Gå til innhold

Hvor fort kan det gå fra man inntar mat til man må på dodo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man spiser noe mat man reagerer på, hvor fort kan dette komme ut igjen som avføring?

Noen ganger når jeg spiser (skjer sjelden), så kan jeg kjenne at magen begynner å bråke mens jeg spiser, og i midt i, eller i slutten av måltidet så må jeg gå på dodo. Går det an at maten går så fort gjennom systemet?



Anonymous poster hash: 2efad...8d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sannsynligvis maten du spiste noen timer tidligere eller dagen før som kommer ut.



Anonymous poster hash: 93b90...097
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er systemet som lager plass til den nye maten :)

Anonymous poster hash: 49171...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det skjer meg noen ganger også. Men da har det jo ikke kommet seg gjennom magesekken engang. Synes det er rart at magen kan merke hva den reagerer på så fort! Maten har bare så vidt kommet seg gjennom halsen før magen begynner å skape seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Synes det er så rart... Det har jo hendt at jeg har sittet og spist, og så begynner magen og rumle og skape seg også må jeg på do med en gang.. og da er det som regel diaré (Sorry). Men hvorfor kommer maten jeg spiste timer før/forrige dag ut på denne måten når det er maten jeg spiser som er problemet? Jeg merker jo at det er denne maten jeg reagerer på. Enkelte mattyper er såklart verre enn andre for magen min, og de vet jeg om. Men da er det altså umulig at det går så fort?

(Holdt på å glemme ab-knappen...oops, hihi)

ts



Anonymous poster hash: 2efad...8d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har seriøs glutenintroleranse (cøliaki), og da kan det ta to-tre timer før jeg begynner å reagere. Men hvis jeg f.eks. spiser en stor porsjon laktose, f.eks. riskrem, kommer det nesten umiddelbart, selv om jeg egentlig ikke reagerer noe særlig i det store og hele. Av gluten føler jeg meg influensa-syk i et par dager, og av laktose-syk føler jeg meg syk maks. én dag. Hvor fort det kommer osv. kommer helt an på hvordan du reagerer. Jeg føler at jeg reagerer raskere på laktose enn på gluten, selv om jeg egentlig reagerer sterkere på gluten og blir "sykere" av dette enn av gluten. Dette er helt individuelt.



Anonymous poster hash: 9f1c9...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men kan maten virkelig komme ut 15 min etter jeg har spist??



Anonymous poster hash: 2efad...8d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ca 10 min før maten er ute av magesekken, og 4-7 timer før maten når colon og endetarmen.



Anonymous poster hash: f1f23...1de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS (irritabel tarm) og reagerer likt som deg, TS.

Som du ser av linken over så er det ikke normalt å ha det sånn - det er også veldig plagsomt i sosiale sammenhenger.

Du bør gå til legen for å få en diagnose og utelukke at noe mer alvorlig feiler deg. Så lenge magen din er slik så risikerer du å ikke få i deg nok næring fra maten. Jeg fikk alvorlig mangel på b12.

Behandlingen nå til dags er ofte to ting: en medisin som heter Surmontil, og en diett som heter low FODMAP. Mange har fått god hjelp av begge deler - men som sagt, gå til legen for en utredning først!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 5807d...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dodo! 😄 Det sier vi i vår familie! Er vi i familie...? 😮 Trodde det bare var vi som sa det...

Har forøvrig også ibs og har det slik du sier. Jeg har knapt spist opp før jeg bare må løpe, full tømming... Så ja, hvis du ikke tåler det tror jeg virkelig at det Ka. suse gjennom systemet fortere enn fy! Må nevnes at jeg ikke kan kaste opp så alt kommer andre veien uansett, så om kroppen min reagerer så kraftig at andre ville kastet det opp som forsvarsmekanisme, så får det i rakettfart andre veien for meg...

Anonymous poster hash: c5d67...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger mens jeg drikker morgenkaffen (har som regel ikke kommet halvveis en gang), så begynner magen å bråke og jeg har ikke annet valg enn å løpe på do. Og da er det bløtt, nesten helt flytende avføring som stinker forferdelig surt. Gulbrun farge også forresten:P

Haha, sorry detaljene.

Men jeg funderer litt på det samme som deg Ts.

Kan jo umulig være at maten raser igjennom systemet så raskt?

Dette med kaffen skjer forresten kun under første kaffekoppen om morran. Går jeg på do, så kan jeg drikke så mye kaffe jeg vil resten av dagen uten problem:P

Rare greier...

Anonymous poster hash: 51d49...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS (irritabel tarm) og reagerer likt som deg, TS.

Som du ser av linken over så er det ikke normalt å ha det sånn - det er også veldig plagsomt i sosiale sammenhenger.

Du bør gå til legen for å få en diagnose og utelukke at noe mer alvorlig feiler deg. Så lenge magen din er slik så risikerer du å ikke få i deg nok næring fra maten. Jeg fikk alvorlig mangel på b12.

Behandlingen nå til dags er ofte to ting: en medisin som heter Surmontil, og en diett som heter low FODMAP. Mange har fått god hjelp av begge deler - men som sagt, gå til legen for en utredning først!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 5807d...fdd

Litt OT, men bruker du ( eller noen andre) Surmontil, og synes du det har hjulpet? Jeg brukte det i to måneder men var trøtt hele tiden og hadde fortsatt mye vondt. Så sluttet, men jeg lurer på om jeg skulle forsøkt igjen, over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...