Gå til innhold

Tips til hvordan føle seg hjemme i overtatt hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har for ikke så lenge siden overtatt hus fra et familiemedlem. Problemet er at jeg sliter veldig med å føle at dette er *mitt* hus - faktisk sliter jeg så mye med å finne den følelsen at jeg egentlig angrer på hele overtakelsen.

Er kanskje verdt å nevne at vedkommende jeg har overtatt fra stadig kommer uanmeldt innom, og kommenterer alt av endringer jeg gjør og kommer med forslag til hvordan ting kan gjøres, hva som etter hvert bør fikses og hvordan osv. Altså er det nok her hovedproblemet ligger.

Har dere tips til hva jeg kan gjøre i hjemmet for å gjøre det mer mitt, samt tips til hvordan hjelpe vedkommende som jeg har overtatt av med å forstå at huset ikke lenger er hans?



Anonymous poster hash: f204c...9e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seajewel

Skift lås på døra. Si klart ifra at nå er dette ditt hus, dine avgjørelser, din oppussing. Det er JEG som bor her nå, sier du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brud3813

Du må helt klart ta en prat med han det gjelder. Be han gi deg tid og rom til å finne deg til rette.

Få opp bilder av deg og dine, mal en vegg, inviter folk på kake og etabler hjemmet som *ditt* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ommøblert og pusset opp litt hvertfall :) Hvis ikke kommer det nok etterhvert. Tok noen måneder før jeg følte meg ordentlig hjemme når jeg flyttet til kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du oppretter en tråd under samliv og relasjoner og spør hvordan du best kan håndtere vedkommende. Er jo som du sier her det største problemet ligger. Ellers, er stilen type 60-talls og spesiell eller mer nøytral slik at nye gardiner vil ha stor effekt? Hvordan kan du gjøre huset til ditt/deres eget?



Anonymous poster hash: 8a867...871
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås døra! Bytt sylinder om vedkommende disponerer nøkkel.

Puss opp, finn dine egne løsninger :)

Lykke til!!!



Anonymous poster hash: 4a8c2...c63
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville pusset litt opp med mine farger, min smak og mine pyntesaker. Eventuelt gitt ting og tang til Fretex hvis det står noe fra forrige eier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få hjemmefølelse i nytt hjem, tar tid.

Vi har ny bolig, men det tok noen år før hjemmefølelsen kom.

særlig kanskje fordi vi og har bare nye ting i den nye boligen.

Anonymous poster hash: c1005...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifting av møbler, dekor, bilder og tapet og lignende vil nok gjøre mye. Det kan være vanskelig å venne seg av med at hjemmet ikke lengre er ditt når alt ser ut som før. Men det er selvsagt helt uakseptabelt å oppføre seg som at det fortsatt er hans/hennes. Lås døren i en periode. Låser han seg inn, så skifter du lås og viser hvor sjokkert du er av at folk låser seg inn i andres hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok leiligheten til et familiemedlem for ca 4 år siden, og det tok litt tid før hjemmefølelsen kom. Vi har gjort mange endringer siden standarden var ganske dårlig da vi flyttet inn. Malt veggene, nytt gulv noen steder og byttet ut møblene. Prosessen har gått gradvis og vi har gjort/kjøpt nye ting når vi har hatt tid/råd til det. For ett år siden gjorde vi de siste store endringene og nå føles leiligheten helt som vår egen egen.

Det som virker som det største problemet er jo at eieren ikke helt gir slipp. Det er ikke rart at du har en besøksfølelse i huset hvis han stadig vekk kommer innom og kommenterer. Her må du sette grenser men samtidig være litt forsiktig med å ikke skape dårlig stemning i familien. Så en alvorsprat er kanskje ikke rette veien å gå, prøv heller å få han til å se det selv.

Hvis han fortsatt har nøkkel, må du få den tilbake. Ikke spør, men si at du trenger den og at du henter den da og da. Når han kommer med tips og råd, endrer du tema og går ikke inn i en diskusjon med ham. Når han kommer på besøk uanmeldt så finn på en unnskyldning til at han ikke kan være der, for eksem

pel "jeg skulle akkurat på besøk til en venn, så det passer ikke. Fint om du kan ringe neste gang". Ikke inviter ham inn eller ta en kaffe, du er akkurat på vei ut døra og har det travelt. Gjør det hver gang han kommer uanmeldt. Hvis dette fortsetter uten å bedre seg noe er det kanskje lurt med en alvorsprat der du setter tydelige grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...