Gå til innhold

Full venninne - rett til å være sint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har en tendens til å drikke seg fra sans og samling, og etter å ha passet på henne utallige ganger fikk hun beskjed om at neste gang så går jeg i fra deg. Så får du få deg hjem på egenhånd, og selv sørge for at det ikke hender deg noe.

Hun hadde en tendens til å havne i situasjoner som jeg måtte "redde" henne fra, og jeg ble rett og slett dritlei av å passe på henne.

Når jeg går ut vil jeg jo ha det morro selv, og ikke måtte ha ansvar for andres helse og sikkerhet.

Hun skjerpet seg heldigvis, og drikker ikke så mye når jeg er med lenger.

Hun har havnet i situasjoner som ville sjokkert de fleste, og at det har gått bra er ikke mindre enn ett under.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg latt venninnen få være så sur hun bare vil. Klarer hun ikke å oppføre seg, så er ikke det ditt problem, men hennes.

Alle kan få i seg litt for mye noen ganger, men da snakker vi noen ganger.

Ikke hver eneste gang!

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hun er en god venninne du vil ta vare på, ville jeg satt meg rolig ned og forklart hvordan ting er. Skal dere ut sammen - må hun oppføre seg og ikke drikke seg sanseløs. Ikke ta det opp noen timer før dere skal dra, men en annen setting som kan passe bra. Skjønner hvordan du ha det og det er IKKE gøy for noen av dere! Lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Ferien syns jeg du skal avlyse. Og fra nå av så er du bare sammen med henne dersom det ikke er alkohol involvert.

Dersom du ikke er interessert i å være barnevakten hennes så må du heller ikke sette deg i den posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor du gidder å ofre deg for henne og drar hjem tidligere for å få henne hjem når hun selv har skyld i at hun blir så drita. Jeg hadde heller da ringt foreldra hennes for å få de til å hente henne så du kunne fortsette å ha det gøy. Du høres ut som en veldig snill og selvoppofrende venninne. Hun er utakknemlig

Enig med dette! Og si det gjerne på forhånd før neste fest, at du er lei av å måtte dra tidlig hjem fra fest, eller gå glipp av favorittbandet ditt, fordi du må sitte inni syketeltet. Og at neste gang, så ringer du moren når hun blir for full til å ta vare på seg selv. Ferieturen hadde jeg seriøst revurdert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, send din venninne en link itl denne tråden.

Det er ikke sikkert hun forstår hvor mye du ofrer når du må hjelpe henne. Man får et ganske virkelighetsfjernt bilde av hva som skjer når man er full, og det kan hende at hun oppfatter at dere har det gøy sammen når alt dette skjer... Og at hun derfor synes du er dum som blir sur.

Ikke vet jeg. Men jeg ville i hvert fall latt henne lese dette.



Anonymous poster hash: 34a06...d6a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, send din venninne en link itl denne tråden.

Det er ikke sikkert hun forstår hvor mye du ofrer når du må hjelpe henne. Man får et ganske virkelighetsfjernt bilde av hva som skjer når man er full, og det kan hende at hun oppfatter at dere har det gøy sammen når alt dette skjer... Og at hun derfor synes du er dum som blir sur.

Ikke vet jeg. Men jeg ville i hvert fall latt henne lese dette.

Anonymous poster hash: 34a06...d6a

Godt poeng. :)

Anonymous poster hash: 16b58...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Been there, done that. Har også hatt venninne som jeg endte opp med å være "barnevakt" for hver gang vi var ute.Endte opp med at jeg sluttet å dra på byen med henne.

Høres ut som venninna di har et alkoholproblem. Ikke sånn å forstå at hun er alkoholiker, men med å begrense inntaket når hun drikker. Snakk med henne når hun er edru, vil hun ikke forstå, så har du i det minste prøvd. Som andre har sagt tidligere: Dropp ferien. Hun kommer til å ødelegge den for deg om hun ikke skjerper seg, og siden hun ignorerer deg nå, så ser det ikke ut til at hun er innstilt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere råder meg til har jeg tenkt å snakke med henne om dette, det er også derfor jeg skrev meldingen til henne. De andre gangene har det bare glidd forbi, bortsett fra den gangen hun ble rasende på meg. Ferien det var snakk om den gangen er lenge siden nå, det gikk fint ettersom det var en tur med mye opplegg og det ble bare noen drinker på hotellene. Tror problemet er at hun drikker før vi møtes når vi skal ut, det har gått bedre når vi har drukket sammen fra starten.

Det som er problemet nå, er altså at jeg ikke aner hva som skjer. Hun har ikke svart på flere dager, har hun seriøst tenkt å kutte meg ut pga HUN dreit seg ut? Hun er ikke typen som plutselig tar kontakt igjen og later som ingenting. Jeg vet at jeg er en av hennes beste venninner, og det samme er hun for meg. Nei jeg er sikkert ikke perfekt, men det er da ikke hun heller. Utrolig frustrerende om hun forventer at jeg skal legge meg flat nå, fordi jeg tydeligvis må ha gjort noe som ikke var akkurat som hun forventet av meg.

Vurderer å ringe/sende melding og si at dersom hun er sint for noe, så et hun nødt til å informere meg om hvorfor, for selv har jeg ikke peiling. Utrolig at hun klarer å vri dette til at JEG føler at jeg har gjort noe galt.

Jeg vet forresten at hun lever, da en venninne så henne på jobb i går. Jeg kommer nok ikke til å vise henne tråden med det første i hvert fall, da hadde hun i hvert fall klikket og følt det som et angrep.

Anonymous poster hash: ccbef...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste opplever vel en gang eller to å bli overstadig beruset og må passes på (stort sett skjer det i tenårene da), for noen ganger kan dagsformen gjøre at man tåler mindre. Men når det skjer hver bidige gang har du god grunn til å blir sint! Jeg hadde sluttet å gå på fest med henne, og ferien hadde jeg avlyst. Og det med å få foreldrene til å hente henne synes jeg var en god idé. Gjerne få dem til å komme INN og hente henne også. Kanskje hun synes det blir så flaut at hun skjerper seg neste gang. Du kan jo ikke gå fra henne hvis det ikke er noen andre der til å passe på henne, men sånn som da hun ble tatt hånd om i det teltet på konserten, skulle du bare gått og sett konserten alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så flaut at jeg tar det som anonym.

Jeg er som din venninne. Jeg drikker meg alt for full hver eneste gang jeg drikker, og typen min ender opp med å være barnevakt. Vi kommer oss såvidt ut på byen før jeg er helt sveiseblind og må bæres hjem. Hver gang skifter jeg helt personlighet og er helt dust. Kjæresten min er så utrolig lei. Dagen etterpå er jeg skikkelig skamfull, men hvis typen prøver å ta det opp så blir jeg nesten sint. Jeg vet at han vet at jeg vet at jeg blir for full. Så når han tar det opp gang på gang så føles det som angrep og kritikk. Jeg vil jo ikke bli så full. Men jeg klarer rett og slett ikke kontrollere inntaket. Hver gang jeg drikker tenker jeg; i dag skal jeg ikke bli så full. Men så er det bare den ene ølen som trengs for å vippe meg fra godbrisen til helt ødelagt drita. Jeg tåler veldig lite og kjenner ikke når nok er nok. I motsetning til venninnen din så legger jeg meg helt flat, uansett hvor vondt det føles. Men kanskje det har noe med at han er typen min og ikke venninnen min. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje skape litt forståelse for hvorfor hun oppfører seg som en drittunge. Jeg tror hun er ekstremt flau og skamfull, og gjemmer seg bak det at hun er sint på deg fordi du ikke var bekymret.

Anonymous poster hash: 83e7c...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så flaut at jeg tar det som anonym.

Jeg er som din venninne. Jeg drikker meg alt for full hver eneste gang jeg drikker, og typen min ender opp med å være barnevakt. Vi kommer oss såvidt ut på byen før jeg er helt sveiseblind og må bæres hjem. Hver gang skifter jeg helt personlighet og er helt dust. Kjæresten min er så utrolig lei. Dagen etterpå er jeg skikkelig skamfull, men hvis typen prøver å ta det opp så blir jeg nesten sint. Jeg vet at han vet at jeg vet at jeg blir for full. Så når han tar det opp gang på gang så føles det som angrep og kritikk. Jeg vil jo ikke bli så full. Men jeg klarer rett og slett ikke kontrollere inntaket. Hver gang jeg drikker tenker jeg; i dag skal jeg ikke bli så full. Men så er det bare den ene ølen som trengs for å vippe meg fra godbrisen til helt ødelagt drita. Jeg tåler veldig lite og kjenner ikke når nok er nok. I motsetning til venninnen din så legger jeg meg helt flat, uansett hvor vondt det føles. Men kanskje det har noe med at han er typen min og ikke venninnen min. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje skape litt forståelse for hvorfor hun oppfører seg som en drittunge. Jeg tror hun er ekstremt flau og skamfull, og gjemmer seg bak det at hun er sint på deg fordi du ikke var bekymret.

Anonymous poster hash: 83e7c...3d5

Hvis du ikke klarer å stoppe i tide, så bør du kanskje vurdere å ikke drikke i det hele tatt. Det ødelegger jo moroa for alle rundt deg hvis du drikker deg sanseløs hver gang!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så flaut at jeg tar det som anonym.

Jeg er som din venninne. Jeg drikker meg alt for full hver eneste gang jeg drikker, og typen min ender opp med å være barnevakt. Vi kommer oss såvidt ut på byen før jeg er helt sveiseblind og må bæres hjem. Hver gang skifter jeg helt personlighet og er helt dust. Kjæresten min er så utrolig lei. Dagen etterpå er jeg skikkelig skamfull, men hvis typen prøver å ta det opp så blir jeg nesten sint. Jeg vet at han vet at jeg vet at jeg blir for full. Så når han tar det opp gang på gang så føles det som angrep og kritikk. Jeg vil jo ikke bli så full. Men jeg klarer rett og slett ikke kontrollere inntaket. Hver gang jeg drikker tenker jeg; i dag skal jeg ikke bli så full. Men så er det bare den ene ølen som trengs for å vippe meg fra godbrisen til helt ødelagt drita. Jeg tåler veldig lite og kjenner ikke når nok er nok. I motsetning til venninnen din så legger jeg meg helt flat, uansett hvor vondt det føles. Men kanskje det har noe med at han er typen min og ikke venninnen min. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje skape litt forståelse for hvorfor hun oppfører seg som en drittunge. Jeg tror hun er ekstremt flau og skamfull, og gjemmer seg bak det at hun er sint på deg fordi du ikke var bekymret.

Anonymous poster hash: 83e7c...3d5

Hvis du ikke klarer å stoppe når du har begynt å drikke, så må du stoppe FØR du begynner å drikke. Det er nok kjipt når alle andre drikker, men sånn er det bare.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å snakke med henne om det i edru tilstand? Hun må jo forstå at det er kjipt for deg å alltid sitte barnevakt og å gå glipp av konserter.. Skjønner godt at det er utrolig kjipt for deg, men virker også som at hun ikke har noe kontroll på inntaket og ikke vet hva hun tåler. Hvis det ikke når inn til henne i edru tilstand, ville jeg begynt å planlegge helgene mine uten henne eller avstått fra drikking selv, bare for å understreke ett poeng for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke urimelig! Jeg hadde også blitt drittlei av å ALLTID være barnevakt for venninna mi hvis hun ble sanseløst full hver gang vi var ute.

Når det er sagt, synes jeg det høres ut som hun har et alkoholproblem. Jeg vet ikke hvor ofte dere drikker sammen, men det virker jo rimelig ofte. Ikke vet jeg hvor gamle dere er, det har du ikke skrevet. Det har også en viss relevans. Dersom dere er i VGS-alder ville jeg tatt kontakt med foreldrene hennes og fortalt dem at du er bekymret. Det høres jo ut som dette har pågått over lengre tid

Jeg synes nok at du angriper problemet fra litt feil ende. Du fokuserer mye på DEG og hvor lite gøy det er for deg, noe som er forståelig, men jeg synes du overser det faktum at venninna di har et problem. Hvis du ikke tar det opp hver gang det har skjedd, men heller tar en prat med henne på en rolig kveld uten alkohol, uten å være anklagende, tror jeg du kommer lengre.

Ville også droppet å sende sms osv. Hun er nok skamfull, som andre skriver over meg, og belærende sms'er er nok ikke noe hun er interessert i. Det hadde jeg også blitt sint og provosert av dersom jeg var henne, for de gangene jeg selv har blitt sørpedrita i ungdommen har jeg hatt nok fylleangst som det var.

La det ligge, eller ta en ordentlig telefon. Og ikke start med "er du sur, eller?", "er du sint på meg?", det er så provoserende og unødvendig. Spør heller hvordan hun har det, om det er noe hun vil snakke om, osv. Eller snakk om vær og vind og la konflikten fare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ødelegger alle kveldene dere har ute sammen, og likevel orker du å fortsette festinga med henne? Nei, vis henne hvor skapet skal stå og si at det ikke blir noen flere byturer eller fester før hun slutter med den fjortisfylla der. Ingen ferie heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Som dere råder meg til har jeg tenkt å snakke med henne om dette, det er også derfor jeg skrev meldingen til henne. De andre gangene har det bare glidd forbi, bortsett fra den gangen hun ble rasende på meg. Ferien det var snakk om den gangen er lenge siden nå, det gikk fint ettersom det var en tur med mye opplegg og det ble bare noen drinker på hotellene. Tror problemet er at hun drikker før vi møtes når vi skal ut, det har gått bedre når vi har drukket sammen fra starten.

Det som er problemet nå, er altså at jeg ikke aner hva som skjer. Hun har ikke svart på flere dager, har hun seriøst tenkt å kutte meg ut pga HUN dreit seg ut? Hun er ikke typen som plutselig tar kontakt igjen og later som ingenting. Jeg vet at jeg er en av hennes beste venninner, og det samme er hun for meg. Nei jeg er sikkert ikke perfekt, men det er da ikke hun heller. Utrolig frustrerende om hun forventer at jeg skal legge meg flat nå, fordi jeg tydeligvis må ha gjort noe som ikke var akkurat som hun forventet av meg.

Vurderer å ringe/sende melding og si at dersom hun er sint for noe, så et hun nødt til å informere meg om hvorfor, for selv har jeg ikke peiling. Utrolig at hun klarer å vri dette til at JEG føler at jeg har gjort noe galt.

Jeg vet forresten at hun lever, da en venninne så henne på jobb i går. Jeg kommer nok ikke til å vise henne tråden med det første i hvert fall, da hadde hun i hvert fall klikket og følt det som et angrep.

Anonymous poster hash: ccbef...adc

Jeg vet dette ikke er vanlig idag i mobiltelefonens verden men hva med å dra hjem til henne og ringe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slutt å dra ut med henne og finn kun på ting med henne som ikke innebærer å drikke. At du har holdt ut så lenge med et såpass egoistisk menneske er helt utrolig.

Blir hun sur, så la hun bli sur. Forhåpentligvis er det pga at hun er litt skamfull. Har hun ikke vett nok til å være det, hvorfor skal du beholde et vennskap som består i at en ødelegger moroa gang på gang ved å være dust?

Både venninna di og det fjolset som må gå typen til å bære seg hjem gang på gang burde både kutte ut alkoholen og sin egosentriske drittoppførsel. Hjelper ikke å være skamfull dagen etterpå når man vet at nestegang blir man like uspiselig. Forhåpentligvis så blir begge overlatt til seg selv en dag og lærer at folk går dritt lei idioter.

Anonymous poster hash: 59bd2...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar, det er godt å lese at jeg ikke er helt på jordet. For jeg har på følelsen at hun er skikkelig forbanna nå, ettersom hun enda ikke har svart meg.

Jeg føler selv at jeg ikke tok det opp på en alt for ille måte. Skrev at jeg synes det var trist og kjedelig at vi så mange ganger måtte dra fordi hun blir for full, og skrev også at jeg hadde blitt med henne på festen selv om jeg ikke ville, og at det da var ekstra kjedelig at jeg måtte ringe sjåfør når vi endelig skulle dra ut og ha det gøy. Kan virke som at hun har blitt skikkelig fornærmet nå. Burde jeg si noe mer, eller bare la henne være? Hun har aldri latt være å svare på den måten før..

Hun kan være fryktelig sta og stolt, spesielt om hun er sint. Da skal det mye til før hun ser den andre personens side av saken. Sist hun ble sint for dette, sa hun blant annet at "det du må skjønne, det er at det ikke er normalt å bli sint, du burde bare bekymret deg for meg" hun sa også at hun aldri ville blitt irritert på meg for noe sånt, men det er lett å si når det aldri skjer!

Jeg har ikke vært ute med henne på en god stund, og hadde fått inntrykk av at hun hadde skerpet seg. Men det hadde hun altså ikke.

Anonymous poster hash: ccbef...adc

Så da er spørsmålet: Hvorfor drikker Jeppe? Kan det være at det er noe din venninne prøver å si til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt opp etter andre gangen jeg,så du er langt mer tålmodig enn meg.

man skal ta vare på hverandre, det er kart,men som følere her sier det så tolker hun det som "grønt lys" når du er med og føler at hun kan drikke seg så full som hun vil. Seriøst,hva er problemet hennes??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...