Gå til innhold

1012 kroner for å endre passasjernavn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg vet veldig godt at jeg hadde meg selv å takke. Derfor sørger jeg for å ikke komme i samme situasjon igjen ved å ikke reise med det jeg kaller useriøse selskaper. Og så kan jo dere andre som ikke har samme syn kose dere med lavpris og ikke-eksisterende kundeservice.

Forøvrig har jeg et spørsmål:

Hvis du skal ta buss, bane, ferge eller tog som er oppsatt til å gå fra et gitt sted på et gitt klokkeslett. Er det da greit at disse går 10 minutter før oppsatt tid? Hva med mange timer etter oppsatt tid der du etterhvert skjønner at de visste hele tiden hvor lenge du måtte vente, er det greit å få oppgitt to timer når det i virkeligheten er 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har, til gjengjeld, opplevd utmerket service med Ryanair sist jeg reiste med dem.

Av en eller annen grunn var nettsiden deres nede, eller ihvertfall den siden man sjekker inn via. Med andre ord sto jeg uten muligheten til å skrive ut et eget boardingpass, og det koster jo endel. Så jeg var nødt til å ringe til kundeservice, og sett bort ifra en svimlende minuttpris, ordnet de alt; de ringte sjefene sine, som ringte flyplassen, som fikset det for meg. Så det var bare for meg å komme på flyplassen, si navnet mitt, og de tok en telefon, og så skrev de ut alt som måtte skrives ut for meg, med et smil, og ønsket meg en god reise! Og dette var ikke i Norge, heller!



Anonymous poster hash: 40c97...641
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt at jeg hadde meg selv å takke. Derfor sørger jeg for å ikke komme i samme situasjon igjen ved å ikke reise med det jeg kaller useriøse selskaper. Og så kan jo dere andre som ikke har samme syn kose dere med lavpris og ikke-eksisterende kundeservice.

Forøvrig har jeg et spørsmål:

Hvis du skal ta buss, bane, ferge eller tog som er oppsatt til å gå fra et gitt sted på et gitt klokkeslett. Er det da greit at disse går 10 minutter før oppsatt tid? Hva med mange timer etter oppsatt tid der du etterhvert skjønner at de visste hele tiden hvor lenge du måtte vente, er det greit å få oppgitt to timer når det i virkeligheten er 10?

Jeg antar at boardingen stengte 10 min før den skulle? Dvs, 40-50 minutter før flyet går? Nei, det er ikke OK. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg antar at boardingen stengte 10 min før den skulle? Dvs, 40-50 minutter før flyet går? Nei, det er ikke OK. :)

Nei, gate stengte 10 minutter før avgang. Altså 10 minutter før oppsatt avgangstid.

Til sammenligning - noen uker tidligere var det ekstremkø i sikkerhetskontrollen. Da var jeg der til samme tid og navnet mitt ljomet over høytalerne. Da fikk jeg være med, og de sa de hadde ventet fordi de visste det var kø.

Mens da jeg altså ble sittende fast i trafikk med flybussen - som brukte 30 minutter lenger enn oppsatt tid - dro flyet uten alle innsjekkede passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gate stengte 10 minutter før avgang. Altså 10 minutter før oppsatt avgangstid.

Til sammenligning - noen uker tidligere var det ekstremkø i sikkerhetskontrollen. Da var jeg der til samme tid og navnet mitt ljomet over høytalerne. Da fikk jeg være med, og de sa de hadde ventet fordi de visste det var kø.

Mens da jeg altså ble sittende fast i trafikk med flybussen - som brukte 30 minutter lenger enn oppsatt tid - dro flyet uten alle innsjekkede passasjerer.

Jeg skjønner at det er kjipt, ja, men... jeg må desverre si at selv om skylden ikke ligger på deg (du kan jo ikke noe for at det var mye trafikk og flybussen var forsinket) så har flyselskapet regler å forholde seg til. 10 minutter før takeoff er 20 minutter etter at gaten stengte. Det er en ganske stor forsentkomming. Jeg kan forstå begge parter, her.

Jeg har selv nesten risikert å ikke komme med på et fly. Da var jeg der akkurat 30 minutter før flyavgang - dvs på grenseland til å nå gaten før den stengte. Eller vel - jeg var der akkurat i det gaten ble stengt. Fikk komme med, men det ble litt styr utav det. Jeg skjønte det godt den gang, og jeg bare takket dem for at jeg fikk komme med. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gate stengte 10 minutter før avgang. Altså 10 minutter før oppsatt avgangstid.

Til sammenligning - noen uker tidligere var det ekstremkø i sikkerhetskontrollen. Da var jeg der til samme tid og navnet mitt ljomet over høytalerne. Da fikk jeg være med, og de sa de hadde ventet fordi de visste det var kø.

Mens da jeg altså ble sittende fast i trafikk med flybussen - som brukte 30 minutter lenger enn oppsatt tid - dro flyet uten alle innsjekkede passasjerer.

Det er helt normalt at gaten stenger litt før avgangstid.

Ryanair: You should be at the boarding gate at least 30 minutes prior to departure. Boarding closes 20 minutes prior to departure.

Norwegian: Gaten stenger 20 minutter før avgangstid ved innenlandsflyvninger. 30 minutter før avgangstid ved utenlandsflyvninger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt at gaten stenger litt før avgangstid.

Ryanair: You should be at the boarding gate at least 30 minutes prior to departure. Boarding closes 20 minutes prior to departure.

Norwegian: Gaten stenger 20 minutter før avgangstid ved innenlandsflyvninger. 30 minutter før avgangstid ved utenlandsflyvninger.

Jeg er mest overrasket over at noen tror at man har mulighet til å gå på flyet frem til det skal dra.

Det er ikke ryan air sitt problem at folk IKKE vet hvordan man reiser.

Anonymous poster hash: bd2c4...df7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har vært heldig. Jeg tror det er i de flestes oppfatning og erfaring at den lave prisen du i utgangspunktet betaler hentes inn igjen ved hendeleser ved reise; dvs innsjekking og andre uforutsette episoder som oppstår. Eksempelvis så reiste jeg selv med Ryanair for et par år siden (aldri gjen!) og selv om jeg personlig ikke betalte dyrere, ble jeg vitne til helt sjokkerende hendeleser i køen på flyplassen. Fikk med meg at en god del måtte punge ut, og når det kommer til håndbagasjeregelen så var det mye tårer ute å gikk blant unge reisende som følte seg regelrett lurt. Når man i tillegg opplever at den Ryanair ansatte nesten trives i disse ukomfortable situasjonene og ikke strekker ut en liten hånd for å hjelpe så sier det sitt. Jeg så folk kaste taxfreevarene sine i søpla for de ble nektet ombordstigning med en ekstra pose i hånda, jeg så mange forskjellige mennesker pakke om baggene sine for å skape likevekt blant koffertene (den ene var på 20 kg og noen gram), jeg ble selv bjeffet på av en Ryanairansatt da jeg kom om bord i flyet (vi var fire jenter som reiste og gjerne ville sitte to og to sammen hvertfall, men vi fikk beskjed om å sette oss på de enmannsplassene som var ledig foran i flyet der vi kom inn, og fikk ikke gå lenger bak for å velge blant der det var to og to seter ledige sammen). Jeg ble også opplyst om at dersom jeg valgte et sete ved en nødutgang, så måtte jeg hjelpe andre passasjerer å komme seg ut ved en eventuell nødsituasjon før jeg berget meg selv (WHAT!?). Ja, for jeg er jo opplært og trent opp til å beholde roen i panikksituasjoner hvor mitt eget liv kan være på spill... :vetikke:

Edit: Ja, jeg skjønner at regler er regler (ang kg og håndbagasje og whatnot. Kjip situasjon, men ok...). Men måten disse asatte pratet til kundene sine på, attpåtil... ikke greit...

Jeg har ikke vært heldig , jeg har fløyet med Ryanair 8 ganger og aldri hatt problemer. At du ble vitne til at folk må punge ut ekstra går igjen på at de ikke har lest regler for hvor mye bagasje man kan ha med og de kan takke seg selv. Det står også opplyst om at det er kun 1 kolli håndbagasje pr. passasjerer men igjen så er det jo alltid noen "grådige idioter" som tror de skal slippe unna med fler.

At dere ble bedt om å plassere dere på de nærneste ledig setene kan jo komme at av dere kanskje var blant de siste ombord? Boarding må gå så raskt og smidig som mulig for blir de forsinket ved boardingen kan flyet miste oppsatt avgangstid og riskiere å bli stående i lang tid i påvente av ny.

Når du velger å sitte ved nødutgang så er det egne regler som gjelder og du bør regne med å måtte gi en hjelpende hånd ved evakuering av flyet. Føler du at det er ukomfortabelt bør du velge andre seter i flyet :) Men det gjelder jo hos alle flyselskap.

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel sikkert flydd med RyanAir 50 ganger - eller mer. Både privat og i jobbsammenheng.

Jeg har aldri betalt et eneste "straffegebyr" eller blitt "lurt".

For meg er det største irritasjonsmomentet at køene blir ekstra lange fordi et overraskende antall passasjerer tror bestemt at reglene gjelder for alle andre enn dem selv. Krangling om antall håndbagasje fører til mye kø og svette tilstander. "Jamen, det er jo bare en shoppingpose" "Jamen, jeg hadde jo ikke plass i kofferten", "Jamen, dette er jo bare en ekstra veske med barnemat. Vil du at barnet mitt skal sulte" osv. i det kjedsommelige. Selv om hele flyplassen er stappfull av store skilt som forteller nøyaktig hva du kan ta med deg. Supertydelig forklart. Selv for dem som ikke kan lese.

Ja, RyanAir tjener pengene sine på folk som gjør feil. Og gebyrene er høye.

Men følger man "boka", er det utrolig hvor billig og effektivt man kan komme seg på tur.

At folk som ikke følger med i timen er med på å betale kostnadene for min flytur er egentlig helt ok.



Anonymous poster hash: feb00...026
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Alle flyselskap stenger gate minst 10 min før avgang. Rutetiden er når flyet skal begynne og pushe og det er mye som skal gjøre både i gate og ombord mellom gate closed og push. Syns ikke akkurat synd på deg. Hva med å komme tidligere neste gang?

Anonymous poster hash: 4d614...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært heldig , jeg har fløyet med Ryanair 8 ganger og aldri hatt problemer. At du ble vitne til at folk må punge ut ekstra går igjen på at de ikke har lest regler for hvor mye bagasje man kan ha med og de kan takke seg selv. Det står også opplyst om at det er kun 1 kolli håndbagasje pr. passasjerer men igjen så er det jo alltid noen "grådige idioter" som tror de skal slippe unna med fler.

At dere ble bedt om å plassere dere på de nærneste ledig setene kan jo komme at av dere kanskje var blant de siste ombord? Boarding må gå så raskt og smidig som mulig for blir de forsinket ved boardingen kan flyet miste oppsatt avgangstid og riskiere å bli stående i lang tid i påvente av ny.

Når du velger å sitte ved nødutgang så er det egne regler som gjelder og du bør regne med å måtte gi en hjelpende hånd ved evakuering av flyet. Føler du at det er ukomfortabelt bør du velge andre seter i flyet :) Men det gjelder jo hos alle flyselskap.

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

Jeg tror de færreste ville klart å holde inn panikken og hjelpe andre før seg selv ved en farlig, livstruende situasjon. Det er en fin tanke at "ja selvsagt, det ville jeg greid fint" men den kommer nok til kort i realiteten. Når ryanair sier at dette er pålagt, synes jeg de viser naivitet. Jeg som passasjer er heller ikke der for å gjøre jobben for dem.

Dette med håndbagasje o.l kan jeg forstå, selv om jeg synes dette stålkurvoppsettet de står med ved ombordstigning er noe smålig. Alle, uansett størrelse på bagasje, måtte først legge tingene sine oppi denne, for så å bli klarert for at "OK, veska di er liten nok" og deretter få tilbake bagasjen før ombordstigning. Dette tok tid, det! Angående plassering - nei vi var ikke av de siste på flyet. Ombordstigning skjedde 2 steder: bak og foran. Da er det førstemann til mølla såklart, men jeg ble regelrett dyttet inn på en seterekke med et ledig sete foran i flyet. Mens mine tre venninner gikk videre bak for det var ikke andre ledige foran. Jeg nektet og vi fikk til slutt sitte to og to, men fy søren så hissig den ansatte var. Jeg havna faktisk like ved nødutgangen pga dette og det er en annen ting i seg selv: du blir dyttet og kjeftet på om å velge sete og de valgte til og med for noen personer, men de kan da ikke forlange en person i å utføre spesialoppgaver fordi h*n havnet i et tilfeldig, ledig sete som da viste seg å skulle være ved nødutgangen? Det er ikke OK, altså.

Og når du har en taxfreepose og en veske og ikke får ta med begge på flyet selv om begge tilsammen tilsvarer en mindre størrelse enn det én håndbagasje utgjør så er dette smålig. En dame la veska si i taxfreeposen da hun ikke kunne ta med begge - la posen i stålkurven, det passa og ja, da var det greit. Men å ha veska over skulderen og posen i hånda, nei da fikk hun ikke være med.

Hvem kan forsvare så trangsynte og smålige regler? Egentlig burde man ikke fly med dette selskapet av prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de færreste ville klart å holde inn panikken og hjelpe andre før seg selv ved en farlig, livstruende situasjon. Det er en fin tanke at "ja selvsagt, det ville jeg greid fint" men den kommer nok til kort i realiteten. Når ryanair sier at dette er pålagt, synes jeg de viser naivitet. Jeg som passasjer er heller ikke der for å gjøre jobben for dem.

Dette med håndbagasje o.l kan jeg forstå, selv om jeg synes dette stålkurvoppsettet de står med ved ombordstigning er noe smålig. Alle, uansett størrelse på bagasje, måtte først legge tingene sine oppi denne, for så å bli klarert for at "OK, veska di er liten nok" og deretter få tilbake bagasjen før ombordstigning. Dette tok tid, det! Angående plassering - nei vi var ikke av de siste på flyet. Ombordstigning skjedde 2 steder: bak og foran. Da er det førstemann til mølla såklart, men jeg ble regelrett dyttet inn på en seterekke med et ledig sete foran i flyet. Mens mine tre venninner gikk videre bak for det var ikke andre ledige foran. Jeg nektet og vi fikk til slutt sitte to og to, men fy søren så hissig den ansatte var. Jeg havna faktisk like ved nødutgangen pga dette og det er en annen ting i seg selv: du blir dyttet og kjeftet på om å velge sete og de valgte til og med for noen personer, men de kan da ikke forlange en person i å utføre spesialoppgaver fordi h*n havnet i et tilfeldig, ledig sete som da viste seg å skulle være ved nødutgangen? Det er ikke OK, altså.

Og når du har en taxfreepose og en veske og ikke får ta med begge på flyet selv om begge tilsammen tilsvarer en mindre størrelse enn det én håndbagasje utgjør så er dette smålig. En dame la veska si i taxfreeposen da hun ikke kunne ta med begge - la posen i stålkurven, det passa og ja, da var det greit. Men å ha veska over skulderen og posen i hånda, nei da fikk hun ikke være med.

Hvem kan forsvare så trangsynte og smålige regler? Egentlig burde man ikke fly med dette selskapet av prinsipp.

Det et bare å forholde seg til reglene!!

Booker man sete, slipper man det styret. Vi gjør alltid det.

Og hvis du ser det rundt på flyplasser, så er det mange andre selskap som har samme opplegg for håndbaggasje...

Anonymous poster hash: bd2c4...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gate stengte 10 minutter før avgang. Altså 10 minutter før oppsatt avgangstid.

Det var da uvanlig tett opptil avgang. Det skjer vanligvis tidligere enn som så. Men det er jo ålreit, da har du bare enda mindre å klage på.

Anonymous poster hash: e596a...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de færreste ville klart å holde inn panikken og hjelpe andre før seg selv ved en farlig, livstruende situasjon. Det er en fin tanke at "ja selvsagt, det ville jeg greid fint" men den kommer nok til kort i realiteten. Når ryanair sier at dette er pålagt, synes jeg de viser naivitet. Jeg som passasjer er heller ikke der for å gjøre jobben for dem.

Dette med håndbagasje o.l kan jeg forstå, selv om jeg synes dette stålkurvoppsettet de står med ved ombordstigning er noe smålig. Alle, uansett størrelse på bagasje, måtte først legge tingene sine oppi denne, for så å bli klarert for at "OK, veska di er liten nok" og deretter få tilbake bagasjen før ombordstigning. Dette tok tid, det! Angående plassering - nei vi var ikke av de siste på flyet. Ombordstigning skjedde 2 steder: bak og foran. Da er det førstemann til mølla såklart, men jeg ble regelrett dyttet inn på en seterekke med et ledig sete foran i flyet. Mens mine tre venninner gikk videre bak for det var ikke andre ledige foran. Jeg nektet og vi fikk til slutt sitte to og to, men fy søren så hissig den ansatte var. Jeg havna faktisk like ved nødutgangen pga dette og det er en annen ting i seg selv: du blir dyttet og kjeftet på om å velge sete og de valgte til og med for noen personer, men de kan da ikke forlange en person i å utføre spesialoppgaver fordi h*n havnet i et tilfeldig, ledig sete som da viste seg å skulle være ved nødutgangen? Det er ikke OK, altså.

Og når du har en taxfreepose og en veske og ikke får ta med begge på flyet selv om begge tilsammen tilsvarer en mindre størrelse enn det én håndbagasje utgjør så er dette smålig. En dame la veska si i taxfreeposen da hun ikke kunne ta med begge - la posen i stålkurven, det passa og ja, da var det greit. Men å ha veska over skulderen og posen i hånda, nei da fikk hun ikke være med.

Hvem kan forsvare så trangsynte og smålige regler? Egentlig burde man ikke fly med dette selskapet av prinsipp.

Men hvorfor ta med 2 kolli da om de er aldri så små når det står i klartekst at det er kun 1 kolli pr passasjer ? Da er man tilbake til at veldig mange mener at regler skal gjelde for alle bare ikke dem selv. Følg reglene til det selskapet du flyr med og ikke gjør noe utenom å sats på at det går greit. Da lager man bare kø ved gaten når man står der å unnskylder seg med det ene og det andre hvorfor reglene ikke skal gjelde for akkurat deg.

Følg booking regler uansett hvem du flyr med så går det veldig bra :)

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har ingenting til overs for Ryanair som fullstendig mangler fleksibilitet, men det finnes vel ingen flyselskaper som tillater ombordstigning helt til avgangstid. Man skal være ved gate når det står "boarding" på infoskjermene, og allersiste sjanse er når de roper opp siste passasjerer. På og rundt et fly er det flere ting som skal ordnes etter at man har fått alle passasjerene på plass, så det sier seg selv at det ville vært umulig for flyene å holde rutetiden om de skulle sluppet inn folk helt frem til avgangstid. Da ville de konsekvent vært minimum 10-20 minutter forsinket.

Eksempel Norwegian: Utgangen stenger 20 eller 30 minutter før avreise. http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/fremmote/

SAS er mer fleksible, men informerer om at passasjerene skal innfinne seg ved gate 20 minutter før avgang: http://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/ombordstigning/%C2'>

Jeg har mye å utsette på Ryanair, og velger så langt det er mulig å holde meg unna lavprisselskaper, men å få komme ombord på flyet helt frem til avgangstid er det ingen flyselskaper som tillater.



Anonymous poster hash: e0b29...f60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ta med 2 kolli da om de er aldri så små når det står i klartekst at det er kun 1 kolli pr passasjer ? Da er man tilbake til at veldig mange mener at regler skal gjelde for alle bare ikke dem selv. Følg reglene til det selskapet du flyr med og ikke gjør noe utenom å sats på at det går greit. Da lager man bare kø ved gaten når man står der å unnskylder seg med det ene og det andre hvorfor reglene ikke skal gjelde for akkurat deg.

Følg booking regler uansett hvem du flyr med så går det veldig bra :)

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

Men hvorfor ta med 2 kolli da om de er aldri så små når det står i klartekst at det er kun 1 kolli pr passasjer ? Da er man tilbake til at veldig mange mener at regler skal gjelde for alle bare ikke dem selv. Følg reglene til det selskapet du flyr med og ikke gjør noe utenom å sats på at det går greit. Da lager man bare kø ved gaten når man står der å unnskylder seg med det ene og det andre hvorfor reglene ikke skal gjelde for akkurat deg.

Følg booking regler uansett hvem du flyr med så går det veldig bra :)

Anonymous poster hash: 0000d...2e0

:5:

Noen ganger er det bare så enkelt.

Hvorfor tror så mange at de har krav på særbehandling?

Ett kolli betyr rett og slett = ett kolli.

To kolli = to kolli.

Hvor vanskelig skal det være????

Anonymous poster hash: feb00...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var håndbagasje jeg snakket om, ikke kolli. Kollireglene er helt ok i min bok, har ikke noe å utsette på dem, verken hos ryanair eller andre selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var håndbagasje jeg snakket om, ikke kolli. Kollireglene er helt ok i min bok, har ikke noe å utsette på dem, verken hos ryanair eller andre selskaper.

Ja.... EN håndbagasje betyr EN håndbagasje. Kan det være så vanskelig?!

Anonymous poster hash: bd2c4...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var håndbagasje jeg snakket om, ikke kolli. Kollireglene er helt ok i min bok, har ikke noe å utsette på dem, verken hos ryanair eller andre selskaper.

Bare for å klarere en ting. Kolli kan bety hva som helst. Det kan være håndbagasje , koffert , eske , pose etc etc. Kolli er bare en samlebetegnelse på en enhet. Har du 3 esker og 1 koffert sier vi 4 kolli. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...