Gå til innhold

Vin på dunk - holdbarhet?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har en 3-literdunk med rødvin stående på kjøkkenet. Er glad i et glass i ny og ne, men tror nok at vi to alene skal trenge ganske lang tid på å drikke den tom. Venter på en anledning... :wink:

Noen som vet hvor lenge en slik dunk kan stå på kjøkkenet i åpnet tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakker altså om en kartong her, sånn med tappekran. Chilensk, av merket Gato Negro, så er det også sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest serrih

rødvin har en tendens til å smake eddik om den står 4 dager og utover men kanskje det er annerledes når det er pappvin pga det er vakum i pakken...?

selv sluker jeg en slik kartong på 1-2 dager :) så jeg har ikke det problemet altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke selv rødvin ... så en kartong kan godt stå ganske lenge hos meg .. mener å ha lest at kartong holder 3-4 måneder før den blir dårlig

(min har stått lenger enn det.. og jeg har ikke fått klager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Litt forskjell på 4 dager og 4 måneder, da...

(Altså, denne dunken er større enn dem som selges på polet, det er en taxfreesak på 3 liter. Mener at de som selges på polet er på 2? To liter skulle vi nok greie å få unna før den ble dårlig, men tre...? Med en hurv unger kan vi ikke sitte og pimpe rødvin til krampa tar oss, heller.)

Flere som mener noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den smaker godt en stund, men det avhenger av hvor mye som er i dunken. 3 måneder har jeg nok hatt en dunk uten at den har smakt noe dårligere av den grunn.

Blir litt lattermild når det høres ut som om 3 liter er DE mengdene med vin, det er faktisk ikke mere enn 4 helflasker, og 2 personer deler vel glatt en flaske vin til middag uten å bli særlig beruset av det?

En mulighet hvis du er redd for at du ikke skal få drukket opp før den bllir dårlig er å fryse ned i isterningposer, så har du råvare til rødvinssaus i frysen og det er jo ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har konstant stående en kartong på tre liter, min mann syns godt at hans fru skal kose seg med litt rødvin i ny og ne og kjøper stadig slike kartonger til meg når han er ute og reiser. Og mine står alt fra tre uker til tre måneder, og smaker alltid like godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gato Negro skal holde ca. 3 mnd. i uåpnet tilstand. MEN da er det greit å ha dunken på et passe kjølig sted; f.eks. en kjølig gang, kjelleroppgang etc. Jeg anbefaler deg å ikke ha vinen stående på kjøkkenet dersom du har romtemperatur der.

Likevel vil den nok forandre karakter etter hvert, så vinen vil nok ikke smake like godt når den har stått i noen uker som da den var nyåpnet.

Jeg personlig ville nok ha drukket den innen en måned for å oppleve best mulig smak av vinen :)

Vinselger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uff, nå skrev jeg feil.

Første setning skal være: Cato Negro skal holde ca. 3 mnd. i åpnet tilstand.

(Fra den som skrev innlegget over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm' date=' jeg har lest og hørt flere ganger at pappvin har holdbarhets tid på ca 2 uker etter den er åpnet.[/quote']

Enig der, men det gjelder romtemperatur mener jeg. Står den i kjøleskap eller sval bod kan den stå flere måneder. Holder seg uansett mye lengre enn fire dager (fire dager gjelder vel vin på flaske, og der kommer det jo mye mer luft til). Dersom slumpen på en kartongvin blir stående for lenge fryser jeg den i små beger, og bruker i saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...