Gå til innhold

Har fått HPV-virus :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at livet mitt er over. De ringte fra legekontoret i dag ang en celleprøve jeg tok og sa at jeg har hpv-virus! Hjælp! Fikk beskjed om å komme tilbake om 6 mnd og ta en ny celleprøve. Alt dette pga fuckings mannfolk.. har bare lyst å gråte. Skal aldri ha sex igjen.

Er det flere som har hpv og åssen lever dere med det? Jeg har 0 symptomer.



Anonymous poster hash: 3726c...ead
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, du og svært mange andre. HPV er helt normalt og fører som regel ikke til problemer. Det gir en liten økt sjanse for cervixcancer (derav vaksinen), men det eneste du bør tenke på er å være flink til å følge opp de rutinemessige celleprøvene alle kvinner bør ta.



Anonymous poster hash: 277b0...ca3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, det er ganske vanlig. Ikke alle "grenene" av HPV gir risiko for kreft eller vorter heller.



Anonymous poster hash: fd9c8...1df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker har en eller annen form for HPV virus... Det er noen visse enkelt typer som kan forårsake livmorhalskreft.



Anonymous poster hash: 50f14...fdd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som får en av de farlige HPV virusene er det en liten prosentandel av disse som utvikler livmorhalskreft. Som oftest klarer kroppen å rydde opp i det. Det er derfor det er viktig med screening i form av celleprøver, for nettopp å oppdage unormale celler før det rekker å utvikle seg til kreft.



Anonymous poster hash: 50f14...fdd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker har en eller annen form for HPV virus... Det er noen visse enkelt typer som kan forårsake livmorhalskreft.

Anonymous poster hash: 50f14...fdd

Nei, det stemmer ikke. Det stemmer at enkelte grener gir sjanse for kreft og vorter og at noen har former for HPV som ikke er farlige, men det betyr ikke at alle har en eller annen gren. Langt ifra.

Anonymous poster hash: fd9c8...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så det er ikke sånn at det er farlig? Jeg føler meg så.. skitten. Blir triple kondomer framover, dersom jeg noengang tør å ha sex igjen!

Hva er vitsen med å ha sex når man får så mye dritt?



Anonymous poster hash: 3726c...ead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Det stemmer at enkelte grener gir sjanse for kreft og vorter og at noen har former for HPV som ikke er farlige, men det betyr ikke at alle har en eller annen gren. Langt ifra.

Anonymous poster hash: fd9c8...1df

Anonymous poster hash: 50f14...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle mente jeg... De fleste har jo hatt vorter på hender eller fotvorter. Ikke alle virus gir vorter heller. Fins mange av de virusene. Om du tar noen i hånden kan du jo bli smittet av vortevirus og man trenger ikke ha store vorter heller.



Anonymous poster hash: 50f14...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Det er veldig vanlig. Finns veldig mange typer HPV virus og bare en liten del av disse fører til celleforandringer som er forstadiet til kreft. Gå til de gjevnlige undersøkelsene hvert 2(?) år og slapp av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPV er det aller vanligste blant seksuelt smittbare virus/sykdommer. Ofte går det over på egen hånd, men noen sjeldne ganger kan det uvikle seg til kjønnsvorter og enda sjeldnere, livmorshalskreft.

Det er vanlig for noen å ha en ufarlig variant av HPV og at det passerer. Tall fra USA viser at 27% av unge kvinner i begynnelsen av tyveårene hadde en variant av HPV - tallet var høyere for de yngre.

Nå vet jeg ikke om du har offentlig eller privat lege, men du burde ha fått papirene i posten og skikkelig informasjon.

Jeg testet meg da jeg var 21 for absolutt alt og fikk papirene fra laboratoriet i posten. Det stod oppført positiv eller negativ for hver risikotype. Jeg hadde ingen spor, så gikk videre og tok vaksinen. Legen forklarte uansett det hele på forhånd (han var dog privat, de er jo mer nøye). Jeg må fortsatt til gynekologen for vanlige sjekk, dog ikke like ofte som andre.

De burde ha informert deg om hva slags type HPV du har, da det er ganske irrelevant om det ikke er en risikotype.

Uansett, sjansen for at en høyrisikotype utvikler seg til vorter er liten, til kreft enda mindre. Det er ingen tvil om at du overreagerer.

Den eneste "konsekvensen" er at du skal fortsette med jevnlige celleprøver, som omtrent alle andre. Sannsynligvis har dette ingen reelle konsekvenser for fremtiden din. Ift. en fremtidig partner kan menn uansett ikke testes for HPV, så mannen du ender opp med kan ikke vite om han har det allerede.



Anonymous poster hash: fd9c8...1df
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mellom 70 og 80 prosent av alle jenter som blir smittet av hpv på et eller annet tidspunkt. Hos de fleste går det over av seg selv, kroppen fikser. Det finnes ørten forskjellige typer, noen gir økt risiko for kreft, noen gir kjønnsvorter og mange er helt ufarlige. I og med at de aller fleste har hpv i kroppen en eller annen gang sier det seg selv at du ikke trenger å føle deg skitten eller syk, det er du nemlig ikke. Men, som legen din sikkert har sagt, er det lurt med jevnlig kontroll for å være sikker på at det ikke utvikler seg i en negativ retning.



Anonymous poster hash: fdcf7...b48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er ikke sånn at det er farlig? Jeg føler meg så.. skitten. Blir triple kondomer framover, dersom jeg noengang tør å ha sex igjen!

Hva er vitsen med å ha sex når man får så mye dritt?

Anonymous poster hash: 3726c...ead

Triple kondomer trenger du ikke ;) Bruk ett stk. kondom og bruk det korrekt.

Anonymous poster hash: fd9c8...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjønnsvorter kan man dessverre få selv om man bruker kondom...



Anonymous poster hash: 50f14...fdd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen sa til meg at ca 80 % får HPV i løpet av livet, så ikke føl deg skitten :).

Jeg fikk påvist celleforandringer for noen år siden. Måtte da, som du, inn på ny prøve 5 mnd etterpå. Det vanligste da er at forandringene har gått tilbake og er normale. Hos meg var det fremdeles forandring og jeg ble henvis videre til gynekolog for biopsi. Denne viste moderate forandringer så de ønsket da å fjerne disse ved å foreta en konisering. Da bruker de laser og fjerner det affiserte vevet. På alle kontroller etterpå har jeg hatt normale prøver igjen.

Selv om jeg måtte operere så er det ikke en gang sikkert at jeg var i fare for å utvikle livmorhalskreft, men fordi at celleforandringer KAN være et forstadie til kreft, og ettersom de ikke vet hos hvem det vil utvikle seg hos og hvem det ikke gjør det, så velger de operere alle med forandringer over en viss grad.

Anonymous poster hash: 01d1e...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det føles kjipt men som mange ove har vært inne på er det ganske vanlig (og kanksje derfor det nå tilbys vaksine?). Jeg påvist en "høyrisiko" HPV for mange år siden. Tok ny celeprøve hos gynekolog 6mnd etterpå og da var HPV borte og cellene normale. Puh! Så sånn kan det også arte seg. Annonym over er jo også på mange måten en solskinshistorie: celleforandringer ble stoppet før det (eventuelt) utviklet seg til kreft.

I sted for å føle deg skitten kan du tenke at det er bra at det ble oppdaget :) Finnes helt sikkert de der ute som aldri tar en gynekologisk undersøkelse eller celleprøve..



Anonymous poster hash: d2bf6...f69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

TS her! Nå er jeg i litt av en knipe. Jeg har begynt å date en mann, har ikke hatt sex enda men det skjer nok snart. Risikerer han at jeg smitter han med hpv? Må vi bruke kondom for alltid liksom?



Anonymous poster hash: 3726c...ead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din angst, men ikke la den ødelegge livet ditt. Vi skal alle dø. Håper du greier å glemme.



Anonymous poster hash: a2c7d...424
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg finner ikke noe info om kvinner kan smitte menn med HPV. Må jeg derfor bruke kondomer med han jeg dater? Skal så klart gjøre det til å begynne med uansett men etterhvert blir jo det kjedelig..

Jeg skal til en check up hos gynekologen i november.



Anonymous poster hash: 3726c...ead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...