Gå til innhold

Hvorfor gikk jeg ikke..? Holder på å forgå av smerte


Rakel

Anbefalte innlegg

Kjære rakel

Jeg veit ikke hva din tru er,men er gjennom det vanskligeste som noen gang har skjedd i mitt liv jeg med akuratt nå, jeg finner trøst i det overnaturlige, tror på slike ting,men tenkte ikke tanken selv,da en venninde anbefalte det, så vist du tror på slikt,ville jeg kontaktet noen som snakker med avdøde. Kanskje det hjelper deg?

Stoor klem <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære rakel

Jeg veit ikke hva din tru er,men er gjennom det vanskligeste som noen gang har skjedd i mitt liv jeg med akuratt nå, jeg finner trøst i det overnaturlige, tror på slike ting,men tenkte ikke tanken selv,da en venninde anbefalte det, så vist du tror på slikt,ville jeg kontaktet noen som snakker med avdøde. Kanskje det hjelper deg?

Stoor klem <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kjære rakel

Jeg veit ikke hva din tru er,men er gjennom det vanskligeste som noen gang har skjedd i mitt liv jeg med akuratt nå, jeg finner trøst i det overnaturlige, tror på slike ting,men tenkte ikke tanken selv,da en venninde anbefalte det, så vist du tror på slikt,ville jeg kontaktet noen som snakker med avdøde. Kanskje det hjelper deg?

Stoor klem <3

Dette er berre tøv og tull, og eit påhitt for å lure pengar ut av sørgande. Hald deg langt unna dette, Rakel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden flere ganger og jeg føler med deg. Det er så ufattelig vondt å miste noen som står en nær, og det er så ufattelig vondt å bære på slike tanker som du gjør nå. Du skal ikke bære på dette alene, det blir så tungt.

Du skal ringe noen, Rakel, om ikke annet så for å få ut de vonde tankene i dag. Du må gjenta det mange ganger, sorg kan snakkes mildere og den skyldfølelsen og dårlige samvittigheten du bærer på, må du få ut.

Ta en telefon til Mental Helse, de er der for dem som har bruk for et lyttende øre.

Jeg kan ikke gjøre noe for deg, men jeg kan sende deg varme tanker - og en oppfordring om å søke hjelp. Både for din og for familien din sin skyld.

Hekse :klem:

Takk for omtanken, og god hekseklem. :hug:

Dette er noe av det verste jeg har opplevd. Og det skyldes ene og alene at jeg ikke besøkt ham den gangen før jeg dro.

Dersom jeg hadde gått, så vet jeg at det hadde vært en koselig og nær stund. Jeg hadde puslet på kjøkkenet hans, kjøpt litt mat og han ville vært så utrolig glad og tilfreds. Jeg vet han ville sagt: "Du kom" og jeg "Klart jeg kom" og han ville smilt. Så hadde han spurt "vil du ha kaffi, jeg skal lage".

Jeg ville klappet ham på kinnet, strøket og holdt ham og vært bekymret, og så ville jeg forsøkt å få ham med meg til legevakten.

Hvis jeg bare hadde gått, så ville dette vært en vanlig sorg, jeg ville vært trist, men forstått at det er livets realitet. Jeg kunne beholdt de gode minnene i visshet om at jeg var der for ham i det minste.

Sanger om kjærlighet, engler og omsorg ville trøstet i steden for å skjære som kniver i hjertet. For jeg kom jo ikke å ga kjærlighet omsorg og trøst. Det skjedde jo ikke!

Når jeg i tillegg får vite i ettertid at ingen var hos ham de 2 siste ukene før han døde så rives jeg i stykker innvendig ved å tenke hvor alene han må ha følt seg. Han må ha vært svak, kanskje han ikke klarte å hente seg vann og mat i slutten? Jeg lovet å komme, men hadde det visst for travelt.

Husker da jeg var på vei til ham og satt i rushtrafikk, så tenkte jeg at jeg uansett skulle gå, ingenting skulle stopp det og så for meg hvordan han bedende spurte meg "kan du komme og besøke meg?" Så redd og syk at det skar meg i hjertet, og jeg sa ja, ja, klart jeg kommer.

Plutselig kom alle slags andre tanker, jeg følgte med trafikken og var plutselig kommet langt forbi ham.

Tenkte at siden jeg hadde så liten tid nå så kunne jeg ikke gjør så mye, og kanskje jeg ville ha så dårlig samvittighet når jeg reiste for det og se det for meg hele tiden at jeg ikke fikk følgt opp alt. Jeg tenkte at det var bedre at jeg ventet til jeg kom hjem, slik at jeg kunne følge skikkelig opp, handle skikkelig og vaske skikkelig. Ikke bar full fart som nå.

Så sto jeg i en rundkjøring og valgte å kjøre hjem. Glemt var at han var syk og alene, jeg forstår det ikke. Jeg var nok også redd, redd for hva jeg kunne møte, redd for om han ble lagt i tvang, redd for at jeg ikke kunne gå fra ham og redd for om han var psykisk stabil.

Det var rush og nå var jeg nesten hjemme.

Tenk at jeg hadde det så travelt, men til nå har det ødelagt hele livet mitt, utdannelsen min, alt! Travelt eksisterer ikke lenger for meg, bare det å kunne fungere 1 dag av gangen.

Jeg har søkt hjelp og i dag skal jeg til psykologen, men føler at det forverres.. Flere ganger har jeg blitt bedre, men så forverres det når jeg er hos henne. Sist kjente jeg bare uroen øke mens jeg var der, skal si det til henne i dag.

I går var familien min her, og da hjalp det betraktelig. Min mor sa at jeg måtte huske at min bror ikke var meg, og at jeg la inn meg selv og hvordan jeg ville følt det i hans situasjon. Hun sa at min bror for det første var neddopet på valium og masse ande stoffer, og hadde symptomer på demens i slutten. Han husket ikke så mye, og når hun ringte og han var hos henne så spurte han om det samme flere ganger. Han hadde også spurt om meg, og hun hadde sagt at vi skulle eller var reist til Sør- Amerika flere ganger.

Familien min smiler og har det tilsynelatende helt fint, det er visst bare jeg som sliter så mye. Det hjelper å se at de tar det så fint og det normaliserer alt, de var veldig bekymret for meg i går fordi jeg var blitt så tynn og trøtt.

De sa også at det var slutten for ham nå, og at det var mye som nok ikke fungerte. De mente at han uansett ikke kunnet reddes fordi det var gått for langt over lang tid. Legesvikt.

De finner trøst i at han døde fredelig, og alle mener at han er spart for mye..

Min mor sier at hun ikke forsto alvoret, så det var visst bare jeg som så det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er berre tøv og tull, og eit påhitt for å lure pengar ut av sørgande. Hald deg langt unna dette, Rakel!

Var et vennlig forslag,det finnes mer mellom himmel og jord

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Kondolerer så masse kjære deg! :hug:

Jeg ble utrolig trist når jeg leste, rørt, men også veldig sint! For et elendig helsesystem vi har! Dere har måttet ta på dere så mye mer ansvar som ikke er deres! Og det å ikke bli tatt seriøst når man ringer lege og ambulant team.. nei fy ****... Du virker som en kjempe flott søster som har stilt opp alt du har hatt kapasitet til, og det tror jeg broren din har satt veldig pris på. Du må absolutt ikke ha noen tanker om hva du kunne gjort annerledes. Det tror jeg broren din også hadde fortalt deg om han kunne.

Sender deg mange gode tanker :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke fortsette med selvbebreidelsene, Rakel. Det ødelegger deg, sakte, men sikkert.

Jeg håper det er noen du kan snakke med, noen som helt objektivt kan hjelpe deg å sortere tankene, skyldfølelelsen og sorgen fra hverandre.

Jeg føler så inderlig med deg, jeg har nesten ikke ord.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det har gått ganske bra nå, gradvis bedre siden i går. Tidligere klarte jeg ikke å svelge maten, men i går og i dag har jeg spist godt. :)

I går klarte jeg å fjerne tanken om at det var jeg som kunne reddet ham, siden vår mor mente det var gått for langt, samt at han ble spart for mye smerte og en langvarig død.

Hun sa også at jeg uansett aldri ville fått ham med med til legevakten, det var hun helt sikker på.

Jeg valgte å tro på det, holde fast ved det.

Hos psykologen opprettet jeg et "trygt sted" og det var overraskende effektivt. Hun holdt noen fingre opp og ba meg følge bevegelsene med øynene mens jeg tenkte på det trygge stedet mitt.

Tror det het "eye movement" terapi, og var en fortsettelse på kognitiv terapi.

Jeg hadde aldri trodd det skulle fungere, men jeg ble roligere og det har følgt hele dagen.

Jeg skal på skolen i Oslo i helgen, så håper det holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære rakel

Jeg veit ikke hva din tru er,men er gjennom det vanskligeste som noen gang har skjedd i mitt liv jeg med akuratt nå, jeg finner trøst i det overnaturlige, tror på slike ting,men tenkte ikke tanken selv,da en venninde anbefalte det, så vist du tror på slikt,ville jeg kontaktet noen som snakker med avdøde. Kanskje det hjelper deg?

Stoor klem <3

Takk for tipset. :)

Min andre bror var faktisk hos en clairvoyant og det var ganske spesielt. (Jeg ville ikke høre noe om det før en stund etterpå)

Uten at min bror sa noe som helst, ingen opplysninger, så sa mediumet at han hadde kontakt med en bror som nylig var gått over "way too young". Han sa at det skulle ikke skjedd enda, min bror hadde mer han skulle utrette, og han var "so sorry". Videre sa han: "You have his belongings" (Han har alle tingene på loftet) og at han ville gi beskjed om at han var takknemlig for alt han hadde ordnet i begravelsen.

Så sa han at han ikke fikk tatt farvel med 1 person og begynte og hoste skikkelig slik min bror gjorde før han døde.

Han sa også at hans død hadde "influnced the life" hos oss veldig mye, og at "there was nothing you could do to save him". Han kalte det en ulykke "accident".

Min bror fikk det på CD, og kone og barn hørte alle at ingenting ble sagt hverken i forkant eller på båndet. Det var på en Alternativ messe, så det var ikke mulig å foreta sjekk på google eller noe annet da han ikke visste navn eller noe i forkant.

Dette var ganske merkelig.. men jeg er nok litt for redd til å oppsøke selv, og det kan jo også være at man får høre ting som vil brenne seg fast og virke negativt. Tar ikke sjansen på det.

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Var et vennlig forslag,det finnes mer mellom himmel og jord

Ja, det er faktisk meir mellom himmel og jord enn dei fleste andre plassar. Men likevel. Hald deg unna sørgande menneske med slikt juks. For det er det det er. Ingen har klart å snakke med døde, formidle bodskapar frå døde eller sjå inn i framtida. Dette handlar om cold reading, google det, den som vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg gode tanker og en stor varm klem!! Det er veldig lett å tenke på "hva om", men det hjelper ingen å tenke slik. Nå synes jeg du heller skal prøve å legge fra deg skyldsfølelsen og de vonde tankene, og heller fokusere på de gode minnene du har av han og deg sammen..

Føler med deg <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil bare kondolere så mye, og håper at du klarer å forsone deg med skyldfølelsen din. Det er fryktelig vondt når slikt som skjedde din bror skjer på en sånn måte, men til syvende og sist kunne dette skjedd rett etter du hadde vært på besøk, kanskje hadde det skjedd uansett...

Jeg vet med meg selv at jeg hadde hatt det veldig vondt om dette hadde skjedd en av mine. Vet litt om hvordan det er å ha psykiske problemer i familien. Send gjerne en PM om du trenger noen utenforstående å snakke med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for trøstende ord. Har hatt en vond dag i dag, så det gjorde godt. <3

Savner ham så mye, og kjenner på sorgen av at jeg aldri kan gå til ham mer.

Aldri kjenne den kjærligheten og takknemligheten han så tydelig viste mot meg.

Aldri kjenne den bekymringen han hadde for meg, og for at jeg skulle ha det bra.

Aldri kunne oppleve å se ham smile over små ting, ha det godt, være glad og nyte de tingene jeg ville gjøre for ham. Jeg ville vise ham så mye han kunne kose seg med, gradvis, bit for bit. PC, musikk aktiviteter...

Han var jo klar nå og sto med åpne armer mot meg, vi var i gang..

Noen ganger skulle man gjort alt for å gå tilbake å ta andre valg,

Nærheten vi hadde når vi var alene fikk vi aldri ha den siste gangen, han gikk i døden alene, uten at jeg kom..

Håper ikke hans siste følelse var skuffelse og følelse av svik, håper han heller kjente og forsto kjærligheten min og at han ikke var redd.

Min kjære, kjære bror. Så sterk, modig, ydmyk og mild. Et hardt liv med mye smerte, men med masse livsvilje og glede over de bittesmå ting.

Et bilde jeg har er når du sitter og ser på barna mine som koser seg og er glade. Du bare ser og smiler mildt, ser at du gjenkjenner egen barndom og gleder deg med dem.

Hvil i fred! :dagens-rose: Til vi sees! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Takk for trøstende ord. Har hatt en vond dag i dag, så det gjorde godt. <3

Savner ham så mye, og kjenner på sorgen av at jeg aldri kan gå til ham mer.

Aldri kjenne den kjærligheten og takknemligheten han så tydelig viste mot meg.

Aldri kjenne den bekymringen han hadde for meg, og for at jeg skulle ha det bra.

Aldri kunne oppleve å se ham smile over små ting, ha det godt, være glad og nyte de tingene jeg ville gjøre for ham. Jeg ville vise ham så mye han kunne kose seg med, gradvis, bit for bit. PC, musikk aktiviteter...

Han var jo klar nå og sto med åpne armer mot meg, vi var i gang..

Noen ganger skulle man gjort alt for å gå tilbake å ta andre valg,

Nærheten vi hadde når vi var alene fikk vi aldri ha den siste gangen, han gikk i døden alene, uten at jeg kom..

Håper ikke hans siste følelse var skuffelse og følelse av svik, håper han heller kjente og forsto kjærligheten min og at han ikke var redd.

Min kjære, kjære bror. Så sterk, modig, ydmyk og mild. Et hardt liv med mye smerte, men med masse livsvilje og glede over de bittesmå ting.

Et bilde jeg har er når du sitter og ser på barna mine som koser seg og er glade. Du bare ser og smiler mildt, ser at du gjenkjenner egen barndom og gleder deg med dem.

Hvil i fred! :dagens-rose: Til vi sees! :hjerte:

Blir emosjonelt berørt hver gang jeg leser dine innlegg, Rakel. Den sorgen du bærer på, er veldig tung, og tar tid. Du må fortsette å være den du er, og holde det gående. Alle dine menneskelige egenskaper er gode, og du må videreføre disse. Ikke mist motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir emosjonelt berørt hver gang jeg leser dine innlegg, Rakel. Den sorgen du bærer på, er veldig tung, og tar tid. Du må fortsette å være den du er, og holde det gående. Alle dine menneskelige egenskaper er gode, og du må videreføre disse. Ikke mist motet.

Tusen takk Reza, det rørte meg og var veldig fint sagt! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Reza08

Tusen takk Reza, det rørte meg og var veldig fint sagt! :klemmer:

Du er en veldig fin person, det mener jeg. Jeg er alltid her for deg, hvis du trenger hjelp. Veien videre kommer, og den skal du klare. Du e verdifull, husk det. :hug:

Endret av Reza08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, blir mye i denne tråden, tilgi meg, men godt å få det ut et sted hvor jeg vet at andre kanskje følger med og leser. Kanskje det også kan være til hjelp for andre en gang dersom det lysner?

Absolutt, Rakel. Her følger man med på hvordan det går med deg. Utnytt deg av alt som hjelper og alle som kan hjelpe. God klem til deg :hug:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for trøstende ord. Har hatt en vond dag i dag, så det gjorde godt. <3

Savner ham så mye, og kjenner på sorgen av at jeg aldri kan gå til ham mer.

Aldri kjenne den kjærligheten og takknemligheten han så tydelig viste mot meg.

Aldri kjenne den bekymringen han hadde for meg, og for at jeg skulle ha det bra.

Aldri kunne oppleve å se ham smile over små ting, ha det godt, være glad og nyte de tingene jeg ville gjøre for ham. Jeg ville vise ham så mye han kunne kose seg med, gradvis, bit for bit. PC, musikk aktiviteter...

Han var jo klar nå og sto med åpne armer mot meg, vi var i gang..

Noen ganger skulle man gjort alt for å gå tilbake å ta andre valg,

Nærheten vi hadde når vi var alene fikk vi aldri ha den siste gangen, han gikk i døden alene, uten at jeg kom..

Håper ikke hans siste følelse var skuffelse og følelse av svik, håper han heller kjente og forsto kjærligheten min og at han ikke var redd.

Min kjære, kjære bror. Så sterk, modig, ydmyk og mild. Et hardt liv med mye smerte, men med masse livsvilje og glede over de bittesmå ting.

Et bilde jeg har er når du sitter og ser på barna mine som koser seg og er glade. Du bare ser og smiler mildt, ser at du gjenkjenner egen barndom og gleder deg med dem.

Hvil i fred! :dagens-rose: Til vi sees! :hjerte:

Siterer denne så du får vite at jeg skriver til deg...

Fy flate... Her er det ikke tårer i øynene, Rakel, her er det saltvann over hele meg. Det er HELT ubegripelig at helsevesenet kan behandle folk sånn. Det med at de drev og sendte bekymringsmeldinger til hverandre, for eksempel? Helvete heller, for noe byråkratisk dritt!

Blir utrolig rørt av å lese det du (og Reza, for øvrig) skriver i denne tråden. Ja, han ville nok blitt glad om du kom... Men tenk over det i et videre perspektiv. Legene sviktet fullstendig, og du kunne ikke behandlet ham medisinsk uansett om du ville hjelpe! Jeg mener, nyresvikt fremprovosert av medisiner? Hvordan skulle du visst det, og hvordan skulle du i såfall ha reddet ham når alle menneskene i helsevesenet peker på hverandre og lukker alle øyne i rekordfart? Du har i tillegg ditt eget liv, og mann og barn slik jeg forstår det. Det blir som din mor sier; du er ikke ham og han er ikke deg. Du har hele veien hatt ansvar utover det å besøke broren din, og du var bekymret for sikkerthet (slik jeg forstår det?) i forhold til om han var psykisk stabil. Moren din sa at han virket dement mot slutten, og demens eller ikke; jeg tror han visste at du var glad i ham. Dere snakket på telefonen, og du har hele veien forsøkt å hjelpe både direkte og indirekte (via fastlege, fylkeslege etc.) - det må du ikke skyve under teppet når du tenker på det som skjedde.

Ellers oppfordrer jeg deg til å skrive i en dagbok eller ventilere videre her. Se det fra alle vinkler du kan, ikke bare den dystre og selvkritiske. Reflekter om nødvendig på hvordan ting ble som de ble. Reflekter rundt tiden dere hadde sammen. I stedet for å alltid tenke på hva du ikke gjorde, tenk på hva du faktisk gjorde! Tenk på hvor mye du ønsket av gode ting for ham! Reflekter rundt det, tenk på det, skriv om det, smak på det, tygg på detaljer og spytt ut det som ikke føles riktig.

Jeg ønsker deg alt godt videre, og føl deg fri til å skrive en PM dersom du trenger noen å snakke med. :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten Elanore. :hug:

Vi har fått alle journalene og notatene nå,

og jo mer som avdekkes, jo tydeligere kommer det frem hvor graverende svikt han og vi har blitt utsatt for.

Kommunen har avdekket flere feil, og obduksjonsrapporten har konkludert med legesvikt. Vi har snakket med han som foretok den nå og han mente det var tydelig. Svikt over lengre tid som førte til dette, mulig aktivert av medisinene som han fikk av legen. (skal få svar på fredag)

En ting er at legen sviktet totalt i behandlingen, og muligens gav min bror en medisin som ført til hans død. I tillegg avslo legen hjemmebesøk etter forespørsel både fra AAT og mor.

Dette er visst ikke lovlig å gjøre får jeg høre, en fastlege har ikke lov å nekte å gå på hjemmebesøk.

Når det gjelder Ambulant Akutt Team (AAT) og hjemmesykepleien så klarte ingen av de å se dette (eller ville ikke?) når det ble 2 ting samtidig. Man klarte ikke å forholde seg til at det både var en somatisk/fysisk del og en psykisk på samme tid.

Det ble visst vanskelig..

AAT "friskmelder" ham etter hjemmebesøk fordi han er fin psykisk, som er deres hovedområde, og overser helt at han er fysisk syk. (han var også psykotisk)

Og hjemmesykepleien mottar og godtar friskmeldingen selv om de vet at han er fysisk syk. (tror de var redde for han endret seg sånn psykisk og ble mistenksom ovenfor dem og for medisinene. Han ville ikke ha, var "kraftig irritert" og mente de skulle forgifte ham står det i rapportene. Dette har aldri skjedd på 10 år.)

Hjemmesykepleien mottar så bekymringsmelding fra AAT og annen sykepleier om foten og at han er syk.

Hjemmesykepleien går hjem til min bror som de får beskjed om. De skriver "han får foten oppi skoen" så vi sier at han må gå til legen når han får innkalling...

Så går de bare fra ham!

Han hostet så kraftig at naboene hadde ringt gårdeier og meldt bekymring, og hjemmesykepleien bare overser det. De overser også at han tar feil av tiden og mente de kom på feil tid. (noe han aldri har gjort)

Etter helgen er de tilbake for å levere dosett. Ingen spør om han har vært hos legen eller ser på foten.

Dette er bare noen dager før min bror dør.

Han er irritert og vil ikke ta imot dosetten fordi han mener det er feil dose av sobril. (Han har sikkert så mye ubehag, angst, uro og smerte nå, så det eneste logiske for ham er at det er medisinene)

De går fra ham og ringer AAT og legen. Problem: "får ikke levert dosetten med medisinene som vi skal"

AAT drar hjem til min bror og snakker med ham.

Gir beskjed til hjemmesykepleien at alt er ok,, de kan gå og levere medisiner.

Neste beskjed: "Dosett er levert!"

Noen dager senere dør min bror alene uten å ha fått noe hjelp.

Systemet er ikke bedre i ettertid, se her:

Selv om man kan beviste uten et fnugg av tvil at dette skyldes svikt, manglende behandling og manglende hjelp etter varsling så er det ingen ting som vil skje.

Det går til slutt i skuffen med "uheldige hendelser" som alle andre saker før har gjort.

Vi kan søke erstatning, men vil da kun få erstatning for "faktiske utgifter" slik som eventuelt gravstenen.

En beklagelse kan også være resultatet av flere års arbeid og klage til Helsetilsyn og diverse.

Noe straff eller konsekvenser er ikke en mulighet slik vi har forstått.

Men de anbefaler oss å klage.. for noe annet har man ikke å tilby etterlatte som er blitt utsatt for slike grusomme hendelser.

Dette er alt man kan "trøste" med, du kan klage, ombudet kan bistå i saken, fylkesmannen...

det mangler ikke på instanser som kan hjelpe å klage.

Problemet er bare at det ikke vil føre til noe.

"Dere må ikke ble skuffet når det ikke resulterer noe".. sier de som arbeider i instansene og hjelper oss å søke. De vet at ingenting vil skje, "i verste fall vil det bli en anmerkning" sier de. så de er greie og varsler oss på forhånd slik at vi ikke skal bli så skuffet når resultatet kommer.

Hvordan kan man godta dette??

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...