Gå til innhold

Lage julegaver selv: Tips ønskes!


Lourdes

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle lage noen gaver selv i år. Søstern min lager hvert år fine glass med brente mandler til ALLE hun kjenner omtrent. Jeg synes det er en koselig tradisjon og kunne tenkt meg å gjort noe lignende selv. Men siden hun lager brente mandler må jeg finne på noe annet. Spiselige gaver er alltid populært, så hvis noen har tips til hva jeg kan lage og evt. gode oppskrifter er jeg veeeeldig takknemlig.

Ellers tar jeg også imot tips til andre ting jeg kan lage. Må vel først nevne at jeg er veldig klønete og har litt slunken økonomi akkurat nå, slik at dyre og avanserte prosjekter passer ikke..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderjenta

Kan du strikke? Kjøp millig raggegarn på Nille og strikk sokker! Eller litt mykere garn og strikk sjerf!

Eller kjøp noen fine bøker (pleier å være ganske billige, sånn med bilder av figurer og hjerter og sånn på) og skriv inn noen av dine beste oppskrifter i en, så kan mottakeren fylle på etter hvert. På aller første side skriver du en liten hilsen, at dette var en julegave fra deg i 2005. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker å male, kan du kjøpe fat, kopper eller ildfaste skåler på f. eks Ikea. Så kjøper du porselensmaling på hobbybutikk eller Clas Ohlson (koster rundt 60 -70 kr) og maler motiver eller skrift på dem, og etter malingen har brendt seg fast til fatet eller skålen, har du fine julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hilda_*

Mal et bilde!

Ikke tenk på om du er flink eller ikke, det er fint med forskjellige fargekombinasjoner også! Du kan også lime på bilder, avisutklipp osv ved å bruke PVA lim. Så kan du male over dette igjen.

Bruk fantasien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal ha en hoddykveld med noen venninner før jul. Lurer på om jeg kanskje skal prøve meg på glassmaling. Til og med nevøene mine fikk det til å bli fint, så da er det kanskje håp for meg også :) . Får svippe innom Panduro og IKEA en dag. Ellers har jeg funnet en del oppskrifter på hjemmelaget konfekt som ser relativt enkelt ut. Så da skal jeg prøve å lage litt av det også.

God jul!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Margrethe_*
Hei!

Tenkte jeg skulle lage noen gaver selv i år. Søstern min lager hvert år fine glass med brente mandler til ALLE hun kjenner omtrent. Jeg synes det er en koselig tradisjon og kunne tenkt meg å gjort noe lignende selv. Men siden hun lager brente mandler må jeg finne på noe annet. Spiselige gaver er alltid populært, så hvis noen har tips til hva jeg kan lage og evt. gode oppskrifter er jeg veeeeldig takknemlig.

Ellers tar jeg også imot tips til andre ting jeg kan lage. Må vel først nevne at jeg er veldig klønete og har litt slunken økonomi akkurat nå, slik at dyre og avanserte prosjekter passer ikke..

På forhånd takk!

Hei! jeg har ikke så mange oppskrifter, men noen tips har jeg. for eksempel så har jeg lagd en eske. i den la jeg dette: tre hjerter lagd ved å ta trolldeig. disse malte jeg brune og de var til å henge på juletreet.

Trolldeig:

1n del salt

1 del vann

2 deler hvetemel

Så lå det to blyanter i den: jeg kjøpte to billige, hvite blyanter på nille. så tok jeg tråd og flettet rundt slik at den fikk en helt ny loock!=)

Jeg hadde også et par grutekluter som jeg har strikket, og et bilde jag hadde takk av den jeg ga dette til. Jeg printet det ut på en blank pappplate og lagde en ramme selv!:P

Du må bare bruke kreativiteten:p

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage glasslykter til venner og kjente?

Mange glass til kaffe, rødbeter ol er utmerket til å fylle med farget sand, evt i sølv eller gull, og et fint lys. Hvis man vil kan rillene øverst dekkes med ståltråd med preler, og man kan evt også lage hank med perler tredd på. Fint å sette på trappen i mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et vanlig hvitt krus, med glatt overflate. Kjøp porselenstusjer på en hobbyforretning. (Kan holde med en farge, eller flere om du vil) Vask utenpå koppen med et fettløsende middel, tørk godt av.

På ene siden av koppen tegner du en enkel figur. Kan være et strekmenneske, men med et trekk fra den du skal gi den til. F.eks. briller, hårfarge eller strekmennesket kan ha en fotball hvis det er en fotballinteressert person osv. Det skal så lite til før noen kjenner seg igjen! Eventuelt kan du tegne en blomst, ei sol, en mengde stjerner eller noe annet du kan. Under figuren skriver du navnet på mottakeren.

På den andre siden av koppen skriver du et lite dikt eller et ordtak som kan passe på den personen du gir koppen til.

Koppen "brennes" i vanlig stekeovn. (Bruksanvisning står på porselenstusjene) Etterpå er dekoren brent fast, sånn at koppene varer lenge. De kan til og med vaskes i oppvaskmaskinen, men ved jevnlig bruk av maskin vil dekoren forsvinne etter 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg lager lyslykter av syltetøyglass. Jeg putter oppi et kubbelys som er akkurat på den størrelsen at det får plass i åpningen på glasset, og som verken er lavere eller høyere enn glasset. Hvis en klipper ut motiver i det ytterste laget på en serviett kan man klistre disse på lyset hvis man varmer det opp med hårføner. Jeg pleier å binde blonde rundt glasset, men en kan jo pynte med akkurat det en vil :) Det går også an å putte lavendel i glasset. Da vil varmen fra lyset gjøre at lavendelen lukter mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Du kan jo lage marsipan snopp, det pleier vi og lage vær jul. då kjøper du bare marsipan og kokesjokolade også lager du mangen små boller av marsipanen og dypper i sjokoladen og tar det i kjøleskappet og lar det stivne, eller du kan kjøpe deg sjokolade former, så smelter du sjokolade og tar oppi så kan du ta lys kokesjokolade og mørk og lage litt forskjelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hjemmelaget peppermyntekonfekt er billig og godt!

Å ! Det er godt det ! :)

Er jeg riktig, riktig heldig så får jeg en liten boks med hjemmelaget peppermyntekonfekt :)

- ellers må jeg lage litt selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...