Gå til innhold

Sultne tiggere som er store


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NozMonster

------

Gir man ikke gir penger, så kan de bli sinna. Om man ikke gir "nok" eller de ser at du beholdt noen av pengene dine, så kommer de etter deg og rister godt på koppen og vil ha resten.

Jeg har sett en haltende mann i nærheten av glassmagasinet ved torgata, som tar krykka på ryggen og går når har tar pause..

---

Anonym poster: 33f4fcff60c29d5348283b9f3dbfc989

åååhh som det irriterer meg!! det blir jo provosert bare du skrev det.. hehee...

jeg får så lyst til å bare ta den j**** koppen dems og stikke den langt inn ett visst sted!!

Jeg har lagt merke til gjentatte ganger at når tiggerne reiser seg opp og går, så buler lommene deres ut og det klirrer værre enn værst! de tar jo selvølgelig ut mesteparten av myntene de får oppi denne ristekoppen sin så det ikke skal se ut som at de har fått noe særlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg vil tro at hvis de ikke har råd til å bo mindre enn 10-12 stk på noen få kvadratmeter, at de ikke har råd til å sende barna på skole. Selv om skolen i Norge er "gratis" betyr ikke at den e det i andre land.

De har gratis skolegang i Romania. Men "kulturen" deres nekter barn å gå på skole etter en viss alder, som regel ikke i hele tatt. Og når de skal "reise" rundt 9 mnd i året, så er ikke det forenlig med å ha barn på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har du hentet denne informasjonen fra?

her sies det ihvertfall at det er obligatorisk skole i Romania.

---> .http://snl.no/Romani...le_og_utdanning

jeg har ihvertfall forstått det slik at det er 9 årig skole (barne og ungdomsskole) og at det er en test for å komme inn på vgs. Det er det ikke alle som klarer og dermed heller ikke får gå der, men de som får en utdannelse- de blir respektert og verdsatt veldig høyt... det er det jeg har forstått etter å ha googla meg frem og tilbake nå

Jeg så det på et innslag på nyhetene. Dette sier Amnesty om forholdene til romfolket i Romania:

  • Rundt 80 prosent av romfolk lever i fattigdom fire ganger høyere enn hos resten av befolkningen. Diskriminering forblir utbredt og romfolk opplever stadig utkastelser, uten adekvate boalternativer. Boforholdene utsetter romfolket for helse- og miljørisikoer. Barn skal også utsettes for systematisk segregering.
  • I 2010 ble 76 familier kastet ut av sin bosetning, uten noen form for varsel eller begrunnelse. 40 av disse familiene ble flyttet til en bosetning i utkanten av byen, i nærheten av søppelfyllingen og tidligere dumping av kjemisk avfall. Resten av familiene fikk ikke tilbud om nytt sted å bo. I august 2011 la borgermesteren i byen Baia Mare frem en plan om å sende hundrevis av romfolk tilbake til sine hjemplasser. Amnesty International og lokale organisasjoner kritiserte planen og utkastelsene ble utsatt.

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/romfolket-i-europa-diskriminert-og-trakassert/slik-lever-romfolket-i-europa

Ja, det er slik det skal være i teorien, men ut i fra det jeg har forstått fungerer det ikke alltid sånn i praksis. Man kan vel kanskje tenke seg hvor lett det er å gå på skole når man blir kastet rundt som en kasteball. Romfolket er en forhatt gruppe i Romania, kan umulig tenke meg at det er lett for barn å gå på skole uten å bli mobbet og trakassert. Selv om det i teorien er gratis skolegang i Romania betyr ikke det nødvendigvis at det bare er å møte opp på skolen. Dessuten er Romania et av Europas fattigste og mest korrupte land, barn som ikke møter opp på skolen blir absolutt ikke fulgt opp slik de blir her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og løgn. ALLE barn har rett og plikt å gå på skole og fullføre en obligatorisk del av den. Det er ingen diskriminering, det er foreldrenes manglende vilje å sende barna på skole, for de kaller det for å kaste bort tid. Selvfølgelig kommer skolen i veien når jentene skal gifte seg når de blir 13-14. Skolen er gratis, lærebøkene er gratis. Uten utdanning og med analfabetisme er de ikke attraktive som jobbsøkere. Diskriminering har ingenting med saken å gjøre. Uvitenhet leder til naivitet og så leser man slike uttalelser som din.

Jeg foreslår at du leser deg litt på situasjonen for romfolk i Romania før du kritiserer meg. Det er veldig lett for en person i Norge å si at "de før jo bare utdanne seg!". Sånn funker det ikke i praksis. De ble kastet ut av hjemmene sine i Romania uten forvarsel og barna deres blir mobbet. Tror du det er lett for en unge på ti år som tilhører Romania og Europas mest forhatte gruppe å bare møte opp på skolen? Du må skille mellom teori og praksis. Selv om Wikipedia sier at det er gratis skolegang og bøker betyr det ikke at det er så enkelt. Vi snakker om en gruppe som har blitt forfulgt i alle år, jeg blir helt kvalm når folk nærmest påstår at de har skyld i sin egen fattigdom, for "de går jo ikke på skolen".

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/romfolket-i-europa-diskriminert-og-trakassert/slik-lever-romfolket-i-europa

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/romfolk-blir-diskriminert-og-trakassert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har inngående kjennskap til skolesystemet i Romania, Drizzt?

Ja, det har jeg gjennom mine gode venner derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du leser deg litt på situasjonen for romfolk i Romania før du kritiserer meg. Det er veldig lett for en person i Norge å si at "de før jo bare utdanne seg!". Sånn funker det ikke i praksis. De ble kastet ut av hjemmene sine i Romania uten forvarsel og barna deres blir mobbet. Tror du det er lett for en unge på ti år som tilhører Romania og Europas mest forhatte gruppe å bare møte opp på skolen? Du må skille mellom teori og praksis. Selv om Wikipedia sier at det er gratis skolegang og bøker betyr det ikke at det er så enkelt. Vi snakker om en gruppe som har blitt forfulgt i alle år, jeg blir helt kvalm når folk nærmest påstår at de har skyld i sin egen fattigdom, for "de går jo ikke på skolen".

http://www.amnesty.n...folket-i-europa

http://www.amnesty.n...t-og-trakassert

Jeg foreslår at istedet for å lese hva Amnesty skriver (de kritiserer jo alle om alt), du får dine egne erfaringer og opplevelser angående dette. Jeg er sikker på at jeg kan mye mer enn deg om temaet, ut fra kildene dine. Hvis vanlige rumenere klarer å sende barna sine på gratis skole med gratis lærebøker så at de kan få utdanning, hvorfor klarer ikke sigøynere å gjøre det samme? Ikke snakk om diskriminering, for det er helt gratis for sigøynere også og sigøynere har fri adgang til skolene på lik linje som alle andre rumenske statsborgere. Romania er ikke særlig rik og vanlige rumenere sliter økonomisk, de og. Jeg har bodd i Romania i nesten 1 år, jobbrelatert, og har sett mye med mine egne øyne. Det er bare en ting som stopper sigøynerbarna å gå på skole. Og det er deres egne foreldre som ikke lar dem fullføre. Kultur, sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...