Gå til innhold

Tungt å sykle


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Har vært på et par sykkelturer i sommer etter at jeg fant fram sykkelen igjen.

Men synes det er veldig tungt! Særlig i lårene.

Syklet ca 5 km. Litt oppoverbakke av og til.

Men skal det være sånn? Tror sykkelen er litt for stor.

Må jeg bare sykle noen turer og trene opp musklene eller kan jeg justere sykkelen på noe vis?

Bruker å gå turer og jogge ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melkesyre i lårene?

Det skal ikke være tungt å sykle, du girer til lettere gir så snart det begynner å bli tungt ( innen rimeligheten grenser) må tåle litt, men en skal ikke slite på tungt gir.

Når det gjelder melkesyre, så skal du ikke bare kjøre på, da bygger du deg ikke opp høyere terskel. Du må sykle på gir som ikke gjør det tungt for deg, Sykle rett under melkesyre-terskelen for å på sikt bli i bedre form,som = høyere terskel før melkesyra slår inn.

Anonym poster: 1748f7afa0c3acd3a8c99c0faa9a2fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Melkesyre i lårene?

Det skal ikke være tungt å sykle, du girer til lettere gir så snart det begynner å bli tungt ( innen rimeligheten grenser) må tåle litt, men en skal ikke slite på tungt gir.

Når det gjelder melkesyre, så skal du ikke bare kjøre på, da bygger du deg ikke opp høyere terskel. Du må sykle på gir som ikke gjør det tungt for deg, Sykle rett under melkesyre-terskelen for å på sikt bli i bedre form,som = høyere terskel før melkesyra slår inn.

Anonym poster: 1748f7afa0c3acd3a8c99c0faa9a2fbb

Takk for svar!

Ja, får melkesyre i beina. Girer ned når det blir tungt, men skjer likevel.

Skal prøve å justere sykkelen litt, for jeg tror den er for stor.

Så får jeg prøve å sykle rett under melkesyre nivå for å bli bedre :)

Hører folk sykler turer på flere mil, men der hadde ikke jeg hatt sjans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lenge siden du har syklet kan det være veldig tungt å komme i gang. For et par år siden slet jeg med turer på 5-6 kilometer, og hadde skjelvende lår etterpå. Nå sykler jeg turer på 10-15 mil regelmessig uten større problemer. Øk lengden på turene gradvis, så kommer framgangen raskere enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

For all del: Sjekk at hjulene har nok luft. Det glemte nemlig jeg et år, og uffet meg mye over dårlig kondis på en 14 km lang sykkeltur i oppoverbakke. Da jeg kom frem viste det seg at bakdekket var tilnærmet flatt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og sjekk at setet er stilt høyt nok. Sitter du og sykler med knærne oppunder haka, blir det fort tungt for lårene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ideelt sett bør man ligge på 90rpm. Det tar ikke så mange sykkelturer før fremgangen kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Så ikke at dere hadde svart før nå :)

Men skal følge tipsene og se om det blir bedre. Godt mulig det er jeg som er ute av sykkelformen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...