Gå til innhold

Hva er galt med meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år som alltid har elska mennesker, og kontakt med mennesker. Jeg elsker å bli kjent med nye mennesker, og få nye bekjentskaper. Nå har jeg opplevd en rekke hendelser som har blitt fortrengt i 1 år nå. Jeg hadde egentlig gått videre, men tydeligvis ikke. Jeg våkner ofte om nettene, skjelver og gråter fordi jeg har hatt mareritt om disse hendelsene. Jeg tørr ikke gå ut i store folkemengder lenger. F.eks om jeg skal ta bussen og må gå igjennom en stor folkemengde, tar jeg heller neste buss fordi jeg ikke tørr. Hver dag når jeg skal på skolen må jeg tvinge meg selv, fordi jeg er så redd for alle menneskene der. Jeg får klump i magen og kan begynne å gråte før skolen fordi jeg gruer meg så ille. Hver gang familien min/venninnene mine er samla uten meg, er jeg livredd for at de baksnakker meg og egentlig ikke liker meg. Jeg føler meg aldri bra nok for de, og føler at de er lei av meg hele tiden.

Når jeg skal lage mat må jeg ALLTID ha mikroen/ovnen på partallstall, hvis ikke blir jeg kjempefrustrert. Når vi kjører bil og jeg leser skilt, må jeg alltid dele opp skilta i 2-2 bokstaver. Altså f.eks om det står skilt til: "Hønefoss" Så må jeg dele det i HØ-NE-FO-SS. Går det ikke må jeg "straffe" meg selv med å klype meg to ganger i hånda. Om jeg ser på klokka før jeg legger meg og den er 00.57 må jeg se på klokka til den er 00.58 for å legge vekk telefonen og lukke øynene. Har en del andre ting også, men orker ikke nevne det.

Har forresten en hendelse fra idag. Jeg skulle på trening (trener på treningssenter) for 1 gang alene idag. Jeg ble kjempekvalm og fikk klump i magen før jeg gikk inn, men klarte det tilslutt. Da jeg hadde skiftet og skulle inn på kondisjonsrommet var det 1 dame der, 2 unge gutter og 1 mann. De to guttene så på meg, og da begynte jeg å gråte og gikk ut igjen. Da jeg kom opp på styrkerommet var det 10 folk der, og da dro jeg rett og slett hjem uten å trene.

Hva er dette? Hater å ha det sånn.



Anonymous poster hash: 15938...93a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det kan være så mangt. Senvirkninger av fortrengte saker (det er mye vi mennesker råker ut for som tar mye mer enn et lite år å bearbeide) kan slå ut på mange vis.

Det som er viktig er: hva kan du gjøre med det?

Og svaret på det er at du bør snakke med en vettug voksen i omgangskresten din. Læreren. Kontaktlæreren. Helsesøster. Far/mor. En tante eller besteforelder eller venn av familien. Legen din. Finn en logisk og balansert person. Vedkommende vil ha gode råd.

Anonymous poster hash: 1eb3d...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som sosial angst og tvangstanker. Du bør oppsøke psykolog og få hjelp for dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OCD?

Anonymous poster hash: 17f3e...b3b

OCD er jo mer tvangslidelser?

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD er jo mer tvangslidelser?

Anonymous poster hash: 15938...93a

Ja, det kan jo høres ut som om du sliter med det. Det er en ganske vanlig mestringsstrategi når man har angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo høres ut som om du sliter med det. Det er en ganske vanlig mestringsstrategi når man har angst.

Jeg har bare det med partall og alt det der, det er jo ikke akkurat en "tvangslidelse"?

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare det med partall og alt det der, det er jo ikke akkurat en "tvangslidelse"? Anonymous poster hash: 15938...93a

det høres absolutt ut som tvang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare det med partall og alt det der, det er jo ikke akkurat en "tvangslidelse"?

Anonymous poster hash: 15938...93a

Du har jo det med skiltene, og telefonen om natta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen så hjalp det for meg å ha ett eget rom å kunne være i, i friminuttene, hvis jeg ikke orka kantina pga angst. Vet ikke hva du sliter med men kan jo hende dette hjelper for deg med tanke på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo det med skiltene, og telefonen om natta også.

Joa

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst. Oppsøk lege og få henvisning til psykolog. :hug: God bedring

Jeg gikk på bup en stund, så fikk jeg "forbud" fordi de mente jeg var for frisk til å gå der..

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan være så mangt. Senvirkninger av fortrengte saker (det er mye vi mennesker råker ut for som tar mye mer enn et lite år å bearbeide) kan slå ut på mange vis.

Det som er viktig er: hva kan du gjøre med det?

Og svaret på det er at du bør snakke med en vettug voksen i omgangskresten din. Læreren. Kontaktlæreren. Helsesøster. Far/mor. En tante eller besteforelder eller venn av familien. Legen din. Finn en logisk og balansert person. Vedkommende vil ha gode råd.

Anonymous poster hash: 1eb3d...1cd

Lurer uansett, men skal vurdere det!

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som angst og OCD. Snakk med helsesøster eller foreldrene dine, eller en annen voksen du stoler på. Du trenger å få hjelp av profesjonelle. Må være grusomt å ha det sånn.



Anonymous poster hash: c144e...5fe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner meg igjen i det. Hadde sosial angst og har litt tvangstanker som plagde meg mye. en jeg kom over det med hjelp og støtte. Så det er det du trenger, tvangstankene mine henger litt igjen, men angsten er nesten borte. Nå har jeg bare problemer med hva folk tenker og sier om meg, at jeg ikke passer inn i svigerfamilien osv.. Sånne tanker er så dumme og vonde. men anbefaler deg å dra til legen og få hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som angst og OCD. Snakk med helsesøster eller foreldrene dine, eller en annen voksen du stoler på. Du trenger å få hjelp av profesjonelle. Må være grusomt å ha det sånn.

Anonymous poster hash: c144e...5fe

Tror ikke det er OCD, OCD er mye verre.(?)

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er OCD, OCD er mye verre.(?)

Anonymous poster hash: 15938...93a

OCD kommer jo i flere alvorlighetsgrader. Har du ikke lyst å få hjelp? Kan godt være jeg missforstår, fikk bare følelsen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OCD kommer jo i flere alvorlighetsgrader. Har du ikke lyst å få hjelp? Kan godt være jeg missforstår, fikk bare følelsen av det.

jojo, selvfølgelig!! Jeg var bare usikker med tanke på at OCD er ganske alvorlig, og at jeg ikke føler det er SÅ alvorlig!

Anonymous poster hash: 15938...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...