Gå til innhold

Tror du på liv på andre planeter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

helt klart, men jeg ser ingen grunn til at de skulle komme "på besøk". om jeg hadde vært romvesen ville jeg ikke dratt hit i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønte ikke, hva er det med digitale klokker?

Det er en intern vits. Noen ganger glemmer jeg at ikke alle har lest Hitchhikers Guide flere ganger.

I ett av de første avsnittene i den første boken i trilogien på fem (sic) står det noe slikt som

"I en avkrok av en av Melkeveiens spiralarmer går en lite bemerkelsesverdig planet i bane rundt en lite bemerkelsesverdig sol. Den er befolket med tobeinte etterkommere av aper som er så primitive at de fortsatt syns at digitale klokker er en ganske god ide."

Douglas Adams hadde en ganske spesiell måte å skrive på. Det er trist at det ikke kommer noen flere bøker fra ham, for jeg elsket virkelig alt han kom med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det deg så mykje at jeg ikke tror på big-bang og evolusjon? Jeg tror på Micro-Evolusjon feks, men ikke at vi er sofistikerte apekatter.

Hvorfor er jeg ikke egentlig forbauset over at du ikke "tror" på to av de best underbygde vitenskaplige teoriene som finnes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innpå: bare nevne at enda en måne er dumpet over i kategorien "sannsynligvis innehaver av et underjordisk hav" - jupitermånen Ganymede. Det antas å være såpass stort at det inneholder mer vann enn alle våre egne hav tilsammen (!)

Blir spennende å følge med på hva de klarer å finne ut om de, til nå, 3 utenjordiske havene i vårt eget solsystem.

Hehehe. Jeg kom akkurat til å tenke på en av Youtubekreasjonistene som postet en video der han sa at ett av det beste bevisene for at jorden ble SKAPT og at den er UNIK, er at det ikke fins en DRÅPE vann noe annet sted i solsystemet. Det lo vi mye av det året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Jeg kom akkurat til å tenke på en av Youtubekreasjonistene som postet en video der han sa at ett av det beste bevisene for at jorden ble SKAPT og at den er UNIK, er at det ikke fins en DRÅPE vann noe annet sted i solsystemet. Det lo vi mye av det året.

Jeg kan forstå de vil insistere på at alt jordisk vann kommer fra.. jorda, når man finner noe slikt i det ytre rom.

Brian! You naughty boy!

Kanskje det likevel kan inkorporeres i liturgien:

the first time such a vast amount of alcohol has been detected in a celestial body

..eller det er kanskje "legme" jeg tenker på.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det deg så mykje at jeg ikke tror på big-bang og evolusjon? Jeg tror på Micro-Evolusjon feks, men ikke at vi er sofistikerte apekatter.

Når sånne som deg begynner som lærer eller starter skoler, så ødelegger det en hel del ja.... Det å ikke tro på evolusjon er galt pga at evolusjon er ryggraden i moderne medisin. Mikro og makro evolusjon er akkurat det samme bare over forsjellig tids spekter. Vi er 1% i fra sjimpanser i dna. Vi er 2 kromosomer fra sjimpanser. Dette burde alle lært på skolen.... Det hadde også vært enklere å lære om universet uten alle "hellige" hindre som mange religiøse har....

Anonymous poster hash: 8891d...a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du det finnes liv på andre planeter? Isåfall, hvorfor har de ikke funnet oss ennå? Er vi mennesker de smarteste vesnene i universet? Hvor stort er egentlig universet?



Anonymous poster hash: 1968c...5f1

Hva vi ser er at livet på jorda er fantastisk komplisert, på alle plan. Videre ser vi at jorda er spesielt designet for liv. Til tross for at vann viser seg å være ganske vanlig i universet. Finnes det ikke fnugg av at det er intelligent liv der ute. Tar vi fram et mikroskop i stedet, finner en komplekse systemer og orden vi bare kan drømme om å forstå. Det burde være innlysende at vi er skapt med en hensikt og verdi.

At liv ikke blir funnet i universet, kan jo ha en årsak som at det ikke finnes. Forskere gjorde og større oppdagelser for hundre år siden. Så det virker i alle fall ikke som om vi blir smartere. Norske studenter var betydelig bedre i matte noen tiår siden.

Nei jeg tror ikke på ET'er. virkeligheten støtter et slikt syn. Og selvfølgelig Guds Ord.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vi ser er at livet på jorda er fantastisk komplisert, på alle plan. Videre ser vi at jorda er spesielt designet for liv. Til tross for at vann viser seg å være ganske vanlig i universet. Finnes det ikke fnugg av at det er intelligent liv der ute. Tar vi fram et mikroskop i stedet, finner en komplekse systemer og orden vi bare kan drømme om å forstå. Det burde være innlysende at vi er skapt med en hensikt og verdi.

At liv ikke blir funnet i universet, kan jo ha en årsak som at det ikke finnes. Forskere gjorde og større oppdagelser for hundre år siden. Så det virker i alle fall ikke som om vi blir smartere. Norske studenter var betydelig bedre i matte noen tiår siden.

Nei jeg tror ikke på ET'er. virkeligheten støtter et slikt syn. Og selvfølgelig Guds Ord.

Hvor i bibelen står det at jorden er unik, eller at det ikke fins liv andre steder i universet? Du har faktisk ikke støtte i religionen din for disse påstandene.

Og alle faktorer som vi har ment var kritiske for at liv kunne eksistere, ser vi over alt rundt oss i universet. Vi har funnet tusenvis av planeter som er av riktig størrelse, og som ligger innen riktig avstand fra en stjerne, og vi har nettopp begynt å lete, og har bare sett på en bitteliten del av himmelen.

Vann er ganske vanlig (noe annet ville være merkelig, så mye hydrogen og oksygen som det finnes i universet) og det samme gjelder karbonforbindelsene som er livets byggesteiner. Universet er i det hele tatt så vått og organisk og steinplaneter er så vanlige at det ville være langt merkeligere om det IKKE fantes liv andre steder.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det finnes liv på andre planeter...

Hvorfor de ikke har funnet oss enda?
Mnjo...kanskje de har observert oss og funnet ut at mennesket....Det bør man holde seg unna.. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det finnes liv på andre planeter...

Hvorfor de ikke har funnet oss enda?

Mnjo...kanskje de har observert oss og funnet ut at mennesket....Det bør man holde seg unna.. :fnise:

kan det være en sammenheng mellom at en ikke er liv, med at det ikke er liv i universet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være en sammenheng mellom at en ikke er liv, med at det ikke er liv i universet?

I ene setningen så tror du ikke på ting som ikke er bevist men veldig sansynlig ut i fra hvordan verden fungerer. I andre setningen tror du på ting som ikke er bevist men som står i en gammel bok.... Merkelig måte å finne ut hva som stemmer og ikke.... Skulle gjerne visst vordan du kommer frem til dette...

Sjønte ingenting av hva du nettopp skrev forresten, derfor svarte jeg bare ut fra hva du pleier å lire av deg.

Anonymous poster hash: 8891d...a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utelukker ingenting. Jeg tror det finnes liv på andre planeter. Kanskje ikke like intelligente som oss, men liv, ja.

Hadde vært morsomt å funnet ut av det en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt:

They claim there is a 5 in 10,000 probability that the line-up is coincidence. "If the pattern is real," says Learned, "it is very, very hard to explain."

Jeg tror vel de mest sannsynlig har plukket opp en av våre egne satelitter på et eller annet vis, men fascinerende er det jo! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det finnes liv andre steder enn på jorda, og at det finnes intelligent liv vet jeg.

Men hva er det med den store veggen? Som vi suser i mot i en vanvittig fart, treffer vi noe?



Anonymous poster hash: 6d80b...6a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i én galakse finnes det milliarder av stjerner, og så langt som vi har telt, så finnes det 200 millioner galakser. Lite sannsynlig for at det ikke skal finnes noe annet liv der ut. Spørsmålet er vel hvor intelligente de kan være? Skal jo mange millioner år til for å skape en intelligent organisme som oss.



Anonymous poster hash: 9ac39...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i de 200 millionene av galakser så finnes det ca 40000 planeter som ligger i samme sone som oss i forhold til deres sol. Og mange av disse er eldre enn jorda. Så ja, det er nødt til å finnes mere liv ute i universet og mest sannsynlig er det mer avansert også.

For ikke å snakke om at liv ikke betyr "kun som oss". Kan jo godt hende at liv kan oppstå på planeter med metan eller andre stoffer som vi kanskje ikke har funnet engang. Vår jords fysikk trenger ikke å være lik alt annet i universet når det kommer til liv osv. Lenge leve vitenskapen. Og måtte de som ikke liker den eller det som blir funnet spørre seg selv: hva pokker er det jeg tror på egentlig?...

Anonymous poster hash: 8891d...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan forstå de vil insistere på at alt jordisk vann kommer fra.. jorda, når man finner noe slikt i det ytre rom.

Brian! You naughty boy!

Kanskje det likevel kan inkorporeres i liturgien:

..eller det er kanskje "legme" jeg tenker på.

Dette må vi ta til inntekt for at Pastafarianerne faktisk tilber den eneste sanne gud, Det Flygende Spaghettimonsteret. For sies det ikke i deres hellige skrift at i himmelen vil det være øl-vulkanoer og strippere? Det er klart at denne enorme, nesten ubegrensede skyen av etanol skriver seg fra disse øl-vulkanoene. Og når teknologien blir mer avansert og oppløsningen bedre, så forventer jeg at man også finner spor av Chanel #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i bibelen står det at jorden er unik, eller at det ikke fins liv andre steder i universet? Du har faktisk ikke støtte i religionen din for disse påstandene.

Og alle faktorer som vi har ment var kritiske for at liv kunne eksistere, ser vi over alt rundt oss i universet. Det er tusenvis av planeter som er av riktig størrelse, og som ligger innen riktig avstand fra en stjerne. Vann er ganske vanlig (noe annet ville være merkelig, så mye hydrogen og oksygen som det finnes i universet) og det samme gjelder karbonforbindelsene som er livets byggesteiner. Universet er i det hele tatt så vått og organisk at det ville være langt merkeligere om det IKKE fantes liv andre steder.

Gud brukte 5 dager på å skape jorda, mens 1 dag på resten av universet. Videre står det at verden er lagt under forgjengelighet p.g. Adams fall. Det insinuerer at jorda har en sentral rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud brukte 5 dager på å skape jorda, mens 1 dag på resten av universet. Videre står det at verden er lagt under forgjengelighet p.g. Adams fall. Det insinuerer at jorda har en sentral rolle.

Men bibelen SIER ikke stort om resten av universet, gjør den vel? Dere kristne tror at jorden er unik fordi den er det eneste som nevnes i bibelen, men det er jo bare en tolkning. Og en svak en. Dere burde vite bedre. Dere har hjerner.

I egenskap av å være ateist så tror jeg selvsagt ikke på noe av det som står i Bibelen, men selv en kristen burde kunne se at det burde kreves litt mer for å kunne si at noe er unikt.

La meg illustrere ved hjelp av en analogi: La oss si at du kjøper en bil. Eller enda bedre, din snille onkel gir deg en bil. Med bilen følger det en bruksanvisning. Og den eneste bilen som det snakkes om i den bruksanvisningen, er den bilen du har. Det står side opp og side ned om alle bilens mekanismer og bestanddeler, endatil chassisnummer og produksjonsår. Er det så en unik bil? Nei, det er bare en bil. En av mange millioner biler. For ikke å si milliarder. Men den er din, og du har en bruksanvisning.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...