg må av og til tenke meg litt om hvis noen ber meg om å kjøre til høyre feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka på venstre arm og skrivearmen er høyre. Det er ting som får dem til å huske det. Klokka er den siden vi går på når vi går på veien veien også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange voksne som har problemer med høyre/venstre, bl.a. hun jeg øvelseskjørte med: sving til høyre! :klø:

Synes det med rosa armbånd hørtes lurt ut!

Ellers så husker jeg at jeg tenkte slik: høyre er den jeg skriver med.

Noe galt med å svinge til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35 og har fremdeles problemer med høyre/venstre og selv om jeg er siviløkonom må jeg fremdeles se for meg klasserommet hvor jeg begynte med regnskap første gang for å huske hva som er debet/kredit i gammeldagse regnskapsbøker. (Forstår utmerket godt prinsippet og alt rundt det, men den fysiske plasseringen av tallene forvirrer meg...). Sliter i det hele tatt med å huske forskjellen mellom to ting, mens tre eller flere er helt uproblematisk.

Aner ikke hva det skyldes, men da jeg skulle kjøre opp hadde jeg en stor V og H på skrevet på håndbakene. Jeg både visste og vet godt hvor venstre og høyre er når jeg kjører selv, men med en gang jeg skal gi/få instruksjon blir jeg forvirret og roter...

Min "redning" har alltid vært en ring, en klokke eller et armbånd som betyr noe spesielt, som jeg assosierer med med høyre eller venstre og som sitter på den hånden/armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe galt med å svinge til høyre?

:ler: Egentlig ikke! Poenget kom litt dårlig frem, jeg er ikke en spesielt flink forteller. ;)

Når hun sa høyre, visste jeg ikke om hun virkelig mente høyre, eller om det var venstre. Og hun er 30 år. Så at en 7,5 åring er usikker på høyre og venstre tror jeg er veldig normalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er veldig dårlig på høyre og venstre... må alltid tenke meg om og "kjenne etter" hvilken hånd jeg skriver med, hvor sitter klokka etc. Blir fort veldig forvirret av "min høyre" og "din høyre" også videre.

Det kan ha en sammenheng med at jeg er ganske flink til å bruke venstrehånda selv om jeg skriver med høyre. Irriterende at jeg aldri klarer å lære meg det så bra at det går automatikk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan ha en sammenheng med at jeg er ganske flink til å bruke venstrehånda selv om jeg skriver med høyre. Irriterende at jeg aldri klarer å lære meg det så bra at det går automatikk i det.

Samme her! Jeg bruker venstre hånd like gjerne som høyre til alt annet enn å skrive med og mener å ha hørt en eller annen gang at tvehendte har høyre og venstre hjernehalvdel som "konkurrerer". Aner ikke om det stemmer, men jeg blir i all fall bare "passe flink" uansett om jeg forsøker å bli kunstner eller matematiker. Sikkert litt dumt formulert, men jeg klarer ikke for mye system samtidig som jeg higer etter det når det går andre veien...

Kansje noen av oss er "tvehjernet"? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Vet ikke om det er helt sannt, men jeg har hørt at det med høyre og venstre er litt genetisk.

Høres logisk ut... både mamma og jeg "skriver"(vi er jo høyrehendte og skriver med den :legrine: ) litt når vi skal si høyre eller venstre. Jeg har både klokke på venstre og giftering på høyre, men kan fortsatt si feil :sjenert:

Ganske pinlig når jeg tok lappen i fjor.... hadde stål panikk under oppkjøringe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leo, du er tydeligvis min skjebnevenn eller noe sånt :ler:

Kanskje det? Jeg kan surre rundt og rote i det uendelige, men når jeg først bestemmer meg råder det militær presisjon. Enkelte ting roter jeg aldri til, men fra tid til annen beveger jeg meg i ytterkanten og får både de systematiske og de mer rotete til å "svette"... :ler:

At barn ikke lærer forskjell på høyre og venstre og/eller klokka er i hvert fall ingen krise hvis de viser vilje og evne til å lære andre ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange voksne som har problemer med høyre/venstre, bl.a. hun jeg øvelseskjørte med: sving til høyre! :klø:

Synes det med rosa armbånd hørtes lurt ut!

Ellers så husker jeg at jeg tenkte slik: høyre er den jeg skriver med.

Jeg er 35 og har fremdeles problemer med høyre/venstre og selv om jeg er siviløkonom må jeg fremdeles se for meg klasserommet hvor jeg begynte med regnskap første gang for å huske hva som er debet/kredit i gammeldagse regnskapsbøker. (Forstår utmerket godt prinsippet og alt rundt det, men den fysiske plasseringen av tallene forvirrer meg...). Sliter i det hele tatt med å huske forskjellen mellom to ting, mens tre eller flere er helt uproblematisk.

Aner ikke hva det skyldes, men da jeg skulle kjøre opp hadde jeg en stor V og H på skrevet på håndbakene. Jeg både visste og vet godt hvor venstre og høyre er når jeg kjører selv, men med en gang jeg skal gi/få instruksjon blir jeg forvirret og roter...

Min "redning" har alltid vært en ring, en klokke eller et armbånd som betyr noe spesielt, som jeg assosierer med med høyre eller venstre og som sitter på den hånden/armen.

:ler: Det er ikke så lenge siden jeg kjørte opp, og jeg forvekslet også hele tiden høyre og venste. Men jeg hadde en fantastisk kjørelærer, så han bare lo og fortalte at det var veldig mange som hadde problemer med høyre og venstre. Han skrev H og V på håndbaken min selv, han. Og ofte, når det var mye trafikk og han merket at jeg allerede var litt stresset, sa han bare : Sving mot meg (dvs. høyre) i neste kryss. Veldig praktisk.

Etter kjøretimene har jeg blitt mye flinkere, så jeg tror det viktigste er å høre høyre og venstr veldig mye.

Så når jeg får barn, kommer jeg nok til å snakke om høyre og venstre for, hånd hele tiden, så senest da blir jeg proff! Og kanskje barnet slik lærer det lettere enn det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det ikke bare er meg!!!

Jeg må alltid tenke meg om for å finne ut hva som er høyre og hva som er venstre. Har alltid hatt problemer med dette... :sjenert:

Jeg blir rett og slett stressa når jeg skal forklare veien, eller noen forklarer den for meg. Og selv om jeg har klokka på venstre og gifteringen på høyre, må jeg likevel tenke meg om...

Det har kanskje blitt en vane? Jeg vet jo hva som er hva, men vil likevel forsikre meg om at jeg ikke tar feil? Hm...

Men jeg har klart meg bra i livet likevel jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt å høre at flere sliter med høyre og venstre. Jeg må fremdeles tenke meg om hver gang, og å klare å koble styrbord og babord med høyre og venstre kan jeg bare glemme.

Tror det beste for å lære er å prente på skrive med høyre, klokke på venstre, som de andre over skriver. Og gi det tid. Å skrive bokstavene speilvendt er vel ganske vanlig på den alderen uavhengig av høyre og venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...