Gå til innhold

Født i feil kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Likte programmet veldig godt, og som noen allerede har nevnt: Emma var bare helt skjønn!!

Men jeg lurer på... Får man noen som helst form for nytelse når man har sex, etter at man har tatt en slik operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likte programmet veldig godt, og som noen allerede har nevnt: Emma var bare helt skjønn!!

Men jeg lurer på... Får man noen som helst form for nytelse når man har sex, etter at man har tatt en slik operasjon?

I følge den ene jeg kjenner som har gått fra mann til kvinne, så er visst sexen helt fantastisk. De beholder jo nervene i penis, bare innover fremfor utover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ikke med meg programmet :( trodde man kunne få en gratis måned på tv2 sumo, faen så kjipt ..



Anonymous poster hash: 1f7cf...527
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte programmet veldig godt, og som noen allerede har nevnt: Emma var bare helt skjønn!!

Men jeg lurer på... Får man noen som helst form for nytelse når man har sex, etter at man har tatt en slik operasjon?

For de som går fra mann til kvinne så lager de klitoris av penishodet. Mange av de vil oppnå orgasme ved sex (menn kan få orgasme uten sædavløsning).

For de som går fra kvinne til mann er det ikke alltid at det sexuelle fungerer like godt, siden resultatet på operasjonene er veldig varierende. Dersom det lages en mikropenis av klitoris, så vil den fungere akkurat som en klitoris når det kommer til orgasme. For de som får konstruert en større penis, så er det ikke alle som vil oppnå orgasme senere.

Ikke alle velger å operere seg nedentil, både av FTM og MTF. Men jeg vil tippe at det er en større grad av de som er FTM som ikke gjør det pga at resultatet ikke vil bli alltid som ønsket. Fordelen for FTM er jo at det ikke er noe krav om å operere seg nedentil for å få nytt personnummer, noe det er for de som er MTF (siden det er reproduktive organer som må fjernes, enten livmor/eggstokker eller testikler).

Anonymous poster hash: c3f7f...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett programmet, men jeg synes det er utrolig tøft å stå frem slik!

Tar meg likevel i å tenke at når man utfører en slik operasjon når man er ung må man være EKSTREMT sikker på at det ikke bare er en fase. Jeg ville også være en gutt da jeg var liten. Lekte kun med gutteleker, nektet å gå med kjole og alle mine idoler/rollemodeller var gutter.. Husker jeg hadde et geniunt ønske om å være gutt på denne tiden, og opførte meg deretter.

Dette gikk imidlertid over, og nå er jeg en svært feminin jente.



Anonymous poster hash: 05e1f...29e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke med meg selve sendingen, men skal prøve neste gang. Synes hele temaet de belyser er absolutt fantastisk! Tøffe mennesker, i sær de små barna. Står enormt stor respekt av disse! Er imponert over motet og ærligheten de har vist. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett programmet, men er det sånn at de faktisk kjønnsopererer barn i Norge? Eller må de vente til de er voksne?



Anonymous poster hash: 88d82...9ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma er en vakker liten jente som helt klart ikke eier snev av maskulinitet. Hadde folk vært like sympatiske dersom jenta ikke hadde vært like pen?

Anonymous poster hash: 4dba3...53e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Emma operert eller noe, etter hva jeg fikk med meg. Men de håpet på at hun kunne få pubertetsutsettende medisiner, slik at hun slipper hårvekst og stemmeskifte frem til hun kan få den behandlingen hun trenger. Tipper vel at man må være over en viss alder før man kan få hormoner og operasjon til å bytte kjønn. Og slik bør det vel også være.



Anonymous poster hash: 219d6...bc5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett programmet, men er det sånn at de faktisk kjønnsopererer barn i Norge? Eller må de vente til de er voksne?

Anonymous poster hash: 88d82...9ec

Nei. Du må være over 18 år for å bli operert. Eneste som skjer før det er å gi de pubertetutsettende hormoner. De er ikke verre enn at dersom det viser seg at barnet ikke er transkjønnet likevel, så kommer de i puberteten noe senere. Riksen følger opp disse barna godt.

De eneste barna som blir operert her til lands er de som fødes med for uklare kjønnsorganer til å bestemme om det er gutt eller jente, eller dobbelt opp (noen veldig få fødes eksempel med både testikler og livmor/eggstokker). Før ble nesten samtlige av disse barna operert til jenter (mye enklere kirurgisk sett), men nå ventes det litt oftere for å se hva barnet er mentalt. Det er "laget" transkjønnede barn på denne måten eksempel, der de har blitt bestemt for å være jenter, men viser seg å være gutter.

Emma har ikke fått nytt personnummer. For å få nytt personnummer i Norge per i dag, så må man fjerne reproduktive organer. Dvs at hun må få operasjon "nedentil" og fjerne testikler for å få nytt personnummer. André derimot har fått nytt personnummer, siden han har fjernet livmor/eggstokker.

Heldigvis er vi litt mer opplyste i dagens samfunn med det å være transkjønnet. Og det er godt at folk står fram med sin historie, for det gjør det enklere for andre i samme situasjon å både finne informasjon, og kunne leve mer åpent om det. Noen få trangstynte mennesker finner man, også i legeyrket dessverre Så lenge de klarer å være profesjonelle og henvise videre, så burde det gå bra, men dersom man prøver å behandle både transkjønnede og homofile som om det er en sykdom som kan behandles med enten ditt eller datt, er man virkelig ute og kjører og leker med liv. Dessverre er ikke de fleste leger proffe nok til å ikke la slikt skinne igjennom ved behandling, og jeg skjønner hvorfor bl.a. hvorfor flere homofile menn etterlyser leger som er "homovennlige". Det nytter ikke med en lege som mener at du har en eller annen sykdom på sinnet, fordi du ikke passer inn i deres formening om hvordan verden fungerer.

Transkjønnehet er ingen legning. Og det er ingen egen legning å bli sammen med en. De personene kan like gjerne være bifile som hetrofile. Det samme er det med de transkjønnede.

Nå aner jeg ikke hvordan de løser garderobene til Emma, men det blir garantert tatt hensyn til så hun kan enten dusje alene et sted (få tilgang til lærergarderoben eksempel), eller dusjer før/etter de andre barna, eller at hun dusjer hjemme. I det voksne liv, etter operasjon, så bruker man de toalettene og garderobene som det kjønnet man tilhører (dvs en som går fra mann til kvinne går i damegarderoben, og en som går fra kvinne til mann går i herregarderoben).

Om ikke reglene har endret seg, så kan ikke fastleger henvise inn til GID klinikken. Det skal en klinisk psykolog eller psykiater gjøre (heldigvis virker det som...).

Anonymous poster hash: c3f7f...49c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma var bare en fantastisk søt og vakker jente :)

Helt enig! Umulig å kunne se at hun har vært gutt før.

Hele familien er rett og slett et eksempel til etterfølgelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det får meg til å lure på, når emma blir tenåring, og de andre jentene begynner å utvikle bryster, kjønnshår osv. Får hun som fysisk sett er gutt, være med i dusjen der når de har basseng og gym og sånt?

Hadde jeg vært lærer, og emma 16 år, vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde sagt om de andre foreldrene hadde begynt å mase på meg?

Og jeg digger dette programmet, elsker lille emma, og har et fantastisk godt inntrykk av alle de andre, mener alle skal få leve livet sitt som de vil :) :)



Anonymous poster hash: d6f5b...2c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, det får meg til å lure på, når emma blir tenåring, og de andre jentene begynner å utvikle bryster, kjønnshår osv. Får hun som fysisk sett er gutt, være med i dusjen der når de har basseng og gym og sånt?

Hadde jeg vært lærer, og emma 16 år, vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde sagt om de andre foreldrene hadde begynt å mase på meg?

Anonymous poster hash: d6f5b...2c0

Uten at jeg VET, så tror jeg nok at skolen vil tilrettelegge så godt de kan, slik at hun evt kan få dusje for seg selv eller noe sånt. De viste jo at hun brukte innlegg for å få "bryster" slik som jevnaldrene jenter f.eks.

Anonymous poster hash: 219d6...bc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing og svar på dette. Tråden er også ryddet for innlegg skrevet som fagpersoner. Dette strider imot retningslinjene på Kvinneguiden.

"Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående."

Retningslinjene kan dere finne her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=453853

- Avalon, mod

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med idrett, vil Emma få lov til å spille på jentelag? Dette var jo ikke tema i programmet, kan jo henne hun uansett ikke driver med idrett, da.

Anonymous poster hash: 6280c...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flott at alle synspunktene mine ble slettet. Skriver derfor ikke som fagperson men fortsatt mine egne meninger. Jeg syntes det er helt feil å la små barn få lov å "endre kjønn" på denne måten. Ja, jeg skriver "endre" for Emma er fortsatt en gutt og forblir en gutt selv om han skifter navn, opererer om penis og testikler til kvinnelige former med fungerende vagina og penisklitoris. Det vil fortsatt genetisk være en XY person, altså en gutt med mindre det er en genfeil. Om det er sistnevnte mener jeg personlig ut fra litteratur og egen tolkning at dette er en en sykdom/lidelse. Om Emma mener han er jente minner det meg om noe boken kalte vrangforestilling.

Det kan ikke være lett for leger å møtte slike kasus, de burde derfor ha reservasjonsrett mot å behandle slike sykdommer om de ikke ønsker på grunn av egen overbevisning om at dette strider mot naturen og støttes av Darwins utviklingsteori; Den sterkeste rett til å overleve og reprodusere

Anonymous poster hash: 11980...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at alle synspunktene mine ble slettet. Skriver derfor ikke som fagperson men fortsatt mine egne meninger. Jeg syntes det er helt feil å la små barn få lov å "endre kjønn" på denne måten. Ja, jeg skriver "endre" for Emma er fortsatt en gutt og forblir en gutt selv om han skifter navn, opererer om penis og testikler til kvinnelige former med fungerende vagina og penisklitoris. Det vil fortsatt genetisk være en XY person, altså en gutt med mindre det er en genfeil. Om det er sistnevnte mener jeg personlig ut fra litteratur og egen tolkning at dette er en en sykdom/lidelse. Om Emma mener han er jente minner det meg om noe boken kalte vrangforestilling.

Det kan ikke være lett for leger å møtte slike kasus, de burde derfor ha reservasjonsrett mot å behandle slike sykdommer om de ikke ønsker på grunn av egen overbevisning om at dette strider mot naturen og støttes av Darwins utviklingsteori; Den sterkeste rett til å overleve og reprodusere

Anonymous poster hash: 11980...0f9

Og hvor mange liv tror du ville ligget i grus om vi skulle fulgt dine prinsipper?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at alle synspunktene mine ble slettet. Skriver derfor ikke som fagperson men fortsatt mine egne meninger. Jeg syntes det er helt feil å la små barn få lov å "endre kjønn" på denne måten. Ja, jeg skriver "endre" for Emma er fortsatt en gutt og forblir en gutt selv om han skifter navn, opererer om penis og testikler til kvinnelige former med fungerende vagina og penisklitoris. Det vil fortsatt genetisk være en XY person, altså en gutt med mindre det er en genfeil. Om det er sistnevnte mener jeg personlig ut fra litteratur og egen tolkning at dette er en en sykdom/lidelse. Om Emma mener han er jente minner det meg om noe boken kalte vrangforestilling.

Det kan ikke være lett for leger å møtte slike kasus, de burde derfor ha reservasjonsrett mot å behandle slike sykdommer om de ikke ønsker på grunn av egen overbevisning om at dette strider mot naturen og støttes av Darwins utviklingsteori; Den sterkeste rett til å overleve og reprodusere

Anonymous poster hash: 11980...0f9

Jeg håper virkelig ikke du jobber innen helsevesenet.

Anonymous poster hash: 39ab6...a6f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvordan mine meninger skulle legge liv i grus.

Dette problemet mener jeg skyldes snikpropaganda gjennom media. Akkurat som denne serien. Konfliktskye mennesker tlr ikke si sin mening og syntes serien er kjempeflott. Dette gir ringvirkninger ved at alle tror at man må akseptere dette og man ender opp med full aksept og et samfunn som går motf negativ bærekraft og tukling med naturen. Tv, blader og andre medier er et talsrør for de som forsøker å fremme sin mistolkning av det genetiske kjønn. Hva ville du sagt om du hadde datet en som tror h*n er et annet kjønn og ikke turt å si noe før det hadde gått alt for langt?

Anonymous poster hash: 11980...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...