Gå til innhold

Sår på tissen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta er 2.5 år og kom for noen dager siden hjem fra barnehagen og klaget en liten gang over vondt på tissen.

Jeg fikk se og hun hadde et lite rødt merke.

I dag ser vi at det er er skrubbsår. Hvordan får man skrubbsår på tissen? Altså, under evnt. bleie, truse og alt det andre?

Vi ønsker ikke å spekulere noe, vi bare lurer på om det er mulig, om noen andre har noen fikse ideer på hvordan det kan ha gått til?

Hun sa hun slo seg på tissen, men klarer ikke fortelle hvordan. Da vil hun ikke si noe. Dette kan også være fordi det er vanskelig for henne å forklare.

Meget god på språket generelt, og det er ikke helt uvanlig at hun ikke alltid gidder å forklare hvordan ting har vært. Er hun sur nekter hun å fortelle hva hun har gjort i barnehagen den dagen :P

Men hun har ikke er blåmerke, det er et sår med litt litt skorpe! Hva i all verden...

Anonymous poster hash: e3b26...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her - lurer også på å ta det opp med barnehagen. De er hver dag så flinke med å fortelle oss hva som har skjedd, vi får alltid vite hvor blåmerkene kommer fra o.l.

Jeg ville liksom antatt at de ville nevnt noe slik, så jeg føler meg ærlig talt litt usikker og engstelig.

Det er skrubbsår. Ikke bare et merke fra er hardt fall!...

Anonymous poster hash: e3b26...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en blemme? Dersom bleien har gnagd henne der? Når blemmer sprekker blir det jo små sår. Ser for meg feks dersom hun sitter helt fremme i en trille (ikke med ryggen bak, men fremoverlent, slik barn ofte sitter), og så har hun hatt den bøylen mellom beina helt inn mot bleien, og den gnager. Samme kan skje på en barnehagesykkel, eller en huske med sånn bøyle i midten. Dersom bleien sitter litt feil, så plastikken kommer mot huden vil det kanskje bli et gnagsår.

Har hun gått noe naken eller uten bleie, så hun kan ha fått et myggestikk som hun har klødd seg på?

Kan det være et utslett? Bleiebarn er veldig utsatt for å få utslett og sopp i det området.

Ville tatt henne med til legen dersom det ikke går over, for hvis det går sopp i såret må hun behandles for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at en av de ansatte har vært uheldig og klort henne ved bleieskift. "Skal bare tørke fort og effektivt her.. ops, det var nagla mi, ikke kluten" Jeg har aldri klart å klore noen der, etter x antall år på småbarnsavdeling. Men jeg sendte hjem en unge med kloremerker på ryggen, etter klokka mi. Vanligvis pleier ikke barna å være nakne, men akkurat da var hun det, fordi alle klærne hadde fått bæsj på seg. Og vanligvis pleier jeg å være obs på klokka mi, når barna er nakne, men akkurat den ene gangen var jeg ikke det, fordi det var bæsj overalt og jeg var litt stressa. Dermed tok jeg lille jenta under ryggen og skulle legge henne ned på stellebordet, drar armen tilbake under henne, og klorer henne skikkelig på ryggen med klokka.

Det skal ikke skje, men det skjer. Mulig den ansatte ikke så noe merke med en gang, og ikke tenkte at det var noe å si i fra om. Men det skal ikke store riften til før det blir ganske stygt, i et område som forurenses med urin og avføring daglig, mange ganger om dagen.

Og hun kan jo selvfølgelig ha klort seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun forresten ofte sand i bleia? Enkelte barnehagebarn har bleia full av sand hele sommerhalvåret. Da kan det fort bli gnissinger, og hun kan ha fått gnagsår på en sånn måte som jeg beskrev over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treklatring, balanseringsinstalasjoner, klatrestativ. Babyhuske med en form for reim mellom beina, vogn eller stol med samme greia. Gåbil eller sykkel. Alt dette kan føre til gnissninger, spesielt om det har kommet sand inn i bleia. Og sand kommer fort inn i bleier.

Her om dagen kom en av 2-åringene "mine" inn med en blåsvart korsrygg. Barnet hadde på seg en dongeribukse som satt ganske stramt i livet. Masse sand hadde havna i korsryggen via nakken (ja, små unger finner på å tømme masse sand på hverandre til tider :( ) Jeg kan fort se for meg at dette barnet kunne fått ganske mye skrubbsår rett over rumpa hvis sanda hadde fått være bare en liten stund lenger før det ble vaska bort.

Det er mest sannsynlig ikke noe fryktelig galt som har hendt, men spør i barnehagen for å bli lettere til sinns :)

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er 2.5 år og kom for noen dager siden hjem fra barnehagen og klaget en liten gang over vondt på tissen.

Jeg fikk se og hun hadde et lite rødt merke.

I dag ser vi at det er er skrubbsår. Hvordan får man skrubbsår på tissen? Altså, under evnt. bleie, truse og alt det andre?

Vi ønsker ikke å spekulere noe, vi bare lurer på om det er mulig, om noen andre har noen fikse ideer på hvordan det kan ha gått til?

Hun sa hun slo seg på tissen, men klarer ikke fortelle hvordan. Da vil hun ikke si noe. Dette kan også være fordi det er vanskelig for henne å forklare.

Meget god på språket generelt, og det er ikke helt uvanlig at hun ikke alltid gidder å forklare hvordan ting har vært. Er hun sur nekter hun å fortelle hva hun har gjort i barnehagen den dagen :P

Men hun har ikke er blåmerke, det er et sår med litt litt skorpe! Hva i all verden...

Anonymous poster hash: e3b26...9e8

Jeg hadde tatt dette opp asap! Har lest forferdelige historier om overgrep i bhg, og det er viktig å komme til bunns i hva dette skrubbsåret kommer av!

Anonymous poster hash: 4f1bc...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt dette opp asap! Har lest forferdelige historier om overgrep i bhg, og det er viktig å komme til bunns i hva dette skrubbsåret kommer av!

Anonymous poster hash: 4f1bc...86b

Hadde heller ikke venta til mandag, men ringt styrer allerede i kveld!

Anonymous poster hash: 4f1bc...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal seksuelle overgrep gi skrubbsår, da? Ser ikke den heller, jeg...

Kan det opprinnelig ha vært et brannsår? Kan hun f.eks ha sittet på potta, blitt dyttet av et barn, og slik liksom ha dratt huden mot pottekanten om du skjønner hva jeg mener?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt dette opp asap! Har lest forferdelige historier om overgrep i bhg, og det er viktig å komme til bunns i hva dette skrubbsåret kommer av!

Anonymous poster hash: 4f1bc...86b

Du får da ikke skrubbsår på underlivet av seksuelle overgrep. Da er det mer vanlig med blåmerker rundt/på lårene eller rifter innvendig. Dette er snakk om utenpå, på huden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får da ikke skrubbsår på underlivet av seksuelle overgrep. Da er det mer vanlig med blåmerker rundt/på lårene eller rifter innvendig. Dette er snakk om utenpå, på huden.

Hadde uansett tatt dette meget alvorlig. Det er ikke normalt hvis hun har bleie på.

Anonymous poster hash: 4f1bc...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er vel i en alder der de ofte går med hånda i skrittet? Om det er skrubbsår, så har det jo oppstått veldig raskt.

Det er jo et sårt område..

Fortvil ikke:)

Jeg synes det er grunn til å fundere over, men ikke grunn til å tenke overgrep o.l. Det blir overdramatisering.

Anonymous poster hash: 82193...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...