Gå til innhold

Kan man EGENTLIG se bra ut med 130kg?


Gjest Enomorada

Anbefalte innlegg

Gjest O___o

Jenta er jo ikke stygg.

Men det er ikke til å stikke under en stol at hun er svært overvektig.

Og overvekt er jo... Vel... Stort sett et problem.

Og jeg har vanskeligheter for å forsvare at mennesker skal kunne få lov til å være overvektige /

få bestemme over egen vekt også videre som kontrast til anorektiske modeller.

En ting er hva som et stygt/pent

En annen ting er hva som er normalt / helseskadelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blubberella

Ylvina da; du vet vel for pokker at feite og deformerte folk ikke kan se bra ut. Gud forby at man skulle gi noen komplimenter, de kunne jo tro det var GREIT at de var feite. Sånt kan man ikke ha noe av. Fysj.

Nei du sier noe der. De feite kommer til å ta over verden hvis man ikke passer seg, så de må helst holdes nede og under kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du sier noe der. De feite kommer til å ta over verden hvis man ikke passer seg, så de må helst holdes nede og under kontroll!

Høh, jeg er allerede godt i gang med planlegging av verdensherredømme.

Wanna join? We've got cookies!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert se bra ut og veie mer en man burde. Jeg syns ikke personlig at hun ser bra ut, det grunnet stilen ikke vekten.

syns forsåvit det er passe teit å lage tråder både hær og der, pluss blogg innlegg hvor man fisker etter å høre hvor "bra" man ser ut og vil ha fler lesertall på bloggen. mister all respekt for vektnedgangen din, når du lager tråder her selv.

Anonym poster: 7553660483e8eaf5bec280dfb376e1e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hvem skal bestemme over vekten vår da?

Jeg mener ikke at vi i Norge skal ha en maxgrense for hva kvinner og menn skal veie,

men jeg mener at vi skal tilrettelegge for å forebygge overvekt.

Også kommer det vel et spørsmål en gang:

Hvem skal betale for overvekten?

Fellesskapet eller enkeltindividet?

Og har vi råd til å ta de kostnadene / er det en kostnad vi ønsker å ta?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Jenta er jo ikke stygg.

Men det er ikke til å stikke under en stol at hun er svært overvektig.

Og overvekt er jo... Vel... Stort sett et problem.

Og jeg har vanskeligheter for å forsvare at mennesker skal kunne få lov til å være overvektige /

få bestemme over egen vekt også videre som kontrast til anorektiske modeller.

En ting er hva som et stygt/pent

En annen ting er hva som er normalt / helseskadelig

Tror du veldig mange elsker å gå rundt med sterkt overvektig kropp? At de gjerne velger det foran en sunn kropp? Jeg vedder på at de aller fleste overvektige gjerne ville ha valgt annerledes så de kunne ha sluppet å bli store. Dessuten driver denne bloggeren å jobber for å gå ned i vekt, så jeg ser ingen steder at hun velger å være overvektig. Tvert imot velger hun å bli sunnere. Men siden hun er overvektig føler tydeligvis mange for å riste med pekefingeren og nevne det opplagte istedet for å støtte henne. Jeg synes det er direkte frekt å antyde at hun ikke vet selv hvordan det er å være overvektig og hvor lite sunt det er.

Og jeg mener faktisk at alle i et samfunn kan betale for behandling av plager og skader de overvektige eventuelt måtte få pga sin overvekt, på samme måte som at jeg gjerne betaler med på moroa for å hjelpe dem som har paraglidet seg til store skader, røyket seg til kreft, drukket seg til dårlig lever osv. Vi er bare mennesker og har alle våre laster og brister, så jeg unner folk å få hjelp uansett hvor "skyldig" de selv er i skadene kroppen deres har blitt påført. Jeg tror det å slite med overvekt, lungekreft, lammelser o.l. er straff nok, så jeg ser ingen grunn til å straffe folk ved å be dem om å betale behandlingen selv bare fordi de i større eller mindre grad har "valgt" å ødelegge kroppen sin.

Endret av Ylvina
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at vi i Norge skal ha en maxgrense for hva kvinner og menn skal veie,

men jeg mener at vi skal tilrettelegge for å forebygge overvekt.

Også kommer det vel et spørsmål en gang:

Hvem skal betale for overvekten?

Fellesskapet eller enkeltindividet?

Og har vi råd til å ta de kostnadene / er det en kostnad vi ønsker å ta?

Hvem skal betale for alle de anorektiske som går til psykolog og er innlagt? Kan du tenke deg hva disse koster per dag? Det er samme problem, tenk på det. Begge deler bygger som regel på psyken.

Til Kristine: Gi langt faen i hva andre måtte mene om kroppen eller utseende ditt. Du har utstråling som få andre. Jeg synes du er vakker samme hvor mye du måtte veie.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Joda, det finnes mange som har en spiseforstyrrelse som tar en annen form en anoreksi,

som fører til overspising, binging osv.

Men det at britiske damer nå har en gjennomsnittsstrl på 44, og norske damer ligger gjennomsnittlig på en strl 42, skyldes jo ikke at Europa er igjennom er kollektivt traume,har pådratt seg psykiske plager eller plutselig har fått noen jævlig dårlige gener.

Mye handler om livsstil, kosthold og fysiskaktvitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen store damer kan se bra ut, jenta i linken så ikke bra ut. Hvitt når du er så stor forstørrer jo bare magen. Nei, det så stygt ut, men posere kan hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hvem skal betale for alle de anorektiske som går til psykolog og er innlagt? Kan du tenke deg hva disse koster per dag?

Tror den type institusjonsplassering koster omlag 10 000 i døgnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Uansett handler tråden om hvorvidt man kan se bra ut med 130 kg på kroppen, så det er litt OT å begynne diskusjonen om helsefarer og antall skattepenger som blir brukt på overvekt. Bloggeren vet at hun er overvektig og jobber med saken, så jeg ser ikke hvorfor enkelte føler sånn trang til å påpeke det. Estimerte kostnader for helseplager i industriland utgjør 5% av helseutgiftene, og det er mindre enn kostnadene forbundet med undervekt.

Så kan vi komme tilbake til trådens tema? Kan man se bra ut med 130 kg? Jeg mener ja og unner folk å føle seg bra. Ikke fordi jeg forsvarer overvekt eller ønsker å normalisere overvekt, men fordi jeg vet at man lettere tar tak i ting når man føler seg bra. Det gjelder både overvekt og andre problemer. Dessuten har dama i bloggen en ganske så bra stil! Det står respekt av å tørre å skryte av seg selv når man har en stor kropp som av enkelte blir kalt "deformert". Det står også respekt av å tørre å stå frem med sin overvekt og invitere folk med på ferden mot et sunnere liv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wuææh jeg fikk medfølelse med henne, så sletter det jeg skrev om klær. Leste litt mer på bloggen hennes. Hun har jo faktisk gått ned 20 kg allerede :) og påstanden om god selvtillit ser ut til å være feil.

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes jenta i linken virket både sjarmerende og søt. Jeg hadde engang en venninne som var en god del overvektig (ikke 130 kg), hun var veldig pen men det som virkelig skilte henne fra andre jenter var hverken det pene ansiktet eller de ekstra kiloene, men at hun var helt usedvanlig selvsikker og karismatisk, jeg har aldri sett makan! Menn ble som regel helt fårete rundt henne. Så ja, hvis man klarer å ikke stirre seg blind på kroppen, så skjønner man at det er ikke den alene som avgjør hvorvidt en person er tiltrekkende eller ei..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Ja, man kan se bra ut med 130 kg.

Jeg tror ikke det er fare for at slike utsagn gjør at det blir "for" normalisert med det første i dagens samfunn. Det finnes jo enkelte eksempler på det, som den stereotypisk afroamerikanske kvinnen ved navn Moniquisha e.l. som stiller opp på et eller annet cheesy talkshow og proklamerer stolt at hun elsker formene sine og kommer til å spise en bøtte fried chicken til dagen hun dør. Det er jo ikke så mye å klappe for og heie på hvis den dagen kommer før hun er 40.

Samtidig er det ingen grunn til at man skal gå rundt og føle seg stygg som overvektig. Det er bra å være glad i og stolt over kroppen sin, og jeg vil tro dette som oftest er en god motivasjon for å ta vare på den med trening og sunt kosthold og aldri gi den opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så har jeg ikke lyst til å svare på hva jeg synes om vekten til denne jenta - det eneste jeg vil si om henne spesifikt er at hun ser ut som ei sprudlende jente:)

Jeg synes tråder som denne, som åpner for direkte ufine kommentarer om andre, i seg selv er ganske ufint. Jeg ser at mange er positive, men at det også er en del som sier rett ut at hun slettes ikke ser bra ut. For ei jente som har nådd 130 kg og nå ser frem til en gastrisk bypass operasjon kan selvtilliten umulig være helt på topp, og jeg tviler på at den blir noe bedre om hun leser noen av innleggene i denne tråden. Det negative man hører, når det gjelder utseende, har en tendens til å overskygge det positive.

At hun bretter ut om livet sitt i egen blogg, som hun har full kontroll over, betyr ikke at man trenger å starte en offentlig diskusjon om hennes utseende her på KG.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...