Gå til innhold

Bruker smerestillende, kan jeg bli blodgiver?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Bruker pinex forte + 2 mildere typer, alt på resept.
Er dette et hinder for å bli blodgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker? Du tar vell ikke pinex forte konstant?



Anonymous poster hash: 9a043...661
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker? Du tar vell ikke pinex forte konstant?

Anonymous poster hash: 9a043...661

Bruker/går på... Whatever... Hver dag jo, inntil 3 ganger om dagen.

Endret av Teardrop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med blodbanken. Om det NSAIDS du bruker så vil de ikke ha deg. Er usikker på PF.



Anonymous poster hash: 79165...3a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gi blod når du tar smertestillende, da bør du ha hatt et opphold der du ikke har tatt noe på noen dager. Ga nettopp blod selv og de spurte om jeg hadde tatt medikamenter de siste 4 ukene. Jeg hadde tatt paracet, men siden det var mere enn 5 dager siden så gikk det greit.

Problemet er vel at virkemiddlene er i blodet, og sånn som morfin (pinex forte) kan være uheldig for en f.eks en liten baby som trenger blod. Det kan også gi interaksjon til en som mottar blod og samtidig må ha andre medisiner.

Men, spør på blodbanken så er du sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst fordi bruk av smertestillende kan skjule infeksjonstilstander.

Når du tar smertestillende fast er det også sannsynlig at blodbanken ikke vil la deg gi blod selv om de kan bruke det, rett og slett fordi de også må ta hensyn til giverens helse.

For korrekt svar må du uansett snakke med dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Bergen får en ikke gi blod om en har tatt paracet/ibux de siste 14 dagene. Var iallefall det jeg fikk beskjed om på "informasjonsmøtet".



Anonymous poster hash: 0b249...6f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gi selv om jeg bruker NSAIDS. Det er grunnen til pillebruken som avgjør om du får gi eller ikke



Anonymous poster hash: 23f72...fc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da sendt samme spm til er par tre forskjellige blodbanker forskjellige steder i landet. og svaret var desverre vært likt fra alle sammen:

Så lenge man bruker smertestillende fast er svaret NEI.

 

Snufs! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da sendt samme spm til er par tre forskjellige blodbanker forskjellige steder i landet. og svaret var desverre vært likt fra alle sammen:

Så lenge man bruker smertestillende fast er svaret NEI.

 

Snufs! :(

Du vil få abstinenser den dagen du må slutte, for du kan ikke gå på kodein resten av livet. Håper du får hjelp til å slutte og takle abstinensene, og ikke minst bedre smertebehandling.

Anonymous poster hash: b2df5...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få abstinenser den dagen du må slutte, for du kan ikke gå på kodein resten av livet. Håper du får hjelp til å slutte og takle abstinensene, og ikke minst bedre smertebehandling.

Anonymous poster hash: b2df5...41e

Enkelte ganger er det bare smertestillende med morfin som hjelper.

 

Jeg gikk i en lengre periode med smerteplaster som gir kontinuerlig tilførsel av morfin etter ei alvorlig ulykke med påfølgende operasjon og opptrening etterpå. Var null problem å slutte med smertestillende da den dagen kom at jeg ble bedre. Ikke hadde jeg behov for hjelp til å slutte heller. Gikk over fra morfinplaster til paralgin forte, og deretter over til vanlig paracet. Kan ikke huske at jeg hadde noe særlige abstinenser heller. Og abstinenser har jeg kjent på før da jeg for mange år siden sluttet å røyke. 

Anonymous poster hash: 0c4e5...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få abstinenser den dagen du må slutte, for du kan ikke gå på kodein resten av livet. Håper du får hjelp til å slutte og takle abstinensene, og ikke minst bedre smertebehandling.

Anonymous poster hash: b2df5...41e

Hvor har du det i fra at jeg er avhengig? Dumeste kommentaren jeg har sett her inne på lenge. Jeg veit jeg ikke er "avhengig" om du skal ha det til, for innimellom inngår jeg å ta smertestillende et par dager fordi jeg nettopp er redd for en avhengighet pga familiens gener osv. å ikke kom her å vær tøff i trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...