Gå til innhold

Små, hvite "puss"-klumper i halsen


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Og stinker. Så man får dårlig ånde. :frustrert: Sånt sliter jeg med om dagen. Har hatt det sånn et par uker. Har konstant dårlig smak i munnen, og tygger tyggis og spiser pastiller som en gal med en gang det er sjanse for at jeg kommer i nærkontakt med noen om dagen.

Noen som vet hva jeg mener og har et forslag til hvordan jeg kan bli kvitt f...skapet? Kjempeekkelt. Blir helt dårlig jeg. :sur:

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er ganske vanlig, spesielt hvis en har litt store mandler med litt sånn krinkler og kroker. Det er jo mat som setter seg fast og noen svovelproduserende bakterier får seg et festmåltid :)

Skyll med vann etter du har spist, gjerne gurgle litt.

Var plaget av det en del tidligere, men etter jeg ble litt mer oppmerksom på å skylle er det sjelden jeg finner de nå lenger :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er ganske vanlig, spesielt hvis en har litt store mandler med litt sånn krinkler og kroker. Det er jo mat som setter seg fast og noen svovelproduserende bakterier får seg et festmåltid :)

Skyll med vann etter du har spist, gjerne gurgle litt.

Var plaget av det en del tidligere, men etter jeg ble litt mer oppmerksom på å skylle er det sjelden jeg finner de nå lenger :smile:

Det skal jeg gjøre! Men det er jo ikke alltid jeg er plaget med det, kuni perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var plaget med dette selv (inntil jeg fjernet mandlene), var hos legen og pirket ut disse klumpene faktisk. Dersom du har andre plager (mye forkjølet, halsbetennelser etc) kan det være en ide å ta mandlene, ellers går det sikkert å leve med på et vis. Men plagsomt er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var en form for soppinfeksjon jeg?

Får iblant sånn i halsen fordi jeg tar astmamedisin - og ikke bestandig jeg er flink til å skylle. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ser du at de sitter fast i halsen på en måte, hvis du ser etter i speilet?

Det gjør nemlig ikke jeg, men noen ganger når jeg hoster eller nyser så ser jeg på papiret at jeg har fått opp en liten illeluktende gråaktig klump. Kun periodevis her også. Er heller ikke plaget med dårlig smak i munnen eller dårlig ånde (ihvertfall ikke i følge min sambo).

Kan ikke kjenne at jeg har noen slags småklumper nedi halsen heller. Merkelig!

Endret av Rosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter i hulrom inne i mandlene og er ikke alltid synlige - da er de i tilfelle så store at de stikker ut av hulrommene...uæææhh... De kan klemmes ut med fingeren eller en spatel hjemme eller hos legen. Du kommer til å brekke deg første gang, men du venner deg til deg. Var plaget med slikt en periode, men det har heldigvis gått over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du drikker mye melk kan det også "øke forekomsten" av disse ulumskhetene. Etter at jeg sluttet med melk har jeg ikke hatt dette problemet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bakteriepropper som sitter i hulrom i mandlene. Kommer gjerne i perioder hvor immunforsvaret sliter litt. Mandlene er jo med på å stoppe infeksjonsfarlige bassilusker så det er vel naturlig at de samler seg opp der.

Ingenting lukter verre enn knuste mandelpropper i hvertfall! :kvalm:'

Bortsett fra å klemme dem ut og gurgle med amtiseptisk munnvann tror jeg ikke det er så mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klemmer dere dem ut?

Kommer nettopp fra badet nå, jeg stod og gapte med q-tipsen klar, men så ingenting bak der- prøvde litt "i blinde" men ingen resultater. Så gikk det ett minutt- nøs skikkelig- og ut kom det en liten klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt små hvite klumper som sitter fast "baki halsen" fra tid til annen. I barndommen pirket jeg dem ut, med litt trening brakk jeg meg ikke, bare prika dem ut med en finger forran speilet. (jeg sier PRIKET mer enn "klemme" for jeg klemte ikke, jeg prika dem ut.

For et års tid siden oppdaga jeg sånne igjen. Ikke på lukt eller smak, men jeg KJENNER dem, de er irriterende, og jeg kjenner at dem er der. Men jeg klarte ikke prike en bort, jeg fikk brekninger. Jeg skulle likevel til legen, så jeg nenvte det for henne. Hun sa at det ikke var farlig at den var der, og om jeg var plaget med slike kunne jeg prike dem bort om jeg klarte det, men det var ikke farlig. Eneste, om jeg kom til legen med sår hals skulle jeg si fra, for da kunne de se rød hals me hvite prikker og tenke betennelse med en gang, om de ikke visste at det var hvite klumper jeg "alltid" hadde.

Den forsvant nå (heldigvis, den varjo ekkel og irriterene der den lå) og jeg har ikke fått flere.

Men om du hoster opp grå greier er det ikke det samme, denne er HVIT og litt hard, og jeg kjenner den med fingeren baki halsen, bare at jeg ikke klarer rote så mye med fingeren der uten å brekke meg. Jeg kan se den også, men ikke se den smtidig som jeg kan nå den med en finger, da må jeg bare føle meg frem, pga brekningne og måten halsen reagerer når fingeren kommer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var nok en aktiv tastefeil ja. Jeg sier pirke.

Men lider av litt "tastedysleksi" Jeg har ikke noe problem med å skrive ord rett, men enkelte ord sliter jeg med å TASTE rett. Pirke viser seg å være ett av dem. sorry.... det visste jeg ikke før nå, så da har jeg også lært noe nytt idag...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså disse små hvite/grå klumpene med ekkel lukt som sitter baki ganen eller kommer ut når man nyser kommer vel fra bihulene? Når man er litt forkjøla så får man snørr i nesa, og noen ganger puss i bihulene. Jeg tror ikke det har noe å gjøre med mandlene og halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bihulene? Det har jeg ikke tenkt på! Er det ingen leger ombord som kan forklare hva dette er? Gjerne en øre-nese-hals-doktor, det hadde gjort susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...