Gå til innhold

Tåler ikke alkohol lenger (cipralex?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før har jeg drukket 6-7 øl uten problemer, men de siste månedene har jeg ikke klart å drikke mer enn 3 øl før jeg blir liggende og spy hele natta. Lurer på om det kan ha sammenheng med at jeg går på cipralex, men jeg har gått på de i 7 mnd og det er først i det siste at dette har blitt et problem.

Det er også mye muggsopp i leiligheten min, kan det være en forklaring? Eller noe annet?



Anonymous poster hash: 29008...f0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, medisinene påvirker alkoholen og omvendt. Prøv å ikke drikke så mye. Legen min sa at jeg måtte ha et glass vann tilgjengelig, selv om det er øl og ikke vin. Drikk nok vann og mindre alkohol.

Muggsoppen kan utløse allergireaksjoner. Ta og fjern den med klorin blandet med kaldt vann, eller klorinspray.



Anonymous poster hash: ac9bb...7ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt rart at jeg plutselig skulle få de bivirkningene etter et halvt år? Det var ikke noe problem før det.



Anonymous poster hash: 29008...f0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler alkohol veldig dårlig i perioder hvor jeg opplever mye stress og ikke har det bra. Da kan jeg seriøst bli småfull av en halvliter.



Anonymous poster hash: 38299...6bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at det ikke var bevist noen sammenheng mellom alkohol og cipralex. Det er altså ikke farlig. Depresjonen kan derimot endre hvordan du opplever å være full og alkohol er for mange en trigger til verre depresjon. Det var det hvertfall for meg.

Virker som leger sier veldig mye forskjellig. Kan være at noen sier at antidepressiva og alkohol ikke skal blandes fordi det egentlig er depresjon og alkohol som ikke skal blandes, men det hører ikke folk på. Bare en teori. Er rart hvis legen min sa at det ikke er bevist at det er dumt å mixe medisin og alkohol hvis det ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke litt rart at jeg plutselig skulle få de bivirkningene etter et halvt år? Det var ikke noe problem før det.

Anonymous poster hash: 29008...f0b

Det tok også en tid før jeg merket disse bivirkningene. Når du merker at du tåler mindre alkohol, må du drikke mindre. Hvis du har mer spørsmål rundt dette, må du kontakte lege. Ikke driv og kvern på dette her.

Anonymous poster hash: ac9bb...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig 'allergisk' av alkohol for ca 10 år siden.

Måtte bare kutte det ut, sprut kasta opp. Og jeg lever veldig greit uten alkohol :briller2: .

Nå har jeg fått diagnosen Lupus, og jeg lurer på om det kan ha en sammenheng.



Anonymous poster hash: 0bf58...a3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at det ikke var bevist noen sammenheng mellom alkohol og cipralex. Det er altså ikke farlig. Depresjonen kan derimot endre hvordan du opplever å være full og alkohol er for mange en trigger til verre depresjon. Det var det hvertfall for meg.

Virker som leger sier veldig mye forskjellig. Kan være at noen sier at antidepressiva og alkohol ikke skal blandes fordi det egentlig er depresjon og alkohol som ikke skal blandes, men det hører ikke folk på. Bare en teori. Er rart hvis legen min sa at det ikke er bevist at det er dumt å mixe medisin og alkohol hvis det ikke er tilfellet.

Da syns jeg ikke du har noen god lege. Kanskje han ordla seg feil, men jeg mener at leger burde oppfordre folk til å være forsiktig med alkohol generelt, og spesielt under medisinsk behandling mot depresjon.

Anonymous poster hash: ac9bb...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, så det er mest sannsynlig cipralexen som er forklaringen? Betryggende å høre, det er jo skummelt når kroppen plutselig oppfører seg unormalt.

Takk for svar, alle sammen :)



Anonymous poster hash: 29008...f0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at cipralexen nå har endret kjemien i hjernen din (slik den skal gjøre) og dermed tåler du alkoholen dårligere.

Du må rett og slett prøve deg frem og ta det roligere med drikkingen. Veldig bra at du er obs på det selv slik at du ikke drikker deg sørpe full og utsetter deg selv for vemmelige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg fikk skikkelig problemer med alkohol da han gikk på Cipralex. Han ble dårlig, og han tålte nesten ingenting før han mistet kontrollen og gjorde idiotiske ting.

Problemene ble ikke så store før dosen var trappet opp der han skulle være. Da han sluttet på Cipralex kunne han fint drikke alkohol igjen.

Mht muggen bør du bruke eddik, ikke kloring! Og det er kjempeviktig å få det bort, for det er skikkelig helseskadelig å leve med mugg!



Anonymous poster hash: b6351...9be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at det ikke var bevist noen sammenheng mellom alkohol og cipralex. Det er altså ikke farlig. Depresjonen kan derimot endre hvordan du opplever å være full og alkohol er for mange en trigger til verre depresjon. Det var det hvertfall for meg.

Virker som leger sier veldig mye forskjellig. Kan være at noen sier at antidepressiva og alkohol ikke skal blandes fordi det egentlig er depresjon og alkohol som ikke skal blandes, men det hører ikke folk på. Bare en teori. Er rart hvis legen min sa at det ikke er bevist at det er dumt å mixe medisin og alkohol hvis det ikke er tilfellet.

Anonymous poster hash: 38299...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen min sa at det ikke var bevist noen sammenheng mellom alkohol og cipralex. Det er altså ikke farlig. Depresjonen kan derimot endre hvordan du opplever å være full og alkohol er for mange en trigger til verre depresjon. Det var det hvertfall for meg.

Virker som leger sier veldig mye forskjellig. Kan være at noen sier at antidepressiva og alkohol ikke skal blandes fordi det egentlig er depresjon og alkohol som ikke skal blandes, men det hører ikke folk på. Bare en teori. Er rart hvis legen min sa at det ikke er bevist at det er dumt å mixe medisin og alkohol hvis det ikke er tilfellet.

Felleskatalogen sier dette: "Som for mange andre legemidler anbefales det ikke å drikke alkohol mens du behandles med Cipralex selv om Cipralex ikke forventes å interagere med alkohol."

Anonymous poster hash: 38299...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg ikke du har noen god lege. Kanskje han ordla seg feil, men jeg mener at leger burde oppfordre folk til å være forsiktig med alkohol generelt, og spesielt under medisinsk behandling mot depresjon.

Anonymous poster hash: ac9bb...7ec

Han oppfordret meg som sagt til å være forsiktig med alkohol og til å ikke bli beruset når jeg var deprimert. Hverken du eller jeg vet om legen min er god eller ikke, jeg regner med at han vet hva han prater om når han sier at cipralex og alkohol ikke interagerer. En AB nedenfor har sakset nettopp det fra felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han oppfordret meg som sagt til å være forsiktig med alkohol og til å ikke bli beruset når jeg var deprimert. Hverken du eller jeg vet om legen min er god eller ikke, jeg regner med at han vet hva han prater om når han sier at cipralex og alkohol ikke interagerer. En AB nedenfor har sakset nettopp det fra felleskatalogen.

Det står jo også at det ikke anbefales. Det står at det ikke forventes interaksjon, det er ikke det samme som at det ikke kan forekomme. Forøvrig er det andre gode grunner til å være måteholden med alkohol dersom man har påvist depresjon.

Anonymous poster hash: 38299...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står jo også at det ikke anbefales. Det står at det ikke forventes interaksjon, det er ikke det samme som at det ikke kan forekomme. Forøvrig er det andre gode grunner til å være måteholden med alkohol dersom man har påvist depresjon.

Anonymous poster hash: 38299...6bf

Ja.. Det er jo ingen som noensinne anbefaler å drikke alkohol uansett. Alt kan forekomme. Legen min anbefalte meg å ikke drikke så jeg ble beruset fordi det kunne forsterke depresjonen. Nå gidder jeg ikke å gjenta meg selv mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har gått på Cipralex i over ett år nå og tåler ikke å drikke alkohol overhode. Drakk ett glass øl til middagen og ble ekstremt dårlig. Var som jeg hadde drukket en flaske sprit. Har opplevd det samme senere når jeg har forsøkt å drikke litt.

Tok opp dette med psykiateren min og han sa at noen opplever overfølsomhet for andre stoffer når man går på Cipralex. Så jeg har sluttet med alkohol og det går i grunnen greit. I tillegg har jeg merket at annen medisin jeg tar får forsterket effekt, som feks allergitabletter. Ble plutselig ekstremt søvnig av de etter at jeg begynte på cipralex. Løsningen ble å bytte allergitabletter og det funket. Også reagerer jeg på koffeinen i kaffe og cola, så da er det blitt te istedet.

Denne er min reaksjon på cipralex og greit å vite at dette også er normalt. Når det gjelder angsten, så er jeg kvitt den og er blitt helt frisk! Det er jo det viktigste, ikke at jeg ikke kan ta meg et glass alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...