Gå til innhold

Bokhvete


salsera

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest Piafs entusiastiske innlegg om bokhvete, endte jeg opp med både hel bokhvete og bokhvetemel da jeg handlet i dag.

Nå trenger jeg bare noen (vegetar-)oppskrifter. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har ingen oppskrifter (skal se om jeg finner noen her et sted), men jeg lurer på hva herligheten kostet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, da er det vel ikke mer enn rett og rimelig at jeg kommer med et forslag... :sjenert:

Jeg bruker bokhvetemel først og fremst til pannekaker.

250 g bokhvetemel (jeg liker best det fra Helios demeter, som er ganske grovt)

ca. 7 dl vann

1 egg

2 ts salt

Bland vekselvis sammen, og pisk kraftig til det danner seg bobler. La hvile 1 times tid i kjøleskap før du steker pannekakene ved ganske sterk varme. Jeg synes det blir best smak om de stekes i meierismør, men det blir selvsagt en smakssak.

Når pannekaken har stekt ferdig på en side, har man klar div. fyll som man legger på mens den steker ferdig på baksiden, og så brettes det hele tilslutt sammen. Mitt favorittfyll er spinat med litt hvitløk og crème fraîche, med chèvre og parmesan på før man bretter igjen pannekaken. Ellers er det godt med stekt sopp, speilegg, tomater, rødløk, ulike typer ost etc.

Bokhvetepannekaker smaker forresten også godt med lønnesirup. ;)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hel bokhvete da? Har så mange planer at det ikke bli noe av! Noen konkret oppskrift?

(Mener å huske at den kosta 20 eller 30 kroner. Ikke sikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg prøve pannekaker en dag. Brukte en del av de hele i en salat i stedet for couscous i dag (vegetarmiddag-tråden). Tror den smaker bra! jeg tar gjerne mot forslag hva jeg kan bruke resten til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Malla_*

hei! hvorfor advarte du oss ikke om at det er vanskelig å steke disse pannekakene? jeg har stått på kjøkkenet i over en time nå, men det blir bare noen fine kanter og resten en seig deig..kansje jeg har gjort noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
hei! hvorfor advarte du oss ikke om at det er vanskelig å steke disse pannekakene? jeg har stått på kjøkkenet i over en time nå, men det blir bare noen fine kanter og resten en seig deig..kansje jeg har gjort noe feil?

Hvis dette er rettet til meg, så er svaret at jeg ikke synes det er vanskelig å steke dem.

Vanskelig å vite om du har gjort noe feil når du ikke forklarer hva du har gjort. ;) Men her er min fremgangsmåte:

Jeg bruker panne med slipp-belegg, men som tåler høy varme. Pannen må være skikkelig varm (som nevnt i forrige innlegg) - jeg pleier å la platen stå på 5 mens jeg steker, faktisk (dette kan sikkert avhenge av hvaslags komfyr du har). Jeg har bittelitt meierismør (1/2 ts?) i pannen for hver pannekake. Ha et tynt lag røre i - pannekakene skal bli litt "hullete" over det hele, og særlig i kantene (i Bretagne kalles dette for "blonder" :) ). Stek 1-2 min (?) på hver side, til pannekaken er lett gyllen. Den blir mye gråere i fargen enn vanlige pannekaker, og brunfargen mye lysere.

Eksempel på ferdige resultater - bokhvetepannekaker.

Ut fra det du beskriver høres det ut som du ikke har hatt varm nok panne, og at du har hatt for mye røre i om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Malla_*

Hei igjen. Beklager at jeg hørtes litt krass ut i forrige innlegg. Det var ikke intensjonen. Jeg var bare sulten og skuffa:) Jeg bruker ikke smør, og prøvde med både kokosolje og olivenolje. Kanskje det er der problemet ligger? Jeg fikk ihvertfall ikke løsnet pannekakene fra stekepanna når de var gyldenbrune..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg bruker ikke smør, og prøvde med både kokosolje og olivenolje. Kanskje det er der problemet ligger? Jeg fikk ihvertfall ikke løsnet pannekakene fra stekepanna når de var gyldenbrune..

Vet ikke ang. oljene siden jeg aldri har prøvd. Men jeg tror det er minst like viktig med en god non-stick stekepanne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest marit evju

Mitt spørsmål er følgende: Hvor får man kjøpt bokhvete? Jeg har en oppskrift på et brød bakt i Rømertopf men finner ikke bokhvete i butikkene Er det noen som kan svare meg på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Mitt spørsmål er følgende: Hvor får man kjøpt bokhvete? Jeg har en oppskrift på et brød bakt i Rømertopf men finner ikke bokhvete i butikkene Er det noen som kan svare meg på dette??

Prøv på helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å ha bokhvete på store og gode matbutikker også, som ICA Maxi (vil jeg tro), Meny og Ultra. Ellers helsekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Gjest superbokhvete
Mitt spørsmål er følgende: Hvor får man kjøpt bokhvete? Jeg har en oppskrift på et brød bakt i Rømertopf men finner ikke bokhvete i butikkene Er det noen som kan svare meg på dette??

Bokhvete er kjempegodt og sunt!!!

prøv den: www.russiskmat.no da får du kjøpe ikke bare bokhvete, men masse andre go-o-ode nam-man ting også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superbokhvete
De pleier å ha bokhvete på store og gode matbutikker også, som ICA Maxi (vil jeg tro), Meny og Ultra. Ellers helsekost.

Vil du smake skikkelig god bpjhvete, ikke kjøp på helsekost, den er ikke like god som når du lager den selv. Og dessuten det er så enkelt å lage dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du smake skikkelig god bpjhvete, ikke kjøp på helsekost, den er ikke like god som når du lager den selv. Og dessuten det er så enkelt å lage dem.

Lage bokhvete selv...? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...