Gå til innhold

BI: Statistikk case til eksamen


Gjest statistikkstudent

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg skal ha statistikkeksamen imorgen (men studerer ikke på BI). Syns oppgaven deres så veldig spennende ut, spesielt Gilde-caset! Lykke til med din eksamen!

(kan jeg spørre om BI har egen studieretning innen statistikk, eller er det bare ett fag av mange? Hva studerer du trådstarter, siden du har statistikk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest statistikkstudent
Jeg skal ha statistikkeksamen imorgen (men studerer ikke på BI). Syns oppgaven deres så veldig spennende ut, spesielt Gilde-caset! Lykke til med din eksamen!

(kan jeg spørre om BI har egen studieretning innen statistikk, eller er det bare ett fag av mange? Hva studerer du trådstarter, siden du har statistikk?)

Statistikk er ett av flere fag. Går første år av en bachelor i øk. og adm. på kveldstid.

Har du noen tips å komme med i forbindelse med caset kanskje? Case 1 er ganske lite men jeg er ikke noe glad i sannsynlighetsregning....

Lykke til med eksamen imorgen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Jeg sitter med caset jeg også. Føler at det går ganske greit.

Endret av allium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest statistikkstudent
Jeg sitter med caset jeg også.  Føler at det går ganske greit.

Har du lyst til å komme med dine tanker til case 1 da? Case 2 synes jeg ser ganske greit ut. Vi kunne jo diskutert det litt (kommer ikke sammen med gruppen min før i helgen :forvirret: ). Føler at case 1 er litt diffus og synes det ser ut som Gilde har gjort dårlig testing. Men de måtte kanskje nøye seg med dette for å raskt komme med et svar.. Kanskje du vil hjelpe meg litt med å løse oppgave 1b ....? Hvilken formel? :sjenert: Kanskje jeg bare trenger mer kaffe nå....

Foreleseren vår sa at vi kom til å bruke 14 dager på dette caset, men jeg kan ikke skjønne at dette skal ta så lang tid.. hvor lang tid ser du for deg å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest allium

Jeg føler meg nokså ferdig egentlig... kikket litt på det til og fra da det kom, og jobbet hele tirsdagen.

Formel i oppgave 1 er hypergeometrisk. Tips: Les kapittelet om Fishers eksakte test. Jeg vet at det ikke er pensum, men det gav meg en mye større forståelse av hvorfor oppgave 1b er formulert som den er.

Hva har du kommet til på oppgave 2? Hvilken test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Ok, det er tre år siden jeg har hatt sannsynlighetsregning, så muligens driter jeg skikkelig på lokket her nå, men er ikke svaret på oppgave 1 b bare (12/24)^6...? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er tre år siden jeg har hatt sannsynlighetsregning, så muligens driter jeg skikkelig på lokket her nå, men er ikke svaret på oppgave 1 b bare (12/24)^6...? :klø:

Det kan det vel ikke bli? Vi har jo ingen "tilbakelegging" av de barna vi har trukket ut?

Sannsynligheten for at barn1 har spist kjøttdeig blir 12/24 = 1/2. Sannsynligheten for at barn2 har spist kjøttdeig gitt at første barn har det = 11/23 osv, slik at sannsynligheten da blir (antar uavhengighet)

12/24 * 11/23 * 10/22 * 9/21 * 8/20 * 7/19 = ettellerannet...

Eller??

Endret av Tuddelidu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi... Skal ikke garantere at mitt svar er riktig heller altså, men det virker logisk i hodet mitt (uten at det behøver å bety så mye, da :ler: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Tihi... Skal ikke garantere at mitt svar er riktig heller altså, men det virker logisk i hodet mitt (uten at det behøver å bety så mye, da  :ler: ).

Mitt svar er riktig. Hypergeometrisk fordeling, og sannsynligheten blir 0,006865.

En kjapp test i excel viser at din løsning gir samme svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar er riktig.  Hypergeometrisk fordeling, og sannsynligheten blir 0,006865.

En kjapp test i excel viser at din løsning gir samme svar.

*Fornøyd med seg selv* :sjarmor:

Når du sier det ser jeg selvsagt også at det er en hypergeometrisk fordeling. Har sendt hjernen min på sommerferie :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest statistikkstudent

Her er jeg igjen. Har vært litt til og fra pcen de siste dagene.

Hadde møte med gruppen vår i går og da var det flere som trodde oppgave 1b var binomisk og vi andre trodde det var hypergeometrisk. Vi fikk samme svar som dere 0,00688... eller 6,8 promille. Synes det var forsvinnende lite, men samtidig så viste en binomisk utregning 18% og det høres jo alt for mye ut.

På case to kjører man deskriptiv statistikk på totalen og også per år. Man bør også kjøre på en del prosentnivåer fra 90 og oppover feks. Vi endte på at man bør sette mest på statoil og minst på storebrand. Akkurat fordelingen er vi ikke blitt heeelt enig om. Formelen i boka gir 90% på Statoil og 10% på Storebrand, mens en Excel formel foreleseren ga oss en gang (hvor han sa: noter denne!) gir en fordeling på ca. 70/30. Hva har dere kommet frem til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium

Jeg har 90/10 med egne beregninger, og 93/7 hvis jeg bruker tall fra SPSS (da får jeg med færre desimaler i grunnlagstallene).

Det debatteres heftig på Apollon hvorvidt det er relaterte eller uavhengige stikkprøver i oppgave 2 - hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BI-student

:vinke:

Jeg sitter og klør meg i hodet over caset akkurat nå jeg.

Men kom frem til det samme som Allium i oppgave 1b, og det er jo betryggende. Men akkurat hva de er ute etter i 1a og c skjønner jeg ikke helt? Det er jo ikke så mange tall å regne seg frem til der? :klø:

Forøvrig satt jeg såvidt med gruppa mi igår og plotta inn på spss masse data til oppgave 2, uten at jeg følte vi kom så langt. Jeg er ikke særlig god på spss heller, og har problemer med å tolke dataene. Skal prøve å regne på det etterpå.

Vi mener uansett, Allium, at det er avhengige data, fordi de følger jo samme svingningene i markedet. Da henger de jo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er jeg igjen. Har vært litt til og fra pcen de siste dagene.

Hadde møte med gruppen vår i går og da var det flere som trodde oppgave 1b var binomisk og vi andre trodde det var hypergeometrisk. Vi fikk samme svar som dere 0,00688... eller 6,8 promille. Synes det var forsvinnende lite, men samtidig så viste en binomisk utregning 18% og det høres jo alt for mye ut.

På case to kjører man deskriptiv statistikk på totalen og også per år. Man bør også kjøre på en del prosentnivåer fra 90 og oppover feks. Vi endte på at man bør sette mest på statoil og minst på storebrand. Akkurat fordelingen er vi ikke blitt heeelt enig om. Formelen i boka gir 90% på Statoil og 10% på Storebrand, mens en Excel formel foreleseren ga oss en gang (hvor han sa: noter denne!) gir en fordeling på ca. 70/30. Hva har dere kommet frem til her?

Binomisk kan det jo ikke være, for da skulle sannsynligheten ha vært den samme i hvert enkelt delforsøk (for hvert barn som ble trekt ut), men det er den jo ikke ettersom vi her ikke opererer med noen tilbakelegging :)

Endret av Tuddelidu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
:vinke:

Vi mener uansett, Allium, at det er avhengige data, fordi de følger jo samme svingningene i markedet. Da henger de jo sammen.

Det mener jeg også, siden de har datoer felles, men flertallet på Apollon er uenige.

Nåja, jeg går for t-test for relaterte stikkprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BI-student

Jeg også ;)

Men i oppgave 2b, konfidensintervall... Har du brukt SPSS der? Sitter og blar i den der lefsa "innføring i SPSS" men finner ikke noe relevant..

Er passelig fortvila jeg nå, har lest alt for mye og er bare forvirra og negativ.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...