Gå til innhold

Cindi rocker mammatilværelsen, eller noe sånt :P


Cindi

Anbefalte innlegg

Det er så deilig å GLEDE seg over at man har ventet enda en dag. Som prøver er det "usj... enda en dag som prøver. enda en mnd som prøver. ikke noe stas å si at man har enda et tall å tillegge den tiden..." Og nå så sitter jeg her og ser på tickeren min og tenker "Hurra! i morgen er det 4 uker! Hurra! Om en uke er det 5 uker! La tiden gå! =) "

Artig følelse.

Synes også det er veldig spesielt å bære på denne hemmeligheten. Det er så rart å ikke dele noe man er SÅ oppslukt av. Samtidig så er det deilig å ha noe som er bare mitt og mannen min sitt. Som ingen andre deler med oss. <3 Jeg håper og gleder meg til dagen det står "12 uker" på tickeren min. Uansett om det blir om 8 uker, eller senere. Kjære allmektige krefter, vær så snill og si at det blir om 8 uker.

Tenk, at jeg er sånn typ kvinne nummer mange milliarder som har gått gjennom dette, men for oss, så er det akkurat like spesielt og rart og vakkert og altoppslukende. Første gangen man får en positiv graviditetstest. Første legetimen. Første ultralyden. Første alt. Det er så nytt, så spennende og så overveldende, og likevel så er det HELT normalt og dagligdags. Det er så sært.

Jeg er overveldet. Og sjokkert. Og kan enda ikke tro at det er sant. Det er bare FOR godt til å være sant. Er det ikke? Jeg klarer ikke tro det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja på innvendig ul i 7 vil du nok sjå eit lite hjerte banke :hjerte:

Vanligvis måler dei fosteret (dvs embryoet i 7. veke) i millimeter, og anslår alderen utifra det. Og legen ser etter at alt er ok, sjølv om det er lite å sjå så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :)

Her skal jeg følge med videre!

Jeg har også testet positivt for et par uker siden og hadde tenkt å ta tidlig ultralyd for å sjekke at hjerte banker, men verken lege eller helsestasjon har tilbydt meg dette og jeg har ikke funnet noen som vil gjøre det privat. Skulle så absolutt ha gjort det, men tror jeg venter til uke 12.

Ja det er rart hvordan dette er så spesielt og fantastisk for oss, men for leger og jordmødre så er det "just another day"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Jeg hørte hjertelyd på innvendig ultralyd i uke 6 i fjor, så at det ikke går an så tidlig er bare tull :)

Endret av loren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på innvendig ul i 7 vil du nok sjå eit lite hjerte banke :hjerte:

Vanligvis måler dei fosteret (dvs embryoet i 7. veke) i millimeter, og anslår alderen utifra det. Og legen ser etter at alt er ok, sjølv om det er lite å sjå så tidlig.

Ååååh! Som jeg gleder meg! Jeg er 7 + 4 når jeg skal på innvendig ultralyd. Håper jeg får se et lite hjerte banke da. :hjertesmil:

Gratulerer så mye! :)

Her skal jeg følge med videre!

Jeg har også testet positivt for et par uker siden og hadde tenkt å ta tidlig ultralyd for å sjekke at hjerte banker, men verken lege eller helsestasjon har tilbydt meg dette og jeg har ikke funnet noen som vil gjøre det privat. Skulle så absolutt ha gjort det, men tror jeg venter til uke 12.

Ja det er rart hvordan dette er så spesielt og fantastisk for oss, men for leger og jordmødre så er det "just another day"!

Gratulerer! :danse: Skjønner det blir lenge å vente. Jeg går jo hver eneste dag og sjekker papiret for å se om det enda er hvitt, og kjenner etter om alt er ok i kroppen. Glad jeg fikk time så fort av legen min. Også kommer det nok til å føles ekstreeeeemt lenge å vente på neste ul. :fnise:

Gratulerer så mye! Har fulgt med en stund, morsomt og se at det endeli klaffet :)!

Takk takk! Ja, vi er ganske lettet og sjokkerte nå. :laugh:

Jeg hørte hjertelyd på innvendig ultralyd i uke 6 i fjor, så at det ikke går an så tidlig er bare tull :)

Wiiii! *glede seg* Jeg er jo i svangerskapsuke 8 når jeg skal på ul, så da burde det jo være muligheter. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var vi i femte svangerskapsuke. Jeg sitter og googler litt i forhold til fødesteder nå.

Jeg er jo ikke så lokalkjent, siden jeg ikke har vokst opp her jeg bor nå, men flytta hit for et år siden, men det jeg har funnet ut er at ullevål, riksen eller bærum sykehus er mest aktuelt i forhold til avstand. Ahus ville vært et godt alternativ, hvis ikke de var så langt unna..

Hvordan velger man egentlig hvor man skal føde? Det er jo umulig å vite om man vil trives, og hvordan det er der... Jeg ser på nettsidene deres, men blir ikke veldig mye klokere...

Samtidig så kjenner jeg at jeg er litt barnslig. :rodme: Mannen min har født sammen med eksen sin på bærum sykehus, og inni meg så kjenner jeg at det gjør at jeg egentlig vil velge et annet sykehus. Kjempebarnslig, jeg vet. Men de har liksom gjort alt sammen før. Og dette vil jeg egentlig at skal være vårt, helt alene. Uten at han kan sammenlikne. At han skal komme inn i gangen på sykehuset og bare "her var vi og det rommet hadde vi... hun jordmora hadde eksen min også, hun er kjempesnill.... etc". Jeg vil egentlig at dette skal være nytt og unikt for oss.

Barnslig og irrasjonelt... Jeg vet. Men jeg føler liksom at jeg må dele alt med eksen hans. Det er så mye som avhenger av henne i hverdagen med ferieplanlegging, henting, aktiviteter etc, også har de to delt dette fantastiske med å bli foreldre for første gang sammen. Så da blir jeg litt barnslig på at jeg vil i alle fall ikke ligge i samme seng som henne å føde.

Barnslig og hormonell. :fnise: Bærum sykehus burde være vilt bra for at jeg skal velge det foran riksen eller ullevål da. :P

Ullevål virker dog litt samlebånd...?

Kanskje riksen?

Eller ABC-klinikken? Men da risikerer jeg å DØ av smerter. Vet jo ikke hvordan det kommer til å bli, for har jo aldri født før.

Ville helst på ahus, men det tar en halvtime å kjøre, hvis det ikke er trafikk når jeg skal føde...

Tenk at man må ta stilling til dette så tidlig! Det hadde jeg aldri forestilt meg. Trodde det ikke var før man var høygravid. Men er jo forståelig, siden det fødes en del unger hver dag. Heldigvis så skal min ut midt i november, og det virker ikke som en særlig populær mnd å få barn i. :fnise: Hvertfall ikke av hva man leser her på KG.

Endret av Cindi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente8923

Jeg ville ikke valgt Bærum sykehus. Styr unna. Har faktisk ikke hørt en positiv ting om dem og nå vet jeg ikke hvordan det er i dag, men er ikke mange årene siden de avdekket at det var et langt høyere antall av fødselsskader og dødfødsler der enn på andre sykehus. Fikk riktignok hun overlegen der sparken pga dette og da, men sykehuset er generelt ekkelt. Riksen har jeg hørt er veldig bra. Vet om flere som er født der, evt. blitt sendt dit etter fødsel på Bærum. De er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt Bærum sykehus. Styr unna. Har faktisk ikke hørt en positiv ting om dem og nå vet jeg ikke hvordan det er i dag, men er ikke mange årene siden de avdekket at det var et langt høyere antall av fødselsskader og dødfødsler der enn på andre sykehus. Fikk riktignok hun overlegen der sparken pga dette og da, men sykehuset er generelt ekkelt. Riksen har jeg hørt er veldig bra. Vet om flere som er født der, evt. blitt sendt dit etter fødsel på Bærum. De er veldig fornøyd.

Takk for kommentar :)

Jeg heller nå mot abc-klinikken på ullevål eller riksen. Det er de jeg finner mest positivt om. Jeg vil veldig gjerne ha minst mulig stress rundt meg, og vil helst få naturlig smertelindring. Men det er jo min første gang, så kan jo hende jeg får panikk når det nærmer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jente8923

Takk for kommentar :)

Jeg heller nå mot abc-klinikken på ullevål eller riksen. Det er de jeg finner mest positivt om. Jeg vil veldig gjerne ha minst mulig stress rundt meg, og vil helst få naturlig smertelindring. Men det er jo min første gang, så kan jo hende jeg får panikk når det nærmer seg...

Ja, ville valgt ullevål eller riksen. Den ser jeg =) Det går så bra så skal du se =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

Lykke til med valget, jeg fødte på (gamle) Ahus, og er knallfornøyd. Er også svært fornøyd med oppfølging derfra generelt. Men med den reiseveien, og flere sykehus mellom, så ville nok jeg og valgt Ullevål eller Riksen. Vi bodde 10 min unna Ahus, og det var langt nok med 2 minutter mellom riene det altså ;)

I ft smertelindring er det viktig å stole på seg selv, og samtidig lytte til de som er erfarne fødselshjelpere.

Min er født i det som omtrent er en styrtfødsel, og jeg følte meg alltid godt ivaretatt selv om det aldri var snakk om noen smertelindring (det var ikke tid til f.eks epidural, og lystgass fantes ikke på game Ahus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har funnet frem min godt gjemte urkvinne og skal føde på ABC :D Mest fordi jeg hadde lest at oppfølgingen før fødsel, under og etter er veldig bra. Jordmor sa til meg forrige uke at omtrent 50 % av føstegangsfødene gjennomfører fødselen på ABC. Dette fordi fødselen trekker ut i langdrag og da blir man skippet over til den normale fødestuen og blir "påtvunget" epidural, så ikke slik at hvis du velger å føde på ABC så ender du med å gjøre det (men, man får komme tilbake på ABC etterpå for oppfølging i dagene etter fødsel, og de jordmødrene der er så hyggelige og flinke).

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt inn søknad til ABC! Herreguri! Så tidlig. Hahaha! Jeg er jo nettopp blitt gravid jo. Absurd...

Men men, hun sa hele tiden at jeg måtte være RASK med å søke, så... Jeg er megarask. Kunne ikke vært raskere. Haha!

Håper jeg får plass. *krysse fingre*

Hvis ikke så har jeg noen uker på meg før jeg skal til fastlegen og kan bestille fødeplass gjennom han, så da har jeg litt betenkningstid på hva som blir alternativ nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme dilemma som deg. Hvilket sykehus skal man velge?!

Så bra du klarte å bestemme deg. Håper du får plass på ABC :)

Jeg tror ikke det blir ABC-klinikk på meg, har ikke mot til det. Står mellom disse vanlige sykehusene i Oslo-området; Riksen, Ullevål og A-hus.

Tenker Riksen fordi det er relativt moderne og populært, Ullevål for barselhotell og A-hus for lystgass.

What to choose? Like langt til alle tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Ciiiiiiindi! Jeg vil så gjerne få gratulere deg igjen! Du kan aldri få for mye gratulasjoner og oppmerksomhet rundt dette tema vil jeg tro :laugh: Dette er tross alt STORT!

Jeg bare lurer på en ting, etter å ha lest dette med hvor du vil føde- mååå man bestemme seg for det, ved å søke? det nytter ikke å bare ringe når veene blir sterke og fødselen muligens begynner? ...jeg bare mener at om du søker deg til ullevål men så er du kanskje i Lier hos en venninne uka før termin, og såååå... plutselig så setter det igang... da blir det veldig langt til ullevål.. :klo:

hvordan fungerer dette egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...