Gå til innhold

Sannheten om mammakroppen - vrøvl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

VG er i gang med en serie som skal vise hvordan en naturlig mammakropp skal se ut. (ref alle Yummy Mummies som finnes i dag)

Personlig syns jeg det er helt latterlig.

Ja, du blir feit hvis du etter graviditeten gir helt opp og bare spiser det du vil og ikke prioriterer trening. Det er ikke normalt.

Gjør du derimot en innsats med trening (ikke bare priotere venniner og face) så klarer man fint å være tilnærmet den samme. Er redd denne type artikler gjør at mange damer tenker det ikke er så farlig og så ryker forholdet grunnet gubben syns hun er usexy og barna må leve opp i en splittet familie fordi moren bare skulle kose seg med sjokkis og sofaen.

VG artikkel

http://pluss.vg.no/2014/07/19/1694/1694_23257226#xtor=CS1-1-23257226%5BNybakte+m%C3%B8dre+forteller%3A+Sannheten+om+mammakroppen%5D



Anonymous poster hash: 840c4...95e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jo såklart også mye å si hvordan kroppen var før du ble gravid. Meg på 85 kg kan ikke bli en yummy mommy på 60 over natta.



Anonymous poster hash: e3138...e1f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men jeg er lei av at man skylder på fødselen for å ikke ta vare på kroppen lenger.

Fotballfrue fikk de til, det er mulig.

Bilde fjernet pga brudd på kopirett. Daenerys, mod.



Anonymous poster hash: 840c4...95e

Endret av Daenerys
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS.

Nå ser ikke kvinner flest ut som fotballfrue etter fødsel, og det vet de fleste også. Det er også slik at kvinner flest er med på å hype opp visse kvinner - fotballfrue har massevis av lesere, hvorav majoriteten er helt normale kvinner, mange også overvektige. De velger selv å booste disse bloggerne og instagrammerne med klikk, og i neste runde angripe "samfunnet" for "urealistiske forventninger".

Alle disse som syter over bloggerne her på forumet klikker jo på bloggene deres.

Det handler heller ikke om kvinner som var normalt slanke før graviditeten og har lagt på seg bittelitt, men kvinnene som er avbildet i den artikkelen er jo langt i motsatt ende. Så det at de merker et press handler også om de ikke "strekker til" men er veldig langt fra et ideal. Det handler ikke om mangelen på perfeksjon, men heller at endel lar seg forfalle.



Anonymous poster hash: 6bbbc...ca3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sinnssykt lei all diskusjon om kvinners kropp etter graviditet. Debatten er utrolig lite nyansert, og det fokuseres bare på to motpoler, som begge usunne. Å trene desperat under et svangerskap, og ha som mål å ha så flat mulig mage som mulig, er overhodet ikke bra. Det rettferdiggjør likevel ikke for de kvinnene som ikke makter å ta vare på sin egen helse gjennom et svangerskap. Å la seg forfalle, legge på seg drøssevis med kilo og trykke i seg junkfood, er like ille.



Anonymous poster hash: 04fad...341
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente masse før jeg ble gravid, jeg gikk til en tung sportsgren hvor jeg har høstet inn både NM-sølv og gull.

Jeg trente fast til jeg var 12 uker på vei, og etter disse ukene ble jeg så kvalm at jeg omtrent bare sov bort 3-4 uker.

Deretter var jeg så heldig at selv om jeg hadde trent MYE på forhånd så fikk jeg bekkenløsning med gangvansker. Jeg kunne ikke gå på do uten å få hjelp av min samboer.

Jeg la på meg 30 kg fordi jeg ikke kunne bevege meg...

Det jeg vil med min erfaring er å si at alle svangerskap er ulike, vekten som vi vil bære vil være ulik. Fokuset på at alle jenter kan hvis de vil er feil, noen kan faktisk ikke. Noen har ikke fysisk mulighet, andre gidder ikke fordi det bare ikke er appellerende og så har vi de som må jobbe hardere enn begge forrige pga fysikk og gener.



Anonymous poster hash: d8aea...a21
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer usunt å være feit enn trent. Det er ikke usunt og spise sunt og være trent. Det sier kun de feite mødrene som sitter på ræva.



Anonymous poster hash: 5e827...aa0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG er i gang med en serie som skal vise hvordan en naturlig mammakropp skal se ut. (ref alle Yummy Mummies som finnes i dag)

Personlig syns jeg det er helt latterlig.

Ja, du blir feit hvis du etter graviditeten gir helt opp og bare spiser det du vil og ikke prioriterer trening. Det er ikke normalt.

Gjør du derimot en innsats med trening (ikke bare priotere venniner og face) så klarer man fint å være tilnærmet den samme. Er redd denne type artikler gjør at mange damer tenker det ikke er så farlig og så ryker forholdet grunnet gubben syns hun er usexy og barna må leve opp i en splittet familie fordi moren bare skulle kose seg med sjokkis og sofaen.

VG artikkel

http://pluss.vg.no/2014/07/19/1694/1694_23257226#xtor=CS1-1-23257226%5BNybakte+m%C3%B8dre+forteller%3A+Sannheten+om+mammakroppen%5D

Anonymous poster hash: 840c4...95e

Er glad mannen min elsker meg for personligheten min, jeg :-) Nå syns han jo også at jeg er veldig vakker, men jeg er faktisk helt sikker på at han aldri skulle forlatt meg om jeg la på meg endeløst.

Det som er litt synd i sånne debatter er at en side er veldig ekstrem fra begynnelsen (i dette tilfellet: du skal trene hele graviditeten og ha flat mage etter fødselen, men viktigst er å skryte av det til andre), så blir andre provoserte av dette og naturloven sier at jo mer en pendel er dratt til ene siden og lengre går den over på andre siden når vi slipper (i dette tilfellet: du skal spise hva du vil, ligge på ryggen hele graviditen og ikke bry deg noe som helst).

Det viktige egentlig er at man bærer på et liv og det er ditt ansvar at dette livet skal få en bra start. Du skal gjøre det du kan for å gi så bra forutsetninger som mulig. Dette innebærer flere saker, som feks å ta det med ro da stress ikke er bra, men samtidig være aktiv da total kolaps på sofaen ikke heller er bra. Men det viktige er jo hvorfor man gjør det man gjør. Mitt intrykk er at mange av de som trener fibrilskt og skal være så enormt sunne gjennom hele graviditen gjør det mer for å vise andre, en slags narcissistisk godtelse, ikke for å bare være fornøyd og nyte tiden som gravid. Det er alt skrytet jeg syns er litt tragiskt.

Om alle bare fokuserte mer på seg selv heller enn å dømme andre og heller enn å vise seg selv fram til andre, så tror jeg det hele hadde vært mer midt på treet.

Anonymous poster hash: 22f4b...939

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det ikke finnes noen "sannhet" om mammakroppen, rett og slett fordi det ikke finnes noen "sannhet" om kvinnekroppen, og mammakroppen er like individuell! I tiden man går gravid er det svært individuelt hva man klarer å få til av trening og bevegelse, noen er sultne hele tiden og går mye opp i vekt fordi de spiser mer usunt eller sunt. Noen er kvalme, kaster opp i uker og måneder, og kanskje mister mer vekt enn de legger på seg..

Når det kommer til FF får hun se ut som hun vil! Hennes kropp er like mye "sannhet" som Gerda med hengemage, Det er likevel viktig å få med at FF på ingen måte var et sunt forbilde under sin graviditet, og hadde etter min mening fokus på helt galt sted disse månedene, men henne om det!

Det er selvsagt ikke mindre usunt fokus å sitte på baken og dytte i seg godteri og kcal heller, og det må man da ta konsekvensene av i etterkant!

De færreste kvinner går ut av barsel med samme kroppen de hadde før de blir gravide, og de fleste må gjøre en mer eller mindre innsats for å få den gamle kroppen tilbake. Da kommer det jo an på om det krever mye eller lite arbeid, og selvsagt om fokuset skal ligge på å få kroppen tilbake så kjapt som mulig, eller ta livet litt mer med ro sammen med barnet man har satt til verden..

Som gravid holder jeg en knapp på å kose meg under svangerskapet, men siden jeg knapt kan bevege meg på grunn av bekkenløsning, har jeg også fokus på antall kcal inn! Jeg er ikke fanatisk, men ønsker ikke å ha for mange kilo å slåss med når barnet har kommet til verden. Da skal tiden med den lille nytes, og trening og annet får vente til jeg er klar for det. Da får kropp være kropp! Jeg har ingen planer om å stille opp på lettkleddbilder på instagram eller mms til venner og bekjente, så stresser null! ;)



Anonymous poster hash: fb259...c0c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Du er ikke redd for at folk slår opp pga de gir opp og blir tykke etter graviditet, du er en del av det kroppsfikserte samfunnet og lar deg provosere av at VG viser frem hvordan mange kropper er etter fødsel.

Slapp av?

Ikke alle er tykke fordi de "koste seg med sjokkis og sofaen", det finnes tusenvis av grunner til at mange ikke er skrapa tre dager etter fødsel - og det er BRA at media viser frem kropper og sier at det er greit å være sånn også! For det er det faktisk, målet burde ikke å være tynn med en BMI på 17-18, men å tørre og være seg selv, et sterkt menneske som tar egne valg. Det er bra at mammaer med noen ekstra kilo ikke gjemmer seg bort fordi de er redde for hva for noe negativt andre mener!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det tipper helt over i blant..Er ikke det lille nyfødte nurket som burde stå i fokus ,ikke vekta di?

Det er forskjell på å legge på seg det normale og 30-40 kg ..Men jeg synes baby burde få hovedfokus den første tiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare unge, uerfarne mennesker som tror at det å legge på seg noen kilo er ekteskapets undergang og vel så det. Slutt å stresse så jævlig. Ekteskap ryker ikke av noen kilo. Derimot må man se hverandre, selv om man er travelt opptatt med barn. Det handler ikke om hvor mange treningstimer du investerer i kroppen din, men i hvor mye oppmerksomhet du gir til partneren din. Og det må gå begge veier, selvsagt.



Anonymous poster hash: b5530...c15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...