Gå til innhold

Måle blodsukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en accu-chek mobile blodsukkermåler. Jeg målte nettopp flere ganger etter hverandre, resultatet varierte fra 9,3 til 12,8, så enten er apparatet veldig unøyaktig eller jeg gjør noe feil.

Jeg gjør det som dette: Vasket hendene. Brukte prikkeren til å stikke hull, på noen tørket jeg bort den første dråpen på et håndkle jeg har liggende i sofaen. På noen lot jeg apparatet suge opp blod selv, på andre tok jeg fingeren helt inntil/dro fingeren over testområdet. Jeg er ikke flink til å skifte nål for hver gang, kan det ha noe å si?



Anonymous poster hash: ecb17...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bør ta deg en tur til legen.



Anonymous poster hash: 3d9df...93d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør ta deg en tur til legen.

Anonymous poster hash: 3d9df...93d

Hva kan legen hjelpe meg med? Jeg har snakket med lege om det, og fikk et annet apparat å prøve, men det virker ikke som det er noe bedre. Det må jo være noe jeg gjør feil.

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søke opp demovideo på YouTube for din måler.

Noen apparater skal kalibreres først, eller det kan skyldes at du ikke bytter mål hver gang, antar du bytter teststrip hver gang?

Anonymous poster hash: e2193...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og få skikkelig opplæring. Du gjør mye feil her.

1) Skift ALLTID nål, du risikerer infeksjoner etc



Anonymous poster hash: 90f2d...6b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og få skikkelig opplæring. Du gjør mye feil her.

1) Skift ALLTID nål, du risikerer infeksjoner etc

Anonymous poster hash: 90f2d...6b6

Kan du ikke fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det riktig? I det siste har jeg hatt mye annet å ta opp med legen (ikke relatert til diabetes), og han virker litt for travel til å gå skikkelig gjennom det med meg.

Og finnes det noe skjema jeg kan laste ned på nett for å føre opp måleresultatene? Eller må jeg frem med linjalen og tegne selv?

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et accu check apparat selv, I mine øyne virker det som om gjør mye riktig. Du har for høyt blodsukker når det ligger på 9,3 til 12,8. Særlig om du har fått dette resultatet på fastende mage. Fastende blodsukker skal ligge mellom 4 og 6. To timer etter måltid vil det ofte ligge noe høyere, uten at det er noe galt i det. Et blodsukker på 9,3 to timer etter måltid er ikke så galt, men 12,8 er litt høyt. Du må få sjekket langtidsblodsukkeret ditt hos legen. Langtidsblodsukker (hba1c) måler blodsukkeret du har hatt de siste tre månedene. Om det viser seg at du har diabetes, er det viktig at du kommer i gang med behandling. På sikt vil for høyt blodsukker føre til betydelig risiko for bl.a. hjerte/kar sykdom, hjerneslag, nyreskader, øyeskader og nerveskader (amputasjon).



Anonymous poster hash: e5091...8f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et accu check apparat selv, I mine øyne virker det som om gjør mye riktig. Du har for høyt blodsukker når det ligger på 9,3 til 12,8. Særlig om du har fått dette resultatet på fastende mage. Fastende blodsukker skal ligge mellom 4 og 6. To timer etter måltid vil det ofte ligge noe høyere, uten at det er noe galt i det. Et blodsukker på 9,3 to timer etter måltid er ikke så galt, men 12,8 er litt høyt. Du må få sjekket langtidsblodsukkeret ditt hos legen. Langtidsblodsukker (hba1c) måler blodsukkeret du har hatt de siste tre månedene. Om det viser seg at du har diabetes, er det viktig at du kommer i gang med behandling. På sikt vil for høyt blodsukker føre til betydelig risiko for bl.a. hjerte/kar sykdom, hjerneslag, nyreskader, øyeskader og nerveskader (amputasjon).

Anonymous poster hash: e5091...8f9

Jeg vet blodsukkeret er for høyt, skal få det nedover med medisiner og kosthold/trening, det er derfor jeg har begynt å måle. De målingene jeg tok i dag var rett etter hverandre, 5-6 ganger i løpet av fem minutter for å få et inntrykk av hvor nøyaktige de er. Altså, enten er apparatet unøyaktig eller jeg gjør noe feil. Blodsukkeret øker ikke fra 9,3 til 12,8 uten at jeg har spist (og så tilbake til 9,3 igjen) i løpet av fem minutter. Jeg antar 9,3 er riktig, for det fikk jeg to ganger. Jeg har akkurat begynt med insulin, og da er det viktig at målingene er til å stole på. Noen tips til hvordan jeg kan få mer nøyaktige målinger?

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en accu-chek mobile blodsukkermåler. Jeg målte nettopp flere ganger etter hverandre, resultatet varierte fra 9,3 til 12,8, så enten er apparatet veldig unøyaktig eller jeg gjør noe feil.

Jeg gjør det som dette: Vasket hendene. Brukte prikkeren til å stikke hull, på noen tørket jeg bort den første dråpen på et håndkle jeg har liggende i sofaen. På noen lot jeg apparatet suge opp blod selv, på andre tok jeg fingeren helt inntil/dro fingeren over testområdet. Jeg er ikke flink til å skifte nål for hver gang, kan det ha noe å si?

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Kjøp deg et nytt apparat. De fleste apparat er gratis når du henter ut nye strimler

Anonymous poster hash: 0fcec...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet blodsukkeret er for høyt, skal få det nedover med medisiner og kosthold/trening, det er derfor jeg har begynt å måle. De målingene jeg tok i dag var rett etter hverandre, 5-6 ganger i løpet av fem minutter for å få et inntrykk av hvor nøyaktige de er. Altså, enten er apparatet unøyaktig eller jeg gjør noe feil. Blodsukkeret øker ikke fra 9,3 til 12,8 uten at jeg har spist (og så tilbake til 9,3 igjen) i løpet av fem minutter. Jeg antar 9,3 er riktig, for det fikk jeg to ganger. Jeg har akkurat begynt med insulin, og da er det viktig at målingene er til å stole på. Noen tips til hvordan jeg kan få mer nøyaktige målinger?

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Hmm, nei da vet jeg sannelig ikke. Du bruker ikke samme nåla flere ganger etter hverandre når du måler? Da kan det bli feil resultat. Men det kan jo selvsagt være noe galt med apparatet. Jeg måtte bytte mitt gamle pga teknisk feil, så dette er nok noe som skjer innimellom. Jeg ville ha spurt de på apoteket, og hørt hva de sier. Jeg er også usikker på hvor vidt det er riktig å måle så ofte som du har gjort. Det skal ikke være nødvendig å gjøre dette, i alle fall ikke ved diabetes type 2.

Anonymous poster hash: e5091...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange apotek gir veiledning i bruk av aperatene, hør med ditt apotek om de kan hjelp deg.



Anonymous poster hash: 5880d...a29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes det litt spesielt ut å tørke bort bloddråpen med en håndduk du har liggende i sofaen? Dersom du har hatt denne håndduken liggende i sofaen en stund vil jeg anta den er skitten? Dersom du har tørket deg på denne håndduken før vil resultatet garantert bli feil. Tørk med rent dopapir/kjøkkenrull,bollulspad neste gang? :-) Dersom du vet at denne håndduken er ren, og nålen er ny, men resultatet fortsatt driver og varierer så er det bare å levere den inn på apoteket for å få ny :-)



Anonymous poster hash: b275a...d77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, blodet skal suges opp av seg selv :-) Du må ikke trykke fingeren ned på.



Anonymous poster hash: b275a...d77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Alltid vask hendene, du kan ha søte ting feks sukker eller lignende på hendene som kan gi feil svar.

2. Tørk alltid bort første blod dråpe, da sikrer du også å få "rent" blod som ikke er forurenset.

3. Alltid skift nål.

4. Du skal la strimlen suge opp blodet selv, ikke stryke over.

De tingene kan gjøre at du får feil resultater.

Anonymous poster hash: 8be84...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Alltid vask hendene, du kan ha søte ting feks sukker eller lignende på hendene som kan gi feil svar.

2. Tørk alltid bort første blod dråpe, da sikrer du også å få "rent" blod som ikke er forurenset.

3. Alltid skift nål.

4. Du skal la strimlen suge opp blodet selv, ikke stryke over.

De tingene kan gjøre at du får feil resultater.

Anonymous poster hash: 8be84...4a3

Åja. Tørk hendene på noe rent, feks papir. Ikke skitne håndduker osv.

Anonymous poster hash: 8be84...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei da vet jeg sannelig ikke. Du bruker ikke samme nåla flere ganger etter hverandre når du måler? Da kan det bli feil resultat. Men det kan jo selvsagt være noe galt med apparatet. Jeg måtte bytte mitt gamle pga teknisk feil, så dette er nok noe som skjer innimellom. Jeg ville ha spurt de på apoteket, og hørt hva de sier. Jeg er også usikker på hvor vidt det er riktig å måle så ofte som du har gjort. Det skal ikke være nødvendig å gjøre dette, i alle fall ikke ved diabetes type 2.

Anonymous poster hash: e5091...8f9

Jeg har brukt samme nål flere ganger, jo. Trodde ikke det skulle ha noe å si.

Håndkleet jeg bruker har vel ligget her en dag eller to, har hørt at den første bloddråpen skal tørkes bort, men har ikke tenkt på at jeg må ha nytt papir hver gang. Håndkleet er jo ikke akkurat skittent etter at jeg lå på det etter å ha tatt en dusj,

Jeg sjekker normalt ikke så mange ganger etter hverandre, men ville kontrollere hvor nøyaktig apparatet er. Resultatet bør ikke endre seg mye på fem minutter. Nå har jeg i alle fall fått noen tips til hva jeg kan ha gjort feil, hvis det ikke hjelper å endre dette skal jeg spørre om hjelp på apoteket.

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har brukt samme nål flere ganger, jo. Trodde ikke det skulle ha noe å si.

Håndkleet jeg bruker har vel ligget her en dag eller to, har hørt at den første bloddråpen skal tørkes bort, men har ikke tenkt på at jeg må ha nytt papir hver gang. Håndkleet er jo ikke akkurat skittent etter at jeg lå på det etter å ha tatt en dusj,

Jeg sjekker normalt ikke så mange ganger etter hverandre, men ville kontrollere hvor nøyaktig apparatet er. Resultatet bør ikke endre seg mye på fem minutter. Nå har jeg i alle fall fått noen tips til hva jeg kan ha gjort feil, hvis det ikke hjelper å endre dette skal jeg spørre om hjelp på apoteket.

Anonymous poster hash: ecb17...a0e

Tipper at det er dette som er problemet. Du skal aldri bruke samme nål mer enn en gang.

Anonymous poster hash: e5091...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, alle sammen. Nå har jeg gjort som dere anbefalte, og to målinger rett etter hverandre ga 11,3 og 11,5. (Ja, jeg vet det er for høyt, men som nevnt jeg er i starten av insulinbehandling og holder på å finne riktig kombinasjon av kosthold og medisiner.)

Jeg lurer på en ting til. Er det noen som har tips til et ferdig skjema der jeg kan fylle inn blodsukkermålinger? Eller, hvis jeg skal tegne opp skjema selv, hva bør med? Dato, klokkeslett (før/etter mat?) og verdi. Noe mer? Hvor mye insulin (hurtigvirkende) jeg har satt? Hva/hvor mye jeg spiser? Når bør jeg måle i forhold til måltider?

Som nevnt, det var flere ting jeg måtte ta opp med legen da jeg var der, og jeg husker ikke alt som ble sagt heller. Har ny time om ikke så lenge, men vil jo gjerne komme i gang med skikkelige målinger før den tid, de skal jo gi grunnlag for vurdering av videre behandling også.



Anonymous poster hash: ecb17...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de skal ha sånne skjemaer på apoteket. Hør med dem. :)
Ellers er det visst vanlig at det skal være et lite slingringsmonn når man måler bl.sukkeret, uten at måleren er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google skjema blodsukker. Det første jeg får opp er et skjema fra accu-chek. Får ikke linket fra mobil fordi det er en pdf, men du finner det garantert du også.

Anonymous poster hash: e2193...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...