Gå til innhold

Herpes utbrudd hele tiden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1: Få henvisning til hudlege.

2: Få medisiner (Zovirax eller Valtrex) utskrevet av spesialist (hudlegen), da får du den på blå resept og betaler kun en egenandel.

3: Ta 400 mg to ganger daglig i minst 6 mnd. Har du fortsatt utbrudd vil hudlegen be deg om å utvide behandlingstiden.

4: Unngå det du erfarerer trigger utbrudd. Hos meg trigges utbrudd av stress, andre virusinfeksjoner i kroppen (forkjølelse, influensa eller bihuleplager), av å barbere meg nedentil, av og til mensen.

5: Under utbrudd kan du bruke Xylocain gel (på resept) som bedøver området sånn at det ikke svir sånn når du skal tisse.

6: Jeg bruker truseinnlegg når jeg har utbrudd. Da klebrer ikke sårene seg så fast i trusa, sånn at jeg ikke river opp for hver gang jeg går på do. (beklager detaljer...) Evt. gå uten noe nedentil når det er på det verste, kun skjørt.

7: Det virker smertestillende på meg å sitte i grønnsåpebad med rumpa (usj, vet ikke om det er et medisinsk råd)

8: Spis smertestillende. Virker ikke Paracet og Ibux kan du få resept på andre typer som har andre virkningsmekanismer som Neurontin eller Lyrica.

9: Det blir bedre! Ikke mist motet!

 

Hilsen en med erfaring gjennom mer enn 20 år, og som både har måttet ta keisersnitt pga herpesutbrudd i svangerskapet, og hatt alvorlig infeksjon som følge av herpesen (hjernehinnebetennelse)



Anonymous poster hash: 8a994...f8a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

1: Få henvisning til hudlege.

2: Få medisiner (Zovirax eller Valtrex) utskrevet av spesialist (hudlegen), da får du den på blå resept og betaler kun en egenandel.

3: Ta 400 mg to ganger daglig i minst 6 mnd. Har du fortsatt utbrudd vil hudlegen be deg om å utvide behandlingstiden.

4: Unngå det du erfarerer trigger utbrudd. Hos meg trigges utbrudd av stress, andre virusinfeksjoner i kroppen (forkjølelse, influensa eller bihuleplager), av å barbere meg nedentil, av og til mensen.

5: Under utbrudd kan du bruke Xylocain gel (på resept) som bedøver området sånn at det ikke svir sånn når du skal tisse.

6: Jeg bruker truseinnlegg når jeg har utbrudd. Da klebrer ikke sårene seg så fast i trusa, sånn at jeg ikke river opp for hver gang jeg går på do. (beklager detaljer...) Evt. gå uten noe nedentil når det er på det verste, kun skjørt.

7: Det virker smertestillende på meg å sitte i grønnsåpebad med rumpa (usj, vet ikke om det er et medisinsk råd)

8: Spis smertestillende. Virker ikke Paracet og Ibux kan du få resept på andre typer som har andre virkningsmekanismer som Neurontin eller Lyrica.

9: Det blir bedre! Ikke mist motet!

 

Hilsen en med erfaring gjennom mer enn 20 år, og som både har måttet ta keisersnitt pga herpesutbrudd i svangerskapet, og hatt alvorlig infeksjon som følge av herpesen (hjernehinnebetennelse)

Anonymous poster hash: 8a994...f8a

 

Ja det er ihvertfall utrolig frustrerende at legene bare sier: Nå er det leeeenge til neste gang du får det.

 

De har jo virkelig ikke peiling. Skal ta en telefon ned der i morgen. Har byttet fastlege etter som min fastlege virket veldig uopplyst når det kom til herpes og hvordan man får det. På han virket det som om det bare var de som var svært seksuelt aktive som fikk det...... Følte jeg ble stemplet som hore.

 

Unngå stress ja, det er jo lettere sagt enn gjort, alle mennesker stresser jo til en viss grad, er jo komplett umulig å unngå stress fullstendig. Jeg er alenemor, så å unngå stress totalt blir jo en umulig oppgave. Jeg har ikke lest noe sted at barbering av underlivet kan trigge utbrudd? Jeg pleier å vokse meg, klarer ikke å ha masse hår der nede. Har ikke vokset meg nå i det siste, kun barbert - ettersom jeg får nye utbrudd hele tiden, tørr jeg ikke gå for å vokse.

 

Huff, hadde aldri trodd det skulle bli så plagsomt å ha herpes. Ser med fortvilelse på det å skulle finne meg en kjæreste...

Anonymous poster hash: 37fd3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vel en overdrivelse å si at de fleste ikke bryr seg om at en eventuell partner/sexpartner har herpes. Jeg hadde i hvert fall styrt unna hvis jeg fikk vite at en jeg var interessert i hadde sykdommen. Jeg har aldri hatt verken munnsår eller herpes i underlivet, og er egentlig mye mer redd for å få det enn f.eks klamydia. TS: Du bør insistere på at legen din gjør noe som faktisk hjelper. Sånn kan du jo ikke ha det! Og når du har brukt såpass mye penger på lege og medisiner, er du vel snart over frikortgrensa?

Anonymous poster hash: 9e7cd...cb7

 

 

Du hadde styrt unna ja, men hva har det med saken å gjøre? Tror du at du representerer alle? 

De fleste takler det faktisk ganske greit, så lenge man er ansvarlig og vet hva som skal til for å unngå smitte. Du har ingen erfaring med å ha herpes og date, så da kan du heller ikke uttale deg om hvordan folk reagerer i en slik situasjon. 

 

Svært mange har herpes uten å vite det, og sjansen for at du har det selv er faktisk ca 1/3. Så selv om du aldri har merket noe så kan du fint ha det selv :);) 

 

 

Anonymous poster hash: 1870b...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du hadde styrt unna ja, men hva har det med saken å gjøre? Tror du at du representerer alle? 

De fleste takler det faktisk ganske greit, så lenge man er ansvarlig og vet hva som skal til for å unngå smitte. Du har ingen erfaring med å ha herpes og date, så da kan du heller ikke uttale deg om hvordan folk reagerer i en slik situasjon. 

 

Svært mange har herpes uten å vite det, og sjansen for at du har det selv er faktisk ca 1/3. Så selv om du aldri har merket noe så kan du fint ha det selv :);)

 

 

Anonymous poster hash: 1870b...34b

 

JJepp det skjedde med meg! Jeg har alltid tenkt at herpes er det ekleste jeg kunne få og aldri i livet om jeg skulle ta i en mann som hadde det. Så plutselig sier en mann til meg at han tror han har fått herpes av meg! Jeg holdt på å dø av sinne for å bli anklaget for noe så ekkelt, men joda tester viste seg at jeg hadde herpes helt uten å ha hatt noen merkbare utbrudd! Heldigvis så har han bare hatt to (merkbare) utbrudd etter det (8 mnd siden nå) som går over ila noen dager , og jeg hadde virkelig aldri hatt de samme fordommene mot herpes om jeg visste at det smittet så lett, at de fleste uansett har det i blodet og at det ikke er på langt nær så ekstremt og ekkelt som de værste blemmebildene på google viser!

 

Anonymous poster hash: 5e0fc...024

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

JJepp det skjedde med meg! Jeg har alltid tenkt at herpes er det ekleste jeg kunne få og aldri i livet om jeg skulle ta i en mann som hadde det. Så plutselig sier en mann til meg at han tror han har fått herpes av meg! Jeg holdt på å dø av sinne for å bli anklaget for noe så ekkelt, men joda tester viste seg at jeg hadde herpes helt uten å ha hatt noen merkbare utbrudd! Heldigvis så har han bare hatt to (merkbare) utbrudd etter det (8 mnd siden nå) som går over ila noen dager , og jeg hadde virkelig aldri hatt de samme fordommene mot herpes om jeg visste at det smittet så lett, at de fleste uansett har det i blodet og at det ikke er på langt nær så ekstremt og ekkelt som de værste blemmebildene på google viser!

 

Anonymous poster hash: 5e0fc...024

Takk for at du deler! Jeg visste heller ikke vhor vanlig herpes var før jeg fikk det selv. Og heller ikke at det kan ligge latent i blodet. Og med tanke på de som har kommentert her inne, er det mange som ikke er klar over dette og nekter å ta fakta innover seg. Herpes er ufarlig, men plagsomt. Jeg hadde ikke trodd det skulle bli så plagsomt. Og for hvert utbrudd blir jeg bare mer stressa og deprimert over hele greia. Jeg har aldri hatt en kjønnssykdom før, og følte med en gang at jeg hadde fått HIV når jeg fant ut at jeg hadde herpes. Også så jævelig vondt det gjør første gangen :( Jeg føler innimellom at det eneste jeg mangler er hiv nå... huff! :(

Anonymous poster hash: 37fd3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi jeg trodde jeg skulle bli bedre for hver gang og at zovirax skulle hjelpe, men at jeg aldri fikk begynt tidlig nok. Snakket aldri med legen etter førstegangsutbruddet, ringte bare legekontoret og fikk resept på resept. Kanskje en hudlege kan gjøre det bedre for deg? For det finnes behandling, men det visste jeg ikke om da. Men det viktigste å si var at det var jævlig, jeg trodde livet var ødelagt, men det vil bli bedre! Er ingen problem nå!

Jeg kjenner at jeg orker ikke gå med konstante utbrudd i mange år! Fikk du ikke neo forebyggende av legen? Ble henvist noe sted? Er ihvertfall ikke noe poeng å kjøpe zovirax når man får utbrudd, for da har man jo allerede fått utrbudd.

Anonymous poster hash: 37fd3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tar du feil. Klamydia er verre enn herpes ettersom det kan gjøre deg steril. Herpes er ufarlig, men plagsomt. Anonymous poster hash: 37fd3...080

Så om du kunne velge mellom to onder, er herpes det minste for deg? Jaja, deg om det. Jeg ville mye heller "valgt" klamydia, for det kan behandles. Om man tester seg (eller beskytter seg) jevnlig, går man ikke lenge nok med det til å bli steril. Det er faktisk svært sjelden det skjer om folk tar vare på helsa si.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes er ikke verre enn klamydia. Klamydia kan man bli steril av og de aller færreste med herpes sliter på samme måte som TS. Jeg har herpes(munnsårtypen i underlivet), og siden jeg fikk det for to år siden har jeg kun hatt 1 utbrudd, har ikke hatt utbrudd etter førstegangsutbruddet. Ikke ille i det hele tatt.

Igjen: klamydia kan behandles, det kan ikke herpes. Med klamydia blir man ikke kronisk smittebærer, det blir man med herpes. Stigmaet med herpes er dessverre mye større, det samme er plagene til de som får utbrudd.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du kunne velge mellom to onder, er herpes det minste for deg? Jaja, deg om det. Jeg ville mye heller "valgt" klamydia, for det kan behandles. Om man tester seg (eller beskytter seg) jevnlig, går man ikke lenge nok med det til å bli steril. Det er faktisk svært sjelden det skjer om folk tar vare på helsa si.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Du må virkelig lære deg å lese! Jg kommenterer at du tar feil med at herpes er verre enn klamyida, for det er det ikke, men det er mer plagsomt. Går det lettere inn nå? Du kan ha herpes selv uten å vite det, det er veeeldig vanlig. Og du tar feil igjen, flere blir sterile årlig av klamydia. Hvem har sagt at jeg vil vlege mellom to onder, gjør du deg til eller er du så lite smart?

Anonymous poster hash: 37fd3...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du kunne velge mellom to onder, er herpes det minste for deg? Jaja, deg om det. Jeg ville mye heller "valgt" klamydia, for det kan behandles. Om man tester seg (eller beskytter seg) jevnlig, går man ikke lenge nok med det til å bli steril. Det er faktisk svært sjelden det skjer om folk tar vare på helsa si.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

 

Veldig enig med deg!

Anonymous poster hash: 9e7cd...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som sier at alle har herpes!!! Lær deg å lese er du grei! Jeg skrev at mange har det uten å vite det, herpes er veldig vanlig, de fleste blir smittet av noen som ikke er klar over at de selv har viruset da de ikke har hatt noe plager selv. Anonymous poster hash: 37fd3...080

Det er ikke meg du svarer, men du ser ut til å glemme at man fremdeles kan bli smittet av den ene typen selv om man har den andre. La oss si at en person har HSV1 på munnen. Man vil fremdeles absolutt unngå å få HSV2 i underlivet. HSV2 er dessuten mer aggressiv. Og de smitter forøvrig begge steder.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må virkelig lære deg å lese! Jg kommenterer at du tar feil med at herpes er verre enn klamyida, for det er det ikke, men det er mer plagsomt. Går det lettere inn nå? Du kan ha herpes selv uten å vite det, det er veeeldig vanlig. Og du tar feil igjen, flere blir sterile årlig av klamydia. Hvem har sagt at jeg vil vlege mellom to onder, gjør du deg til eller er du så lite smart? Anonymous poster hash: 37fd3...080

Du kan ikke definere hva folk skal føle og mene. Jeg har forøvrig sjekket meg med blodprøve, og hadde ikke antistoffer mot noen av de to herpestypene. Så jo, det vet jeg.

Jeg ville blitt knust om jeg ble smittet med herpes, som er en kronisk smittsom sykdom livet ut. Derimot ville jeg overlevd fint å bli smittet med klamydia, for heldigvis har vi enda antibiotika som hjelper (hvordan det blir i fremtiden er en annen sak). Man blir ikke automatisk steril av klamydia, særlig ikke om den behandles raskt, tror du må lese deg opp litt selv.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen: klamydia kan behandles, det kan ikke herpes. Med klamydia blir man ikke kronisk smittebærer, det blir man med herpes. Stigmaet med herpes er dessverre mye større, det samme er plagene til de som får utbrudd.

Stigmaet er større, det kan jeg være enig i. Når jeg fikk beskjed om at jeg hadde Herpes var det som å få beskjed om at jeg hadde fåt HIV. Har alltid sett på personer med herpes som ekle og skitne mennesker, og så ble jeg plutselig en av disse selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Hilsen en med erfaring gjennom mer enn 20 år, og som både har måttet ta keisersnitt pga herpesutbrudd i svangerskapet, og hatt alvorlig infeksjon som følge av herpesen (hjernehinnebetennelse)

Anonymous poster hash: 8a994...f8a

Veldig gode råd, men her ser man jo et eksempel på at herpes ikke behøver å være en bagatell, det kan faktisk bli farlig. Derfor skrev jeg om at herpes ofte er et underkommunisert problem.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigmaet er større, det kan jeg være enig i. Når jeg fikk beskjed om at jeg hadde Herpes var det som å få beskjed om at jeg hadde fåt HIV. Har alltid sett på personer med herpes som ekle og skitne mennesker, og så ble jeg plutselig en av disse selv..

Jeg skjønner godt den følelsen, og det burde ikke være sånn. Jeg undres over at det ikke jobbes mer med vaksine mot herpes. Men legemiddelindustrien tjener vel for godt på bl.a Zovirax.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke definere hva folk skal føle og mene. Jeg har forøvrig sjekket meg med blodprøve, og hadde ikke antistoffer mot noen av de to herpestypene. Så jo, det vet jeg.

Jeg ville blitt knust om jeg ble smittet med herpes, som er en kronisk smittsom sykdom livet ut. Derimot ville jeg overlevd fint å bli smittet med klamydia, for heldigvis har vi enda antibiotika som hjelper (hvordan det blir i fremtiden er en annen sak). Man blir ikke automatisk steril av klamydia, særlig ikke om den behandles raskt, tror du må lese deg opp litt selv.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Men nå er det jo slik at herpes er den mest vanligste sykdommen som er, mest munnherpes så klart. Det er jo ingen som vil ha herpes, men 1/3 har herpes i underlivet, flere enn vi tror ettersom så mange som er smittet ikke er klar over det selv ettersom de aldri fåt utrbudd eller ikke er plaget under utbrudd. Og tallene vokser. Det er ikke farlig å ha herpes. Det er poenget mitt. Du skriver jo som om det skulle vært HIV. Klamydia er farlig ettersom det kan gjøre folk sterile blant annet. Men klamydia kan man få antibiotika mot. Herpes er et virus, som kan komme igjen eller det kommer ikke igjen. Hvis du har hatt ubeskyttet sex eller oralsex er sjansen der for å kunne bli smittet. Jeg ble veldig lei meg når jeg fant ut at jeg hadde herpes, men om omtale det som verdens undergang viser litt hvor lite opplyst du er.

Anonymous poster hash: 37fd3...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt den følelsen, og det burde ikke være sånn. Jeg undres over at det ikke jobbes mer med vaksine mot herpes. Men legemiddelindustrien tjener vel for godt på bl.a Zovirax.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Zovirax er kjempe dyrt. Nesten 400 kr pakken. Synes det er rart det ikke forskes mer på hvordan man kan medisinere herpes helt, jeg hadde stått først i køen. Jeg er veldig plaget for øyeblikket, og jeg vil tro jeg må gå på forebyggende medisiner for å stagnere viruset.

Anonymous poster hash: 37fd3...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ihvertfall banket på døren til eksen og bedt han om å legge ut for dette. Personlig ville jeg heller ikke likt å være i et forhold der exen "styrer" når du og din fremtidige kjæreste kan ha sex. Men tror ikke fleste gutter ikke bryr seg nevneverdig.



Anonymous poster hash: e80ad...49e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meg du svarer, men du ser ut til å glemme at man fremdeles kan bli smittet av den ene typen selv om man har den andre. La oss si at en person har HSV1 på munnen. Man vil fremdeles absolutt unngå å få HSV2 i underlivet. HSV2 er dessuten mer aggressiv. Og de smitter forøvrig begge steder.

Anonymous poster hash: 4e89f...265

Jeg har da vel ikke glemt det? Hvor ser du at jeg skriver det? Fullstendig klar over at begge typene kan smitte begge steder, det er ingen nyhet. Mange smitter også seg selv nedentil og omvendt.

Anonymous poster hash: 37fd3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...