Gå til innhold

Hjemmelaget smoothie fetende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt ved å spise sunnere og trene så ofte jeg kan.

Har de siste ukene laget meg en stor smoothie til frokost. Består som oftest av forskjellige type frukt, fryste bær og vann eller sukkerfri juice/yoghurt.

Har nå fått høre at dette har masse kalorier og er et stygt nei-nei når man er på "slanker'n".. Stemmer dette?



Anonymous poster hash: 11471...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det stemmer ikke - men mange mener at man bør styre unna flytende kcal når man skal ned i vekt, fordi det ikke metter like mye som fast føde for mange. Vektnedgang kommer an på det totalt kcal-inntaket, og om du har kontroll på dette er det ikke noe problem med smoothie til frokost :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn at selv om dette blir flytende - har det vært en hel frukt engang, så det er fortsatt like mange kcal som da frukten var hel og når man putter mer oppi blir det enda flere kcal osv.. Dårlig forklart, men håper du skjønner! (Du vet sikkert dette fra før, men det er lett å glemme når smoothie er så godt!)

Prøv å kutte litt ned på innholdet i smoothien, bytt juice med vann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du bytte ut en eller alle 5-om-dagen med frukt og bær. Så dette er sunt og vitaminrikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være så usunt. Det er jo kaloriinnholdet som er viktig når du skal ned i vekt. Jeg lager meg ofte proteinshakes, med diverse bær og proteinpulver med vann, og de overstiger aldri 240 kalorier (500 ml)

Kanskje ikke akkurat det samme som smoothies, men går vel sånn ca for det samme. Selv om det er flytende, er det veldig mettende. Så dersom jeg har det til frokost nøyer jeg meg med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på om du spiser annen mat til frokost PLUSS denne smoothien eller bare smoothien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar folkens. :) Jeg bruker smoothien som et måltid, altså erstatter jeg f.eks. to brødskiver med smoothien.



Anonymous poster hash: 11471...7f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt inneholder en del fruktsukker, som har nesten like mye kalorier som tilsatt sukker. Bær er sunnere, og det går også an å lage smoothie av grønnsaker.

Hvis du bruker smoothie som måltidserstatning, bør du tilsette noe fiber, så tarmene får litt å jobbe med. Fiberhusk fra helsekostbutikken er et godt alternativ. Det har lite smak, og klumper seg ikke.

Matvaretabellen viser næringsinnholdet i de ulike matvarer. Her kan du sjekke antall kalorier og mengde fett og sukker i forskjellige typer frukt, bær og grønnsaker:

http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, lurer jeg egentlig på hva som er mest "sunt" eller "usunt".

Jeg varierer pålegg på brødskivene ganske ofte, gjerne mellom leverpostei, mager kylling, kalkunpålegg, salami eller diverste lettprodukter av ost, fisk og smøreprodukter. Bruker gjerne lettmajones under kjøttpålegg.

Vil det være mest "slankende" og næringsgivende å spise for eksempel:

1. 1-2 grove brødskiver med lettmajones og magert kjøttpålegg + agurkskiver

eller
2. Smoothie med en banan, to never bær og litt juice, yoghurt eller vann?

Begge deler metter ca like mye, og jeg liker dem like godt. Dersom én er bedre, vil jeg definitivt spise mer av den. :) Er ikke ute etter å få noen andre til å telle kcal for meg, har sett at dette er forhatt. Vil gjerne bare vite hva dere tror er sunnest eller "best" om man vil ned i vekt.



Anonymous poster hash: 11471...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt inneholder en del fruktsukker, som har nesten like mye kalorier som tilsatt sukker. Bær er sunnere, og det går også an å lage smoothie av grønnsaker.

Hvis du bruker smoothie som måltidserstatning, bør du tilsette noe fiber, så tarmene får litt å jobbe med. Fiberhusk fra helsekostbutikken er et godt alternativ. Det har lite smak, og klumper seg ikke.

Matvaretabellen viser næringsinnholdet i de ulike matvarer. Her kan du sjekke antall kalorier og mengde fett og sukker i forskjellige typer frukt, bær og grønnsaker:

http://www.lavkarbo.no/matvaretabell/frukt-og-gronnt

Så ikke dette før jeg postet siste innlegg. Er det andre alternativer for å tilsette fiber i smoothien? Smak har (dessverre?) ikke så mye å si for meg, da jeg for det meste spiser fordi jeg må. Liker at maten er lett å svelge, så derfor bruker jeg ofte noe for å gjøre den saftigere (olje, smør, majones etc.)

Sunt kan godt prioriteres, ettersom jeg bare tygger og svelger. :)

Anonymous poster hash: 11471...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du at kaloritelling er forhatt? Hvordan kan lettprodukter være bedre enn originalutgavene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å variere mellom smoothie og brødskivene - variasjon gjør deg godt.



Anonymous poster hash: 992a7...2e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke sukkerfri juice... Det finnes juice uten tilsatt sukker, men juicen inneholder nok sukker så det burde aldri være nødvendig. Juice har like mye sukker som coca-cola, av og til litt MER! Så juicen bør du kutte ut. Ikke bare fordi det er mye sukker, men også fordi den ikke har mye vitaminer. Når frukten blir juicet mister den sin beskyttelse og mye av c-vitaminene. Juice skal drikkes fersk (innen 1t etter juicing). Og vær obs på at kroppen har en liten grense for hvor mye fruktsukker den klarer å metabolisere. Ca 50g fruktsukker er grensa og resten må lagres. Nordmenn flest spiser mer enn 50g fruktsukker hver dag.



Anonymous poster hash: b4fd2...783
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Det blir litt feil å si at en bestemt type mat eller drikke er "fetende", ettersom det er det totale kaloriinntaket i løpet av dagen som teller. Det eneste jeg reagerer på er at smoothien din bare består av frukt, og dermed mest sukker og lite næring ellers. Hvis du skal bruke en smoothie som et måltid, bør den inneholde noe proteiner, fett og fiber og ikke bare karbohydrater. Proteiner får du fra egg (det er ikke farlig å spise rå egg i Norge, og det smaker ingen ting når du blander det i en smoothie), meieriprodukter som melk eller yoghurt eller evt. proteinpulver. En sunn fettkilde er f.eks. avocado eller kokosolje, alternativt kan du bruke kokosmelk hvis du liker smaken. Bruk gjerne bær i tillegg til eller i stedet for frukt, og tilsett f.eks. et par ts malte linfrø for fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å si at en bestemt type mat eller drikke er "fetende", ettersom det er det totale kaloriinntaket i løpet av dagen som teller. Det eneste jeg reagerer på er at smoothien din bare består av frukt, og dermed mest sukker og lite næring ellers. Hvis du skal bruke en smoothie som et måltid, bør den inneholde noe proteiner, fett og fiber og ikke bare karbohydrater. Proteiner får du fra egg (det er ikke farlig å spise rå egg i Norge, og det smaker ingen ting når du blander det i en smoothie), meieriprodukter som melk eller yoghurt eller evt. proteinpulver. En sunn fettkilde er f.eks. avocado eller kokosolje, alternativt kan du bruke kokosmelk hvis du liker smaken. Bruk gjerne bær i tillegg til eller i stedet for frukt, og tilsett f.eks. et par ts malte linfrø for fiber.

Helt enig i alt det du sier her, og tanken om at bestemte matvarer er "fetende", er ikke bare "litt feil" - den er rett og slett absurd. Noen tror faktisk at enkelte matvarer (og det har variert opp gjennom tiden hvilke disse er, før var det fettrike matvarer, nå er det karbohydrat) øyeblikkelig legger seg som lagret fett på kroppen selv om man har kaloriunderskudd eller -balanse. Det som egentlig skjer, er at noen matvarer - og i hovedsak gjelder dette mat som smaker ekstra godt - er veldig kaloritette, og av disse to grunnene lette å innta for mye av på en gang, og hvis man ikke klarer å begrense seg, legger man på seg. Å spise variert og balansert fører for de fleste til mindre trang ​til å spise for mye. Men det er ikke noe magisk med noen matvarer eller kombinasjoner av matvarer (det kan dog oppleves sånn når man finner et opplegg som passer perfekt for en selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg f.eks. til spinat i smoothien, eller gulrøtter, eller bytt ut bananen med avacado :) Det går også ann å slenge noen nøtter i smoothien. Da blir den mer næringsrik og mettende :)



Anonymous poster hash: 8d070...789
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...