Gå til innhold

Rødvin - Holdbarhet?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Skal rødvinen settes i kjøleskapet hvis den ikke er drukket opp for at den skal holde seg?

Og er holdbarheten ca 1 uke etter den er åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, det går helt fint å sette den i kjøleskapet. Bare husk å ta den ut litt før du skal drikke den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få komme med et tilleggs-spørsmål vedr. holdbarhet... :sjenert:

Hva med rødvin på "pappkartonger"...

- Hvor lang holdbarhet FØR den blir åpnet (har en uåpnet kartong som jeg fikk for over ett år siden).

- Hvor lang holdbarhet ETTER den er åpnet (den "tappekranen" virker da til å være helt tett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få komme med et tilleggs-spørsmål vedr. holdbarhet... :sjenert:

Hva med rødvin på "pappkartonger"...

- Hvor lang holdbarhet FØR den blir åpnet (har en uåpnet kartong som jeg fikk for over ett år siden).

- Hvor lang holdbarhet ETTER den er åpnet (den "tappekranen" virker da til å være helt tett).

Pappvin skal ha en holdbarhet på MINST to mnd etter åpning ble jeg fortalt på polet.

Når det gjelder holdbarhet på en uåpnet vet jeg faktisk ikke, står det ingenting på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Fra Vinmonopolets sider:

Vin i kartong er beregnet på å drikkes ung. Den bør oppbevares kjølig og konsumeres i løpet av tre-seks måneder. I åpnet tilstand vil vi anbefale en kortere oppbevaringstid.

3-6 uker i åpnet tilstand har jeg hørt, men jeg har drukket rødvin som har mye stått lenger, og vært like god. Jeg synes heller at hvitvin holder seg bare noen får uker, den blir fort "flat" og tam.

Det er jo bare å åpne kartongen og smake, har den vært lagret mørkt og kjølig, kan det jo være at den er like god.

Endret av Marillia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vinkelner

Problemet med vin er at den reagerer med oksygen, så derfor...

I flaske:

Starter reaksjonen for fullt med en gang flasken er åpnet. Lav temperatur senker farten på den kjemiske prossessen (oksidering) så kjøleskapet er absolutt å foretrekke. Sett heller flasken ut igjen i romtemperatur en time eller to før den igjen skal drikkes av. Forskjellige viner reagerer med ulik hastighet, så det finnes ikke noe standard for akkurat hvor mange dager vinen holder seg. Tegn på oksidrasjon er at sen friske smaken av frukt forsvinner og vinen begynner å smake surt (utvikle eddiksyrer)

I tillegg til å sette vinen kaldt for å sinke prossessen vil det også hjelpe stort å gjør overflaten mot luft mindre, dvs helle vinen over på eksempelvis en halvflaske der den går helt opp i tuten slik at luftoverflaten blir minimal. Eller bruke en vakumpumpe slik at oksygenet til en viss grad fjernes i flasken.

I boks:

Boks består av en plastsekk inne i pappesken, og plastsekken er aldri helt lufttett slik en glassflaske er, derfor skjer en sakte oksidering hlet fra tappingen. Maksimal holdbarhet for en boks regnes som 6-8 måneder når den er upånet og 3-4 uker etter åpning. Det er er kjempeproblem for vinkvalitet på boks og det er synd at Norge ikke har en regel som sier at tappedato skal angis på boksen, dette er helt vanlig i andre land. Veldig mye av vinene som selges på boks er dermed sterkt forringet allerede når de bæres ut av vinmonopolet fordi omløpshastigheten er lav på enkelte merker.

Håper det var oppklarende og ikke altfor teknisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...