Gå til innhold

Jente på ferietur alene?


pluttipott

Anbefalte innlegg

Noen her som er jente/dame som har reist på ferie/sydentur alene?

- Hvor reiste du?

- Hvor bestilte du turen fra?

- Hva betalte du?

- Hadde du all inclusive med avstengt hotellområde?

- Hvilken opplevelse hadde du av det, var det/føltes det trygt?

EDIT: - Og hvor lenge varte reisen din?

Endret av pluttipott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reiser rett som det er på storbyferier alene. London, f.eks. Føles helt trygt, ja, selv om mamma kjefta fælt da hun fikk vite at jeg hadde tatt siste tuben hjem alene etter musikal, altså toppen 4 min! Tuben var altså stappfull av folk, og hotellet mitt lå i en gate der det var en god del folk døgnet rundt.

Nå liker ikke jeg varme da, men hadde jeg gjort det, hadde jeg glatt bestilt en tur til f.eks. Kreta i 1-2 uker alene.



Anonymous poster hash: 3865a...51f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som er jente/dame som har reist på ferie/sydentur alene?

- Hvor reiste du?

- Hvor bestilte du turen fra?

- Hva betalte du?

- Hadde du all inclusive med avstengt hotellområde?

- Hvilken opplevelse hadde du av det, var det/føltes det trygt?

EDIT: - Og hvor lenge varte reisen din?

Thassos i Hellas

Ving

Ca 4000

Nei

Det er den fineste ferien jeg har hatt:)

En uke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist både i Europa (storbyferier) og Asia (backpacking) alene. Alt fra en helg til et par måneder. Prisen varierer dermed veldig. Bestilt turen utifra hva som har passet meg best med tanke på flytider, priser, hva slags komfort jeg ønsker osv, har aldri bestilt ferdige pakker når jeg har reist alene. Har aldri bodd på all-inclusive med avstengt område.

I det store og det hele har jeg følt meg trygg. Men tar alltid mine forholdsregler, ikke vifte med verdisaker, ikke gå i folketomme gater sent på kvelden eller natten og slike ting. Skal jeg på alenetur i Europa, velger jeg hotell som befinner seg i nærheten av de fleste tingene jeg skal ut på, og at det ligger i nærheten av stoppestedene for kollektivtransport. Som regel spiser jeg middag i nærheten av hotellet og tar tidlig kvelden med en bok på rommet.

Begynn i det enkle, ta deg en tur til en storby for noen dager. Er fantastisk å reise alene, man kan gjøre akkurat hva man vil når man vil. Og trenger man litt selskap er det bare å sette seg ned på en pub, så kommer man i snakk med folk så fort som bare det, folk er gjerne mer snakkesalige andre steder enn hva de er her i Norge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser rett som det er på storbyferier alene. London, f.eks. Føles helt trygt, ja, selv om mamma kjefta fælt da hun fikk vite at jeg hadde tatt siste tuben hjem alene etter musikal, altså toppen 4 min! Tuben var altså stappfull av folk, og hotellet mitt lå i en gate der det var en god del folk døgnet rundt.

Nå liker ikke jeg varme da, men hadde jeg gjort det, hadde jeg glatt bestilt en tur til f.eks. Kreta i 1-2 uker alene.

Anonymous poster hash: 3865a...51f

Thassos i Hellas

Ving

Ca 4000

Nei

Det er den fineste ferien jeg har hatt:)

En uke

Har reist både i Europa (storbyferier) og Asia (backpacking) alene. Alt fra en helg til et par måneder. Prisen varierer dermed veldig. Bestilt turen utifra hva som har passet meg best med tanke på flytider, priser, hva slags komfort jeg ønsker osv, har aldri bestilt ferdige pakker når jeg har reist alene. Har aldri bodd på all-inclusive med avstengt område.

I det store og det hele har jeg følt meg trygg. Men tar alltid mine forholdsregler, ikke vifte med verdisaker, ikke gå i folketomme gater sent på kvelden eller natten og slike ting. Skal jeg på alenetur i Europa, velger jeg hotell som befinner seg i nærheten av de fleste tingene jeg skal ut på, og at det ligger i nærheten av stoppestedene for kollektivtransport. Som regel spiser jeg middag i nærheten av hotellet og tar tidlig kvelden med en bok på rommet.

Begynn i det enkle, ta deg en tur til en storby for noen dager. Er fantastisk å reise alene, man kan gjøre akkurat hva man vil når man vil. Og trenger man litt selskap er det bare å sette seg ned på en pub, så kommer man i snakk med folk så fort som bare det, folk er gjerne mer snakkesalige andre steder enn hva de er her i Norge. :)

Hvor gamle er dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp 14 dager i Thailand. Jeg har reist alene tidligere også, men dette var første solotur utenfor Europa.

Jeg reiste litt rundt i Thailand, fra Bangkok og nordover helt til grensene til Laos og Myanmar. Jeg reiste med fly og tog, og var med på noen organiserte utflukter. Blant annet en veldig fin terrengsykkeltur i fjellene i nord-Thailand. På disse utfluktene var vi vanligvis en gruppe som besto av både alenereisende og par/familier.

Flybillettene bestilte jeg hos Norwegian. Overnattinger bestilte jeg på hotels.com, agoda.com og hostelworld. I tillegg kom innenriks flyreise som jeg bestilte på nettsiden til flyselskapet. Diverse togbilletter og organiserte utflukter ordnet jeg underveis. Momondo er forresten en veldig fin side å bruke til å finne flybilletter.

Turen kostet til sammen ca 8000 kr. Fly til og fra Thailand 3500 (med kun håndbagasje), innenriks fly, tog, taxi osv 1000, overnattinger 1400, utflukter 1000. Og så kom mat og drikke som var kjempebillig. Jeg hadde regnet med å bruke mer, men alt var så billig at det var vanskelig å få brukt noe særlig.

Turen opplevdes som helt trygg. Når jeg reiser alene pleier jeg å unngå å gå ute sent om kvelden. Jeg drikker meg ikke full, og er litt ekstra påpasselig med å ha pass, kort og store kontanter skjult i et pengebelte under klærne.

Jeg har ikke hatt noen negative erfaringer med å reise alene. Det eneste kriminelle jeg har opplevd er lommetyveri på t-banen i Barcelona. Men siden jeg hadde verdisakene i pengebeltet mitt fikk de bare med seg en gammel lommebok med noen småpenger og en t-banebillett.

Det er mange fordeler med å reise alene. Du kan gjøre akkurat som du vil når du vil. Du kommer i kontakt med andre mennesker på en helt annen måte. Selv jeg som er veldig sjenert og innadvendt kommer i snakk med mennesker underveis.



Anonymous poster hash: 85808...056
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er dere?

Jeg er 32, reiste på min første aleneferie i midten av tyveårene.

Anonymous poster hash: 3865a...51f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist alene til/i: USA (DC, Florida, California og Hawaii), Karibien (Aruba og Curacao), Japan, Kina (inkl. Hong Kong og Macao), Thailand, Kambodsja, Australia, Peru, Ecuador og rundt omkring i Europa.

Begynte da jeg var 21. Er 29 nå, og reiser ikke så mye alene mer. Har bare bodd på all inclusive én gang, og det fristet ikke til gjentagelse. Har alltid følt meg trygg.



Anonymous poster hash: 5faa5...bfa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare bodd på all inclusive én gang, og det fristet ikke til gjentagelse. Har alltid følt meg trygg.

Hvorfor fristet det ikke til gjentagelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp 14 dager i Thailand. Jeg har reist alene tidligere også, men dette var første solotur utenfor Europa.

Jeg reiste litt rundt i Thailand, fra Bangkok og nordover helt til grensene til Laos og Myanmar. Jeg reiste med fly og tog, og var med på noen organiserte utflukter. Blant annet en veldig fin terrengsykkeltur i fjellene i nord-Thailand. På disse utfluktene var vi vanligvis en gruppe som besto av både alenereisende og par/familier.

Flybillettene bestilte jeg hos Norwegian. Overnattinger bestilte jeg på hotels.com, agoda.com og hostelworld. I tillegg kom innenriks flyreise som jeg bestilte på nettsiden til flyselskapet. Diverse togbilletter og organiserte utflukter ordnet jeg underveis. Momondo er forresten en veldig fin side å bruke til å finne flybilletter.

Turen kostet til sammen ca 8000 kr. Fly til og fra Thailand 3500 (med kun håndbagasje), innenriks fly, tog, taxi osv 1000, overnattinger 1400, utflukter 1000. Og så kom mat og drikke som var kjempebillig. Jeg hadde regnet med å bruke mer, men alt var så billig at det var vanskelig å få brukt noe særlig.

Turen opplevdes som helt trygg. Når jeg reiser alene pleier jeg å unngå å gå ute sent om kvelden. Jeg drikker meg ikke full, og er litt ekstra påpasselig med å ha pass, kort og store kontanter skjult i et pengebelte under klærne.

Jeg har ikke hatt noen negative erfaringer med å reise alene. Det eneste kriminelle jeg har opplevd er lommetyveri på t-banen i Barcelona. Men siden jeg hadde verdisakene i pengebeltet mitt fikk de bare med seg en gammel lommebok med noen småpenger og en t-banebillett.

Det er mange fordeler med å reise alene. Du kan gjøre akkurat som du vil når du vil. Du kommer i kontakt med andre mennesker på en helt annen måte. Selv jeg som er veldig sjenert og innadvendt kommer i snakk med mennesker underveis.

Anonymous poster hash: 85808...056

Tusen takk for mange gode tips :) Hvor har du fått kjøpt pengebelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ferie alene nei, ensomt ja. Bedre ferie med andre ja



Anonymous poster hash: 0fdd0...ccb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke ferie alene nei, ensomt ja. Bedre ferie med andre ja

Anonymous poster hash: 0fdd0...ccb

Det er vel din individuelle oppfatning, mange her som skriver at det er fantastisk å reise alene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel din individuelle oppfatning, mange her som skriver at det er fantastisk å reise alene :-)

skulle jeg skrive noe annet enn min individuelle oppfatning?

Anonymous poster hash: 0fdd0...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg skrive noe annet enn min individuelle oppfatning?

Anonymous poster hash: 0fdd0...ccb

Hehe, nei, jeg bare bekreftet at det ikke er entydig med en generell oppfatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor fristet det ikke til gjentagelse?

Fordi det var for kjedelig. Folk flest som bor på all inclusive forlater hotellområdet minst mulig. De ser ingenting, lærer ingenting. De kunne vært hvor som helst i verden. Jeg reiser for å oppleve verden. Innsiden av et all inclusive er ingen opplevelse i seg selv. Spesielt økonomisk er det heller ikke, med mindre man spiser for fire og dermed sparer penger på å kjøpe mat utenom.

Anonymous poster hash: 5faa5...bfa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av charterreise så synes jeg det er direkte uansvarlig av jenter å reise alene.



Anonymous poster hash: fcd70...bf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av charterreise så synes jeg det er direkte uansvarlig av jenter å reise alene.

Anonymous poster hash: fcd70...bf4

Enig. Kvinner burde ikke reise alene.

Anonymous poster hash: b644a...573

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av charterreise så synes jeg det er direkte uansvarlig av jenter å reise alene.

Anonymous poster hash: fcd70...bf4

Enig. Kvinner burde ikke reise alene.

Anonymous poster hash: b644a...573

Dere har så rett! Det er jo ikke som om kvinner er frie mennesker eller i stand til å klare seg selv. Hvordan kan mennene og fedrene deres være så uansvarlige at de lar dem reise på egenhånd? De burde blitt fradømt retten til å ha kvinner.

:sarkasme:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...