Gå til innhold

Har begynt på ritalin, forskjellige størrelser på pupillene..Normalt?


JegElskerVafler

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 21 år som nylig har fått diagnosen ADHD og går på ritalin. Legen min sa at jeg mest sannsynelig ville få bivirkninger som manglende matlyst, hodepine osv.

Jeg har hatt et par bivirkninger i forhold til ritalinen men disse har som oftest hvert forbigående (har forsatt manglende matlyst og har gått ned 5 kg i løpet av en måned).

For et par dager siden oppdaget jeg plutselig at den høyre pupillen er større en den andre...dette sa legen min ingenting om før jeg begynte på medisinen men jeg googlet det og det sto at det kunne være tegn på en nevrologisk sykdom eller en skade på øyet ! (jepp, jeg er hypokonder også).

Den høyre pupillen trekker seg sammen når den får lys, akkurat som vanlig, men du kan liksom se at den er litt større enn den andre..

burde jeg gå til legen eller er dette normalt.? Noen andre som har opplevd det samme?? Takker for svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at du ville fått forskjell i pupillene uavhengig av om du gikk på ritalin, eller ikke (jeg opplevde dette, og gikk ikke på medisiner).

Da er det greit å få avklart at det ikke er noe bakenforliggende, så gå til fastlege / optiker og få de til evt å sende deg til øyelege.

I mitt tilfelle fant de ikke noe, men som du selv sier det kan være et symptom på noe annet og, så greit å utelukke.



Anonymous poster hash: 21c53...f73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt: Gå til legen og få det sjekket. Det kan være helt ufarlig, men det kan også være et symptom på noe som bør behandles. Og når det gjelder øynene ville jeg kommet meg til lege så fort som mulig, noen ganger er det ting som krever rask behandling for ikke å gi varig skade. (Jeg mener ikke å skremme deg, jeg har null peiling på om forskjellig størrelse på pupillene kan være symptom på noe som trenger rask behandling, men i mitt hode er det best å ikke ta sjansen.)

Angående ritalin: Fortsett å bruke det. Det skal litt til å få det for første gang i voksen alder. Stol på de som utredet og behandler deg, ikke prinsippryttere her på kg. Når det gjelder matlyst kan det lønne seg å spise før du tar pillene/neste dose.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...