Gå til innhold

Skal regne ut feriepenger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Slutter i jobben min nå, og har valgt å få feriepengene utbetalt ved siste lønning.

Holder på å regne ut hvor mye jeg har tjent i jan, feb, mars, april, mai, jun, jul og aug.

Skal jeg gå ut i fra brutto- eller nettolønn?

Skal jeg ta med feriepengene på lønningen i juni?

Må jo betale skatt av feriepengene når jeg velger å ta dem ut samme år. Noen som vet hvor mange %? Jeg bruker del 1 av skattekortet. Skal jeg forholde meg til det trekket, eller trekket på del 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen økonom, men dette er hvordan jeg har forstått at det er:

- Feriepengene beregnes til 12 % at bruttolønnen hittil i år. Utbetalinger som ikke er lønn (f.eks. oppgjør for reiseregninger osv.) skal ikke regnes med. På min lønnsslipp står det hver måned en post for feriepengegrunnlag hittil i år.

- Du trekkes den %'en som står på del 1 av skattekortet. Hvis du har tabellkort så vil det også stå en %-sats.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder er det 10,2% feriepenger - om ikke annet er avtalt i tariffavtale el.

Du finner en del nytig informasjon her:

Faktaside om feriepenger fra Arbeidstilsynet

Får du feriepengene utbetalt samme år som opptjent - trekker du vanlig skatt - dvs. etter normalsats (tabell eller %) på skattekortets del 1.

Feriepengene regnes ut av brutto lønn - men du må ikke ta med årets feriepenger i grunnlaget

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tone040807_*

Jeg jobber på et regnskapskontor.. og der trekkes det % trekk hvis feriepengene utbetales samme år som opptjent.. (Altså ikke tabell, hvis du har det)

Jeg siterer: Du trekkes den %'en som står på del 1 av skattekortet. Hvis du har tabellkort så vil det også stå en %-sats.

Dette fordi feriepenger som utbetales samme år som opptjent regnes som ekstraordinær inntekt og er ikke med i grunnlaget som ligningskontoret regner ut når de skriver ut skattekort.

Iallefall slik vi praktiserer dette:) (Lønnssystemet gjør dette automatisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv byttet jobb nå i sommer. Du legger sammen bruttolønnen fra jan - august. Junilønnen teller ikke med - for det er feriepenger fra sist år. Dersom du har 5 uker ferie får du vel 12% av opptjent bruttolønn (jan-aug minus junilønnen) - tror jeg? (jeg får dette)

Så får du vanlig skatt på dette.

jeg valgte å få dette utbetalt i januar (neste år) for å slippe å få skatten trukket av dette nå.. Når jeg får det i januar - trekkes det jevnt skatt av dette gjennom hele året - og pengene jeg får i januar er "skattefrie" (jeg lurer meg selv - men det er nå en gang slik det fungerer når man får de i juni også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forbruker

... eller enda enklere: Du sjekker hvor mye du har opptjent hittil i år på siste lønnslipp - der står det.

Feriepenger regnes som 12 % (hvis du har den tariffestede ekstra 5. ferieuken) eller 10,2 % (hvis du har 4 uker + 1 dag etter ferieloven) av bruttolønnen.

Feriepengene som utbetales samme år som de er opptjent skal det beregnes "overtidsskatt" av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...