Gå til innhold

Kan du støvsuge hvis oppvaskmaskinen står på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det kan jeg. Kan vaske klær, oppvasmaskin, støvsuge, lage mat, bruke mikro, vannkoker og alt på en gang. Hus fra 66.

Du må få tak i en elektriker.

Det ironiske er kanskje at personen som bygde huset VAR elektriker.

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bruke tørrmopp. Den får med veldig mye støv og hår og diverse som ligger på gulvet. Dessuten kan du tørke støv, vaske vinduer, riste tepper og puter osv, uten strøm. :)

Bruker allerede tørrmopp, ja. Nei, hallo, alt det kan jeg ikke gjøre. Må overlate noe til min bedre halvdel også, som faktisk er utdannet innen faget ;)

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er kanskje at personen som bygde huset VAR elektriker.

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Nei, det er ikke ironisk. Kan godt være at anlegget var top notch i sin tid, men så er det slik at verden og det teknologiske forandrer seg. Bruken idag av elektriske aparater er noe HELT annet enn det var på 60 tallet da de ikke hadde oppvaskmaskin og noen få hadde vaskemaskin. Det var nok mer en nok på den tiden, mens nå får man mer og mer utstyr inn i huset og disse bruker f.eks mer strøm. En komfyr brukte tidligere 1 kurs (1 kurs=1 sikring). Dagens platetopper og ovner krever 2 kurser, en til hver.

Så det eneste du kan gjøre nå, er faktisk å oppgradere det elektriske i huset. Det blir dyrt og du må ha elektriker, men det kan nesten høres ut som at det er sterkt nødvendig for både din og huset sin sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg antar det er hovedsikringene (inntakssikringene) som går?

Hvor mange kurser er det egentlig?

Grunnen til at jeg spør er denne: Dersom det er trege hoved-/inntakssikringer, - og det er disse som går, så er det noe riv ruskende galt et sted. Dersom anlegget er korrekt dimensjonert så er det sikringen nærmest forbrukeren som skal gå ved overbelastning av kursen, ikke hovedsikringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at du har riktig ampere på sikringene, hvis det ikke er automatsikringer. Jeg har ved en feiltakelse kjørt på 16 ampere i hele vinter, og anlegget er dimensjonert for 25. Jeg måtte slå varmen helt av på soverommet før jeg kunne øke varmen på stua, og velge mellom oppvaskmaskin, vaskemaskin og oppvaskmaskin, og slå av varmen når jeg skulle koke vann. Ikke så kjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ironisk. Kan godt være at anlegget var top notch i sin tid, men så er det slik at verden og det teknologiske forandrer seg. Bruken idag av elektriske aparater er noe HELT annet enn det var på 60 tallet da de ikke hadde oppvaskmaskin og noen få hadde vaskemaskin. Det var nok mer en nok på den tiden, mens nå får man mer og mer utstyr inn i huset og disse bruker f.eks mer strøm. En komfyr brukte tidligere 1 kurs (1 kurs=1 sikring). Dagens platetopper og ovner krever 2 kurser, en til hver.

Så det eneste du kan gjøre nå, er faktisk å oppgradere det elektriske i huset. Det blir dyrt og du må ha elektriker, men det kan nesten høres ut som at det er sterkt nødvendig for både din og huset sin sikkerhet.

Det er ikke mitt hus, og kan ikke påstå at jeg føler sterkt for å investere mer enn matvarer i kjøleskapet, gitt

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar det er hovedsikringene (inntakssikringene) som går?

Hvor mange kurser er det egentlig?

Grunnen til at jeg spør er denne: Dersom det er trege hoved-/inntakssikringer, - og det er disse som går, så er det noe riv ruskende galt et sted. Dersom anlegget er korrekt dimensjonert så er det sikringen nærmest forbrukeren som skal gå ved overbelastning av kursen, ikke hovedsikringene.

Det vet jeg ikke, men strømmen stanser og sikringen fyker ut. Leiligheten har et eget sikringsskap, altså.

Hovedsikringen går dersom både huseier og vi har på for mye strøm samtidig

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at du har riktig ampere på sikringene, hvis det ikke er automatsikringer. Jeg har ved en feiltakelse kjørt på 16 ampere i hele vinter, og anlegget er dimensjonert for 25. Jeg måtte slå varmen helt av på soverommet før jeg kunne øke varmen på stua, og velge mellom oppvaskmaskin, vaskemaskin og oppvaskmaskin, og slå av varmen når jeg skulle koke vann. Ikke så kjekt.

Det er automatsikringer, hvis du mener de man kun trykker inn igjen. Høres dog ut som du er enda verre stilt sikringsmessig

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å starte støvsugeren på et lavt "nivå", og skru opp så fort den er startet (de fleste kan jo justeres). Problem solved?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å starte støvsugeren på et lavt "nivå", og skru opp så fort den er startet (de fleste kan jo justeres). Problem solved?

Du mener det er oppstarten som er problemet? Det kan jo testes ut, men jeg tror egentlig ikke det. Kan jo være at jeg har en drittstøvsuger som ikke bare suger støv, men også strøm..?

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det er oppstarten som er problemet? Det kan jo testes ut, men jeg tror egentlig ikke det. Kan jo være at jeg har en drittstøvsuger som ikke bare suger støv, men også strøm..?

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Jeg "mener" ingenting om saken, men jeg tipper at det vil løse problemet for deg :P

Støvsugere å mb-ovner og den slags er notoriske oppstartstyver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er automatsikringer, hvis du mener de man kun trykker inn igjen. Høres dog ut som du er enda verre stilt sikringsmessig

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Ja, det er automatsikringer da. Det var på en måte dumt, ikke noe å hente der.

Mitt problem er jeg glad for å kunne melde er løst, bare en misforståelse/tilfeldighet. Men jeg følte meg virkelig hensatt til femtitallet og livet med "vippe".

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mitt hus, og kan ikke påstå at jeg føler sterkt for å investere mer enn matvarer i kjøleskapet, gitt

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Nei, men da får du enten leve med problemet eller få huseier til å fikse det. Huset ditt er ikke dimensjonert for dagens anlegg og det er potensielt brannfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oftest så henger det en oversikt i døren på sikringsskapet, der ser du hvor de forskjellige "kursene" fører til.

F.eks. en til kjøkken, en til stue, en til soverom.... Pass på å sette støvsigeren på en annen kurs enn den som er på kjøkkenet.

Er verdt forsøket i alle fall :)

Vi har gammelt hus, men har oppgradert det eletriske, bl.a. med egen kurs til komfyren.

Flere stikkontakter i soverommene til barna.

Vi har jo all slags duppeditter som krever strøm, som de ikke hadde på 30-40-50-60-70- tallet.

Og vedr luftfuktigheten så pass på temperatur - utlufting - ikke tørk klær inne... Og vask glasskarmene med klorin om du ser antydning til muggsopp. Ett hygrometer er fint å ha:)

Lykke til!



Anonymous poster hash: a1fc2...7b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er å få elektriker til å oppgradere, eller flytte eller vente med å støvsuge til oppvaskemaskinen er ferdig. Oppladbar støvsuger er også en grei løsning til slike støvsugerhastesaker som dette, men de varer jo ikke så lenge før de må lades opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det vet jeg ikke, men strømmen stanser og sikringen fyker ut. Leiligheten har et eget sikringsskap, altså.

Hovedsikringen går dersom både huseier og vi har på for mye strøm samtidig

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Kan du skrive opp kursene og hva som står som beskrivelse for hver av dem?

- åpne sikringsskapet . Der skal du finne noe slikt som dette

Og på innersiden av døren skal du normalt finne kursoversikten:

Du mener det er oppstarten som er problemet? Det kan jo testes ut, men jeg tror egentlig ikke det. Kan jo være at jeg har en drittstøvsuger som ikke bare suger støv, men også strøm..?

Anonymous poster hash: db4e7...5a0

Startstrømmen for elektriske motorer er alltid litt høyere enn driftsstrømmen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det bare vaskemaskin og tørketrommel som ikke kan gå samtidig. Men da er det 4-5 rom med varmekabler på, og unger som sitter med data. Har to sikringsskap. Ordnet det da vi fikk lagt strømmen i bakken inn til huset. Mannen er elektriker, Har ikke noe problemer på kjøkken, stue bad og gang.



Anonymous poster hash: 7ced8...c79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Her kjører jeg oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og lager mat mens gubben støvsuger. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før måtte jge passe på alt sånt. Kunne ikke lage mat mens vi vasket klær osv. Kjempeirriterende.. Men lite å gjøre med det.



Anonymous poster hash: 8e827...bcb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier en leilighet hvor vi ble ettertrykkelig advart av huseier om at sikringene er underdimensjonerte. Selv her kan vi støvsuge og ha på oppvaskmaskinen samtidig. Men om vi samtidig har på stekeovn, komfyr, vannkoker, kaffetrakter, varmeovn, pc og tv, så vil nok sikringen gå. Så her har vi ved inkludert i husleien og det fungerer utmerket, både for sikringer og for leieboere:) Kan det være en løsning for dere?



Anonymous poster hash: edef4...4f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...