Gå til innhold

Tips til å få mer energi?


vanskapning

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å ha nok energi til alt, og jeg er så lei. Har vært hos legen flere ganger men får bare beskjed om at alt ser bra ut.

En vanlig dag der jeg skal på jobb sliter jeg med å komme meg opp klokken 7. Jeg lager smoothie med jordbær, blåbær, havregryn, avokado og soyamelk. Føler meg helt zombie de første timene på jobb, og må skrive ned alt jeg får av beskjeder for å huske det. Litt før lunsj begynner jeg å våkne, men da er jeg til gjengjeld veldig sulten så jeg sliter med å konsentrere meg. Til lunsj pleier jeg å spise grove rundstykker med pålegg pluss noe frukt, fylte grove horn, speltlomper eller lignende. Da fungerer jeg ganske godt i noen timer, men rundt 14-tiden blir jeg sulten og ukonsentrert igjen og må spise en yoghurt, frukt eller lignende. Når jeg kommer hjem i 16-tiden må jeg ofte hvile på sofaen eller sove litt for å orke å lage middag. Spiser ganske variert til middag, men noen ganger kan det bli litt lettvint med pasta. Spiser lite fisk, men tar tilskudd og har ikke noen mangler som vises på blodprøver. Etter middag blir det gjerne noe rydding eller sofatid. Går tur nesten hver dag på mellom en halvtime og 1,5 time, men sliter veldig med å komme meg ut siden jeg er så sliten. Jogger kanskje en gang i uken, men gjerne i helger eller på dager jeg ikke jobber. Jeg spiser sjelden kveldsmat siden jeg ikke blir spesielt sulten på kvelden, men de gangene jeg spiser er det ofte ostesmørbrød eller lignende.

Etter jobb gleder jeg meg som oftest bare til å legge meg siden jeg er så trett. Likevel sliter jeg ofte med å sovne inn, og kan ligge en times tid før jeg sovner. Ikke at en time er veldig lenge, men samboer sovner etter 10 minutt så merker stor forskjell. Jeg sover også ganske urolig og våkner som oftest minst en gang på natten av at jeg må opp på do, selv om jeg lar være å drikke vann de siste timene før jeg legger meg.

Hva er det jeg gjør feil? Jeg vurderer å reise til privat lege, men jeg har vært hos så mange "vanlige" leger og ingen kan hjelpe og de sier det er vanlig å være sliten... Har også vært hos typ ernæringsfysiolog og han mente ikke det var noe galt med kostholdet mitt. Men jeg eeeeer så sliten. Har prøvd å trene mer, trene mindre, spise sunnere, sove mer, sove mindre, men det hjelper ikke. Jeg har ikke sjans til å være sosial etter jobb. Jeg kan legge meg klokken 19 og sove til 7, men er nesten like trøtt for det.

Dette ble langt, men jeg er så lei av å være sliten og av at ingenting hjelper... Håper noen har tips til hvordan man kan få mer energi og overskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke har på alarm, hvor lenge kan du sove da?

Har en venninne som var akkurat som deg bare at hun fint kunne sove til 14.00 dersom hun ikke satte på alarm, men etter time hos søvnklinikk fant de ut at hun sov forferdelig dårlig når hun først sov og hun fikk terapi og medisiner.

Kan også være at du rett og slett ikke sover godt når du sover med noen andre, kjenner flere som fikk mye mer energi etter at de fikk egen seng eller eget rom (selv om forholdet var bra ellers) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kisskiss

har hatt det samme problemet som deg i 5 år og legen fant ingenting galt. de sa bare jeg måtte klare meg. MEN etter å ha begynt å svømme og jogge har jeg endelig fått energien tilbake, og kuttet ned på røyk. Hver gang jeg ville legge meg på sofaen å ble lat , tok jeg meg en svømmetur eller joggetur..så hadde jeg energi etterpå :) styrketrening hjalp ikke, bare kondisjonstrening.

Endret av kisskiss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sove lenge, må ha på alarm i helgene også for å ikke sove bort dagen. Har hendt at jeg har sovet fra 23 til 13 i helgene. Men til vanlig våkner jeg kanskje i 11-tiden dersom jeg legger meg rundt 23 og ikke har på alarm. Det vil si, jeg småvåkner flere ganger i løpet av natten, men ikke sånn at jeg klarer å vurdere å stå opp en gang. Har tatt opp dette med søvn med leger før men ingen som har foreslått søvnklinikk, men kanskje jeg får foreslå det selv.

Jeg har forsøkt å presse meg til å jogge eller sykle når jeg er supersliten, men da får jeg "kramper" under føttene og i tærne, og blir helt ødelagt etterpå. Jeg klarer å presse meg gjennom en joggerunde og kvikner nok litt til etterpå, men da er jeg desto mer sliten dagen etter :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med legen om resept på circadin - dette er en stor dose av sovehormonet og skal taes ca 2 timer før leggetid. Jeg sov sinnsykt bra på dette, og følte meg mye mer opplagt på dagtid. Dette er ikke vanedannende og er et rent hormontilskudd. Verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha bedt om søvnutredning, i tillegg til å sjekke stoffskiftet, som sjekkes med blodprøver. Av erfaring har stoffskiftet utrolig mye å si for alle deler av kroppen, så kan være verdt å sjekke. Du kan jo google "Lavt stoffskifte" og se om noe av det kan stemme (er en haug av symptomer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vist seg at hvis man spiser havreprodukter før man legger seg så vil man føle seg mer opplagt forde blodsukkeret holder seg mer stabilt natten gjennom. Smoothie er jo en kjempe fin frokost, men er den så mettende? Kan være du får i deg for lite energi tidlig på dagen, mange gjør den feilen(meg inkludert). Kjenner meg godt igjen i det du sier og jeg har ikke noe problemer med stoffskiftet eller noe. Må jo og nevne væske, får du i deg tilstrekkelig? Jeg kjenner jeg blir helt zombie hvis jeg ikke får i meg nok, jeg er ikke flink til å drikke mens jeg er på jobb, er uttørstet når jeg kommer hjem og drikker nesten 3 liter etter kl 15, noe som gjør at nattesøvnen blir ødelagt av flere doturer. Har legen tatt blodprøver av deg forde du sier du er sliten så vil jeg regne med han har sjekket stoffskiftet også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spørre legen om circadin og søvnutredning :)

Jeg har ganske mye havregryn i frokostsmoothien så jeg vil tro det er omtrent like mettende som om jeg skulle spist havregraut til frokost f.eks. Jeg drikker mye vann, og må drikke ofte for å ikke få vondt i hodet.

Jeg tar D-vitamintilskudd ja, begynte for kanskje 2 måneder siden og har nok merket bittelitt forskjell men ikke mye.

Takk for tips alle sammen :) gruer meg litt for å bestille legetime siden jeg bare har blitt møtt av at dette går over av seg selv eller at jeg må trene mer eller at alle er jo trette etter jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tips utover det folk allerede har sagt. Men husk at privatleger generelt sett har den samme kompetansen som fastleger, så du skal ha utrolig flaks for å møte på akkurat den privatlegen som finner ut hva som er galt. Mange i det private som bare vil ha deg fort vekk for å tjene penger mens det offentlige tar seg god tid og finner feilen (har familie som har opplevd det). Så hvis du velger privat bør du undersøke at de har spesiell kompetanse på det du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energy Booster

One of the most unexpected benefits matcha drinkers experience is a boost of energy through the day. In one study, researchers had thought that this was from the caffeine in matcha, but they found that it was actually the combination of matchas natural properties. Another recent study in particular found that matcha even improved physical endurance by 24%. Even if you arent facing a grueling workout, matcha can help you through the everyday marathon, whether its that project due the next day or getting the kids from school to soccer practice.

Jeg får hver fall mer energi av matcha, det er verdt et forsøk for deg også? :)

http://www.matchasource.com/matcha-tea-health-benefits-s/14.htm



Anonymous poster hash: 83f1c...38f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående hvor sulten du er ved lunsj; å drikke mat er ikke det samme som å spise - magen har ikke mat å fordøye og arbeide med på samme måte, og dermed gir ikke smoothie samme metthetsfølelse. Spis frokost heller enn å bare drikke smoothie.



Anonymous poster hash: 97d13...13b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...