Gå til innhold

Pinnekjøtt oj ojmengde? fryse?

• Please log in to reply
10 svar på dette emnet

#1 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 27 desember 2005 - 13:17

Tror jeg har bomma litt på mengden. Skulle legge det i vann nå og ser hvor mye en kilo virkelig er. :overrasket: Har sett noen steder at man beregner 350-500 g pr person, men 500 g er da veldig mye? Tar da utgangspunkt i hvor mye/mange pinner jeg selv spiser. Jeg har nok kjøpt for mye kjøtt.

So what to do? Er det best å ta vare på det tørt, ferdig utvannet eller ferdig dampet? Fryse?? Har ikke lagt i vann alt ennå.
  • 0

#2 Gjest_Piper_*

Gjest_Piper_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 27 desember 2005 - 13:19

Fryst pinnekjøtt smaker også godt, men vet du 100% sikkert at dette blir for mye ville jeg valgt å ta av litt.
  • 0

#3 Lassie

Lassie

Fast inventar

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4 976 innlegg
  • Ble med 28. des. 04

Skrevet 27 desember 2005 - 18:53

Så man kan fryse rester? (kjekt å vite til jeg skal servere nyttårsaften i tilfelle det blir altfor mye..)
  • 0

#4 Stjerne

Stjerne

Husvarm

• Medlem
  • PipPipPip
  • 217 innlegg
  • Ble med 13. jan. 03
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 28 desember 2005 - 20:26

Jada, du kan helt fint fryse restene :) Jeg hadde pinnekjøtt 2. juledag. Har fryst det som ble til overs, og skal ha det på nyttårsaften. Da legger jeg det bare på toppen av det ferdigkokte kjøttet på slutten, slik at det blir varmt.

Stjerne :)
  • 0

#5 -Fisken-

-Fisken-

Bronsemedlem

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15 037 innlegg
  • Ble med 8. april 03
  • Kjønn: Kvinne

Skrevet 28 desember 2005 - 21:30

3-400 g per pers er det man pleier å regne. 350 g er mer enn nok.
  • 0
We are just a moment in time
a blink of an eye
a dream for the blind
visions from a dying brain
I hope you don't understand

#6 Marissa

Marissa

Sosial

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 325 innlegg
  • Ble med 30. mai 05
  • Kjønn: Ikke viktig

Skrevet 29 desember 2005 - 03:33

Forslag: lag lapskaus og bruk resten av pinnekjøttet der. Det blir kjemegodt! Vi lager alltid for mye for å kunne ha lapskausmiddag i romjulen :sikle: Ellers ville jeg frosset det i tørr, ukokt tilstand, da blir det best.
  • 0

#7 Gjest_gjest 0_*

Gjest_gjest 0_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 29 desember 2005 - 03:44

Jeg fikk pinnekjøttrester fra julen i fjor for en mnd siden, og det smakte veldig godt! Dette var ferdigkokt kjøtt som var fryst ned etter middagen. Det smakte kanksje ikke like bra som "nytt" men veldig godt likevel
  • 0

#8 Gjest_Gjest_*

Gjest_Gjest_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 31 desember 2005 - 00:04

Forslag: lag lapskaus og bruk resten av pinnekjøttet der. Det blir kjemegodt! Vi lager alltid for mye for å kunne ha lapskausmiddag i romjulen :sikle: Ellers ville jeg frosset det i tørr, ukokt tilstand, da blir det best.

Vis innlegg

Det var et godt tips.

Jeg la ikke i vann alt kjøttet, så jeg fryser både det som er tørt og det lille som ble igjen av ferdig dampet. Skal lage lapskaus av restene tenker jeg.

Forøvrig ble kjøttet veldig bra og middagen vellykket.
  • 0

#9 Gjest_piaf_*

Gjest_piaf_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 31 desember 2005 - 01:27

Et lite tips til om hvordan man kan bruke rester av ferdigdampet pinnekjøtt: Lag tomatsaus av sjalottløk og hvitløk surret i litt olivenolje, herm. tomater, en knivsodd sukker og timian. Varm pinnekjøttet i sausen en 10-15 min tid (er det frossent, kan det legges rett i sausen uten opptining). Smak til med pepper og evnt salt (pinnekjøttet gjør sausen ganske salt, selvsagt).

Det passer godt med potetpuré til, gjerne med sellerirot og pastinakk i.

Plukket opp dette fra et sånt lillejulaftenprogram på NRK, og synes det fungerer bra.

Det er vanskeligere å få brukt opp rester av pinnekjøtt enn rester av svineribbe - pinnekjøtt er liksom ikke like fristende kaldt med sennep på... :ler:

Dette innlegget har blitt redigert av piaf: 31 desember 2005 - 01:42

• 0

#10 SissiB

SissiB

Skravlebøtte

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 812 innlegg
  • Ble med 27. okt. 05

Skrevet 31 desember 2005 - 10:52

Det er vanskeligere å få brukt opp rester av pinnekjøtt enn rester av svineribbe - pinnekjøtt er liksom ikke like fristende kaldt med sennep på... :ler:

Vis innlegg

Kan ikke forestille meg kald svineribbe heller jeg. :overrasket: Er det virkelig godt ?

Vi koker komler på restene av pinnekjøttet, men det er vel kanskje en typisk vestlands ting. :sjenert:
  • 0

#11 Gjest_piaf_*

Gjest_piaf_*
  • Gjester
  • Ble med --

Skrevet 31 desember 2005 - 12:37

...

Dette innlegget har blitt redigert av Eurydike: 07 september 2007 - 00:34

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere