Gå til innhold

Er nakenhet i naturen lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett spørsmål som jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere, prøver her: Er nakenhet ute i naturen lovlig i Norge? Kan man f.eks gå naken tur i turområder hvor det ferdes andre mennesker uten å bli anmeldt? Hva om en person bader kliss naken på en offentlig badeplass? Er ikke det grunnlag for bøtelegging?

Grunnen til at jeg spør er at jeg diskuterer dette med en bekjent som har sine ekshibisjonistiske trekk, og jeg mener at det er straffbart. Er det virkelig ikke det?



Anonymous poster hash: 4f90c...c6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det følger ihvertfall av Allemannsloven § 6, at allmennheten kan ferdes fritt i forbindelse med ettermiddagsturer for sanking av gnomeposer, ikledd intet annet enn en spiss, oransje lue av angoraull.

Ved en utvidende tolkning av loven, kom Høyesterett i Gnomesankedommen (RT-1998-486) frem til at nakenhet i naturen ikke kan anses som lovstridig, såfremt nevnte hodeplagg er på plass (på hodet) til enhver tid.



Anonymous poster hash: f8f7f...f74
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å være naken på offentlig sted, det impliserer også at det er lov å være naken andre steder. Å gå naken i fjellet feks er ganske vanlig. På offentlige badeplasser er det forbudt å bade naken dersom det er sjenerende for andre, så dersom ingen reagerer på det er man innenfor. Så det går litt på hvordan man oppfører seg. På badeplasser ute i naturen er praksis at førstemann på stedet setter standarden for bekledning.



Anonymous poster hash: 25653...706
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å være naken på offentlig sted, det impliserer også at det er lov å være naken andre steder. Å gå naken i fjellet feks er ganske vanlig. På offentlige badeplasser er det forbudt å bade naken dersom det er sjenerende for andre, så dersom ingen reagerer på det er man innenfor. Så det går litt på hvordan man oppfører seg. På badeplasser ute i naturen er praksis at førstemann på stedet setter standarden for bekledning.

Anonymous poster hash: 25653...706

Så å gå tur i skogen naken er fullstendig lovlig? Og på en badeplass med 7 andre personer som alle er påkledd, hvis et menneske bader kliss naken vil det ikke være noe direkte lovbrudd? Men man vil kanskje måtte regne med tilsnakk?

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt å være naken på offentlig sted, det impliserer også at det er lov å være naken andre steder. Å gå naken i fjellet feks er ganske vanlig. På offentlige badeplasser er det forbudt å bade naken dersom det er sjenerende for andre, så dersom ingen reagerer på det er man innenfor. Så det går litt på hvordan man oppfører seg. På badeplasser ute i naturen er praksis at førstemann på stedet setter standarden for bekledning.

Anonymous poster hash: 25653...706

Haha, hvor er det du går fjellturer hen?

Anonymous poster hash: 8233f...427

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så å gå tur i skogen naken er fullstendig lovlig?

- Ja.

Og på en badeplass med 7 andre personer som alle er påkledd, hvis et menneske bader kliss naken vil det ikke være noe direkte lovbrudd?

- Stemmer, så lenge man ikke opptrer direkte støtende på noe vis.



Anonymous poster hash: 25653...706
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at vi etter hvert har beveget oss bort fra det relativt avslappede forhold vi hadde til nakenhet i Skandinavia opp til for 10-15 år siden. Så i dag er selv nakenhet i fellesdusjen på skolen blitt problematisk for de unge. Nakenhet i naturen burde være uproblematisk og hører ikke nødvendigvis hjemme i underforumet Seksualitet. Nakenhet er ikke alltid seksuell. Og det burde vi være bevisst og holde fast ved, selv om vår kultur er under press på dette området.

http://www.nudist.no/index.php/lover-og-regler

Loven som regulerer nakenhet i områder der alle kan ferdes er dessverre både ullent formulert og uheldig plassert, for den handler egentlig ikke om nakenhet i det hele tatt, men om "seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd". Jeg kommer ikke fra noen naturistfamilie og likevel har jeg vært vant med å bade naken både på båtturer og hyttetur. Denne nakenheten handlet hverken om seksuell eller uanstendig atferd, men slik loven er formulert kan den lett tolkes som at enhver kan påberope seg retten til å kreve at andre endrer atferd hvis man hevder seg krenket eller oppfatter atferden "uanstendig".

Nakenhet står ikke nevnt i straffelovens paragraf 201, så hva som er "uanstendig" vil kunne tolkes ulikt fra tid til tid, og vil om utviklingen fortsetter kanskje også omfatte toppløs soling, ja i prinsippet kan jo begrepet til og med ramme bare mager. Eller manglende tildekking av kvinnens pryd (håret). Dette er uheldig, og viser jo bare hvor lite fullkomne våre lover er. En nyttig påminnelse om at lover tross alt bare er resultat av politikk og preget av tankesett og fordommer hos de politikere som har innført dem:

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html

§ 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år,

straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon.

Opphevet ved lov 15 feb 1963 nr. 2, tilføyd igjen ved lov 11 aug 2000 nr. 76, endret ved lov 13 apr 2007 nr. 14.

Endret av Cuckold
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På badeplasser ute i naturen er praksis at førstemann på stedet setter standarden for bekledning. Anonymous poster hash: 25653...706

Gjelder det hvis et par har seg på en tom strand også? Altså så lenge den er tom og de kom først så er det lov?

Anonymous poster hash: 1a3e4...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva dere skriver høres det ut som at en person som går naken i skogen, eller bader naken på en badeplass eller blir sett komme naken opp av et skogstjern vil bli straffet under straffelovens paragraf 201, altså at det vil bli definert som uanstendig og seksuelt krenkende adferd.



Anonymous poster hash: 4f90c...c6d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva dere skriver høres det ut som at en person som går naken i skogen, eller bader naken på en badeplass eller blir sett komme naken opp av et skogstjern vil bli straffet under straffelovens paragraf 201, altså at det vil bli definert som uanstendig og seksuelt krenkende adferd.

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

http://reise.bt.no/reise/Nyt-solen-uten-en-trad-pa-danske-strender-34762.html#.UjYqTK5hAyQ

I Danmark er det enkelt og greit lov å være naken hvor som helst langs hele kysten så lenge det ikke er snakk om uanstendig oppførsel (altså seksuell atferd). Jeg mener å huske at Norsk naturistforbund for noen år tilbake skrev brev til regjeringen og ba om at vi måtte få en tilsvarende lov eller i det minste en presisering/tolkning av gjeldende lovverk som ville innebære det samme her, men så vidt jeg husker ble svaret at det på et vis var opp til omgivelsene, de andre tilstedeværende, å definere hva som er akseptabelt med hensyn til nakenhet. Dermed var man like langt, og hadde lagt makten i hendene på nakenfiendtlige mennesker og/eller tilfeldige politifolks oppfatning av nakenhets potensielt samfunnsnedbrytende potensial.

http://www.op.no/nyheter/politinotiser/article6158198.ece

Selvsagt er det liten fare for å bli straffet for usømmelig atferd om man bader naken i et ensomt skogsvann, og du skal være ganske uheldig om folk du støter på filmer/fotograferer deg og anmelder deg om du går tur i skogen eller på fjellet naken, men hvis du følger stier der flere ferdes kan du aldri være helt trygg, for våre politikere har latt det være litt uklart hvor grensen går. En uklarhet som i praksis ødelegger den ro og trygghet man ønsker om man skal kunne slappe av som naken i naturen.

Den som ikke liker nakenhet har på et vis fått siste ord. Det betyr at mange i praksis vil forsøke å gjemme seg bort, slik at man er så langt utenfor alfarvei at faren for konflikt med nakenfiendtlige personer blir minst mulig. Jo lenger fra en mye brukt sti du befinner deg, jo svakere står den som vil angripe deg og anklage deg for blotting. Jeg har selv ved et par anledninger vært den eneste nakne på stranden, men da på en del av en strand i Sør-Frankrike skiltet "naturiste" (selv om det ikke var andre "naturister" der), og jeg tror neppe jeg ville gjort det samme på en vanlig norsk strand uten et slikt skilt.

For selv om jeg skulle vært den første på stranden om morgenen ville det ødelagt dagen om jeg skulle blitt forsøkt "irettesatt" av en eller annen dust som kom senere og følte seg berettiget til å reagere. Vi har lagt litt for mye makt hos de som skal ha seg frabedt å se andre kle seg på måter man ikke liker. I hvert fall når disse er puritanske og kroppsfiendtlige og mennesker som lar seg provosere av mindre tildekking enn normen. Mer tildekking enn normen har jo etter hvert fått fullt innpass i norsk offentlighet, og det er det ikke greit å reagere på. Noe som sender klare signaler om at kroppsliberale ikke har det samme krav på respekt som den puritanske, kroppsfiendtlige.

Til sammenlikning kunne tre danske jenter dra på byen uten en tråd med politiet like i nærheten som de vedlagte bildene viser. Det danske politiet tolker åpenbart ikke nakenhet som "krenkende og uanstendig atferd", men jeg er redd jentene ville fått beskjed om å kle på seg hvis de hadde tatt en tur på byen i Oslo, ja, de ville kanskje også risikert en bot.

post-28272-0-93248900-1379283956_thumb.j

post-28272-0-64698400-1379283971_thumb.j

post-28272-0-51410700-1379283984_thumb.j

post-28272-0-63624900-1379284006_thumb.j

post-28272-0-05376700-1379284021_thumb.j

post-28272-0-87013100-1379284041_thumb.j

post-28272-0-25526100-1379284061_thumb.j

Endret av Cuckold
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det hvis et par har seg på en tom strand også? Altså så lenge den er tom og de kom først så er det lov?

Anonymous poster hash: 1a3e4...7de

Poenget er at de som kommer i etterkant kan gå et annet sted, dersom de har et problem med det. Så nei, tror neppe politiet ville brukt ressurser på situasjonen du beskriver her.

Etter hva dere skriver høres det ut som at en person som går naken i skogen, eller bader naken på en badeplass eller blir sett komme naken opp av et skogstjern vil bli straffet under straffelovens paragraf 201, altså at det vil bli definert som uanstendig og seksuelt krenkende adferd.

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

Nei. Å bade naken er normalt ikke ansett som støtende. Støtende ville være dersom man feks stilte seg opp foran picnic-pleddet til nærmeste badefamilie og lekte helikopter med tissen.

Se feks denne artikkelen fra Hadeland: http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article6771860.ece

Pål Erik Teigen ved Vestoppland politidistrikt forteller at nakenbading på offentlig badeplass er straffbart, dersom det er til sjenanse for andre.

– I dette tilfellet høres det ut som om det var det. Hvis man er litt diskret og bader litt unna andre mennesker, går det sikkert bra, men det beste er vel å finne seg en usjenert plass der man er alene, sier Teigen.

Legg merke til at dette gjelder en offentlig badeplass, og likevel mener politimannen at det er rom for diskret nakenbading innenfor loven, selv om han anbefaler en mer privat badeplass.

Anonymous poster hash: 25653...706

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de som kommer i etterkant kan gå et annet sted, dersom de har et problem med det. Så nei, tror neppe politiet ville brukt ressurser på situasjonen du beskriver her.

Nei. Å bade naken er normalt ikke ansett som støtende. Støtende ville være dersom man feks stilte seg opp foran picnic-pleddet til nærmeste badefamilie og lekte helikopter med tissen.

Se feks denne artikkelen fra Hadeland: http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article6771860.ece

Legg merke til at dette gjelder en offentlig badeplass, og likevel mener politimannen at det er rom for diskret nakenbading innenfor loven, selv om han anbefaler en mer privat badeplass.

Anonymous poster hash: 25653...706

Men hva med tanke på det kulturelle aspektet da? Tror du man vil oppleve tilsnakk/trussel om anmeldelse?

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva med det kulturelle aspektet da? Tror du man vil kunne oppleve å bli tilsnakket/trusler om anmeldelse?



Anonymous poster hash: 4f90c...c6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med det kulturelle aspektet da? Tror du man vil kunne oppleve å bli tilsnakket/trusler om anmeldelse?

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

Loven er som sagt så uklar og legger til grunn at ingen skal føle seg krenket, og selv om du neppe risikerer noen bot eller rettsak om du bader naken på en vanlig strand kan du som eksemplet fra Skien viste risikere at politiet kommer og ber deg kle på deg. Og stiller du så svakt vil møte med ubehagelige mennesker som irettesetter deg være enda mer ubehagelig enn om du hadde hatt loven mer utvetydig og klart på din side. Det er nok en grunn til at Norsk naturistforbund ikke gir uttrykk for at det er uproblematisk med naken hiking i skog og mark eller i den norske fjellheimen. Man skal helst gjemme seg litt bort:

http://www.scandinavianaturist.org/NNF/nb/node/3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med det kulturelle aspektet da? Tror du man vil kunne oppleve å bli tilsnakket/trusler om anmeldelse?

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

Kommer helt an på hvem du møter. Jeg har nakenbadet en del i oslo-marka, og aldri opplevd noe negativt. Selv når folk har med seg ungene går de bare rundt neste sving og gjør sitt, uten å reagere på det.

Nordmenn har tradisjonelt sett hatt ganske høy toleranse på naturisme, men tipper det går fløyten med neste generasjon, men begreper som "nakendusjing" og et overseksualisert samfunn.

Anonymous poster hash: 25653...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er egentlig mest opptatt av hva fornuften sier, ikke loven. Er du naken i naturen, velger du steder hvor du/dere kan være usjenerte. Kommer det noen, dekker du deg til.

Alt utover det er ekshibisjonisme, ikke naturisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig mest opptatt av hva fornuften sier, ikke loven. Er du naken i naturen, velger du steder hvor du/dere kan være usjenerte. Kommer det noen, dekker du deg til.

Alt utover det er ekshibisjonisme, ikke naturisme.

Dette er jeg helt uenig i. Om dette er fornuftens røst har jeg åpenbart ikke blitt velsignet med fornuft. Vår lov om at det er lov å være naken så lenge man gjemmer seg så godt bort at ingen kan påstå seg støtt kan sammenliknes med en ytringsfrihetslov som garanterer retten til å ytre seg så lenge ingen føler seg det minste provosert eller krenket av ytringene. En slik lov er null verdt, for det finnes intet samfunn på noen tid der ytringer som ingen har ønske om å stoppe blir stoppet. Ytringsfrihet er en frihet til å ytre seg også når noen misliker ytringene så sterkt at de ønsker ytringene stoppet, det er det som er forskjellen på et samfunn med ytringsfrihet og et samfunn uten.

Tilsvarende ønsker jeg at det skal være lov å kunne gå kledd i samsvar med eget livssyn og egne verdier, så tildekket og ikke-tildekket man selv velger, og at prinsippet må være at det er mitt problem om jeg lar meg provosere av andres måte å gå kledd på. En lov som sier at du kan være naken så lenge ingen blir provosert gir deg jo ingenting du ikke allerede har selv uten en lov, en slik lov legger makten hos det norske moralpolitiet som ønsker å påprakke andre sine verdier og sin oppfatning av hvor mye hud man bør vise. En rettferdig og liberal lovgivning ville tvert imot latt den enkelte kle seg etter egen overbevisning, da ville den som måtte føle for å leke moralpoliti bare ha sin egen puritanisme å støtte seg til, ikke norsk lovgivning.

Jeg tar for øvrig avstand fra din påstand om at nakenhet er ekshibisjonisme med mindre man gjemmer seg bort. Nakenhet er - selv om mange ser ut til å glemme det - ikke ensbetydende med seksualitet. Selv om vi mennesker er seksuelle er ikke naken kropp uttrykk for seksuelle følelser hele tiden i enhver setting. I så fall ville nakenhet i badstua, nakenhet i familien eller på stranden sammen med barn vært en ganske tvilsom sak. Nakenhet er ikke det samme som sex, og man må heller ikke bekjenne seg til en isme (naturisme) for ikke å dele nakenhetshysterikernes syn på nakenhet som fy-fy. Derfor godtar jeg ikke at nakenhet enten må handle om ekshibisjonsime eller naturisme, det kan bare være at man har et livssyn og verdier der man ikke godtar at nakenhet skal være et tabu og ikke ønsker å leve sitt liv underkuet av andres tvangsmessige frykt for naken kropp.

Endret av Cuckold
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Tråden er ryddet for useriøst innlegg.

Mvh Irrlys, mod.

Det følger ihvertfall av Allemannsloven § 6, at allmennheten kan ferdes fritt i forbindelse med ettermiddagsturer for sanking av gnomeposer, ikledd intet annet enn en spiss, oransje lue av angoraull.

Ved en utvidende tolkning av loven, kom Høyesterett i Gnomesankedommen (RT-1998-486) frem til at nakenhet i naturen ikke kan anses som lovstridig, såfremt nevnte hodeplagg er på plass (på hodet) til enhver tid.

Anonymous poster hash: f8f7f...f74

Gløymde du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Men hva med det kulturelle aspektet da? Tror du man vil kunne oppleve å bli tilsnakket/trusler om anmeldelse?

Anonymous poster hash: 4f90c...c6d

Sjølvsagt må du rekne med å bli tilsnakka. Viss eg hadde gått tur med ein barnehage i skogen og komt over ein eller fleire nakne personar hadde eg bede dei kle på seg. Spesielt viss dei kom til ein plass der vi allereie var. Truslar om anmeldelse er jo eit slag i lufta i og med at ein sjeldan kjenner identiteten til nudistane det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...