Gå til innhold

Bikkjer skal IKKE bindes utenfor butikken!


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Jeg sykla til Bergen.. At de kaller dette en sykkelvei skjønner jeg ikke. Det er plass til en og halv bil i bredden. Kommer det to lastebilder, så blir det kork. Og selv om veien er smal, så var det fartsgrensen 60-80 km/t. Da er da særlig veien ved Hardangerfjorden (forbi Nordheimsund) der det er et stup ned til vannet på den ene siden og et fjell på den andre. Fant ikke så mange andre løsninger etter at jeg hadde syklet Rallarveien, og tatt båt til Vangsnes. Etter Voss var det rett og slett livsfarlig å sykle videre. Bratte oppoverbakker i trange tuneller osv.

Mulig ytre Mongolia er tryggere.. Men dette er en helt annen sak ;)

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Si meg, er det en feilkobling noe sted hos deg?

Eksepsjonelt ignorante innlegg fra deg må jeg få si!! Jeg blir rett og slett pinlig berørt!<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si meg, er det en feilkobling noe sted hos deg?

Eksepsjonelt ignorante innlegg fra deg må jeg få si!! Jeg blir rett og slett pinlig berørt!<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

Jeg er evig takknemelig for at du deler ditt synspunkt! Digger meg at du er pinlig berørt. I henhold til ditt gjennomtenkte spørsmål, vil jeg la være å kommentere for å ikke spore helt av. Jeg svarte på et spørsmål som ble lagt igjen av en bruker, og at du spytter inn ved å kalle mine svar eksepsjonelt ignorante innegg var vel godt oppsumert av deg som debattant. Hærlig jobba! Jeg er klar over at min sykkelferie for et par år sia med en god del kamerater ikke har så veldig mye med TS sitt budskapp så jeg avslutter her og nå. Forelsår at du gjør det samme hvis du ikke har noe fornuftig å si..

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvatt skikkelig her en dag. Var inne i butikken, og da jeg kom ut, ante jeg fred og ingen fare. Spaserte i egene tanker bort til sykkelen min, og helt uventet ble dagdrømmen min vekket av et helsikke bjeff.

Det viser seg at det var en hund som hadde blitt parkert bak treet 50 cm fra sykkelparkeringa der jeg hadde satt sykkelen min.

Overlevde heldigvis, men kan ikke hundeeierene være så snill og la hundene sine være alene. Var en gang for et par år sia nå, da en hund var riktignok plassert inne i et hundebur på innsiden av inngangen av et kjøpesenter. Buret er for alle som vil sette igjen hunden. Ingen lås. Alle som vil inn på senteret må gå forbi.. Greia var at det var en sinnsykt leven, da hunden bjeffa i et sett, og ula. Noen har rett og slett ingen sammivittighet... :/

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starlit

Skvatt skikkelig her en dag. Var inne i butikken, og da jeg kom ut, ante jeg fred og ingen fare. Spaserte i egene tanker bort til sykkelen min, og helt uventet ble dagdrømmen min vekket av et helsikke bjeff.

Det viser seg at det var en hund som hadde blitt parkert bak treet 50 cm fra sykkelparkeringa der jeg hadde satt sykkelen min.

Overlevde heldigvis, men kan ikke hundeeierene være så snill og la hundene sine være alene. Var en gang for et par år sia nå, da en hund var riktignok plassert inne i et hundebur på innsiden av inngangen av et kjøpesenter. Buret er for alle som vil sette igjen hunden. Ingen lås. Alle som vil inn på senteret må gå forbi.. Greia var at det var en sinnsykt leven, da hunden bjeffa i et sett, og ula. Noen har rett og slett ingen sammivittighet... :/

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Huff ja:/ Bjeffing dreper..

Og dette skjer jo kun på butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja:/ Bjeffing dreper..

Og dette skjer jo kun på butikken.

Ja, selvfølgelig kan bjeffing drepe. Man kan bli så skremt, slik at man kan bli utsatt for hjertestopp. Spesielt eldre damer er jo i denne "faresonen"!

Ikke på butikken. Ikke rett ved. Noen meter fra butikken. Men likevel. Du skulle kjent på brystkassa mi. "Dunkdunkdunkdunkdunk" sa det

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kan bjeffing drepe. Man kan bli så skremt, slik at man kan bli utsatt for hjertestopp. Spesielt eldre damer er jo i denne "faresonen"!

Ikke på butikken. Ikke rett ved. Noen meter fra butikken. Men likevel. Du skulle kjent på brystkassa mi. "Dunkdunkdunkdunkdunk" sa det

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Dette begynner å bli flåsete!

Er du seriøs nå?<br /><br /> Anonym poster: 30952d81b3f3954c61cdcd287a7214a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen fortelle meg hvorfor enkelte hunde-eiere har samvittighet til å binde hunden sin utenfor butikken? Nok en gang kan man høre historier om noen som ”bare” var inne i fem minutter, og når de kommer tilbake så er hunden borte (Se gårsdagens Dagblad: http://www.dagbladet...yveri/22580604/).

Jeg har rett og slett ingen sympati for sånne hundeeiere. Det å etterlate et forsvarsløst dyr, som ikke har noen rettigheter, er totalt uakseptabelt. Hvis f.eks det kommer en unge løpende bort til bikkja, og den blir skremt, skvetter til, og føler den må forsvare seg, så taper bikkja på alle områder. Spesielt psykisk utviklingshemmede kan man lese om har løpt bort til hunder som sitter lydig utenfor butikken. Andre folk er livredde hunder, og tørr ikke gå inn i butikken, og hvis dem skvetter til, så taper også bikkja.

Jeg har selv hund, og det faller meg aldri inn å ta to fluer i en smekk, altså: gå tur med hunden, og samtidig ta en liten handle tur. Det er som å sette på komfyren på full styrke, stikke ut og kjøpe pizza, og komme tilbake til klar ovn. Totalt unødvendig. Alt kan skje på veien.

Vær så snill og ikke vær så slappe. Ikke ha bikkja deres i bilen utenfor.. Ikke la bikkja gå på glovarm sand/asfalt (kanskje ikke så farlig i den norske sommeren..). Får håpe Gizmo kommer tilbake til eieren sin. Og håper hun har lært, ikke minst!!! –og at andre kan lære av hennes feil.

Jeg har en hund som jeg enkelte ganger plasserer utenfor butikken. Har faktisk ikke tenkt noe over konsikvensene, men du fikk meg til å tenke nå :)

Anonym poster: 870d2eaf9bb114f2213d9263013549cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Den 18.7.2012 at 11.05, spørsmålstegnet skrev:

 

Sorry ass! Men jeg synes det er utrolig dårlig av deg. En ting er å legge noe av ansvaret på tilfeldige personer som sitter like ved, men å si at du knyter heftige knuter er vel å lure seg selv vel? Tar vel ikke lang tid å ta av båndet på bikkja vel? I verste fall kan man jo bare ha med seg en kniv og skjære av båndet hvis man er på utkikk etter bikkjer. Og uansett så har jeg argumentert mot f.eks barn som absolutt kan løpe bort å klappe hunden, og skremme den. Pluss at samme hvor liten bikkja er, så er det faktisk noen som er livredd for det. I tillegg kan du ikke komme unna av at det er ulovelig å binde bikkjer utenfor butikken. Tror du meg ikke så les paragraf 5 her!! http://www.lovdata.n...ne=hundelov*

Det er ingen unnskylding å binde bikkja utenfor. Jeg sier ikke at du er en dårlig hundeeier, men å komme å fortelle meg at jeg dømmer andre og får dem til å føle seg dårlig hundeeier er din sak. Å bruke tid i butikken, og på livet sjenerelt er en prioriteringssak. Har man har hund, og man er på jobb 7-8 timer på en fredag.. så stikker man ikke på fest eller på besøk, og lar hunden være enda lengre alene hjemme. Du får ta handleturen på vei hjem fra studiene eller treningen da? Hva vet jeg.. Det får du finne ut av selv. Synes det er utrolig stygt av deg å forsvare folk som setter igjen bikkja si utenfor alene. Det holder ikke å se etter den hver femte minutt! Les første link om Gizmo!

Jeg er enig i dine argumenter "spørsmålstegnet" finnes ikke gode nok unnskyldninger. spør du meg så er man kanskje ikke egnet for å ha hund da, om du har sååå mye annet å gjøre om dagen at du ikke har tid til å gå på butikken uten hunden din! Jeg lærte tidlig at man ikke skal ha dyr for sin egen del men for dyrets sin del og det har endret hele mitt syn! Jeg har alltid vært glad i dyr men før var jeg nok mest glad i dem fordi dem alltid var der når JEG ønsket også ble jeg sur når de ikke hørte på meg... i dag og vel de siste 5-6 årene har det synet endret seg stort. Jeg ønsker hva som er best for dyrene, jeg har ikke særlig god råd alltid men det skal aldri katten min merke ikke sant? det er viktigere at han får maten sin enn at jeg får en cola til helgen feks... å ta på seg ansvaret for en hund innebærer så mangt. Den trenger oppmerksomhet og tilsyn den på lik linje med barn, nå er jeg veldig opptatt av dyr og deres velferd da... men uansett så er det ikke forsvarlig å etterlate hunden utenfor en butikk eller alene uansett på offentlige eiendommer! Det er hunder som blir stjålet fra hagen også så vær obs. Hva om det går galt med deg en gang mener du fremdeles at du ikke hadde noe valg? at det ikke var din feil? hadde du sovet godt om nettene på det grunnlag? Jeg vet jeg ikke hadde, har opplevd å miste katten min eller han forsvant så han ikke på nesten 3 uker! og han er min sjelevenn og betyr ALT for meg! han er jo en ute katt men kastrert og veldig mammakjær, likevel tenkte jeg straks at jeg kanskje hadde gjort noe for at han skulle forsvinne: ble han lei seg for at snakket strengt til han for noe galt han gjorde? gav jeg han ikke nok oppmerksomhet? hva var det som hadde skjedd? Jeg lærte også da jeg var yngre at det er aldri dyrets feil! Dyr er ikke onde, de går ikke inn for å være slemme uten at det da isåfall har skjedd noe med dem som har gjort dem slik! Som aggressive hunder som egentlig er redde pga noe de har opplevd. så det er moralen jeg har fått med årene! Man er nødt til å gå i seg selv, alle gjør feil man må bare lære av dem :) slenger med ett bilde av gullgutten min <3

13548822_1223667910999848_1026986344_o.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter hunden utenfor med god samvittighet. Den står jo ikke der lenge og vi bor i en liten og trygg bygd. Ja den er liten og forsvarsløs men det er barna mine også. De får likevel lov til å leke alene på en lekeplass. Man kan ikke bekymre seg for alt her i verden. 

Anonymkode: 5fbd2...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter hunden utenfor med god samvittighet. Den står jo ikke der lenge og vi bor i en liten og trygg bygd. Ja den er liten og forsvarsløs men det er barna mine også. De får likevel lov til å leke alene på en lekeplass. Man kan ikke bekymre seg for alt her i verden. 

Anonymkode: 5fbd2...769

Se bort i fra det faktum at du bare sier det for å føle deg bedre om dine uansvarlige handlinger så er det faktisk FORBUDT/ULOVLIG å sette hunden utenfor en butikk osv i motsetning til barn, men det burde være fengselsstraff for å etterlate små barn også. En pedofil er like vanlig som alle oss andre du ser ikke forskjell og ei heller kan du se forskjell på en hunde tyv og en beboer i din lille trygge bygd. Åpne opp øynene se og lær noe av alle nyhetsoppslag osv :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Jeg er glad i hunder, og vokste opp med hund i barndomshjemmet. Jeg ser ikke problemet med å binde fast hunden ute mens man er inne på butikken og handler, gitt at hunden er vant til dette og komfortabel med å vente. 

Men det er dårlig skikk å binde fast hunden rett ved inngangsdøra eller inne i gangen i butikken. Hovedsakelig av to grunner:

  • Enkelte mennesker er redde for hunder. Spesielt barn, men dette kan også gjelde voksne. Det kan du som hundeier selvfølgelig synes er unødvendig og latterlig, men fakta består. Og for disse menneskene så hjelper det ikke å si "slapp av den er bare snill", og det er faktisk også sånn at det hjelper ikke at hunden eventuelt er liten. Det hjelper heller ikke at den er bundet fast slik at den ikke når fram til de som passerer. Hund er hund, og en fobi/skrekk er ikke nødvendigvis rasjonell. Å påtvinge disse menneskene hundene sine ved å plassere de tett opptil der de må passere, er dårlig gjort.
  • Enkelte hunder har lavere terskel for å bjeffe enn andre, og noen hunder bjeffer på alle som går forbi. Du som hundeier er vant til bjeffing, det er støy som er en del av hverdagen din. For andre så kan bjeffing oppleves som ubehagelig.

Dette løser man som hundeeier enkelt ved å binde fast hunden et stykke fra inngangspartiet på butikken så den ikke er til sjenanse for andre. 

Gjentar også det andre har nevnt i denne tråden, fra Lov om hundehold (hundeloven) : Forbud mot å gå fra bundet hund: Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Endret av PseudonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare overskriften og synes det er bra at denne tråden er blitt så lang og at mange har lest. Ser stadig hunder utenfor butikken jeg handler og skjønner ikke hvorfor det fortsatt er så vanlig når det ikke er lov. En ting er at man skal beskytte barn og redde voksne. En annen ting som kanskje betyr mer for hundeeieren, (?) noen mennesker plager dyr og du kan risikere at hunden din blir traumatisert og aggressiv fordi noen har plaget hunden din når den satt alene utenfor butikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
2 minutter siden, kvinneguide skrev:

En ting er at man skal beskytte barn og redde voksne. En annen ting som kanskje betyr mer for hundeeieren, (?) noen mennesker plager dyr og du kan risikere at hunden din blir traumatisert og aggressiv fordi noen har plaget hunden din når den satt alene utenfor butikken. 

Ja det er et godt poeng som jeg overså i forrige innlegg (i tillegg til at den kan bli stjålet). Jeg vokste opp på bygda, og å få hunden stjålet eller at noen plaget den mens jeg var inne og kjøpte noe i butikken var aldri noe vi reflekterte over den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, PseudonymBruker skrev:

Jeg er glad i hunder, og vokste opp med hund i barndomshjemmet. Jeg ser ikke problemet med å binde fast hunden ute mens man er inne på butikken og handler, gitt at hunden er vant til dette og komfortabel med å vente. 

Men det er dårlig skikk å binde fast hunden rett ved inngangsdøra eller inne i gangen i butikken. Hovedsakelig av to grunner:

  • Enkelte mennesker er redde for hunder. Spesielt barn, men dette kan også gjelde voksne. Det kan du som hundeier selvfølgelig synes er unødvendig og latterlig, men fakta består. Og for disse menneskene så hjelper det ikke å si "slapp av den er bare snill", og det er faktisk også sånn at det hjelper ikke at hunden eventuelt er liten. Det hjelper heller ikke at den er bundet fast slik at den ikke når fram til de som passerer. Hund er hund, og en fobi/skrekk er ikke nødvendigvis rasjonell. Å påtvinge disse menneskene hundene sine ved å plassere de tett opptil der de må passere, er dårlig gjort.
  • Enkelte hunder har lavere terskel for å bjeffe enn andre, og noen hunder bjeffer på alle som går forbi. Du som hundeier er vant til bjeffing, det er støy som er en del av hverdagen din. For andre så kan bjeffing oppleves som ubehagelig.

Dette løser man som hundeeier enkelt ved å binde fast hunden et stykke fra inngangspartiet på butikken så den ikke er til sjenanse for andre. 

Gjentar også det andre har nevnt i denne tråden, fra Lov om hundehold (hundeloven) : Forbud mot å gå fra bundet hund: Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Poenget er som du selv skriver det står i hundeloven at dette er ULOVLIG/FORBUDT! Hunden kan bli stjålet det er også en stor grunn for at det er ulovlig! Så flere hunder bundet utenfor Trekanten kjøpesenter i Asker i dag, jeg blir så oppgitt, hadde jeg ikke visst bedre skulle jeg nesten tro dem ikke er glad i bikkja. En var bundet rett ved inngangen og en annen 2 meter fra ca rett foran inngangen omtrent da... Hadde jeg vært en drittsekk kunne jeg bare tatt dem begge på under 1 minutt ingen hadde brydd seg... Man vet ikke hvem som eier dem så heller ingen som ville reagert. Jeg satt på en benk ved siden av og hundene var der da jeg kom og i mellom 5 og 10 minutter før noen kom å hentet den ene hunden. Hundebanden som de blir kalt kunne ha tatt dem og vært langt av gårde innen de kom ut igjen. er det helt umulig for enkelte her å se poenget med loven eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PinkAnarchy skrev:

Se bort i fra det faktum at du bare sier det for å føle deg bedre om dine uansvarlige handlinger så er det faktisk FORBUDT/ULOVLIG å sette hunden utenfor en butikk osv i motsetning til barn, men det burde være fengselsstraff for å etterlate små barn også. En pedofil er like vanlig som alle oss andre du ser ikke forskjell og ei heller kan du se forskjell på en hunde tyv og en beboer i din lille trygge bygd. Åpne opp øynene se og lær noe av alle nyhetsoppslag osv :)

Fengselsstraff ofr at 6 og 8 år gamle barn er alene på en lekeplass, faktisk. Nå har jeg hørt det også. Nei man kan aldri totalbeskytte seg for folk som vil deg og dine barn/dyr vondt, det betyr ikke at man skal slutte å leve. Fordi det finnes pedofile i verden så kan man ikke nekte barna sine deltagelse i verden. Fordi det finnes folk som kan stjele en hund så kan man ikke slutte å leve. Man må bruke sunn fornuft og leve livet sitt.

Jeg er aldeles ikke uforsvarlig og den debatten som foregår her er helt vanvittig latterlig. Pass deg for å sette hunden utenfor btikken for folk kan få hjerteinnfarkt av det :P lol 

Anonymkode: 5fbd2...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt over her er det faktisk ikke lov å binde hunder ute.
Da vi fikk hund var vi ikke klar over dette, og ble faktisk bedt om å bli med bort på politistasjonen fordi vi hadde gjort det (dette var i butikk hvor vi så hunden til enhver tid).

Da fikk vi streng beskjed om at hvis dette ble sett en gang til tok de fra oss hunden, og at det rett og slett handler om at hunden kan være aldri så snill, men hvis et barn vil hilse på og f.eks er uheldig å tråkker hunden på halen eller labbene kan hunden bite.

Vi spurte samtidig om "hundeparkering" var lov - type hundebur du kan leie utenfor kjøpesentere, og steder det står at man kan knyte hunden, og det er faktisk heller ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fengselsstraff ofr at 6 og 8 år gamle barn er alene på en lekeplass, faktisk. Nå har jeg hørt det også. Nei man kan aldri totalbeskytte seg for folk som vil deg og dine barn/dyr vondt, det betyr ikke at man skal slutte å leve. Fordi det finnes pedofile i verden så kan man ikke nekte barna sine deltagelse i verden. Fordi det finnes folk som kan stjele en hund så kan man ikke slutte å leve. Man må bruke sunn fornuft og leve livet sitt.

Jeg er aldeles ikke uforsvarlig og den debatten som foregår her er helt vanvittig latterlig. Pass deg for å sette hunden utenfor btikken for folk kan få hjerteinnfarkt av det :P lol 

Anonymkode: 5fbd2...769

Selvinnsikt er et fremmedord skjønner jeg. Snakker ikke om å "nekte barna sine deltagelse i verden" :P lol
Snakker om at du som forelder bør passe på til enhver tid når de er så små. Jeg snakker heller ikke om og har ikke fokuset på mennesker som er redd hunder.. det er deres eget problem... jeg har fokuset på hundens ve og vel... og der er loven på min side så ta deg sammen, eller så risikerer du bøter/ fengselsstraff. Ser jeg noen som bryter loven har jeg all rett til å melde i fra til politiet og som dyrevernsaktivist nøler jeg ikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er aldeles ikke uforsvarlig og den debatten som foregår her er helt vanvittig latterlig. Pass deg for å sette hunden utenfor btikken for folk kan få hjerteinnfarkt av det :P lol 

Nei du fremstår som svært moden og reflektert. Både i dine meninger og i måten du formulerer deg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, PseudonymBruker skrev:

Nei du fremstår som svært moden og reflektert. Både i dine meninger og i måten du formulerer deg på...

Hvis du er seriøs nå med å kalle noen som skriver lol i en voksen alder til noen som kommer med fakta og ærlige meninger ,moden og reflektert så er det jo det som blir latterlig :P på tide å vokse opp folkens. FAKTA:  DET ER IKKE LOV Å BINDE HUNDER UTENFOR BYGNINGER o.l FERDIG SNAKKA!

Endret av PinkAnarchy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker
3 minutter siden, PinkAnarchy skrev:

Hvis du er seriøs nå med å kalle noen som skriver lol i en voksen alder til noen som kommer med fakta og ærlige meninger ,moden og reflektert så er det jo det som blir latterlig :P på tide å vokse opp folkens. FAKTA:  DET ER IKKE LOV Å BINDE HUNDER UTENFOR BYGNINGER o.l FERDIG SNAKKA!

Det er fint at du selv ikke ser på deg selv som en voksen da. I og med at du selv skriver lol i innleggene dine:

19 minutter siden, PinkAnarchy skrev:

Snakker ikke om å "nekte barna sine deltagelse i verden" :P lol

Det at du ikke er voksen forklarer også at du kan skrive dette:

20 minutter siden, PinkAnarchy skrev:

Jeg snakker heller ikke om og har ikke fokuset på mennesker som er redd hunder.. det er deres eget problem...

Jeg håper du når du blir voksen innser at dyrevelferd handler om både dyrets beste, og hvordan dyr og mennesker skal kunne leve sammen så begge parter blir tatt hensyn til. Spesielt i byen med høy befolkningstetthet er sistnevnte viktig. 

 

Og for ordens skyld, det jeg skrev i svaret du siterte var sarkasme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...