Gå til innhold

Hvordan å kjenne igjen psykopat


Steinar40

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel i grunnen ingen fordeler med å være gift med en psykopat, så langt jeg kan se...

Jeg mente at det også er fordeler og ulemper med hvordan man ser på verden.

Altså om man ser verden som den virkelig er, eller om man bare fortrenger alle problemene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel menn her på forumet også, som har blitt tvunnet rundt fingeren av kvinner med klare psykopatiske trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel menn her på forumet også, som har blitt tvunnet rundt fingeren av kvinner med klare psykopatiske trekk?

Det er mye mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nok heller det at jenter/kvinner har en litt lei tendens til å falle litt for lett for slike "psykopatiske" personligheter.

Mener du med det å si at man er disponert for å gjøre enkelte feil i følelseslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du med det å si at man er disponert for å gjøre enkelte feil i følelseslivet?

Ja, det er veldig mye som tyder på det faktisk.

Det er bare å se på fenomenet med at den "tøffeste" gutten i klassen blir mest populær blant jentene.

Som regel oppfører han seg da på en mer eller mindre ufornuftig måte på et eller flere områder. Noe som tydeligvis imponerer på jentene.

Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steinar, du kan ikke sammenligne en tenåring som oppfører seg ufornuftig, med en psykopat.

En psykopat er sannsynligvis en fysisk voksen som mentalt sett aldri har passert tenårings-stadiet.

Det er rett og slett noe fundamentalt galt med det menneskelige psyket på en generell basis. Det er bare å se på alle krigene menneskeheten fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er psykolog, skjønner jeg?

Nei, men jeg kunne nesten ha vært det etter all min "studering" på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig mye som tyder på det faktisk.

Det er bare å se på fenomenet med at den "tøffeste" gutten i klassen blir mest populær blant jentene.

Som regel oppfører han seg da på en mer eller mindre ufornuftig måte på et eller flere områder. Noe som tydeligvis imponerer på jentene.

Forstå det den som kan.

Så du er predisponert til å sitte og vente på utro kvinner som utnytter deg?

Hm.. interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er predisponert til å sitte og vente på utro kvinner som utnytter deg?

Hm.. interessant...

Nei, det vil jeg ikke akkurat si, men jeg tenkte mer på generelle predisponerte trekk hos kjønnene.

Ikke individuelle ulikheter i personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel menn her på forumet også, som har blitt tvunnet rundt fingeren av kvinner med klare psykopatiske trekk?

Det skal jeg hilse og si :) Derav innlegget mitt litt tidligere i tråden. En grusom opplevelse.

Den konklusjonen jeg dro etterpå, er at slike mennesker er egoistiske og uempatiske. De følger normene bare hvis de føler de har utbytte av det, de gjør alltid det de mener er best for dem selv, og følelsene er fryktelig ustabile og ekstreme. Resulatet oppleves derfor som psykisk terror for "ofrene" deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil jeg ikke akkurat si, men jeg tenkte mer på generelle predisponerte trekk hos kjønnene.

Ikke individuelle ulikheter i personlighet.

Aha.. så når du inngår et uheldig forhold så er det bare en glipp, mens om jeg gjør det så er det fordi mitt kjønn er porgrammert til det.. djeez... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. så når du inngår et uheldig forhold så er det bare en glipp, mens om jeg gjør det så er det fordi mitt kjønn er porgrammert til det.. djeez... :roll:

For å si det sånn, kan du rasjonalisere hvorfor veldig mange jenter faller for den "tøffeste" (les teiteste) gutten i klassen?

For meg ser det da ut til at det er noen feilkoplinger som ikke alltid korrigeres helt med årene.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å si det sånn, kan du rasjonalisere hvorfor veldig mange jenter faller for den "tøffeste" (les teiteste) gutten i klassen?

For meg ser det da ut til at det er noen feilkoplinger som ikke alltid korrigeres helt med årene.

Jeg tror forklaringen kan ligge i noe jeg har vært inne på i et par innlegg tidligere i denne tråden: årsaken til at enkelte blir tiltrukket av slike personer, er akkurat den samme som gjør at det før eller senere går galt. Ifølge kjønnsrollene i storparten av verden er dyssosiale personlighetstrekk (aggresjon, dominans, osv.) stereotypiske maskuline egenskaper. Dette føles trygt, kjent og tiltrekkende. Siden de er så "tøffe", er de også spennende. Trygghet og spenning samtidig, en drømmeoppskrift, eller?

Dyssosiale mennesker er som kjent egoistiske, derfor følger de normene kun når de føler de har fordel av det. Derfor er de notorisk uberegnelige, og det er håpløst å finne pålitelige mønstre i deres konkrete handlinger, tanker og følelser. Deres handlinger, tanker og følelser er egoistisk motiverte, og da er det kun de selv som forstår dem. Denne uberegneligheten er spenningen som de "tøffe" utstråler.

Når disse skrur på sjarmen, blir de uimotståelige. Men da slike typer ikke eier empati (ikke engang for partner og barn), kan de finne på å bruke vold, trusler, straffe, ydmyke, dominere, lyve, osv., osv. (noe de gjør ofte) hvis de vil oppnå noe. Da snakker vi psykisk of fysisk terror - og det er det alle psykopatofre beskriver: et terrorvelde. Og et særdeles skremmende trekk ved et slikt terrorvelde, er at sjarmen kan være så ekstrem og overveldende at offeret holdes fanget. En meget enkel og effektiv hersketeknikk, at man veksler mellom å bekrefte og avvise for å bryte ned en person og få hun/ham i sin hule hånd.

Så det som er trygt og spennende i begynnelsen, blir før eller senere til terror. Og den kan ødelegge livene til ofrene, og i enkelte tilfeller til og med føre til drap og selvmord.

Endret av Sagittarius79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forklaringen kan ligge i noe jeg har vært inne på i et par innlegg tidligere i denne tråden: årsaken til at enkelte blir tiltrukket av slike personer, er akkurat den samme som gjør at det før eller senere går galt. Ifølge kjønnsrollene i storparten av verden er dyssosiale personlighetstrekk (aggresjon, dominans, osv.) stereotypiske maskuline egenskaper. Dette føles trygt, kjent og tiltrekkende. Siden de er så "tøffe", er de også spennende. Trygghet og spenning samtidig, en drømmeoppskrift, eller?

Dyssosiale mennesker er som kjent egoistiske, derfor følger de normene kun når de føler de har fordel av det. Derfor er de notorisk uberegnelige, og det er håpløst å finne pålitelige mønstre i deres konkrete handlinger, tanker og følelser. Deres handlinger, tanker og følelser er egoistisk motiverte, og da er det kun de selv som forstår dem. Denne uberegneligheten er spenningen som de "tøffe" utstråler.

Når disse skrur på sjarmen, blir de uimotståelige. Men da slike typer ikke eier empati (ikke engang for partner og barn), kan de finne på å bruke vold, trusler, straffe, ydmyke, dominere, lyve, osv., osv. hvis de vil oppnå noe. Da snakker vi psykisk terror - og det er det alle psykopatofre beskriver: et terrorvelde. Og et særdeles skremmende trekk ved et slikt terrorvelde, er at sjarmen kan være så ekstrem og overveldende at offeret holdes fanget. En meget effektiv hersketeknikk, at man veksler mellom å bekrefte og avvise for å bryte ned en person og få hun/ham i sin hule hånd.

Så det som er trygt og spennende i begynnelsen, blir før eller senere til psykisk terror. Og den kan ødelegge livene til ofrene, og i enkelte tilfeller til og med føre til drap og selvmord.

Ja, det er ikke dumt rasjonalisert dette faktisk. Selv om oppførselen absolutt ikke er rasjonell (vettig).

Jenter/kvinner vil ha en kjæreste/partner som har de typiske maskuline trekkene og egenskapene, fordi dette er hun programmert til (instinkter) ifra naturens side. På en måte er jo da dette "trygt" som du sier. Med dette oppfyller hun altså sine instinktive behov (trygt, kjent og tiltrekkende).

Problemet er at disse egenskapene alene blir "kjedelige". Dvs mannen blir kjedelig. Og det er her feilkoplingen kommer inn i bildet som jeg ser det - altså behovet for spenning og det uberegnelige. Noe som da gjør at en del tiltrekkes av dyssosiale personlighetstrekk (aggresjon, dominans, egoisme osv.) i individer av det annet kjønn.

Helt tilsvarende vil dette også gjelde for gutter/menn. Menn vil ha en kjæreste med de typiske kvinnelige - "trygge" - egenskapene, men alene blir også disse egenskapene kjedelige. Og dermed tiltrekkes man av uberegnelige (utadvendte, utagerende, egoistiske osv.) jenter/kvinner.

En del menn har åpenbart funnet ut at løsningen er å ha den "trygge" dama hjemme i parforholdet, og så få oppleve spenningen med den uberegnelige dama som elskerinne på si. Eventuelt bare som ONS eller prostituerte ved behov.

Og en del kvinner i parforhold bruker tydeligvis mye av samme strategi. Dvs. utroskap.

En rimelig tragisk psykologisk feil egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

La meg se. Jeg har bodd sammen med en mann som:

- kritiserte meg konstant

- kalte meg dum og ubrukelig

- pirket på alt jeg sa og gjorde

- tråkket meg ned så fort jeg lykkes med noe

- brukte sex-og kos-nekt som verktøy for å få meg til å gjøre som han ville

- var sur, sint, aggresiv hver gang noe ikke ble som han ville

- knuste inventar og kastet ting vegg i mellom helt uten forvarsel

- forsøkte å voldta meg etter at jeg kastet han ut, etter å ha fått nok av dette forholdet

- truet med å drepe meg

- terroriserte meg i et par år etter det var slutt

Men var verdens mest sjarmerende, hyggelige, omgjengelige mann, helt til jeg satt i saksa.

Så lenge jeg ikke ble slått, så var han vel bare en gjennomsnitts egoist.

Merkelig nok, så er han den eneste mannen jeg har hatt et forhold til, som har oppført seg sånn, så jeg ser ikke noe mønster i det heller. At jeg liksom skulle tiltrekke meg sånne typer, eller bare søke sånne som han.

Steinar, du som har slik peiling, kan sikkert forklare meg hvordan dette henger sammen. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se. Jeg har bodd sammen med en mann som:

- kritiserte meg konstant

- kalte meg dum og ubrukelig

- pirket på alt jeg sa og gjorde

- tråkket meg ned så fort jeg lykkes med noe

- brukte sex-og kos-nekt som verktøy for å få meg til å gjøre som han ville

- var sur, sint, aggresiv hver gang noe ikke ble som han ville

- knuste inventar og kastet ting vegg i mellom helt uten forvarsel

- forsøkte å voldta meg etter at jeg kastet han ut, etter å ha fått nok av dette forholdet

- truet med å drepe meg

- terroriserte meg i et par år etter det var slutt

Men var verdens mest sjarmerende, hyggelige, omgjengelige mann, helt til jeg satt i saksa.

Så lenge jeg ikke ble slått, så var han vel bare en gjennomsnitts egoist.

Merkelig nok, så er han den eneste mannen jeg har hatt et forhold til, som har oppført seg sånn, så jeg ser ikke noe mønster i det heller. At jeg liksom skulle tiltrekke meg sånne typer, eller bare søke sånne som han.

Steinar, du som har slik peiling, kan sikkert forklare meg hvordan dette henger sammen. :lete:

Individer med såkalte psykopatiske trekk er bare en liten andel av befolkningen.

Man regner med at disse typisk utgjør noen få prosent som da betyr at kanskje 1-2 menn av 100 menn vil ha en slik personlighet. Eller kvinner for den sakens skyld.

Utifra din beskrivelse over - at han var verdens mest sjarmerende, hyggelige, omgjengelige mann, helt til du satt i saksa - så vil jeg måtte påstå at du rett og slett hadde uflaks. Tilfeldighetenes spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...