Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har oppdaget at flere av barneyogurtene er laktoseredosert/laktosefri. Hadde dette noe å si for barn som ikke er laktoseintolerante? Er laktosefri yougurt/melk mindre sunt enn de med laktose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget at flere av barneyogurtene er laktoseredosert/laktosefri. Hadde dette noe å si for barn som ikke er laktoseintolerante? Er laktosefri yougurt/melk mindre sunt enn de med laktose?

Laktose, eller melkesukker, er nok ikke sett på som et viktig næringsstoff nei, så man tar nok ikke skade av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et ord på tunga i en stund nå. Et ord for å være overstadig romantisk, klissete på en måte. Er det noen som skjønner hvilket ord jeg tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et ord på tunga i en stund nå. Et ord for å være overstadig romantisk, klissete på en måte. Er det noen som skjønner hvilket ord jeg tenker på?

Patetisk? Panegyrisk? Svulstig? Svermerisk? Amorøs? Lyrisk? Sentimental? Poetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt et ord på tunga i en stund nå. Et ord for å være overstadig romantisk, klissete på en måte. Er det noen som skjønner hvilket ord jeg tenker på?

Amorøs?

Edit: så nå det allerede var foreslått! *facepalm*

Endret av grethe91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan katter bestemme selv om de vil male eller kommer det automatisk?

Lurer siden katten slutter å male etter ei stund, og så begynner han på igjen med engang jeg klapper han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan katter bestemme selv om de vil male eller kommer det automatisk?

Lurer siden katten slutter å male etter ei stund, og så begynner han på igjen med engang jeg klapper han igjen.

Jeg har prøvd å klappe polakkene når de holder på å male huset mitt. Men det fører heller til at de slutter å male. Så det er nok en egenskap man ikke kan videreføre til andre pattedyr. :tristbla:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktose, eller melkesukker, er nok ikke sett på som et viktig næringsstoff nei, så man tar nok ikke skade av det.

Nei, selve laktosen trenger man ikke, men jeg lurte på om det var andre næringsstoffer som forsvant i prosessen. Jeg kunne jo ha plukke opp to pakker og sammenlignet, men jeg tenker jo aldri på det når jeg er i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selve laktosen trenger man ikke, men jeg lurte på om det var andre næringsstoffer som forsvant i prosessen. Jeg kunne jo ha plukke opp to pakker og sammenlignet, men jeg tenker jo aldri på det når jeg er i butikken.

Tine sine sider har innholdet. Jeg svarte uten å sjukke der

Laktosefri:

Næringsinnhold per 100g

energi 156 kJ (37 kcal),

fett 1,2 g,

-hvorav mettede fettsyrer 0,7 g,

karbohydrat 3,1 g,

-hvorav sukkerarter 3,1 g,

protein 3,5 g, salt 0,1 g,

vitamin B12 0,5 µg (20 %'),

kalsium 115 mg (14 %'),

fosfor 90 mg (13 %'),

jod 17 µg (11 %')

' av referanseverdien

Laktoseredusert:

Næringsinnhold per 100g energi 180 kJ (43 kcal)

protein 3,3 g

karbohydrat 4,7 g

-hvorav: sukkerarter 4,7 g

-hvorav: laktose 0,2 g

fett 1,2 g

-hvorav: mettede fettsyrer 0,7 g

kostfiber 0 g

natrium 0,04 g

vitamin B12 0,5 µg (20 %')

vitamin D 0,4 µg ( 8 %')

kalsium 115 mg (14 %')

fosfor 90 mg (13 %')

' av referanseverdien

Lettmelk:

Næringsinnhold per 100g energi

179 kJ (42 kcal),

fett 1,2 g,

-hvorav mettede fettsyrer 0,8 g,

karbohydrat 4,5 g, -hvorav sukkerarter

4,5 g, protein 3,4 g, salt 0,1 g,

riboflavin 0,15 mg (11 %'),

vitamin B12 0,5 µg (20 %'),

kalium 180 mg (9 %'),

kalsium 134 mg (17 %'),

fosfor 115 mg (17 %'),

jod 19 µg (13 %')

' av referanseverdien

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den er her

Nei, da må det være en dobbeltgjenger.

Min står her enda, like dau. Jeg får ta å åpne den en kveld, og se hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal nok være en M og ikke en V.

Vannhore er mye mer spennende.

Det er hun i de slitte klærne som kjøper 5 litrer olden mineralvann selv om hun har innlagt vann hjemme. Hva skal hun med det? Har hun en hemmelig hytte uten strøm og vann? Kanskje hun skal bruke vannet til å vaske klær med, på vaskebrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykket at ved operasjoner generelt er det en fordel å være i så god form/så frisk som mulig i forkant, fordi dårlig helse øker risikoen både for å dø på operasjonsbordet og av komplikasjoner etterpå. Mange pasienter blir avvist fordi de er for syke. Men når det gjelder slankeoperasjoner (magesekkreduksjon) er det motsatt, da er det nettopp det at pasienten er dårlig som gjør at operasjon blir aktuelt og tilogmed fremskyndet. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykket at ved operasjoner generelt er det en fordel å være i så god form/så frisk som mulig i forkant, fordi dårlig helse øker risikoen både for å dø på operasjonsbordet og av komplikasjoner etterpå. Mange pasienter blir avvist fordi de er for syke. Men når det gjelder slankeoperasjoner (magesekkreduksjon) er det motsatt, da er det nettopp det at pasienten er dårlig som gjør at operasjon blir aktuelt og tilogmed fremskyndet. Hva er forskjellen?

De fleste som må ta operasjon er vel ikke i kjempeform

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykket at ved operasjoner generelt er det en fordel å være i så god form/så frisk som mulig i forkant, fordi dårlig helse øker risikoen både for å dø på operasjonsbordet og av komplikasjoner etterpå. Mange pasienter blir avvist fordi de er for syke. Men når det gjelder slankeoperasjoner (magesekkreduksjon) er det motsatt, da er det nettopp det at pasienten er dårlig som gjør at operasjon blir aktuelt og tilogmed fremskyndet. Hva er forskjellen?

De fleste slankeoperasjonspasienter får beskjed om å gå ned noen kilo på egenhånd før de får operere, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...