Gå til innhold

Min kostholdsplan- hva tenker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å bli seriøs med trening, men kunne tenkt meg litt hjelp med kostholdet. Målet er å få litt markerte muskler spesielt på magen å bygge litt rumpe. Målet er altså ikke å bli "bola".

Jeg er en jente på 165 cm og eier 57 kg, og dette er kostholdet jeg har satt opp:

Før trening: ( kl 10-11 tiden )

-3 rapid burn og e-burn

Etter trening: ( kl 13-14 )

-2 proteinpannekaker + proteinshake

Middag: ( 16-17 tiden )

-Grønnsaker, hakkede tomater, kyllingfilet

Kvelds: ( En gang før kl 22 )

-Proteinpannekaker og proteinshake

Når det gjelder trening løper jeg ca 1 mil hver dag i 10 km/t, samt lette styrkeøvelser og squat, planken, push-ups, markløft.

Hva tenker dere?



Anonymous poster hash: 49bfb...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker umiddelbart at her var det altfor lite karbohydrater med tanke på hvor mye du løper. Ville spist en skål havregryn et par timer før trening og hevet på med en boks rosin/banan både rett før og rett etter treningen. Ville byttet ut proteinshaken på kvelden med noe annet protinrikt, som kesam eller mandler.

Når du løper tømmer du kroppen for karbohydrater, så raskt inntak av dette er derfor viktig etter trening. Mange proteinshaker inneholder dog mye karbohydrater, men masse av dette er nesten rent sukker, så du kan godt velge et proteinpulver med mindre karbohydrater og heller spise en banan eller rosiner vedsiden av shaken.

En annen ting er at siden du ikke trener noe særlig tung styrketrening og at du veier ganske lite så har du heller ikke så veldig stort proteinbehov, og så lenge du spiser variert i løpet av dagen vil du få i deg proteinene du trenger bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du ikke tuller, eller ikke bare har "glemt" å føre opp resten av det du spiser, så kommer du til å gå på en kraftig smell ganske snart.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid bruker du på å løpe ei mil ts?

Og løper du uten stans, eller tar du pauser?



Anonymous poster hash: f7d00...8ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hei!

Jeg tenker å bli seriøs med trening, men kunne tenkt meg litt hjelp med kostholdet. Målet er å få litt markerte muskler spesielt på magen å bygge litt rumpe. Målet er altså ikke å bli "bola".

Jeg er en jente på 165 cm og eier 57 kg, og dette er kostholdet jeg har satt opp:

Før trening: ( kl 10-11 tiden )

-3 rapid burn og e-burn

Etter trening: ( kl 13-14 )

-2 proteinpannekaker + proteinshake

Middag: ( 16-17 tiden )

-Grønnsaker, hakkede tomater, kyllingfilet

Kvelds: ( En gang før kl 22 )

-Proteinpannekaker og proteinshake

Når det gjelder trening løper jeg ca 1 mil hver dag i 10 km/t, samt lette styrkeøvelser og squat, planken, push-ups, markløft.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 49bfb...7d0

Hvor lenge har du løpt 7 mil i uka? Synes det er høres merkelig ut at du klarer å løpe så mye med så lite mat...Og da burde du også vært ekstremt mager nå.

Om målet er å bygge opp muskler og bli fit og definert så skjer ikke det med et anorektisk kosthold. Du har ikke sjanse til å bygge opp rumpa eller noen andre muskler med så lite mat.

Hele opplegget er dødfødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt ut rapid burn og eburn - det har faktisk ikke noe for seg. Pass på at du har fett, proteiner og karbohydrater i hvert måltid, for å holde deg mett - velg kilder til umettede fettsyrer (avocado, egg, nøtter, frø, vegetabilske oljer), komplekse karbohydrater (potet, søtpotet, ris, havregryn, grønnsaker, frukt og bær), og protein (kjøtt, fisk, soya, linser, bønner osv). Du kan gjerne spise proteinpannekaker noen ganger, men anbefaler ikke å spise det alt for ofte.

Du vil aldri få strammet opp kroppen på så lite mat, med så mye løping. Skaff deg et ordentlig styrkeprogram, og ikke vær redd for å få store muskler - det tar lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har ETT ordentlig måltid om dagen... Kutt ut de tullete shakene og kosttilskuddene. Spis ordentlig mat. Spesielt siden du løper så mye.

Om du ønsker å bygge mer markerte muskler er du helt på viddene. Alt for, alt for mye løping, og alt for lite mat.



Anonymous poster hash: 47ebe...088
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fo

Hvor lang tid bruker du på å løpe ei mil ts?

Og løper du uten stans, eller tar du pauser?



Anonymous poster hash: f7d00...8ef

Takk for svar dere :)

Bruker litt mindre enn en time uten pausen, når jeg leger inn intervaller mot slutten. Ca 58 min på en gjennomsnitt fart på 10.02 km/t.

Har løpt slik ganske lenge, men med mer mat og uten resultater. Denne planen er ikke testet ut enda, men da tror jeg at jeg skaffer med en PT, som kan gi meg en kostholdsplan/treningsplan som passer målene mine.



Anonymous poster hash: 49bfb...7d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet PT, så om du vil ha kostholdsråd og treningsprogram er det bare å sende melding her inne - om du er komfortabel med å ta det over nettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet PT, så om du vil ha kostholdsråd og treningsprogram er det bare å sende melding her inne - om du er komfortabel med å ta det over nettet. :)

Takk, sender deg PM :)

Anonymous poster hash: 49bfb...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet PT, så om du vil ha kostholdsråd og treningsprogram er det bare å sende melding her inne - om du er komfortabel med å ta det over nettet. :)

Hei, jeg må bare benytte meg av sjansen til å spørre; har proteinpulver noe for seg? Eller er det egentlig bare bortkastet? Og trenger man virkelig 1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt i døgnet for å bygge muskler? Er jo så mange muskuløse mennesker som ikke bryr seg med dette. Eksempelvis de som har fysisk arbeid. Beklager, men har lurt på dette lenge og får så varierende svar 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg må bare benytte meg av sjansen til å spørre; har proteinpulver noe for seg? Eller er det egentlig bare bortkastet? Og trenger man virkelig 1,5-2 g protein pr kg kroppsvekt i døgnet for å bygge muskler? Er jo så mange muskuløse mennesker som ikke bryr seg med dette. Eksempelvis de som har fysisk arbeid. Beklager, men har lurt på dette lenge og får så varierende svar

Proteinpulver har noe for seg om du ikke får i deg nok proteiner gjennom mat, for eksempel om du har dårlig matlyst eller ikke er så glad i å spise proteinrike matvarer :) Man trenger ikke så mye - 1.1gr til 1.3gr per kilo kroppsvekt er nok for en 'vanlig' mosjonist. :)

Det er mange som ikke bryr seg, ja - men en som arbeider fysisk spiser også ganske mye, normalt sett, og får dermed i seg mye proteiner også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis skikkelig mat istedenfor shakes og pulver. Alle måltider utenom ett ikke er mat, så kutt ned på det. Kanskje redusere det til én gang om dagen, og resten av dagen spise god og næringsrik mat.

Kroppen trenger mer enn bare proteiner i løpet av en dag.

Anonymous poster hash: d1041...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet PT, så om du vil ha kostholdsråd og treningsprogram er det bare å sende melding her inne - om du er komfortabel med å ta det over nettet. :)

Hvilken PT-utdanning har du tatt? Og hvor gammel er du? :)

Jeg skal selv begynne med PT- og kostholdsveilederutdanning fra høsten av, og skal følge opp med en bachelor innenfor relevant område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken PT-utdanning har du tatt? Og hvor gammel er du? :)

Jeg skal selv begynne med PT- og kostholdsveilederutdanning fra høsten av, og skal følge opp med en bachelor innenfor relevant område.

Jeg er 19, blir 20 i September, og har tatt via AFPT :) Hvor tar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 19, blir 20 i September, og har tatt via AFPT :) Hvor tar du?

Da er du ett år yngre enn meg. Tok du den over ett eller to semester? Jeg skal ta ved Active Education :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ett år yngre enn meg. Tok du den over ett eller to semester? Jeg skal ta ved Active Education :)

Jeg startet i September og hadde eksamen forrige uke - så ble et semester som startet litt senere enn normalt, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...