Gå til innhold

Sliter med å holde meg til 1500 kcal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å slanke meg/endre livsstil, men det er så utrolig vanskelig! Trodde ikke jeg var storspist eller noe, men jeg er jo tydeligvis det da, siden jeg syns 1500 kcal er så lite mat. Så når jeg ser folk si de kan spise variert på 1500 kcal forstår jeg ikke hva de mener, for jeg føler jeg må begrense meg så enormt!

I dag har jeg allerede spist 400 over budsjettet (rapporterer ikke grønnsaker) :

Frokost: 3 knekkebrød med ost, 5 gram smør, halvt glass juice, 450 kcal

Lunsj: ett lite proteinrundstykke, makrell i tomat: 450 kcal

Middag: to kyllinglår, waldorfsalat. 1000 kcal.

Totalt 1900

Gårsdagen:

Frokost: havregrøt med egg, 300 kcal

Lunsj: vegetarlasagne, 600 kcal

Middag: rømmegrøt, dropper spekeskinke og spiser en liten porsjon så jeg holder meg til 600 kcal. Legger meg sulten.

Det er altså middagene som ødelegger, jeg får de sjelden under 800 kcal. Altså, jeg VET jo hvordan jeg kan få det til - droppe saus, potet, ris og pasta, spis kylling og generelt kjedelig mat. Jeg er gift, og mannen går ikke med på å lage "tullemat" som han kaller det. Jeg vil så gjerne ha et normalt kosthold! Men jeg har jo ikke rom for verken mellommåltider, sunt fett (olivenolje eller avokado raserer jo hele kaloribudsjettet) eller melk/juice!

Så, dere som får dette til med et variert kosthold, 1500 kalorier og matglede og matnysgjerrighet - hva spiser dere egentlig til middag???

På treningsdager spiser jeg mer, og da greier jeg meg fint.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye veier du og hvor høy er du? Jeg spør fordi det har betydning for hvor mye du kan/bør spise og likevel gå ned i vekt.
Du spiser for det meste helt greit Jeg ville nok ha sett litt på mengdene og ellers bare regulert litt:
3 knekkebrød til frokost - spis ett, eller kanskje to. Dropp juicen, spis frukt isteden.
Ett lite proteinrundstykke, makrell i tomat: 450 kcal, det høres voldsomt ut, er du sikker på kaloriinnholdet i rundstykket, og spiser du hele makrellboksen på en gang?
To kyllinglår til middag - det holder med ett for en kvinne. Waldorfsalat er veldig kaloririkt, om det ikke bare er en bitteliten klatt for å piffe opp - spis heller potet eller ris, og grønnsaker.
Havregrøt med egg - velg enten havregrøt eller egg.
Lasagne - en porsjon ferdig lasagne fra Stabburet ol er på litt over 400 kcal - spis to tredjedeler av hva du spiser nå.
Rømmegrøt er også veldig kaloririkt - det er noe man kan ha 3-4 ganger i året, ikke hverdagsmat.
Du skal IKKE måtte legge deg sulten. Du skal ideelt sett bare være sulten til måltidene. Med en bedre balanse i matinntaket, vil du lettere klare å holde deg til de tilmålte kaloriene.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjeldent til aldri ris, pasta og saus, og i det siste har jeg hatt kjøttfrie middager også. Jeg synes ikke det er noe problem, klarer meg helt fint uten kjøtt til middag hver dag. Det eneste jeg har kuttet ut ellers er ost, egentlig. Også drikker jeg verken juice eller brus. Om jeg vil ha kullsyre, drikker jeg Olden med eple eller bringebær. Det er litt kalorier i de, men ikke på langt nær det samme som i brus/juice! Middag kan være pannestekte grønnsaker (wok om du vil) med strimlet storfekjøtt, ovnsbakte grønnsaker i pitabrød med tzatziki, salat, vegetarlasgne, skinkegrateng, suppe, omelett.. Masse forskjellig! Nøkkelen for min del er å holde seg til anbefalt mengde kjøtt (er vel 100-150g som er anbefalt porsjon?) og pøse på med grønnsaker.

I dag hadde jeg for eksempel salat bestående av hjertesalat, cherrytomat, agurk, fetaost, soltørka tomat, krutonger og 1dl raita lagd med ekstra lett rømme; 470kcal.

Men tror kanskje du fordeler kaloriene dine litt feil? Når 900 kcal går med til frokost og lunsj skjønner jeg at det blir litt vanskelig utover dagen. Frokost og lunsj for min del pleier å ligge på ca 600 kcal, og da har jeg jo nesten 1000 kcal å slå meg løs med til middag og kanskje kveldsmat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du og hvor høy er du? Jeg spør fordi det har betydning for hvor mye du kan/bør spise og likevel gå ned i vekt.

Du spiser for det meste helt greit Jeg ville nok ha sett litt på mengdene og ellers bare regulert litt:

3 knekkebrød til frokost - spis ett, eller kanskje to. Dropp juicen, spis frukt isteden.

Ett lite proteinrundstykke, makrell i tomat: 450 kcal, det høres voldsomt ut, er du sikker på kaloriinnholdet i rundstykket, og spiser du hele makrellboksen på en gang?

To kyllinglår til middag - det holder med ett for en kvinne. Waldorfsalat er veldig kaloririkt, om det ikke bare er en bitteliten klatt for å piffe opp - spis heller potet eller ris, og grønnsaker.

Havregrøt med egg - velg enten havregrøt eller egg.

Lasagne - en porsjon ferdig lasagne fra Stabburet ol er på litt over 400 kcal - spis to tredjedeler av hva du spiser nå.

Rømmegrøt er også veldig kaloririkt - det er noe man kan ha 3-4 ganger i året, ikke hverdagsmat.

Du skal IKKE måtte legge deg sulten. Du skal ideelt sett bare være sulten til måltidene. Med en bedre balanse i matinntaket, vil du lettere klare å holde deg til de tilmålte kaloriene.

Rømmegrøten var rester fra 17. mai, så nei, det er ikke hverdagsmat. ;)

Lasagnen var en helt normal porsjon, ikke mer enn man får i butikklasagne.

ETT knekkebrød til frokost? Eller to? Nei det blir jeg å sulte på, altså. Knekkebrød får utgå!

Ja jeg hadde telt feil, ble bare 300 kalorier med rundstykket. Men ligger fortsatt 250 over 1500 kalorier for i dag.

Men ett kyllinglår gjør meg heller ikke mett. Nå er det sjelden jeg spiser det også altså, men hvis jeg må spise så lite så blir jo dette en sultekur. Og jeg vil jo ikke det skal være en kur, men en livsstil. Jeg blir jo ikke mer mett om jeg skal spise mindre knekkebrød/grøt/kylling og mer av... Ris?

Er 167 høy, veier 75 kg.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjeldent til aldri ris, pasta og saus, og i det siste har jeg hatt kjøttfrie middager også. Jeg synes ikke det er noe problem, klarer meg helt fint uten kjøtt til middag hver dag. Det eneste jeg har kuttet ut ellers er ost, egentlig. Også drikker jeg verken juice eller brus. Om jeg vil ha kullsyre, drikker jeg Olden med eple eller bringebær. Det er litt kalorier i de, men ikke på langt nær det samme som i brus/juice! Middag kan være pannestekte grønnsaker (wok om du vil) med strimlet storfekjøtt, ovnsbakte grønnsaker i pitabrød med tzatziki, salat, vegetarlasgne, skinkegrateng, suppe, omelett.. Masse forskjellig! Nøkkelen for min del er å holde seg til anbefalt mengde kjøtt (er vel 100-150g som er anbefalt porsjon?) og pøse på med grønnsaker.

I dag hadde jeg for eksempel salat bestående av hjertesalat, cherrytomat, agurk, fetaost, soltørka tomat, krutonger og 1dl raita lagd med ekstra lett rømme; 470kcal.

Men tror kanskje du fordeler kaloriene dine litt feil? Når 900 kcal går med til frokost og lunsj skjønner jeg at det blir litt vanskelig utover dagen. Frokost og lunsj for min del pleier å ligge på ca 600 kcal, og da har jeg jo nesten 1000 kcal å slå meg løs med til middag og kanskje kveldsmat.

Jeg spiste mye vegetarisk før, men har nå en mann som er motstander av bønner og linser, så jeg sliter litt. ;)

Men takk for gode tips! Har nå laget klart frokost til i morgen på 300 kcal, så er spent på om det fungerer frem til lunsj. ;)

Takk til Pringle, også! Tar imot alt av ekspertråd! :ler:

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at din BMR ligger på rundt 1470 ifølge http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/1500-1600 kalorier burde derfor være ganske passe til deg. Det vil på ingen måte være noen sultekur. Du må nok bare venne deg til mindre porsjoner hvis du ønsker å gå ned i vekt! Eksperimenter gjerne med forskjellige matvarer og måltidsmønstre, du kommer helt sikkert til å finne et opplegg som passer for deg. Og stå på krava - om du vil ha bønner og linser, så lager du deg bønner og linser, uansett hva din mann måtte mene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at din BMR ligger på rundt 1470 ifølge http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/1500-1600 kalorier burde derfor være ganske passe til deg. Det vil på ingen måte være noen sultekur. Du må nok bare venne deg til mindre porsjoner hvis du ønsker å gå ned i vekt! Eksperimenter gjerne med forskjellige matvarer og måltidsmønstre, du kommer helt sikkert til å finne et opplegg som passer for deg. Og stå på krava - om du vil ha bønner og linser, så lager du deg bønner og linser, uansett hva din mann måtte mene ;)

Men da lager han seg burger og pølser i stedet, så ender det opp med at han blir tjukk. :ler:

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du så lite grønnsaker og fiber?! Ikke rart du er sulten.

Anonymous poster hash: 2b723...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kylling, dropp skinnet (spis bare kjøttet) så sparer du mange kalorier. Lag ratatouille av diverse grønnsaker og krydder/urter, og frys ned i porsjoner, så kan du ha det som tilbehør i middagene dine istedet for hva nå enn mannen din foretrekker.

Her er et eksempel: Oppskrift

Som du ser kommer du her ned i halvparten av kaloriene du hadde i din kyllingmiddag, og grønnsakene bidrar at du blir god og mett.

Generelt; Vær bevisst på ingredienser og tilbehør. En dæsj majones her og en klatt rømme der og litt dressing der, kombinert med litt halvfabrikata eller ferdigprodukt, så sniker det seg inn mange unødvendige kalorier man ikke tenker over. Gå heller for rene råvarer og bruk krydder og urter som smakstilsetning. (obs: vær forsiktig med salt)

Dessuten; spiser du for lite stritter kroppen imot ved å skru ned forbrenningen. Ikke vær redd for sunt fett, kroppen trenger fett for å forbrenne fett. Du skal helst klare å beholde vekta når du har nådd målet, det gjør du best ved å venne deg til et hverdagskosthold du kan leve med, og samtidig kunne unne deg litt utskeielser nå og da. Ellers går det aldri å holde, du kommer til å sprekke - og da går du opp igjen alt du gikk ned og enda mer til.



Anonymous poster hash: d8ec4...485
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre knekkebrød er kjempefint det, bytt osten med et annet pålegg med mindre fett og smøret er og en "synder"

Makrellen er kjempe bra, bare å spise.

Kutt drikkende kalorier som juice.

Og spis mer grønnsaker. Middagen med to kyllinglår burde du kuttet ett av de ( eventuelt spist kylling filet, mindre fett ) og supplert på med grønnsaker for å bli mett.

Waldorfsalat er veldig lite diettvennlig, jeg hadde valgt dressing/saus med magerkesam som base :)

Problemet er at du spiser veldig fete matvarer. Fett= 9 kalorier pr gram proteiner =4 karbo =4 , skjønner du hvor jeg vil med dette? Kutt litt ned på fettet og øk på protein og grønnsaker feks så skal du se du blir mett på færre kalorier og dermed holder budsjettet ditt :) lever på 1600 selv for tiden og fordeler det slik:

Frokost: 60 g nøtter ( spiser ikke egentlig frokost men har lagt det inn for å få sunt fett i kosten)

Lunch: 4 rugsprø med 1boks makrell i tomat og 1ss majones

Middag: 4 lomper med pizzasaus,ananas,lettost,chorizo,rømmedressing ( helt dilla på lompepizza for tiden ) ca 500 kalorier

Kveldsmat: 2 epler kuttet i biter stekt i panne med kanel og sukringold pluss en dobbel 0 %vanilje yoghurt

Dette er ca 1500 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp å drikke kalorier. Så null juice, brus ol. Det metter ikke, men bruker opp alt for mye av dagens kaloribehov.

Dropp smør på knekkebrød og velg rene produkter på knekkebrødet. Agurk er faktisk godt på knekkebrød.

Spis mer grønnsaker. Tenkt at tallerkene skal bestå av 50 % grønnsaker og resten kjøtt/fisk og eventuelt ris/poteter/pasta. Men bønner og linser er faktisk veldig mettenede og genialt å bruke.

Dropp salater med masse fett i dressingen. Du kan fint spise salat uten dressing. Bare pass på å ha smaksrike grønnsaker i salaten. Bruk gjerne litt salt og pepper på om du vil.

Så spis så rent som mulig. Spis nok grønnsaker og fiber. Pass på å få i deg nok proteiner. Da skal du stille metthetsfølelsen bra.



Anonymous poster hash: a016c...e50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du så lite grønnsaker og fiber?! Ikke rart du er sulten.

Anonymous poster hash: 2b723...342

Spiser ikke lite grønnsaker, men teller ikke kalorier på grønnsaker.

Hva slags fiber skal jeg få plass til i "kaloriregnskapet"?

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lager han seg burger og pølser i stedet, så ender det opp med at han blir tjukk. :ler:

Anonymous poster hash: ecff7...162

Er det bedre at du blir tjukk? Dere må selv ta ansvar for deres eget kosthold..!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg blir litt motløs av dette. Hvis jeg må ligge unna smør, olivenolje, rømme, majones, så er det jo ikke mye "vanlig" kosthold igjen. Jeg må jo droppe alt som er godt? :(

Hadde det ikke vært for at jeg elsker havregrøt skulle jeg jammen gått over til lavkarbo i stedet.

Anonymous poster hash: ecff7...162

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at du blir tjukk? Dere må selv ta ansvar for deres eget kosthold..!

Så hvis jeg ikke spiser bønner og linser blir jeg tjukk? :klo:

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg blir litt motløs av dette. Hvis jeg må ligge unna smør, olivenolje, rømme, majones, så er det jo ikke mye "vanlig" kosthold igjen. Jeg må jo droppe alt som er godt? :(

Hadde det ikke vært for at jeg elsker havregrøt skulle jeg jammen gått over til lavkarbo i stedet.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Du må ikke droppe ;) bare spise mindre av det og ikke til alle måltider. du skal heller ikke leve på 1500 kalorier resten av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt kosthold på 1500 kalorier er ca:

ca 300 kalorier
Frokost: Havregrøt laget på vann med kanel og sukrin.
En brødskive pålegg + hardkokt egg.

ca 100 kalorier
Mellom: En frukt

ca 300 kalorier
Lunsj: 2 knekkebrød med 2 kokte egg + 0% yoghurt.
2 brødskiver med skinke + et hardkokt egg.
2 kyllinglår med salat. (Tar av skinnet på kyllinglårene)

ca 500 kalorier
Middag: Wok, lasagne, mousakka, suppe, tacosalat, laks, grøt, torsk.....
Passer på at middagen som regel ikke blir mer enn 500 kalorier.

ca 300 kalorier
Kvelds: Smoothie
3 lomper med pålegg.
Kesam med bær
Byggrynsgrøt med sukrin og kanel.
Suppe


Om jeg noen ganger vet at jeg skal spise litt mer til middag, så kutter jeg litt på frokosten/lunsjen.



Anonymous poster hash: 68eb0...182
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke droppe ;) bare spise mindre av det og ikke til alle måltider. du skal heller ikke leve på 1500 kalorier resten av livet :)

Men hvis jeg skal kutte mer enn jeg gjør nå blir det jo å droppe. Spiser smør kanskje 3 dager i uka på skiva, så er jo ikke så mye å kutte før det er droppet. Spiser jeg salat til lunsj (ca 3 dager i uka) blir det ca 5-600 kalorier inkludert olivenolje - da må jeg droppe oljen skal jeg komme lavt nok på kaloriene (og da dropper jeg salaten). Føler jeg har så lite spillerom!

Jeg gikk opp i vekt av et kosthold på ca 2000 kalorier, så jeg vil ikke "slanke" meg og så spise mer når jeg har nådd målvekta - jeg vil ha en livsstil som gjør at jeg holder meg på matchvekta. Derfor jeg blir litt motløs.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg ikke spiser bønner og linser blir jeg tjukk? :klo:

Anonymous poster hash: ecff7...162

Kan ikke helt se at jeg sa det noe sted :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg skal kutte mer enn jeg gjør nå blir det jo å droppe. Spiser smør kanskje 3 dager i uka på skiva, så er jo ikke så mye å kutte før det er droppet. Spiser jeg salat til lunsj (ca 3 dager i uka) blir det ca 5-600 kalorier inkludert olivenolje - da må jeg droppe oljen skal jeg komme lavt nok på kaloriene (og da dropper jeg salaten). Føler jeg har så lite spillerom!

Jeg gikk opp i vekt av et kosthold på ca 2000 kalorier, så jeg vil ikke "slanke" meg og så spise mer når jeg har nådd målvekta - jeg vil ha en livsstil som gjør at jeg holder meg på matchvekta. Derfor jeg blir litt motløs.

Anonymous poster hash: ecff7...162

Kan du ikke bytte ut olivenoljen med noe annet? I dag lagde jeg meg dressing av raita-mix og ekstra lett rømme, og det ble bare litt over 100 kcal per desiliter, og man trenger ikke 1dl dressing. Til vanlig bruker jeg ikke dressing på salaten, men bruker fetaost og soltørka tomat som ligger i olje, så får med pittelitt der, nok til at det ikke blir tørt, og lite nok til at salaten ikke blir på mer enn kanskje 300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...