Gå til innhold

hva er tolvfingertarm???


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest tarmen

Jeg skal undersøke tolvfingertarmen min hos et "røntgenfirma", men hva er det? og hvorfor undersøker man den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvel

Tarmen består av flere deler - tolvfingertarmen (duodenum) er navnet på den første delen, altså umiddelbart etter magesekken. Det er her galle og bukspytt blandes med maten (som for øvrig ikke kalles "mat" lenger når den har kommet så langt, men "kymus" - alt skal jo ha et fint navn. :-) )

Nå er det vel flere måter å undersøke tolvfingertarmen på. Gastroskopi er én måte, da fører de en slange ned gjennom halsen din, gjennom magesekken og ned i tarmen. Du har kanskje fått litt info om dette på forhånd, vet du hva undersøkelsen heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarmen
Tarmen består av flere deler - tolvfingertarmen (duodenum) er navnet på den første delen, altså umiddelbart etter magesekken. Det er her galle og bukspytt blandes med maten (som for øvrig ikke kalles "mat" lenger når den har kommet så langt, men "kymus" - alt skal jo ha et fint navn. :-) )

Nå er det vel flere måter å undersøke tolvfingertarmen på. Gastroskopi er én måte, da fører de en slange ned gjennom halsen din, gjennom magesekken og ned i tarmen. Du har kanskje fått litt info om dette på forhånd, vet du hva undersøkelsen heter?

jeg har ikke fått så mye forklaring nei. merkelig det.

undersøkelsen min heter i allefall "ultralyd abdomen og rtg ØVD". Også er det krysset av på spiserør og magesekk & tolvfingertarm.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Ok, da tror jeg ikke du får noe stukket ned i halsen. :-) "Rtg ØVD" betyr røntgen av øsofagus (spiserør), ventrikkel (magesekk) og duodenum (tolvfingertarm). Det innebærer vel at det settes kontrastmiddel, men detaljene har jeg overhodet ikke peiling på. Jeg ville spurt legen, hvis jeg var deg. Det er klart du skal få informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarmen

Takker, men er du lege eller? :o :ler:

Fint å få litt info i allefall. Skal dessverre ikke til legen før dette, så jeg får vel bare vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, virvel er flink:) alt stemmer:)

du må nokk sikkert drikke kontrastmiddel så ser de på røntgen hvordan fordøyelsen på de plassene de har krysset av på fungerer..

er faktisk ikke sikker lenger..jobbet i praksis i 6 uker på røntgen avdelingen på sykehuset...men er ikke sikker på om det bare var på MR undersøkelser de måtte drikke kontrast middel.. :klø: (blandes ut med saft så det ikke smaker vondt)

hilsen helsesekretær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...