Gå til innhold

Trenger de visa/visum til USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Albanere (med flere års green card for jobb og opphold i Hellas, og som bor fast i Hellas) skal til USA. Hvordan kan dem komme seg dit for et par ukers ferie? De må ha visa, sant? Hvor mye koster det, er det mye styr med og få det? Hvor kan jeg finne info om dette?

Skal gifte meg i USA, og vil invitere en albansk venn med følge. Men hvis det er veldig dyrt/omfattende kan jeg ikke be dem... Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trodde jeg ikke! Så da er det ikke verre for albanere enn nordmenn å reise og være der i opptil tre mnd?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de har plettfri vandel osv så blir det vel ikke noen spørsmål :)

US government vil gjerne ha adresse for første natt av oppholdet og formål ved oppholdet. Burde nok gå veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har plettfritt vandel da?

Fikk en bot pga lovbrudd for tre år siden. Har vært på riktig side av loven siden deng gang.

Har man virkelig ikke noe sjanse til å komme seg inn i USA?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke har plettfritt vandel da?

Fikk en bot pga lovbrudd for tre år siden. Har vært på riktig side av loven siden deng gang.

Har man virkelig ikke noe sjanse til å komme seg inn i USA?!

Joda! Jeg kjenner noen som har litt rusk på vandelen og kom inn i USA fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skal til USA må ha visa. De kan søke visa elektronisk via http://travel.state.gov/visa/temp/without/without_1990.html, er helt gratis. får svar i løpet av 24 timer, og det skal en god del til for å få et "nei" :)

Huff, slutt å gi så mye feilinformasjon.

For det første: Nei, ikke alle må ha visum. 36 land, deriblant Norge, er inkludert i Visa Waiver Program. Det vil si at du ikke trenger visum, men får opphold i tre måneder til feriereise. Imidlertid får du både stempel i passet og må registrere deg på forhånd i ESTA-systemet - men det er likevel ikke et visum.

Når det gjelder Albania er de IKKE en del av VWP, og må dermed søke visum via en amerikansk ambassade. Se her for oversikt over landene som er med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn må ikke ha visum. Albanere må ha det, og det koster! Er ikke lenge siden de kan bevege seg litt mer fritt enn før. Til Norge f.eks.. Men USA? I think not....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, slutt å gi så mye feilinformasjon.

For det første: Nei, ikke alle må ha visum. 36 land, deriblant Norge, er inkludert i Visa Waiver Program. Det vil si at du ikke trenger visum, men får opphold i tre måneder til feriereise. Imidlertid får du både stempel i passet og må registrere deg på forhånd i ESTA-systemet - men det er likevel ikke et visum.

Når det gjelder Albania er de IKKE en del av VWP, og må dermed søke visum via en amerikansk ambassade. Se her for oversikt over landene som er med.

Unnskyld da :) Jeg mistolket nok VWP med et slags visum, var ikke klar over det med Albania. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraskende å se at folk bare slenger ut "Det går nok fint" osv.

TS spør sikkert fordi hun allerede vet det er et eller annet med Albania, som ikke er likt som i Norge.

Jeg kan ikke hjelpe deg TS, men jeg tror ikke oppholdstillatelsen i Hellas spiller noen rolle, det hadde kanskje stilt seg annerledes med gresk pass, men det er jo en helt annen sak.

Så jeg tror du kan gå ut ifra å lete etter informasjon om USAs visaregler for Albania, ikke Hellas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skal til USA må ha visa. De kan søke visa elektronisk via http://travel.state.gov/visa/temp/without/without_1990.html, er helt gratis. får svar i løpet av 24 timer, og det skal en god del til for å få et "nei" :)

Så Glitnir hadde svart deg på dette, men jeg vil legge til en ting til. VWP er ikke gratis. Det koster 14 dollar dersom man får "søknaden" innvilget og 4 dollar dersom man ikke får den innvilget.

Videre så er man ikke garantert savr innen 24 timer. Det er innen 72 timer du skal ha mottat svar.

Det er heller ikke så lett å få innpass som du skal ha det til. Man kan knapt nok ha en prikk på rullebladet (fartsbøter er godtatt), og det er ganske mange ting man må svare på at man ikke har gjort eller ikke har til hensikt å gjøre.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man oppgi adresse i USA når man fyller ut esta-skjemaet? Jeg oppga et hotell som adresse da jeg bestilte flybillett, men har i mellomtiden booket om til et annet hotell. Det vil ikke by på problemer, håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...