Gå til innhold

Sliter med å holde meg til 1500 kcal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvis jeg skal kutte mer enn jeg gjør nå blir det jo å droppe. Spiser smør kanskje 3 dager i uka på skiva, så er jo ikke så mye å kutte før det er droppet. Spiser jeg salat til lunsj (ca 3 dager i uka) blir det ca 5-600 kalorier inkludert olivenolje - da må jeg droppe oljen skal jeg komme lavt nok på kaloriene (og da dropper jeg salaten). Føler jeg har så lite spillerom!

Jeg gikk opp i vekt av et kosthold på ca 2000 kalorier, så jeg vil ikke "slanke" meg og så spise mer når jeg har nådd målvekta - jeg vil ha en livsstil som gjør at jeg holder meg på matchvekta. Derfor jeg blir litt motløs.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Om du vil ha et kosthold du kan leve på og ikke slanke deg på. Så for all del legg til hvertfall 300 kalorier til så slanker du deg sakte til du kommer dit du vil være.

Nå mener jeg at dagen du spiser smør på brødskiva så tar du ikke olje på salaten din feks. Olje er kanskje det mest kaloririke du kan spise så her bør du uansett være sparsom. Forsøk å finne matvarer du synes er gode som alternativ i hverdagen også "koser" du deg med den oljen feks på lørdagen .Det handler om balanse.

Jeg spiste mye lettrømme før feks, men byttet til magerkesam som er halvparten av kaloriene. Litt rart i starten, men nå foretrekker jeg kesam framfor rømme :)

Se på middagen din feks. En middag bestående av to kyllinglår, dette er en ganske kaloririk proteinkilde, og sammen med waldorfsalat blir det en kaloribombe. Hadde du valgt kylling filet feks med waldorfsalaten eller salat og litt potet til kyllinglårene feks så hadde det vært et mye bedre balansert måltid :) skjønner hva jeg mener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bytte ut olivenoljen med noe annet? I dag lagde jeg meg dressing av raita-mix og ekstra lett rømme, og det ble bare litt over 100 kcal per desiliter, og man trenger ikke 1dl dressing. Til vanlig bruker jeg ikke dressing på salaten, men bruker fetaost og soltørka tomat som ligger i olje, så får med pittelitt der, nok til at det ikke blir tørt, og lite nok til at salaten ikke blir på mer enn kanskje 300 kcal.

Joda, men olivenolje er jo både sunt og veldig, veldig godt, så er litt kjedelig å måtte droppe noe som er sunt og godt til fordel for noe som ikke er like godt eller sunt (men mer kalorifattig).

Jeg må nok gå inn i tenkeboksen og vurdere om en slankere kropp er verdt et "trangt" kosthold,eller om jeg skal gå over til lavkarbo.

Men takk for veldig gode råd, alle sammen. :)

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha et kosthold du kan leve på og ikke slanke deg på. Så for all del legg til hvertfall 300 kalorier til så slanker du deg sakte til du kommer dit du vil være.

Nå mener jeg at dagen du spiser smør på brødskiva så tar du ikke olje på salaten din feks. Olje er kanskje det mest kaloririke du kan spise så her bør du uansett være sparsom. Forsøk å finne matvarer du synes er gode som alternativ i hverdagen også "koser" du deg med den oljen feks på lørdagen .Det handler om balanse.

Jeg spiste mye lettrømme før feks, men byttet til magerkesam som er halvparten av kaloriene. Litt rart i starten, men nå foretrekker jeg kesam framfor rømme :)

Se på middagen din feks. En middag bestående av to kyllinglår, dette er en ganske kaloririk proteinkilde, og sammen med waldorfsalat blir det en kaloribombe. Hadde du valgt kylling filet feks med waldorfsalaten eller salat og litt potet til kyllinglårene feks så hadde det vært et mye bedre balansert måltid :) skjønner hva jeg mener?

Ja jeg skjønner. :) men jeg ser litt mer på helheten i kostholdet mitt, og ser at en spiseskje olivenolje "ødelegger" selv om jeg ikke har spist smør den dagen.

Akkurat dagens middag var et unntak, så skal ikke henge meg opp i dagens middag, men middagene er som regel på 800 kcal, som jo er for mye. Spiser lite kylling generelt, av etiske årsaker.

Anonymous poster hash: ecff7...162

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok vann? Man bør drikke mellom 1,6 og 2 liter vann per dag, mer dersom man trener. Det er faktisk veldig ofte at man tror man er sulten når man egentlig er litt dehydrert og ikke har drukket nok vann.

1500 kalorier bør gå greit å holde seg innenfor for en kvinne på din størrelse. Jeg er litt mindre enn deg, men klarer fint å leve på under 1500 - jeg er vegetarianer, så det har kanskje litt å si. Spis mye grønnsaker, havregrøt med frukt/bær, deilige og friske salater, omelett av eggehviter, grønnsakssupper. Jeg ser at du pleide å spise mye bønner og linser - begynn med det igjen! Det er kjempesunt, og hvis du lager mat som er veldig god av disse varene, merker nok ikke mannen din at den er laget av dette engang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok vann? Man bør drikke mellom 1,6 og 2 liter vann per dag, mer dersom man trener. Det er faktisk veldig ofte at man tror man er sulten når man egentlig er litt dehydrert og ikke har drukket nok vann.

1500 kalorier bør gå greit å holde seg innenfor for en kvinne på din størrelse. Jeg er litt mindre enn deg, men klarer fint å leve på under 1500 - jeg er vegetarianer, så det har kanskje litt å si. Spis mye grønnsaker, havregrøt med frukt/bær, deilige og friske salater, omelett av eggehviter, grønnsakssupper. Jeg ser at du pleide å spise mye bønner og linser - begynn med det igjen! Det er kjempesunt, og hvis du lager mat som er veldig god av disse varene, merker nok ikke mannen din at den er laget av dette engang :)

Syns ikke det er rart jeg blir sulten da, går jo gjerne 6 timer mellom lunsj og middag? Ettersom jeg ikke har "plass" til mellommåltid er jeg jo nødt til å bli sulten,spesielt når jeg må spise så små mengder. Havregrøt for eksempel metter jo ikke mer enn et par timer når jeg ikke kan ha noe annet enn vann og bær i.

Føler det er så mange motstridende råd rundt omkring (ikke i denne tråden!), og jeg blir bare forvirra. Blir man ikke mett er det et vanlig råd å tilsette mer fett i kosten ("ikke rart du er sulten, du spiser for lite fett!") gjennom egg i grøten, olje på salaten etc. Så blir jeg rådet til det motsatte, og vet at det vil føre til mer sult.

Jeg trodde jeg kunne spise "vanlig" mat, men skjønner jo nå at det ikke er tilfelle, og at jeg må spise lavfett. Mange av mine vanlige middager må jeg altså bare glemme (supper med fløte/kokosmelk, kylling med mango og crème fraiche, fiskegrateng, laks med saus, gratenger, kjøttboller, pasta). Jeg har av en eller annen grunn trodd at jeg kunne spise det samme som før, bare i mindre porsjoner.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt knekkebrød! Det er enorm.forskjell på kalorier og næringsinnhold i de. Bak egne, eller kjøp rugsprø.

Bytt ut smør med lett-margarin. De lærde strides om hva soM er sunnest,men fettmessig er lett best. Brelett smaker masse!

Sats på ekstra lett rømme når du skal ha det, . Eks til fredagstaco. Sammenlikn kalorier og fett i de ulike rømmeboksene neste gang du er i butikken, så ser du hvorfor.

Ville byttet ut noen av måltidene innimellom med mager kesam eller skyr. Mager cottage Cheese metter også lenge,og kan blandes med banan og kanel, bær, brukes som pålegg etc

Ost. Fryktelig kaloririkt,men man lever jo bare en gang...selv bruker jeg jarlsberg lite og synes den er god,og så kjøper jeg en camembert enkelte helger.

Makrell i tomat er kjempesunt, hold på det,men som sagt; gå for rugsrpø til. Og kanskje bare to? Og ikke hver dag...

Grønnsaker skrev du ikke opp skrev du, så regner med du spiser masse av det allerede :)

Lag en omelett?

Min typiske mandag:

Frokost: skyr,110 kcal/ mager cottage Cheese med bær ca 150 kcal,

Lunsj: omelett av to egg eller to rugsrpø med brelett og jarlsberg lite

Mellommåltid; tine 90

Og vips har jeg fort 900-1000 kcal til middag og kveldS.

Anonymous poster hash: f1e2c...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke det er rart jeg blir sulten da, går jo gjerne 6 timer mellom lunsj og middag? Ettersom jeg ikke har "plass" til mellommåltid er jeg jo nødt til å bli sulten,spesielt når jeg må spise så små mengder. Havregrøt for eksempel metter jo ikke mer enn et par timer når jeg ikke kan ha noe annet enn vann og bær i.

Føler det er så mange motstridende råd rundt omkring (ikke i denne tråden!), og jeg blir bare forvirra. Blir man ikke mett er det et vanlig råd å tilsette mer fett i kosten ("ikke rart du er sulten, du spiser for lite fett!") gjennom egg i grøten, olje på salaten etc. Så blir jeg rådet til det motsatte, og vet at det vil føre til mer sult.

Jeg trodde jeg kunne spise "vanlig" mat, men skjønner jo nå at det ikke er tilfelle, og at jeg må spise lavfett. Mange av mine vanlige middager må jeg altså bare glemme (supper med fløte/kokosmelk, kylling med mango og crème fraiche, fiskegrateng, laks med saus, gratenger, kjøttboller, pasta). Jeg har av en eller annen grunn trodd at jeg kunne spise det samme som før, bare i mindre porsjoner.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Fett er bra det,men kaloririkt.

Så i et vanlig kosthold blir det fort litt mye...

Men; du skal jo spise ting du vil ha, så som.jeg skrev over; bytt til lett-produkter som lett gulost,.sjekk innholdet i rømmene (ekstra lett er uvant første gang, nå kan jeg ikke spise vanlig lengre). Du kan fint lage gryter Med crème frfraiche, fløte og kokosmelk,men velg lett-variant.

Anonymous poster hash: f1e2c...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nødvendigvis å bare bruke lettprodukter heller, jeg gjør ikke det men ligger likevel på 16-1700 kcal.

Eksempel fra i går:

-Frokost: en halv avocado med pepper, et knekkebrød med kaviar, majones + 1 egg, en håndfull druer, et glass melk og fløte i kaffen.

-Lunsj: et speilegg, masse wokede grønnsaker (stekte begge deler uten olje), en babybell-ost og en skål med cottagecheese blandet med pasjonsfrukt-kesam og solsikkekjerner.

- Middag: Kylling + salat med oliven, soltørkede tomater og fetaost.

- Dessert: gelé laget av funsaft med litt kesam.

Dette ble til sammen litt under 16000 kcal, så kunne fint spist en banan feks som mmellommåltid. Så det går an! Du må bare vite hvilke matvarer du kan pøse på med, og hvilke du skal holde igjen på. Jeg kunne aldri tenke meg å kutte ut noe fra kosten, det handler bare om hvor mye man forsyner seg med. La oss si du skal lage omelett, da sparer du fort en del kcal på å bruke 1 egg + 1 eggehvite, i stedet for 2 egg.

På lavkarbo kan man jo heller ikke spise ubegrenset, men man blir gjerne fortere mett av fett og stopper derfor å spise.

Mitt tips: spis til du ikke lenger er sulten, ikke til du er stappmett, og bruk kjøkkenvekt og eksperimenter med maten/hvor mye du "kan ha" av de ulike tingene, du kommer inn i det til slutt! :)

Endret av Marthos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, beklager om jeg fremstår som sutrete, jeg er bare litt motløs fordi jeg er veldig motstander av diett og slankekur. Jeg er glad i mat, glad i å eksperimentere med mat, og jeg er opptatt av god smak. Slankekurer som innebærer lettprodukter er derfor veldig feil for meg, for lettprodukter smaker kjipt, det kan man bare slå fast med en gang - når man er opptatt av smak. Men jeg tar til meg rådene!

Tror jeg rett og slett skal øke til 17-1800 kalorier, og leve på det en stund, så jeg får rom for å spise mer som jeg er vant til. Gir ikke det ønskede resultater om noen måneder får jeg heller kutte mer eller trene enda mer. Så blir det litt mindre brå overgang til 1500 kcal.

Bytt knekkebrød! Det er enorm.forskjell på kalorier og næringsinnhold i de. Bak egne, eller kjøp rugsprø.

Bytt ut smør med lett-margarin. De lærde strides om hva soM er sunnest,men fettmessig er lett best. Brelett smaker masse!

Sats på ekstra lett rømme når du skal ha det, . Eks til fredagstaco. Sammenlikn kalorier og fett i de ulike rømmeboksene neste gang du er i butikken, så ser du hvorfor.

Ville byttet ut noen av måltidene innimellom med mager kesam eller skyr. Mager cottage Cheese metter også lenge,og kan blandes med banan og kanel, bær, brukes som pålegg etc

Ost. Fryktelig kaloririkt,men man lever jo bare en gang...selv bruker jeg jarlsberg lite og synes den er god,og så kjøper jeg en camembert enkelte helger.

Makrell i tomat er kjempesunt, hold på det,men som sagt; gå for rugsrpø til. Og kanskje bare to? Og ikke hver dag...

Grønnsaker skrev du ikke opp skrev du, så regner med du spiser masse av det allerede :)

Lag en omelett?

Min typiske mandag:

Frokost: skyr,110 kcal/ mager cottage Cheese med bær ca 150 kcal,
Lunsj: omelett av to egg eller to rugsrpø med brelett og jarlsberg lite

Mellommåltid; tine 90

Og vips har jeg fort 900-1000 kcal til middag og kveldS.

Anonymous poster hash: f1e2c...5a7

Ja jeg spiser som regel rugsprø, men akkurat i går var det tomt. ;) Ekstra lett rømme spiser jeg allerede, en av de få lettvariantene jeg liker. Skal prøve Jarlsberg lite. Takk for gode forslag!

Fett er bra det,men kaloririkt.
Så i et vanlig kosthold blir det fort litt mye...

Men; du skal jo spise ting du vil ha, så som.jeg skrev over; bytt til lett-produkter som lett gulost,.sjekk innholdet i rømmene (ekstra lett er uvant første gang, nå kan jeg ikke spise vanlig lengre). Du kan fint lage gryter Med crème frfraiche, fløte og kokosmelk,men velg lett-variant.

Anonymous poster hash: f1e2c...5a7

Jeg skal prøve å bli flinkere til å velge lett-variant til hverdags, så får originalvariantene vente til helga. ;)

Du trenger ikke nødvendigvis å bare bruke lettprodukter heller, jeg gjør ikke det men ligger likevel på 16-1700 kcal.

Eksempel fra i går:

-Frokost: en halv avocado med pepper, et knekkebrød med kaviar, majones + 1 egg, en håndfull druer, et glass melk og fløte i kaffen.
-Lunsj: et speilegg, masse wokede grønnsaker (stekte begge deler uten olje), en babybell-ost og en skål med cottagecheese blandet med pasjonsfrukt-kesam og solsikkekjerner.
- Middag: Kylling + salat med oliven, soltørkede tomater og fetaost.
- Dessert: gelé laget av funsaft med litt kesam.

Dette ble til sammen litt under 16000 kcal, så kunne fint spist en banan feks som mmellommåltid. Så det går an! Du må bare vite hvilke matvarer du kan pøse på med, og hvilke du skal holde igjen på. Jeg kunne aldri tenke meg å kutte ut noe fra kosten, det handler bare om hvor mye man forsyner seg med. La oss si du skal lage omelett, da sparer du fort en del kcal på å bruke 1 egg + 1 eggehvite, i stedet for 2 egg.
På lavkarbo kan man jo heller ikke spise ubegrenset, men man blir gjerne fortere mett av fett og stopper derfor å spise.

Mitt tips: spis til du ikke lenger er sulten, ikke til du er stappmett, og bruk kjøkkenvekt og eksperimenter med maten/hvor mye du "kan ha" av de ulike tingene, du kommer inn i det til slutt! :)

Takk for gode forslag!



Anonymous poster hash: ecff7...162
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan saumfare internett for matbloggere med fokus på et "lett" liv, feks wwww.lindastuhaug.blogg.no

Ikke noe hokus-pokus og veldig greie oppskrifter å forholde seg til før man finner sin egen "vei" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan saumfare internett for matbloggere med fokus på et "lett" liv, feks wwww.lindastuhaug.blogg.no

Ikke noe hokus-pokus og veldig greie oppskrifter å forholde seg til før man finner sin egen "vei" :)

Takk, der var det mye godt!

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca 1500 per dag dagene jeg ikke trener.

Det betyr f.eks.

Frokost:

1 spiseskje tran

Kaffe med litt lettmelk

To havreknekkebrød med skinke, kokte egg og lettmajones. Evt. et lite glass gulrotjuice.

Lunch;

To skiver valnøttbrød med skinke, litt jarlsberg og avocado.

ELLER

Sushi

ELLER

Salat med valnøtter, chevre, linser, rødbeter m.m.

Litt nøtter, kaffe eller te og grønnsaker imellom

Middag;

Hjemmelaget salat med kyllingfilet, bacon, asparges, champignon, grønnkål, rødløk og litt olje

ELLER

Stekt laksefilet med brokkoli

ELLER

Bakt søtpotet med bacon, mais, kesam ++

Ett glass rødvin (eller to)

Snacks på kvelden utifra hvor sulten jeg er eller hvor mye jeg har igjen.

Knekkebrød med smør og ost gjør deg ikke skikkelig mett. Legg på proteinrikt pålegg som kokt egg og/eller skinke og sunt fett som avocado. Dropp juicen og drikk vann i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød med smør og ost gjør deg ikke skikkelig mett. Legg på proteinrikt pålegg som kokt egg og/eller skinke og sunt fett som avocado. Dropp juicen og drikk vann i stedet.

Akkurat det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg holdt meg mett lengre tid i går enn jeg pleier når jeg har egg og proteinrundstykke/knekkebrød til frokost.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg blir litt motløs av dette. Hvis jeg må ligge unna smør, olivenolje, rømme, majones, så er det jo ikke mye "vanlig" kosthold igjen. Jeg må jo droppe alt som er godt? :(

Hadde det ikke vært for at jeg elsker havregrøt skulle jeg jammen gått over til lavkarbo i stedet.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Du må ikke droppe alt som er godt, men du må droppe de fleste tingene du lister opp, ja. Smør på skiven er ikke så farlig hvis du bruker et kalorifattig smør. Soft lett har 360 kcal per 100 g, så hvis du bruker 5 gram av det, tilsvarer det 18 kcal. Det har du fint råd til. Rømme kan byttes ut med lettrømme. Majones og olivenolje ville jeg kuttet helt.

Waldorfsalat er veldig kaloritett, så det ville jeg ikke spist hvis jeg var deg. Der er det både nøtter og majones, begge ting som inneholder massevis av kalorier. Spis heller en vanlig salat. Ost på skiven er et problem, for det er veldig kaloritett, bruk heller makrell i tomat e.l. Gildes Go' og Mager-serie har mange kalorifattige alternativer som smaker godt, blant annet leverpostei og salami, så dette kan du også bruke istedenfor ost. Ikke spis rundstykker, de er veldig kaloritette. Du kan også bytte ut knekkebrødene med mer kalorifattige knekkebrød. Rugsprø inneholder 35 kcal per skive, det finnes også "ordentlige" knekkebrød som inneholder så lite. Les bakpå pakkene i butikken, jeg husker ikke akkurat hvilke.

Anonymous poster hash: f991b...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg holdt meg mett lengre tid i går enn jeg pleier når jeg har egg og proteinrundstykke/knekkebrød til frokost.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Da får du fortsette som før, men tema for tråden er jo at du ikke klarer å holde deg til kalorimålet ditt. Jeg synes heller ikke knekkebrød med smør og ost stemmer helt overens med det du sier om at du er opptatt av god mat og glad i å eksprimentere - det finnes jo hundre ting å spise som er mer spennende OG mer næringsrikt enn knekkebrød med smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke droppe alt som er godt, men du må droppe de fleste tingene du lister opp, ja. Smør på skiven er ikke så farlig hvis du bruker et kalorifattig smør. Soft lett har 360 kcal per 100 g, så hvis du bruker 5 gram av det, tilsvarer det 18 kcal. Det har du fint råd til. Rømme kan byttes ut med lettrømme. Majones og olivenolje ville jeg kuttet helt.

Waldorfsalat er veldig kaloritett, så det ville jeg ikke spist hvis jeg var deg. Der er det både nøtter og majones, begge ting som inneholder massevis av kalorier. Spis heller en vanlig salat. Ost på skiven er et problem, for det er veldig kaloritett, bruk heller makrell i tomat e.l. Gildes Go' og Mager-serie har mange kalorifattige alternativer som smaker godt, blant annet leverpostei og salami, så dette kan du også bruke istedenfor ost. Ikke spis rundstykker, de er veldig kaloritette. Du kan også bytte ut knekkebrødene med mer kalorifattige knekkebrød. Rugsprø inneholder 35 kcal per skive, det finnes også "ordentlige" knekkebrød som inneholder så lite. Les bakpå pakkene i butikken, jeg husker ikke akkurat hvilke.

Anonymous poster hash: f991b...d8c

Soft er margarin, ikke smør. ;)

Og så peker du litt på det jeg syns er problematisk med "diett" - man velger bort sunnere alternativer til fordel for kalorifattige alternativer. Proteinrundstykkene mine er mer kaloririke enn rugsprø ja, men de inneholder også mer mat og næring som en kropp som løfter vekter trenger. Et proteinrundstykke i seg selv metter mye, rugsprø....Not so much.

Jeg trenger forslag som metter, ikke bare er kalorifattig. Jeg vil ikke bare velge kalorifattig, så hvis rugsprø er eneste brødmaten jeg kan spise må jeg bare gi opp.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan er det med å øke aktivitetsnivået litt? Ikke nødvendigvis mer trening, men å øke hverdagsaktiviteten. Gå litt istedenfor buss/bil osv. 1500 kcal til din høyde og vekt antyder at det bør være godt rom for å være mer aktiv, og mer aktiv = mer mat.

Når det er sagt, så er jeg ikke blant de som mener at alt bør byttes ut med lettprodukter. Lettmargarin og mager leverpostei smaker ikke godt, og det er rimelig nitriste greier å dytte i seg for å holde inntaket nede. Men: 1500 kcal krever tydeligvis at du endrer litt på kostholdet og hvordan ting settes sammen, siden du sliter med sultfølelse av å bare kutte ned på mengden. Hvis jeg var deg, ville jeg først og fremst kikket litt på middagene. Jeg elsker å lage god mat og å bruke tid på kjøkkenet, bruker olje, fullfete meieriprodukter osv - men jeg ender sjelden opp med over 800 kcal i en middagsporsjon. Det bør være gode muligheter for å opprettholde matgleden og å redusere dette litt, og på den måten få nok kalorier til de andre måltidene?



Anonymous poster hash: 5a6c8...f62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du fortsette som før, men tema for tråden er jo at du ikke klarer å holde deg til kalorimålet ditt. Jeg synes heller ikke knekkebrød med smør og ost stemmer helt overens med det du sier om at du er opptatt av god mat og glad i å eksprimentere - det finnes jo hundre ting å spise som er mer spennende OG mer næringsrikt enn knekkebrød med smør.

Nå spiser jeg ikke bare knekkebrød og ost hele dagen, da. ;) Det er i hovedsak til middag jeg liker å eksperimentere og er opptatt av å ikke bruke lettvarianter som ødelegger smaken. Dette er kanskje første gang i år jeg har spist knekkebrød og ost, poenget her var ikke nøyaktig hva jeg spiste den aktuelle dagen, men å vise at jeg får i meg for mye kalorier. Det problemet har jeg også de dagene jeg spiser havregrøt til frokost, eller rugsprø med avokado, eller kikertpannekaker, eller eggerøre, eller hva det skulle være. De dagene jeg spiser 300 kalorier til frokost, så blir jeg sulten lenge før lunsj. I går spiste jeg mer og ble ikke sulten, men da gikk jo hele kaloriregnskapet til helvete. De dagene jeg spiser havregrøt uten egg blir jeg sulten etter to timer. De dagene jeg spiser med egg holder jeg meg mett til lunsj.

De dagene jeg trener spiser jeg 18-1900 kalorier, og da greier jeg meg helt fint, uten å gå rundt sulten. Så det er disse 300 kaloriene jeg sliter med. At jeg dropper 10 gram smør i uka hjelper liksom ikke så veldig mye... Kalorimessig hjelper det å spise rugsprø til frokost, men da blir jeg jo sulten... Jeg har en veldig krevende jobb, så jeg hvis jeg blir sulten en time før lunsj ødelegger det veldig mye av arbeidet mitt.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med å øke aktivitetsnivået litt? Ikke nødvendigvis mer trening, men å øke hverdagsaktiviteten. Gå litt istedenfor buss/bil osv. 1500 kcal til din høyde og vekt antyder at det bør være godt rom for å være mer aktiv, og mer aktiv = mer mat.

Når det er sagt, så er jeg ikke blant de som mener at alt bør byttes ut med lettprodukter. Lettmargarin og mager leverpostei smaker ikke godt, og det er rimelig nitriste greier å dytte i seg for å holde inntaket nede. Men: 1500 kcal krever tydeligvis at du endrer litt på kostholdet og hvordan ting settes sammen, siden du sliter med sultfølelse av å bare kutte ned på mengden. Hvis jeg var deg, ville jeg først og fremst kikket litt på middagene. Jeg elsker å lage god mat og å bruke tid på kjøkkenet, bruker olje, fullfete meieriprodukter osv - men jeg ender sjelden opp med over 800 kcal i en middagsporsjon. Det bør være gode muligheter for å opprettholde matgleden og å redusere dette litt, og på den måten få nok kalorier til de andre måltidene?

Anonymous poster hash: 5a6c8...f62

Ja, jeg tror også det er middagene jeg må jobbe med. Fant mange gode oppskrifter i bloggen som ble vist over, så gleder meg til å prøve dem.

Akkurat per i dag er det ikke så mye rom for å øke aktivitetsnivået, ettersom jeg bor i gangavstand fra jobb og butikk allerede. :ler: I tillegg jobber jeg lange dager. Men som sagt tror jeg at jeg skal øke kalorimengden noe, og så får jeg kanskje prøve å legge inn en kveldstur på 5 km på de treningsfrie dagene hvis resultatene uteblir.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også det er middagene jeg må jobbe med. Fant mange gode oppskrifter i bloggen som ble vist over, så gleder meg til å prøve dem.

Akkurat per i dag er det ikke så mye rom for å øke aktivitetsnivået, ettersom jeg bor i gangavstand fra jobb og butikk allerede. :ler: I tillegg jobber jeg lange dager. Men som sagt tror jeg at jeg skal øke kalorimengden noe, og så får jeg kanskje prøve å legge inn en kveldstur på 5 km på de treningsfrie dagene hvis resultatene uteblir.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Det høres bra ut! :)

Det kan jo også være verdt å eksperimentere litt med frokostsammensetningen, for å se om du finner noe som metter mer. Mer proteiner hjelper for mange. F.eks. tunfiskrøre (en boks tunfisk i vann, blandet med 20 g creme fraiche, revet sitronskall, pepper, vårløk - ca 200 kcal). Kombinert med et egg og 100 gram brokkoli er du på ca 300 kcal. Smaker godt (forutsatt at du liker tunfisk, selvfølgelig), metter bra, og inneholder mye proteiner og litt fett - som kan hjelpe med sultnivået.

Anonymous poster hash: 5a6c8...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...