Gå til innhold

Sliter med å holde meg til 1500 kcal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du sier du blir sulten igjen 2 timer etter frokost, er du sikker på at noe av det ikke er psykisk?

Hos meg sniker kaloriene seg på fordi jeg er helt sikker på at jeg er sulten, men går jeg noen dager der jeg faktisk ikke spiser, så merker jeg faktisk at jeg ikke egentlig er sulten. Jeg bare synes jeg skal være det :P

Jeg tror ikke man skal undervurdere den psykiske "sultenheten" når man prøver å gå ned i vekt, det er i alle fall min erfaring. Når jeg gjør endringer, som å redusere frokostkalorier for å kunne spise mer middag, så må jeg gjøre dette over noe tid. Først da klarer jeg å innføre en vane og faktisk se om jeg er sulten eller om det er psykisk. Det er jo ikke tvil om at jeg er overvektig fordi jeg har tatt feil valg, jeg har gjerne ikke hørt på metthetsfølelsen min, og jeg må bruke tid på å sjekke om det er kroppen eller hodet som faktisk har behov for mat.



Anonymous poster hash: 0c706...a94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gå over til lavkarbo, men fortsatt spise havregrøt 1-2 dager i uken? Det viktigste er jo at du finner en livsstil som passer for deg! Fortsett med smør, olivenolje og skinnet på kyllingen, men dropp det meste av brød og juice :) Du er smart som ikke ønsker en sulte-diett! Mat med mye kalorier er ikke nødvendigvis synonymt med usunn mat! Kalorier er i utgangspunktet ikke fienden. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 759a7...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du blir sulten igjen 2 timer etter frokost, er du sikker på at noe av det ikke er psykisk?

Anonymous poster hash: 0c706...a94

Ja, for hvis jeg for eksempel har et egg i grøten, så blir jeg ikke sulten. I dag hadde jeg chiapudding til frokost, og er ikke sulten. Så jeg tror jeg trenger litt fett med havregrøten/frokosten for å holde meg mett.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for hvis jeg for eksempel har et egg i grøten, så blir jeg ikke sulten. I dag hadde jeg chiapudding til frokost, og er ikke sulten. Så jeg tror jeg trenger litt fett med havregrøten/frokosten for å holde meg mett.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Tja, det jeg har opplevd etter å ha utfordret meg selv, er at metthetsfølelsen fra f.eks. egg kan komme av at jeg psykisk tror jeg blir mer mett av egg. Jeg trodde jeg måtte ha egg eller havregrøt til frokost for å holde meg mett lenge, nå klarer jeg meg fint på 2 knekkebrød til frokost. Det var en tilvenning, men jeg tror det verste var psykisk.

Du trenger ikke å prøve, selvfølgelig, men det kan hende det hjelper. Jeg fant min matrytme ved å endre kosthold og få en vane med at mesteparten av kaloriene skal spises fra ca kl. 14 og ut, rett og slett fordi det var da jeg endte opp med å skeie ut med ting. Men det betydde jo at jeg måtte kutte til de to første måltidene mine. Etter å ha gjort det til en vane, er jeg ikke sulten før til lunsj av mine to knekkebrød.

Anonymous poster hash: 0c706...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for hvis jeg for eksempel har et egg i grøten, så blir jeg ikke sulten. I dag hadde jeg chiapudding til frokost, og er ikke sulten. Så jeg tror jeg trenger litt fett med havregrøten/frokosten for å holde meg mett.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Det er ingenting merkelig med at du trenger fett til frokost for å bli mett! Mennesker er jo forskjellige. Noen trenger ikke en gang mat om morgenen, men det er helt greit. Det finnes ikke én riktig måte å "gjøre kosthold" på. Du må finne din vei, og om det er å spise mer enn ett knekkebrød til frokost, så kjør på! For min del hadde det ikke vært verdt å pine meg selv, for å "venne meg til" å spise mindre. Nei, mat er jo det som holder meg i live, og mat er godt! Det å kutte ut godsaker som smør (eller, grøss og gru, bytte det ut med lettmargarin), er ikke noe jeg ville satt pris på :)

Anonymous poster hash: 759a7...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soft er margarin, ikke smør. ;)

Og så peker du litt på det jeg syns er problematisk med "diett" - man velger bort sunnere alternativer til fordel for kalorifattige alternativer. Proteinrundstykkene mine er mer kaloririke enn rugsprø ja, men de inneholder også mer mat og næring som en kropp som løfter vekter trenger. Et proteinrundstykke i seg selv metter mye, rugsprø....Not so much.

Jeg trenger forslag som metter, ikke bare er kalorifattig. Jeg vil ikke bare velge kalorifattig, så hvis rugsprø er eneste brødmaten jeg kan spise må jeg bare gi opp.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Vel jeg har levd på 1200 kcal dagen, og holdt meg mett. Rugsprø var minst ett måltid hver dag.

Anonymous poster hash: f991b...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting merkelig med at du trenger fett til frokost for å bli mett! Mennesker er jo forskjellige. Noen trenger ikke en gang mat om morgenen, men det er helt greit. Det finnes ikke én riktig måte å "gjøre kosthold" på. Du må finne din vei, og om det er å spise mer enn ett knekkebrød til frokost, så kjør på! For min del hadde det ikke vært verdt å pine meg selv, for å "venne meg til" å spise mindre. Nei, mat er jo det som holder meg i live, og mat er godt! Det å kutte ut godsaker som smør (eller, grøss og gru, bytte det ut med lettmargarin), er ikke noe jeg ville satt pris på :)

Anonymous poster hash: 759a7...e0d

Ja jeg er enig,, men kaloriregnskapet er dessverre ikke enig. Jeg må nok bare godta at skal man leve på 1500 kcal, så må man leve lavfett. Så jeg får la vær å leve på 1500 kcal.

Vel jeg har levd på 1200 kcal dagen, og holdt meg mett. Rugsprø var minst ett måltid hver dag.

Anonymous poster hash: f991b...d8c

Så synd at jeg ikke er deg, da. :)

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har levd på 1200 kcal dagen, og holdt meg mett. Rugsprø var minst ett måltid hver dag.

Anonymous poster hash: f991b...d8c

Hvorfor spiser du mer enn 1200 kcal nå?

Anonymous poster hash: 641c5...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du mer enn 1200 kcal nå?

Anonymous poster hash: 641c5...f65

Det er jeg ikke sikker på at jeg gjør. Jeg har bare sluttet å føre regnskap.

Anonymous poster hash: f991b...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting merkelig med at du trenger fett til frokost for å bli mett! Mennesker er jo forskjellige. Noen trenger ikke en gang mat om morgenen, men det er helt greit. Det finnes ikke én riktig måte å "gjøre kosthold" på. Du må finne din vei, og om det er å spise mer enn ett knekkebrød til frokost, så kjør på! For min del hadde det ikke vært verdt å pine meg selv, for å "venne meg til" å spise mindre. Nei, mat er jo det som holder meg i live, og mat er godt! Det å kutte ut godsaker som smør (eller, grøss og gru, bytte det ut med lettmargarin), er ikke noe jeg ville satt pris på :)

Anonymous poster hash: 759a7...e0d

For meg var det verdt å teste ut, av den enkle grunn at jeg setter mye mer pris på maten jeg spiser til middag, enn maten jeg spiser til frokost (og av og til lunjs). Jeg har et kaloriregnskap som skal gå opp, jeg har jo tydeligvis spist for mye frem til nå, så jeg er nødt til å endre på noe for å gå ned i vekt. Da var det, for meg, det beste å sjekke ut og teste om det faktisk kunne funke å spise mindre tidlig på dagen, slik at jeg kunne kose meg på det tidspunket jeg vanligvis sprakk enten jeg spiste lite eller mye tidlig på dagen. Da jeg først testet det ut, fant jeg ut at utrolig mye av metthetsfølelsen min kom av det psykiske. Når jeg så oppdaget at jeg klarte meg greit uten mer mat tidlig på dagen, så var det ikke lenger noen pine.

Veldig mye av slanking og kostholdsendringer går på det psykiske. Mye av metthetsfølelsen vi har går på det psykiske, ikke det fysiske. Da kan det hende man må prøve å tøye det for å se hva som er hva. Og jeg koser meg ikke spesielt mye med frokost for tiden, men jeg koser meg desto mer med middag. Og det er viktig, for det er sent på dagen viljestyrken min er minst og jeg har enklest for å sprekke totalt.

Anonymous poster hash: 0c706...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det verdt å teste ut, av den enkle grunn at jeg setter mye mer pris på maten jeg spiser til middag, enn maten jeg spiser til frokost (og av og til lunjs). Jeg har et kaloriregnskap som skal gå opp, jeg har jo tydeligvis spist for mye frem til nå, så jeg er nødt til å endre på noe for å gå ned i vekt. Da var det, for meg, det beste å sjekke ut og teste om det faktisk kunne funke å spise mindre tidlig på dagen, slik at jeg kunne kose meg på det tidspunket jeg vanligvis sprakk enten jeg spiste lite eller mye tidlig på dagen. Da jeg først testet det ut, fant jeg ut at utrolig mye av metthetsfølelsen min kom av det psykiske. Når jeg så oppdaget at jeg klarte meg greit uten mer mat tidlig på dagen, så var det ikke lenger noen pine.

Veldig mye av slanking og kostholdsendringer går på det psykiske. Mye av metthetsfølelsen vi har går på det psykiske, ikke det fysiske. Da kan det hende man må prøve å tøye det for å se hva som er hva. Og jeg koser meg ikke spesielt mye med frokost for tiden, men jeg koser meg desto mer med middag. Og det er viktig, for det er sent på dagen viljestyrken min er minst og jeg har enklest for å sprekke totalt.

Anonymous poster hash: 0c706...a94

Jeg er helt enig i det altså, men jeg har dessverre funnet ut at det ikke fungerer. Da må jeg i så fall droppe frokost - dropper jeg frokost kan jeg overleve fint en del timer. Men ikke helt til klokka 12 (når det er lunsj). Var litt lettere da jeg var student for da kunne jeg spise tidlig lunsj i stedet, men nå må jeg vente til kl 12 (spiser frokost kl 7).

Men jeg får fortsette å prøve meg frem. Kanskje en mager frokost og et eple som mellommåltid før lunsj kan funke?

TS

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det altså, men jeg har dessverre funnet ut at det ikke fungerer. Da må jeg i så fall droppe frokost - dropper jeg frokost kan jeg overleve fint en del timer. Men ikke helt til klokka 12 (når det er lunsj). Var litt lettere da jeg var student for da kunne jeg spise tidlig lunsj i stedet, men nå må jeg vente til kl 12 (spiser frokost kl 7).

Men jeg får fortsette å prøve meg frem. Kanskje en mager frokost og et eple som mellommåltid før lunsj kan funke?

TS

Anonymous poster hash: ecff7...162

Det er nok lurt å fortsette og prøve :jepp: Et eple eller et par gulerøtter (som er min favoritt hvis jeg tror jeg er sulten, men egentlig ikke bør spise enda) kan absolutt være fint mellom hvis du føler du må ha noe :)

Anonymous poster hash: 0c706...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ble en lang tråd og jeg har ikke fått lest grundig gjennom ennå, men temaet er noe jeg synes er veldig interessant - sult, metthet, appetitt, matglede, ernæringsråd og -politikk. Vil bare slenge inn at jeg gikk ned 20 kilo i løpet av et år (BMI 30 til 22) uten å spise et eneste lettprodukt. Det jeg gjorde var å se på mengdene av de forskjellige næringsstoffene (brukte Myfitnesspal og sørget for å få i meg nok protein, fett, fiber, frukt, grønnsaker, nøtter og meieriprodukter, samt kjøtt og fisk), matvarene (begynte å lage mye av maten min selv), måltider og retter (frigjorde meg en god del fra hva jeg var vant til, samtidig som jeg beholdt alle de favorittene som jeg kunne få plass til), og time måltidene så jeg følte at jeg aldri gikk sulten. Mitt problem var i utgangspunktet en kombinasjon av overspising uten hensyn til porsjonsstørrelser, kjedespising, trøstespising og søtsug. Det virker som du "bare" overspiser, TS, det kan gjøre at du trenger en annen tilnærming enn min, men uansett, man må være villig til å gjøre en viss innsats for å oppnå endring - samtidig må innsatsen ikke oppleves som for stor, et offer, da vil man veldig lett falle tilbake til gamle vaner.

Det er neppe noe behov for enten/eller her - lavfett eller lavkarbo, overspise eller sulte seg. Det gjelder kun å finne akkurat det nivået hvor du opplever at du egentlig ikke forsaker noe, mens du oppnår resultater du kan være fornøyd med. Mange små tilpasninger som hver for seg knapt merkes, kan tilsammen, over tid, gjøre en enorrm forskjell.

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en lang tråd og jeg har ikke fått lest grundig gjennom ennå, men temaet er noe jeg synes er veldig interessant - sult, metthet, appetitt, matglede, ernæringsråd og -politikk. Vil bare slenge inn at jeg gikk ned 20 kilo i løpet av et år (BMI 30 til 22) uten å spise et eneste lettprodukt. Det jeg gjorde var å se på mengdene av de forskjellige næringsstoffene (brukte Myfitnesspal og sørget for å få i meg nok protein, fett, fiber, frukt, grønnsaker, nøtter og meieriprodukter, samt kjøtt og fisk), matvarene (begynte å lage mye av maten min selv), måltider og retter (frigjorde meg en god del fra hva jeg var vant til, samtidig som jeg beholdt alle de favorittene som jeg kunne få plass til), og time måltidene så jeg følte at jeg aldri gikk sulten. Mitt problem var i utgangspunktet en kombinasjon av overspising uten hensyn til porsjonsstørrelser, kjedespising, trøstespising og søtsug. Det virker som du "bare" overspiser, TS, det kan gjøre at du trenger en annen tilnærming enn min, men uansett, man må være villig til å gjøre en viss innsats for å oppnå endring - samtidig må innsatsen ikke oppleves som for stor, et offer, da vil man veldig lett falle tilbake til gamle vaner.

Det er neppe noe behov for enten/eller her - lavfett eller lavkarbo, overspise eller sulte seg. Det gjelder kun å finne akkurat det nivået hvor du opplever at du egentlig ikke forsaker noe, mens du oppnår resultater du kan være fornøyd med. Mange små tilpasninger som hver for seg knapt merkes, kan tilsammen, over tid, gjøre en enorrm forskjell.

Ja, det er nok overspising som er deler av "problemet" mitt, så jeg prøver å skjerpe meg. Tror det middagen jeg har mest å hente på sånn sett. Et solid tegn på at jeg gradvis har blitt vant til å spise for mye er at da jeg og mannen møttes holdt jeg på å sprekke av metthet etter vår regelmessige biffmiddag. Nå, flere år etter, har vi fortsatt samme biffmiddagen med jevne mellomrom, men jeg føler meg ikke stappmett lenger så jeg har tydeligvis vent meg til å spise mer, sakte men sikkert.

Hvor lang tid har det tatt dere å venne dere til mindre porsjoner? Jeg brukte sikkert 4-5 mnd på å venne meg til kun 3 måltider om dagen (spiste 5 før) og det er jo leeeenge å gå rundt sulten... :snurt:

TS

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok overspising som er deler av "problemet" mitt, så jeg prøver å skjerpe meg. Tror det middagen jeg har mest å hente på sånn sett. Et solid tegn på at jeg gradvis har blitt vant til å spise for mye er at da jeg og mannen møttes holdt jeg på å sprekke av metthet etter vår regelmessige biffmiddag. Nå, flere år etter, har vi fortsatt samme biffmiddagen med jevne mellomrom, men jeg føler meg ikke stappmett lenger så jeg har tydeligvis vent meg til å spise mer, sakte men sikkert. Hvor lang tid har det tatt dere å venne dere til mindre porsjoner? Jeg brukte sikkert 4-5 mnd på å venne meg til kun 3 måltider om dagen (spiste 5 før) og det er jo leeeenge å gå rundt sulten... :snurt: TS Anonymous poster hash: ecff7...162

For min del tar det ikke mer enn en uke før jeg kan spise mye mindre og merke at jeg blir stappmett av samme mengde som jeg bare følte meg litt mett av en uke tidligere. Men da har jeg fastet noen dager i tillegg.

Anonymous poster hash: 2b723...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å gå over til lavkarbo, men fortsatt spise havregrøt 1-2 dager i uken? Det viktigste er jo at du finner en livsstil som passer for deg! Fortsett med smør, olivenolje og skinnet på kyllingen, men dropp det meste av brød og juice :) Du er smart som ikke ønsker en sulte-diett! Mat med mye kalorier er ikke nødvendigvis synonymt med usunn mat! Kalorier er i utgangspunktet ikke fienden. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 759a7...e0d

Hva mener du med at kalorier ikke er synonymt med usunn mat? Her i TS sin tråd så gjelder jo kalorier. Hjelper ikke å spise masse sunn mat om det kommer over kaloribehovet. Hun må jo i kaloriunderskudd.

Anonymous poster hash: e594d...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at kalorier ikke er synonymt med usunn mat? Her i TS sin tråd så gjelder jo kalorier. Hjelper ikke å spise masse sunn mat om det kommer over kaloribehovet. Hun må jo i kaloriunderskudd.

Anonymous poster hash: e594d...700

Men som jeg (TS) selv har påpekt, så betyr sunnhet også noe for meg. Jeg dropper ikke sunne matvarer bare fordi jeg skal gå ned i vekt fortest mulig. Da får jeg heller bruke lenger tid på vektnedgangen.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes også det er utrolig vanskelig å holde meg til 15-1600 kalorier, men jeg synes det er nokså lett å kutte mange kalorier fra de to dagene du beskriver. Som andre her skriver er det en del veldig næringstette matvarer, som f.eks rømmegrøt, kyllinglår, ost og waldorfsalat. Jeg er enig med deg i at det ikke er nødvendig å kutte ut all olje og smør i hverdagen. Jeg synes heller ikke noe om lettprodukter - jeg foretrekker ordentlig ost et par ganger i uka fremfor lettost hver dag, så spiser jeg heller en god skinke eller noe de andre dagene. På den annen side ville jeg ikke spist waldorfsalat og rømmegrøt heller - det finnes en gylden middelvei der maten er god, og personlig tror jeg på å droppe ekstremene i begge ender - dvs dropp lettproduktene og spis ordentlig mat, men dropp waldorfsalaten og rømmegrøten også. Jeg ville også spist rømmegrøt 17. mai, for det skal være rom for kos på spesielle dager, men jeg ville ikke spist restene dagen etter - da ville jeg begynt på en ny start med ekstra sunn mat. Ellers fikk jeg tips om å erstatte salatdressingen med sitronsaft, og det synes jeg som regel funker fint. Hvis ikke er vel en vinagraitte det beste dressingvalget.

Når det gjelder frokosten din tenker jeg at det er ikke de tre knekkebrødene til frokost som er problemet, men osten du har på dem har mye kalorier, og tre knekkebrød er litt lite mettende helt fram til lunsj.

For meg har det vært avgjørende å begynne med havregrøt til frokost - den ligger på 250 til 300 kcal og holder meg god og mett helt til lunsj.Lager den med 50-50 vann og lettmelk, har i en spiseskje chiafrø og topper med naturlig søt eplemos. VIktig med den melken, blir ikke mett nok av grøt på vann. Uten chiafrø ligger den vel på 250 gram inkl eplemosen, men de frøene er ganske mettende. Suppe og salat med kikerter til lunsj kommer på 4-500 kcal. Hvis jeg skal trene, et knekkebrød med peanøttsmør som mellommåltid, ca 100 kcal.Som regel kyllingbryst og grønnsaker og saus til middag 5-600 kcal. to knekkebrød med skinke til kvelds er under 200 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke en livsstil å ligge på 1500 kcal. Hvorfor har du lagt deg så lavt med en gang? Ser du gikk opp på 2000 kcal, men droppet du da 500 på en gang? Prøv å dropp 100 og 100 og ligg på det er par uker for å se hva som skjer. Jeg takler ikke gå under 1800 og har allikevel gått mye ned i vekt. Hva med trening? Mer aktivitet=kan spise mer.

Ellers virker det veldig som du setter deg på bakbeina. Det handler ikke om å droppe gode matvarer, kanskje bare bytte de ut. Olje på salaten kan feks byttes med basalmico, etter min mening smaker det bedre og er bedre næringsmessig. Sauser kan lages mye sunnere fra bunn, jeg bruker mye mager kesam og lager kalde sauser eller lett creme fraishe til varme. Ellers er det måtehold, spis mindre av det med mye kalorier og mer av det med få. Juice er en versting, du kunne like godt drukket brus til frokost. Her er melk bedre om du absolutt må ha drikke med kalorier til frokost.

Men igjen, for meg virker det ikke som du vil det nok. Om mannen din vil ha waldorfsalat behøver ikke du å spise det. Da jeg begynte min livsstilendring hadde jeg samboer som ikke ville være med på det. Endte med at vi spiste det samme, men han brukte mer saus og andre "usunne" ting på sin middag, mens jeg spiste det renere.

Uvant i starten og bytte ingredienser, men nå liker jeg den sunne versjonen av det jeg alltid har spist mye bedre enn den usunne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...