Gå til innhold

Full venninne - rett til å være sint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En av mine beste venninner blir ofte veldig full når vi drar ut sammen. Hun blir så dritings at hun ikke kan ta vare på seg selv, ramler, griper tak i fremmedes glass og flasker på bordet, snøvler og holder på. En gang dette skjedde igjen, var på en fest vi hadde gledet oss til, som var langt unna og det var et lite prosjekt å komme seg dit. Denne måtte vi også dra hjem før kl 22 fra pga hvordan hun ble. Denne kvelden ble jeg litt irritert, fordi jeg var lei av at hun stadig drakk seg så full at vi måtte avbryte ting (drar som regel bare vi to, og da må jeg selvfølgelig passe på henne). Dagen etter fikk hun høre at jeg hadde blitt irritert, og da ble hun fly forbanna. Det var ikke måte på hvor skuffet hun var over meg, og hvilken dårlig venninne jeg var. Hun var altså sint fordi jeg hadde blitt irritert i øyeblikket og sagt at jeg ikke lenger visste om jeg ville reise på ferie med henne. At jeg fikk henne hjem, dro med henne fra festen osv betydde tydeligvis ingenting. Hun mente jeg kun burde vært bekymret for henne, og at jeg ikke burde tenkt tanken på å bli sur engang.

Etter dette har hun blitt stupfull flere ganger, og en konsert jeg hadde gledet meg til lenge måtte tilbringes i syketeltet med henne fordi hun var så full at vaktene hentet henne, før konserten hadde startet.

Dette sa hun ikke unnskyld for, og vi snakket egentlig ikke noe særlig om det.

Etter dette har jeg kviet meg for å dra ut med henne, men har i det siste fått inntrykk av at hun hadde skjerpet seg. Så nå i helgen avtalte vi å dra ut og ta noen drinker og prate, og dra på et utested etterpå. Vi møtte straks noen venner av henne som skulle på hjemmefest, og selv om jeg ikke ville dit, gikk jeg med på at vi kunne gå innom fordi hun hadde så lyst. Men jeg sa klart at det er viktig at vi ikke drikker så mye, for da kommer vi ikke inn noe sted etterpå. Dette var hun enig i.

Da jeg endelig fikk henne med meg derfra litt senere, var hun allerede altfor full. Jeg måtte støtte henne for at hun ikke skulle falle, og alle glodde fordi hun var såpass synlig full. Det var ikke noe vits i å prøve å komme inn noe sted, så jeg ringte sjåfør som skulle hente oss. Hun var enig i dette når jeg spurte. Jeg holdt vesken hennes i den ene armen og henne i den andre, gikk også innom en kiosk for å høre om hun ville ha mat. Passet altså på henne, og trøstet henne med at det ikke var langt til bilen, men måtte selvfølgelig være litt bestemt de vi gikk mellom horer og doplangere. Fikk henne inn i bilen, og når vi kom frem fulgte jeg henne til døra og låste opp for henne, forsikret meg om at moren hennes var hjemme.

Dagen etter hørte jeg ingenting, så i går morges sendte jeg melding og spurte om formen, om hun hadde drukket mye før hun kom på lørdag osv. At jeg syntes det er trist og kjedelig at hun blir så full så ofte. Nå har det altså gått to dager uten at hun har svart. Og jeg begynner å lure på om hun kan være sint igjen! Om noen skulle vært sint mener jeg at det burde ha vært meg, men hun har overrasket meg før. Synes dere hun har rett til å være sint på meg i denne situasjonen? Jeg føler det blir helt feil! Jeg må få lov til å bli oppgitt over at hun ødelegger kveld etter kveld, så lenge jeg fortsatt passer på henne og får henne trygt hjem! Jeg sa heller ingenting den kvelden, men hun merket sikkert på stemningen på vei hjem at jeg var irritert. Har jeg ikke grunn til det da?? Blir usikker når hun tydeligvis er så fornærmet eller forbanna at hun ikke svarer engang..

Anonymous poster hash: 6197b...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bli oppgitt og krangle. Bare la være å dra uted henne.

Anonymous poster hash: 6aa73...03a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dumpet venninna jeg, er ikke barnevakt heller. En gang i blant ok, men når de alltid drikker seg fra sans og samling, da blir det for dumt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe barnslig tøys hun holder på med. Hvorfor gidder du å legge opp til en fest sammen med henne i det hele tatt?? Her må du rett og slett revurdere vennskapet og kun ha henne som kafebesøk/tacokveld-venninne, iallfall til hun viser bedre takter. Unngå fest og ut på byen - med mindre dere møtes tilfeldig/sammen med en gjeng med andre. DU må slutte å være barnevakt! Hun slapper tydeligvis veldig godt av når du er rundt og vet at hun er i trygge hender. Da kan hun la alle hemninger fare, Ingen problemer - DU ordner jo alltid opp! ;)

Dersom hun klarer seg på byen uten deg ellers, så klarer hun seg også uten deg på byen selv om du er tilstede! Trekk deg helt vekk som festvenninne en laaang periode og så trapper du evt opp litt etter litt. Er alt ved det samme gamle så får du bare konkludere med at dere passer best sammen uten fest, evt kutte vennskapet helt.

PS. DRIT i om hun er sur på deg!!! HUN burde SKAMME SEG ved å stadig drikke seg så drita at hun ødelegger kvelden for andre!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innen jeg hadde lest en tredjedel av innlegget hadde jeg formulert et krystallklart råd til deg: ikke dra ut med henne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ikke ut som om du har tatt opp dette på en skikkelig måte. Du har blitt sur et par ganger, men ikke sagt noe om at du vil at hun aldri skal bli så stupfull. Så er mulig hun ikke er helt klar over hvor strenge forventningene dine er. Det er heller ikke lurt å ta opp slike ting på en sur og tverr måte, da setter folk seg på bakbena.

Dersom det ikke hjelper å ta opp noe saklig, ikke reis på fest med henne. Er ikke noe du trenger å krangle mer om eller være sur over, bare ikke reis på fest med henne.

Det er også mulig at det er andre ting som gjør at hun velger å blu så full (så ofte?). Og da kan enhver form for kritikk for drikkingen gjøre hun sint. Har hun alltid drukket så mye som hun gjør nå?



Anonymous poster hash: 7d906...5bc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definitivt over streken, du har helt klart rett til å være irritert for dette. Jeg ville tatt en ordentlig prat med henne i edru tilstand og fått henne til å forstå at hun måtte ta seg sammen. Hvis ikke det virker, må du bare slutte å dra ut med henne.



Anonymous poster hash: d818f...df1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kjære vene, hvorfor fortsetter du å dra ut med henne? Slutt med det! dra ut med de andre venninnene dine og gi hun her klar beskjed om at dere kan heller ha filmkvelder eller dra på café, men å ha alkohol i bildet er utelukket før hun lærer seg å drikke. at hun ikke gremmes selv..



Anonymous poster hash: aac9a...85b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er at hun antakeligvis blir så drita fordi hun vet at du passer på henne. Selve konseptet med å måtte bli passet på gjør at hun opptrer ekstra utagerende.

Løsning: Slutt å gi fyllerølpet hennes oppmerksomhet. Om hun velter et glass og faller overende må hun rydde opp selv (og tåle ryktene etterpå). :vin: Det bør være grenser for hvor mye du skal ta ansvar for som venninne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen i det ts skriver her. Har ei venninne som blir litt for full hver gang vi drar ut- hun er heldigvis ikke den typen som ramler og faller. Men selv det er slitsomt, når vedkommende ikke vil innrømme at hun er full og ikke sier ja-takk til de gangene jeg spør om jeg skal hente vann til hun osv. Dette er en av mine nærmeste venninner og hun er kjempegod og snill ellers, tanken har slått meg på om vi kun skal ha kaffeturer og inne-kvelder sammen. Men det ville vært rart om vi andre jentene hadde vært på festlige lag uten henne. Så jeg har kommet frem til at jeg rett og slett ikke skal bry meg så mye, la henne bli full og ikke tilby henne vann. Hun får komme til meg (eller til noen andre venner) når hun skjønner at hun er full!



Anonymous poster hash: 1a54f...874
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun dere to som drar ut sammen? Hva skjer dersom hun drar ut med andre venninner?

Det virker jo som om det bare er dere to og du omtrent er hennes barnevakt.



Anonymous poster hash: 1ea17...afe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

En av mine beste venninner blir ofte veldig full når vi drar ut sammen. Hun blir så dritings at hun ikke kan ta vare på seg selv, ramler, griper tak i fremmedes glass og flasker på bordet, snøvler og holder på. En gang dette skjedde igjen, var på en fest vi hadde gledet oss til, som var langt unna og det var et lite prosjekt å komme seg dit. Denne måtte vi også dra hjem før kl 22 fra pga hvordan hun ble. Denne kvelden ble jeg litt irritert, fordi jeg var lei av at hun stadig drakk seg så full at vi måtte avbryte ting (drar som regel bare vi to, og da må jeg selvfølgelig passe på henne). Dagen etter fikk hun høre at jeg hadde blitt irritert, og da ble hun fly forbanna. Det var ikke måte på hvor skuffet hun var over meg, og hvilken dårlig venninne jeg var. Hun var altså sint fordi jeg hadde blitt irritert i øyeblikket og sagt at jeg ikke lenger visste om jeg ville reise på ferie med henne. At jeg fikk henne hjem, dro med henne fra festen osv betydde tydeligvis ingenting. Hun mente jeg kun burde vært bekymret for henne, og at jeg ikke burde tenkt tanken på å bli sur engang.

Etter dette har hun blitt stupfull flere ganger, og en konsert jeg hadde gledet meg til lenge måtte tilbringes i syketeltet med henne fordi hun var så full at vaktene hentet henne, før konserten hadde startet.

Dette sa hun ikke unnskyld for, og vi snakket egentlig ikke noe særlig om det.

Etter dette har jeg kviet meg for å dra ut med henne, men har i det siste fått inntrykk av at hun hadde skjerpet seg. Så nå i helgen avtalte vi å dra ut og ta noen drinker og prate, og dra på et utested etterpå. Vi møtte straks noen venner av henne som skulle på hjemmefest, og selv om jeg ikke ville dit, gikk jeg med på at vi kunne gå innom fordi hun hadde så lyst. Men jeg sa klart at det er viktig at vi ikke drikker så mye, for da kommer vi ikke inn noe sted etterpå. Dette var hun enig i.

Da jeg endelig fikk henne med meg derfra litt senere, var hun allerede altfor full. Jeg måtte støtte henne for at hun ikke skulle falle, og alle glodde fordi hun var såpass synlig full. Det var ikke noe vits i å prøve å komme inn noe sted, så jeg ringte sjåfør som skulle hente oss. Hun var enig i dette når jeg spurte. Jeg holdt vesken hennes i den ene armen og henne i den andre, gikk også innom en kiosk for å høre om hun ville ha mat. Passet altså på henne, og trøstet henne med at det ikke var langt til bilen, men måtte selvfølgelig være litt bestemt de vi gikk mellom horer og doplangere. Fikk henne inn i bilen, og når vi kom frem fulgte jeg henne til døra og låste opp for henne, forsikret meg om at moren hennes var hjemme.

Dagen etter hørte jeg ingenting, så i går morges sendte jeg melding og spurte om formen, om hun hadde drukket mye før hun kom på lørdag osv. At jeg syntes det er trist og kjedelig at hun blir så full så ofte. Nå har det altså gått to dager uten at hun har svart. Og jeg begynner å lure på om hun kan være sint igjen! Om noen skulle vært sint mener jeg at det burde ha vært meg, men hun har overrasket meg før. Synes dere hun har rett til å være sint på meg i denne situasjonen? Jeg føler det blir helt feil! Jeg må få lov til å bli oppgitt over at hun ødelegger kveld etter kveld, så lenge jeg fortsatt passer på henne og får henne trygt hjem! Jeg sa heller ingenting den kvelden, men hun merket sikkert på stemningen på vei hjem at jeg var irritert. Har jeg ikke grunn til det da?? Blir usikker når hun tydeligvis er så fornærmet eller forbanna at hun ikke svarer engang..

Anonymous poster hash: 6197b...0b8

Jeg fatter ikke hvorfor du gidder å ofre deg for henne og drar hjem tidligere for å få henne hjem når hun selv har skyld i at hun blir så drita. Jeg hadde heller da ringt foreldra hennes for å få de til å hente henne så du kunne fortsette å ha det gøy. Du høres ut som en veldig snill og selvoppofrende venninne. Hun er utakknemlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar, det er godt å lese at jeg ikke er helt på jordet. For jeg har på følelsen at hun er skikkelig forbanna nå, ettersom hun enda ikke har svart meg.

Jeg føler selv at jeg ikke tok det opp på en alt for ille måte. Skrev at jeg synes det var trist og kjedelig at vi så mange ganger måtte dra fordi hun blir for full, og skrev også at jeg hadde blitt med henne på festen selv om jeg ikke ville, og at det da var ekstra kjedelig at jeg måtte ringe sjåfør når vi endelig skulle dra ut og ha det gøy. Kan virke som at hun har blitt skikkelig fornærmet nå. Burde jeg si noe mer, eller bare la henne være? Hun har aldri latt være å svare på den måten før..

Hun kan være fryktelig sta og stolt, spesielt om hun er sint. Da skal det mye til før hun ser den andre personens side av saken. Sist hun ble sint for dette, sa hun blant annet at "det du må skjønne, det er at det ikke er normalt å bli sint, du burde bare bekymret deg for meg" hun sa også at hun aldri ville blitt irritert på meg for noe sånt, men det er lett å si når det aldri skjer!

Jeg har ikke vært ute med henne på en god stund, og hadde fått inntrykk av at hun hadde skerpet seg. Men det hadde hun altså ikke.

Anonymous poster hash: ccbef...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun blir forbannet fordi du treffer spikeren på hodet. Hun vet at hun blir for full, men å innrømme det er værre. Angrep er beste forsvar osv

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde avlyst den ferieturen dere har planlagt umiddelbart, og levd godt med det økonomiske tapet. Jeg ser for meg at slike kvelder du beskriver vil dominere ferien.

Om du synes det er for drastisk, MÅ du for din egen del gjøre det helt klart for henne hvilke forventninger du har til turen.

Når det er sagt, har noen sett noe livstegn fra henne etter den siste festen? Hvis ikke ville jeg sørget for at noen sjekker at hun faktisk lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra for all del ikke på noen ferie med denne jenta. Og dra kun ut med henne om du skulle ha lyst på en gjentakelse av kvelden du beskriver her. Dette kommer ikke til å endre seg.. I alle fall ikke med mindre hun selv foretar en livsendring.



Anonymous poster hash: 6aa73...03a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gidder tenker jeg. Dump henne som venninne og avlys ferie med henne!



Anonymous poster hash: 792c7...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Film henne mens hun er dritings, tror ikke hun skjønner hvilken bitch hun er i fylla.



Anonymous poster hash: 16b58...a1c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...